trikola Skrevet mandag kl 21:09 Rapporter Del Skrevet mandag kl 21:09 18 minutes ago, Simen1 said: Jeg vil bare minne om at UD fraråder ALLE reiser til Russland. Vet ikke om alle er klar over hva dette betyr - jeg ble først nylig klar over det: Om du reiser likevel og du kommer til skade så gjelder ikke dine vanlige forsikringer - i alle fall blir de betydelig redusert. 4 1 Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet mandag kl 21:43 Rapporter Del Skrevet mandag kl 21:43 Sitat Meninger Ja, Norge må gi mer til Ukraina Det er nå slaget står, og det betyr noe hva Norge velger å gjøre. Regjeringen bør støtte Høyre i å øke Ukraina-støtten vesentlig. https://www.vg.no/nyheter/i/AvxgbM/ja-norge-maa-gi-mer-til-ukraina 4 2 1 Lenke til kommentar
engavif Skrevet mandag kl 22:09 Rapporter Del Skrevet mandag kl 22:09 Simen1 skrev (1 time siden): Jeg vil bare minne om at UD fraråder ALLE reiser til Russland. Jeg skjønner press fra familien, men husk at hvis det skulle skje noe så er det lurt å spre risikoen, sånn at f.eks ikke begge foreldre dør i samme hendelse mens barna overlever. Da er det mye bedre at den ene forelderen blir igjen mens den andre reiser, eller ikke drar dit samtidig. Som nordmann ville jeg bare bedt om respekt fra familien om at du ønsker å følge UDs reiseråd hvis du faktisk ønsker det da. Jo, takk for omtanken. Fult klar over dette, og har selv pratet med UD. Så vet at ting ikke er helt heldig. Det er minimalt hva dem får gjort akkurat nå. Lenke til kommentar
engavif Skrevet mandag kl 22:12 Rapporter Del Skrevet mandag kl 22:12 trikola skrev (59 minutter siden): Vet ikke om alle er klar over hva dette betyr - jeg ble først nylig klar over det: Om du reiser likevel og du kommer til skade så gjelder ikke dine vanlige forsikringer - i alle fall blir de betydelig redusert. Jeg har forsikring når jeg reiser. Er norsk selskap som har sagt at dem dekker det. Samtidig har jeg forsikring i ett russisk forsikring selskap. Har også for ikke så lang tid siden kommet på sykehus i Russland, siden jeg har familie der, så betalte jeg ingen ting. Lå der i 5 dager og fikk grundig hjelp. 1 Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet mandag kl 23:47 Rapporter Del Skrevet mandag kl 23:47 Penny skrev (3 timer siden): Tanker? Atomvåpen fungerer best som ris bak spegelen for å bevare raude linjer. Men som ein har sett når det gjeld krigen mot Ukraina kan slike raude linjer flyttast på, og kvar gong dette blir gjort blir det færre og færre som tek atomtruslar alvorleg. Atomvåpen vil aldri kunne takast i bruk, og om dei likevel skulle bli brukt er det landet som tek det i bruk ferdig og den avskrekkande effekten borte vekk. 1 Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet mandag kl 23:55 Rapporter Del Skrevet mandag kl 23:55 <generisk_navn> skrev (3 timer siden): Om Ukraina skal inn i NATO må alle nåværende medlemmer først stemme FOR en invitasjon, og deretter FOR et opptak av Ukraina som medlem. Det betyr i praksis at Orbán har vetorett mot et slikt medlemskap. Mine penger ville ha gått til fortsatt ukrainsk utenforskap inntil Orbán er fjernet fra makten. Det som kan bli gjort er at ulike land då går inn og gjev sikkerheitsgarantiar tilsvarande artikkel 5 som gjeld fram til Ukraina blir medlem. Dette vart gjort for Finland og Sverige medan ein venta på Orban og Erdugal. 4 Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet mandag kl 23:58 Rapporter Del Skrevet mandag kl 23:58 trikola skrev (2 timer siden): Vet ikke om alle er klar over hva dette betyr - jeg ble først nylig klar over det: Om du reiser likevel og du kommer til skade så gjelder ikke dine vanlige forsikringer - i alle fall blir de betydelig redusert. Det er rart at reiseforsikringsselskapa hadde kundar att gjennom pandemien, sidan folk like gjerne kunne kaste pengane ut gjennom vindauget. Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet i går, 00:05 Rapporter Del Skrevet i går, 00:05 engavif skrev (1 time siden): Jo, takk for omtanken. Fult klar over dette, og har selv pratet med UD. Så vet at ting ikke er helt heldig. Det er minimalt hva dem får gjort akkurat nå. Eit personleg spørsmål: Du nemner at du ser på russisk tv. Vil det seie at du forstår russisk? Kan du evt. også snakke eller skrive på russisk? Lenke til kommentar
