engavif Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden qualbeen skrev (4 minutter siden): Ja, nei, altså, vi er nok mange som ser det svært plausiblet at en gjennomsnittlig russer ikke har et torn i siden til ukrainere. Det er ikke så mange år siden de var et felles folk. Jeg vil tro den eldre garde av vest-russere har mye kulturelt og historisk til felles med ukrainere. Det er sjeldent å se at en større befolkningsopinion har anlagt hat mot folk tilhørende et annet styre. Om jeg ikke tar feil, så er nok den jevne russer egenlig relativt fredelig av seg, der de har mer enn nok med seg og sitt, og egentlig ikke engasjerer seg så mye for hva som foregår langt unna. Litt sånn som mennesker flest er. De fleste har nok med sin lille sfære. Tiden går med på å jobbe og ta vare på familien, etc. Svært mange russere har forøvrig familie i Ukraina. Og omvendt. Og forøvrig bor det masse folk, født og oppvokst utenfor Russland, men som har slekt og familie i landet. PS: Etter flere år med iherdig hjernevask, så blir jeg dog ikke overrasket om det viser seg at en stadig økende befolkning har begynt å tro på noen av løgnene de blir servert. Altså kan det godt være at noen russere tror det finnes en drøss med nazister i Ukraina, at de er onde, at de spiser hunder til frokost (.. nei, vent, det var vel noen andre?), og .. ja, hvilke andre løgner er det som blir spredd?! Slike løgner har det ofte med å gå over, så snart suggesjonen avtar. Dersom det kom en ny politisk retning i Russland, er jeg trygg på at folk flest vil glemme denne "kunnskap", og etter noen måneder (evnt få år) se på ukrainere flest som likeverdige. Motsatt vei er jeg ikke like sikker. Riktignok vet nok også ukrainere flest at krigen kun skyldes Putin. Og de vet at regimekritikere ramler ut vinduer i hopetall. Sånn sett gir det kanskje ikke mening for de å være langsint på den jevne russer. Men jeg aner ikke hvor lett det er å tilgi at ingen stoppet Putin. Jeg er også usikker på om ukrainere flest skal tilgi vesten for vårt puslete og treige bidrag. Det tar så forjæ#$%la mye tid for oss å overlevere det (lille) vi lover. Hele vesten jobber sykt treigt! Samtidig må de kanskje være glad de får noe som helst? Jeg vetta søren ... Jeg er hvertfall irritert over vår handlingslammelse! Nevnte treghet lover ikke særlig godt, dersom det er vi som skulle trenge hjelp en vakkar dag! Nettopp! Det hjelper jo ikke en shit hva folka som jobber på gulvet i Russland måtte mene. De blir ikke spurt! Krigen styres på toppnivå. Det er Putin og hans støttespillere som er problemet. Her treffer du meget bra på så og si alt. Lenke til kommentar
engavif Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Dragavon skrev (4 minutter siden): Når eg skreiv putin og russere så meinte eg då folk som Lavrov, Nebenzya, Zhakarova og Peskov. Eg trudde det var ganske opplagt. Hvordan kan det være så opplagt egentlig? Lenke til kommentar
Homba Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Her inne har dere tatt feil hele veien. Abrams tanks skulle avgjøre krigen, F16 fly skulle vinne krigen, langtrekkende missiler skulle vinne krigen. Gang på gang så viser det seg at det ikke finnes krigsvinnende våpen, men dere går videre på neste hype bølge. Les artiklene som er postet her inne den siste uken så ser dere at Ukraina ikke har nok folk til å bemanne posisjonene. Det er ikke penger og våpen som trengs, det er mangel på profesjonelle soldater. Skulle selvsagt ønske at jeg var så naiv og positiv som de fleste her inne, men virkeligheten er at Russland ligger an til å vinne krigen. Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Det er vel ingen som har påstått at noen av de tingene du nevner skulle vinne krigen. Når de har fått levert 6stk F-16, så er det klart at det ikke vil utgjøre all verdens. Når det kommer til ATACMS og Storm Shadow, så har de også der begrenset antall, så de brukes kun der det er helt nødvendig. 7 Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Homba skrev (31 minutter siden): Abrams tanks skulle avgjøre krigen, F16 fly skulle vinne krigen, langtrekkende missiler skulle vinne krigen. Dette er jo berre tullprat. Det er ingen her som har trudd at nokon av dei våpensystemene skulle snu opp ned på krigen. 3 Lenke til kommentar
Homba Skrevet 59 minutter siden Del Skrevet 59 minutter siden sjamanen skrev (3 timer siden): Men de tallene og påstandene du legger frem stemmer jo ikke ?? Hvordan skal man ta deg seriøst? https://www.dagbladet.no/nyheter/ukrainske-soldater-stikker-av/82314489 Ifølge den ukrainske riksadvokaten er over 100 000 soldater blitt tiltalt for desertering siden Russland invaderte i februar 2022. Nesten halvparten av disse har skjedd det siste året. Hvilke tall er feil mener du? Lenke til kommentar
Homba Skrevet 57 minutter siden Del Skrevet 57 minutter siden TheKims skrev (27 minutter siden): Det er vel ingen som har påstått at noen av de tingene du nevner skulle vinne krigen. Når de har fått levert 6stk F-16, så er det klart at det ikke vil utgjøre all verdens. Når det kommer til ATACMS og Storm Shadow, så har de også der begrenset antall, så de brukes kun der det er helt nødvendig. Da er vi enige. https://edition.cnn.com/2024/09/17/politics/us-reducing-military-aid-packages-ukraine/index.html Amerikanerne har ikke nok i sin egen lagerbeholdning. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 52 minutter siden Del Skrevet 52 minutter siden Strategien er nok litt mer komplisert. Jeg tror ikke Vesten gjør sitt ytterste for å avslutte krigen på kortest mulig tid uansett utfall. Krabben Putin har satt på komfyren og hoppet oppi gryta ved å invadere Ukraina. Vi vil ikke redde ham fra sin egen ulykke. Vi må hindre at Ukraina taper, og burde gjøre en bedre jobb så ingen kommer til skade. Russerne skapte sin egen ulykke. Lenke til kommentar
oddeh Skrevet 1 minutt siden Del Skrevet 1 minutt siden Germany will deliver a new military aid package worth $684 million (€650 million) to Ukraine by the end of the year, including 2 advanced IRIS-T air defense systems, 10 Leopard 1 tanks, 60 M84 and M80 tanks, and infantry fighting vehicles, and combat drones, reported German media Die Rheinpfalz on December 2. In particular, Germany pledged to provide: 2 Iris-T air defense systems 10 Leopard 1A5 main battle tanks 60 M84 and M80 infantry fighting vehicles and armored fighting vehicles 6 thousand unguided and 500 guided missiles The package includes German drones from the Helsing company, with an additional 4,000 UAVs set to be delivered to Ukraine by year-end. https://united24media.com/latest-news/germany-to-deliver-iris-t-air-defense-systems-and-leopard-tanks-in-eur650-million-military-aid-package-4161 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå