Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
JK22 skrev (11 timer siden):

Men som kjent begynte det å stagnere, spesielt da en ny opprustning fant sted med mye mer kostbar teknologi enn før. Dette fulgt til at Sovjetunionen kollapset i 1991. 

Ulukka i Tsjernobyl var vel også ei viktig årsak til at Sovjetunionen kollapsa.

Lenke til kommentar
Sitat

Russiske, belarusiske og nordkoreanske diplomater evakuert fra Syria

Publisert klokken00:31 iSyria

Russland evakuerte søndag egne, belarusiske og nordkoreanske diplomater ut av Syria, ifølge Russlands utenriksdepartement.

Evakueringen ble gjort med et russisk militærfly fra flybasen Khmeimim i Latakia-provinsen, opplyser departementet på Telegram.

I meldingen heter det at noen av de russiske ambassadeansatte hentes ut, men at arbeidet fortsetter ved ambassaden i Damaskus.

(NTB)

Er iranarane reiste frå før?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Utvist båt kan ikke forlate Båtsfjord

Et russisk fiskefartøy i Båtsfjord har skapt juridisk floke. Tingretten har gitt medhold til arrest i båten, mens regjeringa har bedt den forlate havna.

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/regjeringa-vil-ha-baten-bort_-men-domstolen-sier-den-ma-bli-1.17170738

(Dette vart nemnt for nokre innlegg sidan, men no har altså også Nrk skrive om saka).

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

https://www.vg.no/nyheter/i/yEK6dK/putin-gir-ordrer-etter-to-skipsforlis-kan-utvikle-seg-til-katastrofe

Skal Putin selv detaljstyre redningsaksjon og opprydningen? Da lurer jeg på strategien. Har russerne selv senket disse skipene for å skape økologisk katastrofe som Ukraina og Vesten må rydde opp i? Eller vil russerne for en gangs skyld bruke ressurser på å redde miljøet?

Sovjet brukte mye ressurser på opprydning etter Tsjernobyl, men er ellers kjent for enorme miljøødeleggelser og en likegyldig holdning til naturen. Så jeg er genuint usikker på om forlisene er med vilje, og om de virkelig ønsker å avverge oljesøl.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (27 minutter siden):

https://www.vg.no/nyheter/i/yEK6dK/putin-gir-ordrer-etter-to-skipsforlis-kan-utvikle-seg-til-katastrofe

Skal Putin selv detaljstyre redningsaksjon og opprydningen? Da lurer jeg på strategien. Har russerne selv senket disse skipene for å skape økologisk katastrofe som Ukraina og Vesten må rydde opp i? Eller vil russerne for en gangs skyld bruke ressurser på å redde miljøet?

Sovjet brukte mye ressurser på opprydning etter Tsjernobyl, men er ellers kjent for enorme miljøødeleggelser og en likegyldig holdning til naturen. Så jeg er genuint usikker på om forlisene er med vilje, og om de virkelig ønsker å avverge oljesøl.

Tja. De vil vel forsøke og hvis det av en eller annen grunn ikke blir bra kan dem skylde på at ryddemanskapet ble beskutt og måtte trekkes ut. At Putin er ansvarlig for oppdraget betyr i utgangspunktet at det ikke kan feile,for da taper han ansikt, men han styrer ikke om ukrainsk marine angivelig angriper i katastrofeområdet - da kan han heller peke finger. Jeg vet ikke hva som blir utfallet her. Vanskelig å si.

Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (5 timer siden):

Så jeg er genuint usikker på om forlisene er med vilje, og om de virkelig ønsker å avverge oljesøl

Var skipene fullastet med olje (eller annen verdifull last), eller var de mer eller mindre tomme? 

Dersom det var fullt av salgbar olje oppi der, så tviler jeg på at de senker båtene med overlegg. De trenger penga! Men etter at mesteparten er solgt og overlevert, så kan det jo være "nyttig" å kvitte seg med gamle båter på dette viset. Samt at man får noen å skylde på. Men jeg tror egentlig ikke det. 

Jeg er av den oppfatning av at Russland bruker alt av ressurser på å understøtte krigen. Det betyr at produksjon av nye båter tankbåter ikke har veldig høy prioritet. Ergo står det vel neppe en drøss med skip klare til å overta jobben? 