engavif Skrevet i går, 00:10 Rapporter Del Skrevet i går, 00:10 torbjornen skrev (1 minutt siden): Eit personleg spørsmål: Du nemner at du ser på russisk tv. Vil det seie at du forstår russisk? Kan du evt. også snakke eller skrive på russisk? Skrive så holder jeg meg til mobilen. Uansett hvor lang tid jeg har brukt på å prøve å skrive på papir, så synes jeg det fortsatt er like vanskelig. Flytende vil jeg ikke si at jeg kan i det hele tatt enda. Men har pratet med noen russere og man forstår jo hverandre. Så vil si at min russisk er bedre enn dem sin engelsk, mange av dem. 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg JK22 Skrevet 23 timer siden Populært innlegg Rapporter Del Skrevet 23 timer siden Hva er det som foregår? Praktisk talt hele det abkhasiske etablissementet, både regjering og opposisjon, er prorussisk - det eneste disse er uenig om, er hvilken status løsriverprovinsen skulle ha i forholdet til den russiske føderasjonen - majoriteten vil ha selvstendighet eller sterkt utstrakt selvstyre, det eneste disse eniges om - og merkelig nok også eksilgeorgierne på landflukt - er å unngå georgisk overherredømme. Bare 1 % vil engangs tenke denne tanken. Det hadde vært uregelmessige valg siden 2008 og det har vært oppdaget til dels sterke motsetninger innad i etablissementet som av og til munnet ut i vold og skandaler, men massearrestasjonen av hele seks ledende opposisjonelle er uhørt. Det hadde dessuten i flere år vært omfattende misnøye med regjeringen som ikke hadde holdt valg i 12 år siden 2012, bare presidentvalg - sist gang i 2020 - bare under 54 % valgt å delta under det siste valget. Det rapporteres at abkhaserne har blitt mektig frustrert over at Putin holdt dem i limbo siden 2008, og det hadde vært seige rykter om at regjeringen i Tbilisi, som har mistet legitimitet gjennom et valg med omfattende fuks og vold som skapte sterke motsetninger, da man vil slutte seg til Putins linje, skulle få Abkhasia som "belønning". Dette vil ikke abkhaserne høre snakk om. Dårlige nytt. Nok et gjennombrudd uten at ukrainerne kunne annet enn å retirere. Ved å innta Dalne er den viktige bastionen Kurakhove nå sterkt sårbart for omgående angrep fra sør av russerne. Dessuten ble flere demninger som også danner bruer, satt under hyppige angrep langs et viktig elveløp mot vest, som kan tyder på at russerne aktet å fange og utslette de ukrainske forsvarsstyrkene som talt et par titusener. Men strategisk sett er det dumt. Det vil forvanske avansement dypere mot Pokvrosk-frontavsnittet i nordvest slik at bare opprullingen av Søndre Donbass-fronten kan gjennomføres, dette kan ta tid. Høstregnet har kommet, men svakere enn vanlig og kulden har begynte å bite seg fast i jorda fra nord. Det meget ustabile og rare været har vært en sammenhengende katastrofe for ukrainerne siden høsten 2022, samtidig som det gir Putin større fordeler enn normalt. Det usedvanlige elendige været i Ukraina med sterk varme og lite fuktighet gir russerne blod på tanna, for det er tydelig at de vil bryte gjennom fra sør. Grunnen blir dårligere - men for sløv og for lite. Og Zelenskyj nekte å ta styrkene ut av Russland hvor de mister terreng hver dag, selv om russerne måtte betale en meget høy pris i blod og jern. Innad i det ukrainske offiserskorpset er det tegn på mytteristemning hvor mange er sterkt frustrert over Zelenskyjs Kursk-eventyret og den dårlige ledelsen Syrskyj hadde tillatt, Nordøstfronten har sprukket, Donetskfronten er i ferd med å opphøre slik at den må få et nytt navn - og hele Søndre Donbass-fronten er under sterk trussel hvor et stort gjennombrudd er i ferd med å bli realistisk for russerne. Soldater - selv krigsveteraner - er i ferd med å få nok. De vil ikke overgi seg til russerne som nå drepe alle de kommer over uten nåde, slik at overgivelse er helt umulig - trolig er ikke Putin klart over det - men de kan ikke bli stående og kjempe helt forgjeves, når disse måtte retirere og retirere - ofte uten å kunne by på skikkelig motstand. Dette er mer ødeleggende enn nederlag for en hærs kampvilje og moral. Trumps valgseier hadde katastrofale konsekvenser for ukrainernes kampvilje, slik at situasjonen måtte reddes, men det