Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nedward skrev (3 timer siden):

De bruker noe materiell fra lager til produksjon av våpen, selv om sentralbanken er "fri for penger" er det ikke fritt for penger i den forstand at det ikke kan importeres komponenter til våpen.

De må jo kjøpe materialer, verktøy og komponenter til våpnene.

Lenke til kommentar
Orion666 skrev (5 minutter siden):

Det som produseres innenlands kan betales i rubler. Det som importeres må betales i hard valuta, som skaffes ved å selge for eksempel olje eller hvete. Alternativt ved varebytte. Nord-Korea kan få betalt i teknologi. 

At sentralbanken ikke lenger har midler til å stabilisere valutaen går nok på en annen konto enn de som kjøper våpen og våpendeler.

Lenke til kommentar
<generisk_navn> skrev (1 time siden):

En sabotasjeaksjon av typen ødeleggelse av datakabler lik det vi trolig snakker om her er etter min oppfatning dekket fra før. Det utgjør samme type ødeleggelse av infrastruktur som å kutte kraftkabler, gassrør og veiforbindelser.

Cyberangrep er mer angrep av typen datainnbrudd, DDoS-angrep osv som tar sikte på å ødelegge eller forstyrre digitale tjenester. Men ja, det er riktig som du påpeker at også dataangrep er tatt inn som et gyldig argument for å påberope seg Art. 5.

Jeg er usikker på hvilke avstemmingskrav man har internt i NATO for å kunne aktivere denne artikkelen, f.eks. om det krever enstemmighet slik som invitasjon og opptak av nye medlemmer har. Men om det kreves samme type enstemmighet ved Art. 5 som ved medlemsopptak vil trolig Ungarn v Orbán sitte som en propp i systemet og vise seg som akkurat den politiske forstoppelsen han er.

Men om han er den eneste som sitter å sier nei til dette, så er det vel ganske så enstemmig at resten vil ha han ut av nato. Men tror heller ikke USA hadde blitt med på dette for noen ledninger. 

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (53 minutter siden):

Når blir rubelen så billig at jeg kan bruke den til å tapetsere hobbyrommet? :p

Da støttekjøper du i så fall rubelen med dine utenlandske penger, så du bidrar til å styrke rubelen.

Men ja, 5 kr pr ark med ekte 50-rubel-dopapir hadde vært noe .. :p

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
oddeh skrev (26 minutter siden):

1 liter maling til 400kr dekker ~10m2. Du trenger 1200 sedler for å dekke samme område. En 5-rubelseddel tilsvarer 50 øre. Altså koster samme område 600kr om du skulle brukt rublen, så vi er ikke langt unna.

Nå finnes det ikke seddel med 5 rubel. Kan noen ganger få en seddel med 10 rubel på, men det skjer nesten aldri lenger, er mynter der også. 

Så det nærmeste er 50 om du skal ha seddel. 

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke dette har blitt dekket her enda?

AMMAN, Nov 28 (Reuters) - Syrian rebels in the last opposition enclave in northern Syria launched on Wednesday a wide-scale military operation against the Syrian army and seized territory in the first such advance in years, army and rebel sources said.

https://www.reuters.com/world/middle-east/syrian-rebels-launch-attack-against-army-aleppo-province-2024-11-27/

Og så noen spekulative kilder jeg ikke har hatt tid til å sjekke, men mulig interessant? Ta med klype salt.

GdaDiAQXYAAZhYt.thumb.png.f9b096411828739193d12baf9d0eafb1.png

GdaDmv7WUAAkwe9.png.a14dfefa3301e929f657adfb4b220e53.png

GdaDx31XsAA5-DI.png.eb300cc7ab5ffc1a1a6b48bb2d1aa2e2.png

• Liker 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 time siden):

Når blir rubelen så billig at jeg kan bruke den til å tapetsere hobbyrommet? :p 

Har du ikke bedre smak enn å kle veggene med rubler? Jeg ville heller brukt dem til å fyre med :p 

Lenke til kommentar

Den innenlandske forsvarsgruppen Summa Defense etablerer et droneproduksjonsanlegg i Finland med sine ukrainske partnere.

Hensikten er å raskt øke produksjonskapasiteten til dronene som brukes i kampene i Ukraina, sier Summa Defence. Samtidig skapes det industriell produksjon av droner i Finland og Europa.

Produksjonsanlegget skal etableres i Sør-Finland, men den nøyaktige plasseringen er ikke opplyst av sikkerhetsmessige årsaker.

Produksjonen av droner er ment å starte i stor skala i begynnelsen av neste år.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 time siden):

At sentralbanken ikke lenger har midler til å stabilisere valutaen går nok på en annen konto enn de som kjøper våpen og våpendeler.

Det er et valid poeng, men det kan aldri separeres helt. Varene fra Kina må trekkes fra verdensmarkedet, og Kina gjør ikke det uten kompensasjon. De vil alltid se maktmuligheten.

Dessuten vil den interne økonomien kollapse. Russland -ulikt Sovjetunionen- er et kapitalistisk land vevd inn i verdensøkonomien.

Lenke til kommentar
Orion666 skrev (1 time siden):

Ja. Men den russiske staten er ikke fri for penger uansett. At sentralbanken har sluttet å støtte rubelen er en prioritering. Russland har sine inntekter fra olje og gass.  Det vil de komme til å fortsette å ha i overskuelig framtid. De kan velge å få betalt i dollar og kjøpe rubler i markedet (noe jeg antar dem akkurat har sluttet å gjøre), som dem igjen kjøper våpen og våpendeler for. Eller de kan fortsette å prøve på å kreve at olje og gass betales i rubler for å få opp krusen, for deretter å veksle til internasjonal valuta ifm. import av våpen og andre ting. Så vidt jeg har forstått var dette helt feilslått og ingen kjøpere ønsket det.

Det er mange muligheter de kan bruke, men det virker ikke som at alt fungerer like bra. Uansett har handlingsrommet blitt mindre nå. De må prioritere. Og akkurat nå er prioriteten ikke støttekjøp av rubel. Sannsynligvis fordi det er så lite utenlandsk valuta igjen at det går på bekostning av noe annet - viktigere.

Sagt enkelt: Russland har mer enn nok rubel. De kan dem trykke opp fritt. Det dem har knapphet på er utenlandsk valuta. Problemet er at hvis dem nå trykker mer rubel for å dekke budsjettunderskudd vil verdien på rubel rase og inflasjonen øke ytterligere. Den interne økonomien kommer til å bli rasert, men ikke nødvendigvis krigsøkononien. 

Med forbehold om feil her. Jeg er bare interessert i kapitalmarkeder og ingen økonom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...