Det er vel mer sannsynlig at båtene enten har blitt utsatt for sabotasje (kan komme både innenfra og utenfra), eller at russerne led av helt vanlig manko på vedlikehold, grunnet et vedlikeholdsbudsjett på sånn ca 0 rubler? (Hvertfall var det 0 rubler igjen, etter at korrupte ledere stakk av med pengene, eller hva?)

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Er det bare meg eller begynner russernes angrep å dabbe litt av? Ser ut til at tapene deres har gått litt ned siste par ukene, dessuten leser jeg(i aftenposten?) at de også har tatt mindre land per dag i samme perioden. Er det været? Bevisst strategi av russerne for å bygge opp reserver til siden? Har russerne *faktisk* færre ressurser til rådighet, som rekrutteringsproblemen? Lykkes ukraina i å ta ut russiske ressurser før de når fronten?

• Liker 7
Lenke til kommentar
AtterEnBruker skrev (21 timer siden):

Var plenty som protesterte høylytt da invasjonen av Ukraina startet i 2022. Men innen kort tid utløste Putin politietaten på folket og arresterte så mange som mulig for å avskrekke folket fra å protestere. Kontroll over en hel lovgivende forsamling og medieapparat, konsentrert i hendene på en mann, gjør det vanskeligere å avvikle kulturimperialisme, uansett hvilket land man befinner seg i. Denne tankegangen om å dominere sine naboer, den blir ikke simpelthen lært inn og indoktrinert, den blir håndhevet inn i befolknngen. Folk skal ha lyst til å dominere sine naboer, hvis ikke er de ikke ekte russere. Grunnen til at vi ikke hører om noen fra den russiske befolkningen som står imot Putin nå, er fordi kontrollen hans er så vanvittig omfattende at folk rett og slett ikke tør (dette er grunnen til at jeg ofte protesterer mot denne ukritiske tilbedelsen av politi som ufeilbarlige lov og ordensguder som den eneste og rette løsningen på diverse "gatepøbler"-problemer man leser om i nyhetene). Til tross for sanksjoner, og tap av soldater og militært utstyr i løpet av de siste snart tre årene, så har iallefall ikke jeg sett noen tegn til at politi -og rettsvesenet der har fått nok sprekker til at man kan plante frøene for et opprør. Men jeg håper jeg blir motbevist en dag...

Jeg er også veldig kritisk til politi og politikultur. Det er det samme her i landet. Politiet med sine maktmidler, våpen, biler, etterretning etc. tiltrekker seg naturligvis en god del usikre mennesker med markerings, makt og statusbehov. NNPF er det verste eksemplet på fucka politikultur. Politiet i Norge er også full av intoleranse og gammeldags syn på straff og rehabilitering. Dessverre.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (24 minutter siden):

Er det bare meg eller begynner russernes angrep å dabbe litt av? Ser ut til at tapene deres har gått litt ned siste par ukene, dessuten leser jeg(i aftenposten?) at de også har tatt mindre land per dag i samme perioden. Er det været? Bevisst strategi av russerne for å bygge opp reserver til siden? Har russerne *faktisk* færre ressurser til rådighet, som rekrutteringsproblemen? Lykkes ukraina i å ta ut russiske ressurser før de når fronten?

Vanskelig å si, men i Kursk ryktes det vel om at nordkoreanerne der har store tap pga av manglende pansrede kjøretøy, som rett og slett skyldes at Russland begynner å gå tom, og må prioritere steinhardt (Og da heller ofrer nordkoreanere enn egne soldater)

https://news.liga.net/en/politics/news/north-korean-troops-in-russias-army-face-heavy-casualties-in-kursk-oblast-without-armor-support

Endret av KalleKanin
Skrivefeil...
  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Kahuna said:

En kombinasjon av alt det du nevner tipper jeg. Som f.eks operasjonen for ta ut dette toget med drivstoff:

Men russerne har også bare omtrent skrap igjen i de gamle lagrene nå. Vanskelig å føre krig med golfbiler og taxier: https://threadreaderapp.com/thread/1868244786886386063.html

Og så står de vel også svakere nå globalt etter tilbakeslaget i Syria og at Iran er ganske kraftig på bakfoten. Blir også spennende å se om de greier å håndtere demonstrasjonene i Georgia.

Jeg lurer også litt på om Tsjetsjenia kan bli et problem for dem snart også.

Og så var det økonomien deres da oppi det hele 😄

De har i det hele tatt ganske mye på tallerkenen akkurat nå.

Håper på flere Black Swan hendelser! Slik som Syria. Skal nok ikke veldig mye mer til nå før det brister kraftig.

• Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...