er ikke mulig å la egne soldater og våpen ødelegges i en ustanselig utmattelseskamp hvor russisk offervilje sprengte alle rammer, selv etter russisk standard. Polen er nå meget opptatt med å forberede seg, utvilsomt hadde de innsett hvor dumt de var da disse blokkerte ukrainsk eksport gjennom egne land, men Tyskland er i ferd med å falle fra hverandre fordi de må kansellere galskapsbestemmelsen i egne konstitusjon for å berge sitt land gjennom lån, budsjettunderskudd og ekstrabevilgninger. Så langt er viljen ikke der, og tyskerne ser med voksende redsel på urolighetene i Amsterdam hvor muslimske opprørerne herjet og ødelegge. AfD kan vinne all makt i den nære fremtiden. Finland, Baltikum, Danmark og Sverige vil utvilsomt hjelpe til - men i Norge er Vedum blitt et meget stort problem. Nå sendes det så mange Shahed-droner inn i Ukraina at det blir helt umulig å holde stand, enorme ødeleggelser, sivil tap og terror skje med større hyppighet enn tidlig. Dette er skikkelige nederlagstegn for en utmatt befolkning som har ikke mer å gi utover det lite som er tilbake, med unntak av 18-25 årsgruppen. Under enhver omstendighet må Ukraina reddes fra katastrofe, men det spørs om Putin vil ha våpenstillstand fordi Trump vil ha en "Korea-løsning" med demilitarisering mellom Ukraina og Russland, og dette er noe som russeren vil ha meget store vansker med å akseptere. Dessuten ignorerer han glatt at det er krisetegn i den russiske økonomien og mannskapsmangel i militæret samtidig som våpenlagrene er nærmest oppbrukt; bare ett års forbruk er tilbake. 6 6 Lenke til kommentar
Populært innlegg Mr.Narvik Skrevet 18 timer siden Populært innlegg Rapporter Del Skrevet 18 timer siden Rekord stort tap av personell og tanks siste døgn. 4 1 11 Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet 17 timer siden Rapporter Del Skrevet 17 timer siden Jalla21 skrev (14 timer siden): Ny rekord siste døgn hvis jeg ikke tar feil - 1770 døde/sårede, og masse forskjellige kjøretøy, APV osv Det er gode grunner til å ta denne typen propaganda med en stor klype salt. Mange av disse er enheter og mennesker som etter behandling og reparasjon kommer tilbake i felt etter kort tid. De reelle, varige tapene er nok langt mindre. 1 Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 15 timer siden Rapporter Del Skrevet 15 timer siden Mr.Narvik skrev (3 timer siden): Rekord stort tap av personell og tanks siste døgn. Putin og Russland har fått blod på tann, og gjev tilsynelatande alt dei har no som Trump vann valet og snart blir innsett som president. Håpet må vere at Russland blir lurt inn i ei felle. 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 14 timer siden Rapporter Del Skrevet 14 timer siden Penny skrev (14 timer siden): Noe helt annet: Jeg ser mye spekulasjon om hvor enkelt det vil være for Ukraina å anskaffe atomvåpen, men fint lite om hva de skal gjøre med dem når de først har dem. Jeg vil si at primæreffekten av den Ukrainske kjernevåpentrusselen er å minne vesten om at situasjonen begynner å bli desperat om vi ikke snart øker støtten drastisk. Penny skrev (14 timer siden): Et angrep på Kreml tar kanskje knekken på Putin og andre topper, men Kreml ligger midt i en by med millioner av mennesker som ikke er legitime mål. Selv et ganske lite våpen på noen få kilotonn vil lage et omdømmeproblem som ikke engang First House kan fikse. Sekundært er dette et desperat tiltak, reservert for når situasjonen blir *virkelig* desperat. Forutsatt at dette ikke er en bløff så antar jeg at våpnene allerede er 80-95% ferdig. Resten kan ferdigstilles på kort varsel. Dessuten må Ukraina ha en leveringsmetode. De har nylig ferdigstilt en ny generasjon ballistiske missiler med 500km rekkevidde med 500kg stridshode. Det er 450 fra Ukraina til Moskva sentrum men området i Ukraina som faktisk er innenfor 500km er ganske lite, såpass at russerne nok vil klare å rydde området for ukrainske utskytningsramper om panikken skulle ta dem. Det er mulig at Ukraina har underdrevet rekkevidden her, eller at de kan få nok ekstra rekkevidde ved å redusere størrelsen på stridshodet til at russerne ikke lenger kan regne med å kunne ta ut utskytningsrampene. Å bruke kjernevåpen på en russisk troppekonsentrasjon ser jeg på som lite sannsynlig, med mindre det er noe helt spesielt. JEg ser heller for meg et angrep mot Moskva sentrum med de nye ballistiske missilene, men med konvensjonelle stridshoder, fulgt av en underjordisk prøvesprengning dypt inne på ukrainsk territorium. Så vil det komme et ultimatum med kort frist, typ 24-48 timer. Russland har utslettelse av Ukraina som mål så det er passe symmetrisk om ukraina truer med utslettelse av Moskva om ikke stridighetene opphører. 