Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
MK3 skrev (5 timer siden):

Ja, det er det du bekymrer deg for, skal du slikke ræva til Putin mens du er der også?

Jeg vil ikke oppfordre folk til å feriere i Russland om dagen. Faktisk vil jeg fraråde det.

Jeg vil også fraråde folk å besøke andre nasjoner som driver med krig og okkupasjon. Jeg vil også fraråde mot regimer som trakasserer og kastet folk i bur uten skikkelig lov og dom. 

Det sagt ser jeg hele tiden folk som frivillig ferierer slike steder. Dersom jeg spør de rett ut om regimet, eller landets politikk, så støtter de ikke oppunder den. Men i motsetning til meg, så får ikke det de til å la være å reise. 

Det er ikke alle som tenker på politikk og menneskerettigheter til en hver tid. Det må kanskje være lov?

Du må gjerne sette spørsmålstegn til @engavif sitt reisemål. Men gjør det nå med litt mer kløkt. 

For alt vi vet skal han besøke familie, eller har andre mer enn gode nok grunner? 

Litt lenger nordpå, er Russland fremdeles et naboland. Vi deler grense. Jeg hater virkelig Putin og hans gjerninger, men det betyr ikke at samtlige russere er søppel. Vi må tåle at noen har kontakt med naboen. Samtidig håper jeg vi (staten) evner å følge litt ekstra med, og at vi får banket litt vett inn i skollen på kommunister!

Vi kan ikke akseptere at folk støtter oppunder Putins "way of work"! Men vi kan faktisk akseptere at en og annen person besøker en ostedisk i Moskva...

• Liker 4
Lenke til kommentar
jallajall skrev (5 timer siden):

Blinken says Ukraine needs to get younger people fighting Russia

"But for example, getting younger people into the fight, we think, many of us think, is necessary. Right now, 18- to 25-year olds are not in the fight"

På tide å kalle inn 18-25 til tjeneste?

Lett å sitte i sofaen sin å si det selvsagt.

Hva med å ikke kaste 18-25 åringer i kverna og heller gå for en løsning? 

Bare en tanke. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mye løgner her, men likevel verdt å få med seg.
Ble kvalm da Lavrov pratet om Bucha. 

Interessant at Tucker prøver å presse atomtrusselen, mens Lavrov avviser delvis. 

Endret av Homba
Lenke til kommentar

https://www.forsvaretsforum.no/innenriks-nasams-sjo/skip-med-norske-nasams-grunnstotte-pa-vei-til-polen/411143?utm_source=sdrn%3Avg%3Aarticle%3AjQgXzb

Skip med norske NASAMS grunnstøtte på vei til Polen

Dette vil føre til forsinkelser av deployeringen av en norsk styrke til den polske flyplassen Rzeszow-Jasionka, ifølge Forsvarets operative hovedkvarter.

Per nå er det ingen konkret mistanke ...

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
8 hours ago, Homba said:

Lett å sitte i sofaen sin å si det selvsagt.

Hva med å ikke kaste 18-25 åringer i kverna og heller gå for en løsning? 

Bare en tanke. 

Man kan sikkert si mye om både Blinken og Rutte, men tror ikke de sitter i sofaen sin og sier dette helt ubegrunnet?

Lenke til kommentar
Sitat

Russlands utenriksminister Sergej Lavrov fikk kjeft fra flere kanter da han deltok på møtet i Organisasjonen for sikkerhet og samarbeid i Europa (OSSE), skriver Reuters.

OSSE-møtet på Malta er Lavrovs første besøk i et EU-land siden Russlands invasjon i Ukraina i februar 2022.

Kerqa3032UJwhI5AtAS4-wTBuOOsFt2-715xsEwl

https://www.nrk.no/urix/russlands-utenriksminister-kalt-krigsforbryter-i-et-toppmote-i-europa-1.17157061

• Liker 7
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Homba skrev (9 timer siden):

Mye løgner her, men likevel verdt å få med seg.
Ble kvalm da Lavrov pratet om Bucha. 

Interessant at Tucker prøver å presse atomtrusselen, mens Lavrov avviser delvis. 

Oppsummering:

Sitat

Tucker Carlson intervjuet Russlands utenriksminister

Den kontroversielle tidligere Fox News-programlederen Tucker Carlson har natt til fredag publisert et intervju med Russlands utenriksminister Sergej Lavrov.

Intervjuet varte i én time og 21 minutter og ble gjennomført i Moskva. Carson intervjuet også president Vladimir Putin i februar.

Det russiske utenriksdepartementet har også gjengitt hele intervjuet på sin nettside.

Carlson stilte få kritiske spørsmål til Lavrov, som fikk snakke fritt. Lavrov omtaler fortsatt krigen i Ukraina som en «spesiell militæroperasjon», og mener at det ikke var Russland som startet krigen.

Foruten krigen i Ukraina var også Russlands forhold til USA blant temaene. Lavrov mener at USA driver hybrid krigføring mot Russland, og siktet blant annet til amerikanske forsyninger av langtrekkende raketter.

– Vi er ikke offisielt i krig. Noen kaller det som skjer i Ukraina for hybridkrig. Jeg vil kalle det for det samme, sier Lavrov.

– Men det er åpenbart at ukrainerne ikke kunne holdt på slik de gjør, med langtrekkende raketter, uten at amerikanerne deltar, legger han til.

Utenriksministeren er kritisk til vestlig innblanding i krigen. Han sa at Vesten tar feil dersom en tror at Russland ikke har noen «røde linjer». Lavrov sier at de er beredt til å gjøre alt de kan for å unngå nederlag.

Han snakket også om Russlands bruk av en ny type hypersonisk rakett i et angrep mot Ukraina for to uker siden. Lavrov sier at dette var et signal han håper Vesten tar alvorlig.

https://www.nrk.no/nyheter/tucker-carlson-intervjuet-russlands-utenriksminister-1.17157402

VG har følgjande oppsummeringar:

https://www.vg.no/nyheter/i/5EyO16/tucker-carlson-har-intervjuet-russlands-utenriksminister-sergej-lavrov

https://tv.vg.no/video/316122/lavrov-om-trump-vennlig?utm_source=overlay-share

Endret av torbjornen
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Russland hevder å ha kapret nye landsbyer ved fronten i Øst-Ukraina

Publisert klokken12:35 iKrigen i Ukraina

Russland hevder å ha tatt kontroll over en landsby nær knutepunktet Pokrovsk og en annen nær industribyen Kurakhove.

Russiske styrker har gjort framskritt øst i Ukraina i månedsvis. De har nå «befridd» landsbyene Sukhi Yaly og Pustynka øst i Donetsk, heter det i en oppdatering fra det russiske forsvarsdepartementet.

Sukhi Yaly ligger rundt 13 kilometer sørvest for den strategisk viktige industribyen Kurakhove. Den ligger ved et reservoar som Russland forsøker å omringe.

Pustynka ligger like sør for Pokrovsk, et viktig transportknutepunkt langs togskinner og veier som Ukraina bruker til å forsyne styrkene ved fronten. (NTB)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...