Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Homba skrev (19 timer siden):

Nei det er vanskelig å forstå du. 

https://www.dagbladet.no/nyheter/ukrainske-soldater-stikker-av/82314489

Alle med vettet i behold forstår at denne krigen må avsluttes så fort som mulig. Det er ikke mulig å vinne. 

Det er enda flere som deserterer fra Russland, så i følge din logikk så er det ikke mulig for Russland å vinne.

Ukraina sliter med at vi ikke sender dem nok våpen og utstyr. Vi må sende dem alt de trenger.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Homba skrev (11 timer siden):

Ukraina taper terreng i rekordfart. Jo lengre man utsetter forhandlingene jo mindre er igjen av landet. 

Mennene desserter i rekordfart, strømnettet er det mindre enn 50% igjen av. Ingenting blir bedre av å utsette forhandlingene.

appeasement.thumb.jpg.cf2aa46394cc6e7cb64c12e1fd3374d5.jpg

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Markiii skrev (2 timer siden):

Det er enda flere som deserterer fra Russland, så i følge din logikk så er det ikke mulig for Russland å vinne.

Ukraina sliter med at vi ikke sender dem nok våpen og utstyr. Vi må sende dem alt de trenger.

Dårlig logikk når du ser på folketallet i de respektive landene og det som skjer på slagmarken. 

Hvis du leser artikkelen så ser du utfordringene Ukrainerne har når det kommer til desertering. 

Jeg er enig at man skulle ha sendt flere våpen tidligere, men virkeligheten er at disse våpnene finnes ikke. Amerikanske generaler har varslet flere ganger at de sliter med stockpiles og at det begynner å bli kritisk hvis de skal klare å håndtere Kina. 

Jeg sprer ikke propaganda, jeg er bare realist. Dere må gjerne ønske at denne krigen skal fortsette inn i det uendelige, men dere har ikke noen forståelse for det helvete Ukrainske menn gjennomgår. Her sier dere at de har kampvilje mens realiteten er at titusenvis stikker av.

Dette må avsluttes så fort som mulig. 

Endret av Homba
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Homba said:

Dårlig logikk når du ser på folketallet i de respektive landene og det som skjer på slagmarken. 

Hvis du leser artikkelen så ser du utfordringene Ukrainerne har når det kommer til desertering. 

Jeg er enig at man skulle ha sendt flere våpen tidligere, men virkeligheten er at disse våpnene finnes ikke. Amerikanske generaler har varslet flere ganger at de sliter med stockpiles og at det begynner å bli kritisk hvis de skal klare å håndtere Kina. 

Jeg sprer ikke propaganda, jeg er bare realist. Dere må gjerne ønske at denne krigen skal fortsette inn i det uendelige, men dere har ikke noen forståelse for det helvete Ukrainske menn gjennomgår. Her sier dere at de har kampvilje mens realiteten er at titusenvis stikker av.

Det blir enda mer helvete for ukrainske menn dersom det nå blir våpenvile, og så prøver Russland igjen om noen år. Putin har selv sagt at han skal utslette Ukraina.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Homba skrev (8 timer siden):

Det som skjer på slagmarken er at Russland mister helt hinsides mange soldater, og de sliter med utstyr. Problemene med utstyr er grunnen til at kjøttbølgene bare må bli større og større.

Den akselererende bruken av kjøttbølger kombinert med mye desertering gjør at Russland mister ekstremt mye mannskap. Dette koster da ekstra mye for Kreml å gjøre noe med.

Våpnene finnes, og hvis man i tillegg fjerner begrensningene på bruken så står Ukraina bra stilt.

Du gjentar Kreml-propaganda.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Sitat

Scholz på besøk i Ukraina - gir meir støtte

Publisert klokken08:12 iTyskland

Tysklands rikskanslar Olaf Scholz har reist til Ukraina. Besøket er ei overrasking og for å stadfesta Tysklands støtte til landet.

– Eg reiste til Kyiv i kveld, med tog gjennom eit land som har beskytta seg mot Russlands aggressive krig i over 1000 dagar, skiv han på X.

Tyskland vil gi 650 millionar euro i millitær hjelp, melder rikskanslaren.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Sitat

Kan gå mot regjeringskrise i Frankrike

Publisert klokken08:37 iFrankrike

Ytre høgre-partiet Nasjonal samling seier at dei mest truleg vil stilla seg bak eit mistillitsforslag mot regjeringa i Frankrike i dag.

Konflikten står om budsjettet, der Nasjonal samling ønskjer å få meir å seia på kva pengane skal gå til.

– Me stiller oss bak mistillit hvis det ikkje skjer eit mirakel i siste liten, seier partileiar Jordan Bardella til fransk radio i dag.

Lenke til kommentar
Homba skrev (9 timer siden):

Men de tallene og påstandene du legger frem stemmer jo ikke ??

Hvordan skal man ta deg seriøst?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Homba skrev (9 timer siden):

Trur du virkelig at ukrainere får leve i fred om dei gir opp?

Har du sett kva putler og russerene seier om Ukraina, om det ukrainske folket og kulturen?

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dragavon skrev (4 minutter siden):

Trur du virkelig at ukrainere får leve i fred om dei gir opp?

Har du sett kva putler og russerene seier om Ukraina, om det ukrainske folket og kulturen?

Jeg har sett og hørt det motsatte om hva russere mener om ukrainere. Også enkelte jeg har pratet med da jeg var der. Hva putin mener er en ting. Men fortsatt en god del av befolkningen som ikke prater dritt om Ukraina.

• Liker 1
Lenke til kommentar
engavif skrev (32 minutter siden):

Jeg har sett og hørt det motsatte om hva russere mener om ukrainere. Også enkelte jeg har pratet med da jeg var der. Hva putin mener er en ting. Men fortsatt en god del av befolkningen som ikke prater dritt om Ukraina.

No er det putin som bestemmer i russland, kva vanlege russere seier er irrelevant.

putin har bestemt at Ukraina ikkje har rett til å eksistere.

putin har bestemt at ukrainsk kultur og språk ikkje skal eksistere.

putin har bestemt at ukrainere i okkuperte områder skal tvinges til å snakke russisk og bli russere eller dø. Det er folkemord.

Om Ukraina gjev opp mostanden får ikkje ukrainere fred. Det blir putin som får fred til å gjennomføre folkemordet sitt.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
engavif skrev (40 minutter siden):

Greit naivt å tro at DET beskytter ukrainerne...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Dragavon skrev (30 minutter siden):

No er det putin som bestemmer i russland, kva vanlege russere seier er irrelevant.

putin har bestemt at Ukraina ikkje har rett til å eksistere.

putin har bestemt at ukrainsk kultur og språk ikkje skal eksistere.

putin har bestemt at ukrainere i okkuperte områder skal tvinges til å snakke russisk og bli russere eller dø. Det er folkemord.

Om Ukraina gjev opp mostanden får ikkje ukrainere fred. Det blir putin som får fred til å gjennomføre folkemordet sitt.

Nå var det jo du som tok det opp om hva russere sier om ukrainere, ikke bare putin. Så nå er det plutselig irrelevant.  Okey da.

Lenke til kommentar
engavif skrev (59 minutter siden):

Ja, nei, altså, vi er nok mange som ser det svært plausiblet at en gjennomsnittlig russer ikke har et torn i siden til ukrainere. Det er ikke så mange år siden de var et felles folk. Jeg vil tro den eldre garde av vest-russere har mye kulturelt og historisk til felles med ukrainere. 

Det er sjeldent å se at en større befolkningsopinion har anlagt hat mot folk tilhørende et annet styre. 

Om jeg ikke tar feil, så er nok den jevne russer egenlig relativt fredelig av seg, der de har mer enn nok med seg og sitt, og egentlig ikke engasjerer seg så mye for hva som foregår langt unna. Litt sånn som mennesker flest er. De fleste har nok med sin lille sfære. Tiden går med på å jobbe og ta vare på familien, etc.

Svært mange russere har forøvrig familie i Ukraina. Og omvendt. Og forøvrig bor det masse folk, født og oppvokst utenfor Russland, men som har slekt og familie i landet. 

PS: Etter flere år med iherdig hjernevask, så blir jeg dog ikke overrasket om det viser seg at en stadig økende befolkning har begynt å tro på noen av løgnene de blir servert. Altså kan det godt være at noen russere tror det finnes en drøss med nazister i Ukraina, at de er onde, at de spiser hunder til frokost (.. nei, vent, det var vel noen andre?), og .. ja, hvilke andre løgner er det som blir spredd?!

Slike løgner har det ofte med å gå over, så snart suggesjonen avtar. Dersom det kom en ny politisk retning i Russland, er jeg trygg på at folk flest vil glemme denne "kunnskap", og etter noen måneder (evnt få år) se på ukrainere flest som likeverdige. 

Motsatt vei er jeg ikke like sikker. Riktignok vet nok også ukrainere flest at krigen kun skyldes Putin. Og de vet at regimekritikere ramler ut vinduer i hopetall. Sånn sett gir det kanskje ikke mening for de å være langsint på den jevne russer. Men jeg aner ikke hvor lett det er å tilgi at ingen stoppet Putin. Jeg er også usikker på om ukrainere flest skal tilgi vesten for vårt puslete og treige bidrag. Det tar så forjæ#$%la mye tid for oss å overlevere det (lille) vi lover. Hele vesten jobber sykt treigt! Samtidig må de kanskje være glad de får noe som helst? Jeg vetta søren ... Jeg er hvertfall irritert over vår handlingslammelse!

Nevnte treghet lover ikke særlig godt, dersom det er vi som skulle trenge hjelp en vakkar dag!

sjamanen skrev (19 minutter siden):

Greit naivt å tro at DET beskytter ukrainerne...

Nettopp! 

Det hjelper jo ikke en shit hva folka som jobber på gulvet i Russland måtte mene. De blir ikke spurt! Krigen styres på toppnivå. Det er Putin og hans støttespillere som er problemet. 

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
engavif skrev (8 minutter siden):

Nå var det jo du som tok det opp om hva russere sier om ukrainere, ikke bare putin. Så nå er det plutselig irrelevant.  Okey da.

Når eg skreiv putin og russere så meinte eg då folk som Lavrov, Nebenzya, Zhakarova og Peskov. Eg trudde det var ganske opplagt.

Endret av Dragavon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...