1 5 Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet 14 timer siden Rapporter Del Skrevet 14 timer siden Kahuna skrev (5 minutter siden): Jeg vil si at primæreffekten av den Ukrainske kjernevåpentrusselen er å minne vesten om at situasjonen begynner å bli desperat om vi ikke snart øker støtten drastisk. Sekundært er dette et desperat tiltak, reservert for når situasjonen blir *virkelig* desperat. Forutsatt at dette ikke er en bløff så antar jeg at våpnene allerede er 80-95% ferdig. Resten kan ferdigstilles på kort varsel. Dessuten må Ukraina ha en leveringsmetode. De har nylig ferdigstilt en ny generasjon ballistiske missiler med 500km rekkevidde med 500kg stridshode. Det er 450 fra Ukraina til Moskva sentrum men området i Ukraina som faktisk er innenfor 500km er ganske lite, såpass at russerne nok vil klare å rydde området for ukrainske utskytningsramper om panikken skulle ta dem. Det er mulig at Ukraina har underdrevet rekkevidden her, eller at de kan få nok ekstra rekkevidde ved å redusere størrelsen på stridshodet til at russerne ikke lenger kan regne med å kunne ta ut utskytningsrampene. Å bruke kjernevåpen på en russisk troppekonsentrasjon ser jeg på som lite sannsynlig, med mindre det er noe helt spesielt. JEg ser heller for meg et angrep mot Moskva sentrum med de nye ballistiske missilene, men med konvensjonelle stridshoder, fulgt av en underjordisk prøvesprengning dypt inne på ukrainsk territorium. Så vil det komme et ultimatum med kort frist, typ 24-48 timer. Russland har utslettelse av Ukraina som mål så det er passe symmetrisk om ukraina truer med utslettelse av Moskva om ikke stridighetene opphører. Nå som nord-koreanske tropper skal krige i Ukraina, vil det nok bli lettere å få tillatelse til å bruke langtrekkende vestlige våpen langt inn i Russland så lenge det dreier seg om militære mål Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 13 timer siden Rapporter Del Skrevet 13 timer siden Sitat Den 53 år gamle senatoren Marco Rubio fra Florida kan være USAs neste utenriksminister. The New York Times viser til tre kilder med kjennskap til avgjørelsen. Sitat I nylige intervjuer har Rubio tatt til orde for at Ukraina må få til en forhandlingsløsning med Russland, framfor å forsøke å gjenvinne alle områder som Russland har tatt i løpet av det siste tiåret. Rubio var en av 15 republikanske senatorer som stemte imot en militær hjelpepakke på 95 milliarder dollar til Ukraina. Pakken, som tilsvarte godt over 1000 milliarder norske kroner, ble vedtatt i april. – Jeg er ikke på Russlands side, men dessverre er realiteten at måten krigen i Ukraina kommer til å ende på, er gjennom en forhandlet løsning, sa Rubio til kringkasteren NBC i september. Sitat Ved å velge Rubio og Waltz til sentrale poster, blir Kina trolig et viktig fokus i den kommende Trump-administrasjonens utenrikspolitikk. https://www.nrk.no/urix/marco-rubio-blir-trolig-usas-utenriksminister-1.17121981 Det kan sjå ut som at strategien er å gje opp Ukraina, og å setje alt inn på å forsvare Taiwan. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 8 timer siden Rapporter Del Skrevet 8 timer siden (endret) - Trump will 'arm Ukraine to the teeth' if Putin won't negotiate ceasefire Endret 8 timer siden av Mannen med ljåen 3 Lenke til kommentar
paatur Skrevet 8 timer siden Rapporter Del Skrevet 8 timer siden 18 hours ago, trikola said: Vet ikke om alle er klar over hva dette betyr - jeg ble først nylig klar over det: Om du reiser likevel og du kommer til skade så gjelder ikke dine vanlige forsikringer - i alle fall blir de betydelig redusert. Det fins mange reise forsikringer som fremmer land som er fra rådet og reise til.. koster mere men, reiseforsikring er ikke et problem 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå