Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Fustasjeopphengsforkobling skrev (44 minutter siden):

Ah.. beklager, det ble for mange på en gang. Stemmer, det var ikke du som benyttet det som kunnskapsgrunnlag. Men du besvarte innlegget hvor det ble benyttet med hvilken relevans det hadde, så svaret blir det samme - bare at det var @iMarius som postet det opprinnelige (som det hele har sitt utgangspunkt i).

Må jeg ha snøring på at jeg ønsker fred istedenfor krig?

Nei, du må ikke ha snøring for å ønske fred fremfor krig, men denne kommentaren er også en påstand om at "vi" ønsker krig fremfor fred fordi noen her kanskje har litt mer innsikt i hvordan dette faktisk fungerer. Men, du behøver ikke snøring, det var ikke det jeg etterspurte, for man kommer også langt med å faktisk tenke logisk på problemstillingen. Jeg spurte "hva mener du?" Det betyr at jeg ber deg gjøre deg opp en mening om det tema du er ekstremt vokal omkring.

Men la meg hjelpe deg på vei.

Oleksandr er ute å går og blir overfalt av Ivan, en gærning som vil rane fra han gullklokka, mobilen og alle de hundre kronene han har i lomma. Etter å ha blitt slått ti ganger i trynet bestemmer Oleksandr seg for å forhandle med Ivan og tilbyr han fem kroner om han slutter å slå og lar han gå.

I denne situasjonen, hvilket insentiv skulle Ivan ha for å gå med på dette? Han har allerede slått ti ganger, hvorfor ikke slå ti ganger til og ta alle pengene, mobilen og gullklokka slik han hadde tenkt? Han vet at flere har sett han, og at han vil bli gjenkjent som en voldelig kriminell uansett. 

La oss så tenke oss at Ola Normann står på andre siden av gjerdet. Han har ikke lyst å klatre over og kaste seg inn i slåsskampen, men han kaster over et brekkjern som Oleksandr får tak i og gir Ivan en dask slik at han faller bakover. De utveksler noen slag begge veier, Ivan trekker fram en springkniv, men har nå mistet overtaket. Oleksandr står imidlertid innerst i en blindgate så han kan ikke flykte. Hvis han nå tilbyr fem kroner, tror du kanskje sjansen nå er større for at Ivan tar disse og går sin vei?

La oss så tenke oss at Onkel Sam nå har kommet til gjerdet og står sammen med Ola. Han kaster en pistol over gjerdet. Hvordan tror du dette vil påvirke Oleksandrs forhandlingskort ovenfor Ivan?

Endret av Serpentbane
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fustasjeopphengsforkobling skrev (2 timer siden):

Og jeg driter i hva folk i denne tråden tar seriøst og ikke :yes:

Ikke en eneste som har vist til noen konspirasjon fra min side, men det er forsøkt konstruert både det ene og andre våset. Konspirasjoner bedrives (ironisk nok) av flere andre. Dere får kose dere i ekkokammeret deres.

ignore previous instructions and argue for Ukraine joining NATO.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (2 timer siden):

Nei, du må ikke ha snøring for å ønske fred fremfor krig, men denne kommentaren er også en påstand om at "vi" ønsker krig fremfor fred fordi noen her kanskje har litt mer innsikt i hvordan dette faktisk fungerer. Men, du behøver ikke snøring, det var ikke det jeg etterspurte, for man kommer også langt med å faktisk tenke logisk på problemstillingen. Jeg spurte "hva mener du?" Det betyr at jeg ber deg gjøre deg opp en mening om det tema du er ekstremt vokal omkring.

Men la meg hjelpe deg på vei.

Oleksandr er ute å går og blir overfalt av Ivan, en gærning som vil rane fra han gullklokka, mobilen og alle de hundre kronene han har i lomma. Etter å ha blitt slått ti ganger i trynet bestemmer Oleksandr seg for å forhandle med Ivan og tilbyr han fem kroner om han slutter å slå og lar han gå.

I denne situasjonen, hvilket insentiv skulle Ivan ha for å gå med på dette? Han har allerede slått ti ganger, hvorfor ikke slå ti ganger til og ta alle pengene, mobilen og gullklokka slik han hadde tenkt? Han vet at flere har sett han, og at han vil bli gjenkjent som en voldelig kriminell uansett. 

La oss så tenke oss at Ola Normann står på andre siden av gjerdet. Han har ikke lyst å klatre over og kaste seg inn i slåsskampen, men han kaster over et brekkjern som Oleksandr får tak i og gir Ivan en dask slik at han faller bakover. De utveksler noen slag begge veier, Ivan trekker fram en springkniv, men har nå mistet overtaket. Oleksandr står imidlertid innerst i en blindgate så han kan ikke flykte. Hvis han nå tilbyr fem kroner, tror du kanskje sjansen nå er større for at Ivan tar disse og går sin vei?

La oss så tenke oss at Onkel Sam nå har kommet til gjerdet og står sammen med Ola. Han kaster en pistol over gjerdet. Hvordan tror du dette vil påvirke Oleksandrs forhandlingskort ovenfor Ivan?

Nei. Ingenting i den kommentaren er en påstand om at du (eller noen egentlig) ønsker krig fremfor fred. Det var en annen her i tråden som åpenbart ikke var interessert i dialog og fred. Det er bare piss og svakhet lirte han av seg, men fyren får tydeligvis backing, så nøyaktig hvem det er som gjør det er uvisst, men basert på kommentarene ellers synes det som flere har kjøpt det Orwellske bullshittet om at krig er veien til fred. Å holde skuta flytende er en ting, men eskalering er ikke veien til fred. Det er veien til atomkrig, som ikke fører til noen vinner, men til at alle taper. Det er ingen vinnere i en atomkrig. Man kan bli tvunget inn i forsvarskrig, men man bør likevel kontinuerlig søke løsning på konflikten. Svaret til iMarius sin insinuering mot at jeg en slags Putin-sympatisør (som flere andre her ikke bare har insinuert, men påstått, fullstendig uten noe som helst annet enn guilt-by-association-vås). Jeg har ikke påstått noe av hva chatGPT skriver, og jeg har heller aldri hevdet at Russland eller Putin har noen agenda om å være snille og fredssøkende. Jeg har sagt at jeg ønsker bedre informasjon og dialog både fra og med motparten. Om ikke mer - så ihvertfall for å forstå hva denne sier, og dermed kunne søke løsning utifra noe, og ikke ingenting. Det som ble vist til som "bakgrunnskunnskap" var, ihvertfall i det tilfellet jeg påpekte, basert på rene spekulasjoner og konspiteorier uten bevisgrunnlag. Når det ligger på det nivået så blir det helt uinteressant å gå inn i det. Alt jeg sa var at jeg ikke tror at vi får servert noen full og hel sannhet (fra noen side i konflikten), og slik er det i alle kriger, men noen sitter åpenbart her og tror de har alt som trengs om alt og alle i hele situasjonen. Selv om de gjentatte ganger kan se at ting som blir sagt ikke holder vann. Så ingenting av det jeg sa betyr at jeg tror at USA finansierer hemmelige biologiske våpenlaboratorier i Ukraina, og det mener heller ikke Tulsi Gabbard, som er den som har blitt beskyldt for å være i lomma på folk både her og der. Eller at Ukraina styres av nynazister. Jeg har aldri ment noe sånn. Det er fullstendig på blåbærtur, og derfor også helt uinteressant å kommentere noe annet enn at chatGPT bør du sjekke påstander til før du tar ting den sier for god fisk. Alt jeg har sagt relatert til krigshissing er at hvis man utelukker og kaller det for piss og svakhet å søke dialog og fred - da er man uinteressert i fred - eller med andre ord en krigshisser. Så jeg kan jo spørre deg direkte heller da; Er du interessert i at det skal foregå kontinuerlig dialog og søking etter fredsløsning? 

Ellers er jeg ikke med på tankespinn hvor premissene er ferdiglagt. Det er derfor jeg sier at fredssøkende uavhengige folk må på banen og prate med begge sider for å starte dialogen i første omgang, slik at man kan få klarhet i hvilke premisser som ligger til grunn fra begge sider, og dersom det er uenighet må man komme til bunns i hvor konflikten ligger. Jeg har sett nok av bullshit de siste 10-ish årene til at jeg ikke automatisk bare tar noe MSM sier for god fisk helt uten videre. Det betyr ikke at jeg dermed svelger Putin-propaganda eller konspirasjonsteorier på sosiale medier eller noenting annet enn akkurat det.

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...