Mannen med ljåen Skrevet mandag kl 15:04 Rapporter Del Skrevet mandag kl 15:04 (endret) Konspirasjonsteorier er jo i vinden for tiden. Begge amerikanske partier fremstår som en parodi på seg selv. Hvem står eventuelt bak skuespillet? I hvilken grad betaler Putin og Xi begge partier for å så splittelse i det som kunne vært en harmonisk befolkning? I begynnelsen av videoen gir Trump Tyskland kjeft for at de gir Russland milliarder og gjør Europa avhengig av energien deres, mens USAs militære skal beskytte Tyskland mot Russland. Innsiktsfullt, til å være en pro-russer med lav IQ. Jeg er veldig spent på Trumps framtidige styre. I dette tilfellet håpet jeg på en regjering som ikke innfrir alle valgløftene. Kanskje det stemmer at han bare spiller skuespill for at Europa skal få ut fingeren og oppgradere militæret sitt. At han har rundlurt Putin også. Ja, det ER URETTFERDIG at Uncle Sam skal beskyttes oss gratis mens vi finansierer Russland. Nok konspi for i dag. Jeg tar av meg foliehatten nå. Endret mandag kl 15:43 av Mannen med ljåen 5 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet mandag kl 15:35 Rapporter Del Skrevet mandag kl 15:35 ...Det ukrainske militæret frykter samtidig at Russland om få dager innleder en bakkeoffensiv i Zaporizjzja fylke sør i landet. De siste månedene har det vært relativt rolig ved denne frontlinjen. (...) - Det kan begynne i nær framtid, vi snakker ikke engang om uker, vi venter at de kan skje hvilken dag som helst, sier Vladyslav Voloshyn, talsmann for det ukrainske militæret, til nyhetsbyrået Reuters. https://www.dagbladet.no/nyheter/kan-skje-nar-som-helst/82219761 Jeg vet ikke om Putin begynner å få hastverk, og av hvilken grunn. 4 2 Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet mandag kl 15:46 Rapporter Del Skrevet mandag kl 15:46 Mannen med ljåen skrev (9 minutter siden): ...Det ukrainske militæret frykter samtidig at Russland om få dager innleder en bakkeoffensiv i Zaporizjzja fylke sør i landet. De siste månedene har det vært relativt rolig ved denne frontlinjen. (...) - Det kan begynne i nær framtid, vi snakker ikke engang om uker, vi venter at de kan skje hvilken dag som helst, sier Vladyslav Voloshyn, talsmann for det ukrainske militæret, til nyhetsbyrået Reuters. https://www.dagbladet.no/nyheter/kan-skje-nar-som-helst/82219761 Jeg vet ikke om Putin begynner å få hastverk, og av hvilken grunn. Ser ut som om Putin venter på at Trump skal innta det ovale kontor og på en eller annen uforutsett måte skape en ny dynamikk i konflikten. Da gjelder det å ha best mulige forhandlingskort på hånden. 3 Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet mandag kl 16:01 Rapporter Del Skrevet mandag kl 16:01 Vokteren skrev (Akkurat nå): Ser ut som om Putin venter på at Trump skal innta det ovale kontor og på en eller annen uforutsett måte skape en ny dynamikk i konflikten. Da gjelder det å ha best mulige forhandlingskort på hånden. Det er fullt mulig at Trump i nær fremtid setter ned foten, fryser dagens grenser og innlemmer rest-ukraina i Nato. Et nytt jernteppe som både EU, Ukraina og Russland sannsynligvis kan presses til å respektere. EU kan innlemme rest-ukraina i unionen og Russland kan beholde noen russiskvennlige kvadratkilometer i øst-ukraina. Taperen blir Ukraina som må gi opp sine høye idealer, men som for all fremtid blir beskyttet av Nato. Taperen blir også Russland som har brukt enorme ressurser på å oppnå svært lite og på mange områder det motsatte av uttalte mål. 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet mandag kl 16:07 Rapporter Del Skrevet mandag kl 16:07 (endret) Visualpolitikk la nettopp en ny video om dette emnet. Spol tilbake til null om den starter midt i. Ikke meningen å ha timestamp. Endret mandag kl 16:09 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Jalla21 Skrevet mandag kl 16:46 Rapporter Del Skrevet mandag kl 16:46 Ny rekord siste døgn hvis jeg ikke tar feil - 1770 døde/sårede, og masse forskjellige kjøretøy, APV osv 5 3 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet mandag kl 17:04 Rapporter Del Skrevet mandag kl 17:04 https://www.tv2.no/nyheter/trump-har-snakket-med-putin-ba-ham-om-a-ikke-eskalere/17169179/ Telefonsamtalen mellom USAs påtroppende president og Russlands overhode fant sted torsdag, men først søndag ble det kjent for offentligheten. Lenke til kommentar
Jalla21 Skrevet mandag kl 17:10 Rapporter Del Skrevet mandag kl 17:10 Mannen med ljåen skrev (4 minutter siden): https://www.tv2.no/nyheter/trump-har-snakket-med-putin-ba-ham-om-a-ikke-eskalere/17169179/ Telefonsamtalen mellom USAs påtroppende president og Russlands overhode fant sted torsdag, men først søndag ble det kjent for offentligheten. Det er delte meninger om dette. Russiske myndigheter avviser at Putin har snakket med Trump, slik avisen Washington Post meldte søndag. https://www.nrk.no/urix/kreml-avviser-at-det-har-vaert-samtale-mellom-trump-og-putin-1.17120831 2 Lenke til kommentar
Homba Skrevet mandag kl 17:34 Rapporter Del Skrevet mandag kl 17:34 Jalla21 skrev (22 minutter siden): Det er delte meninger om dette. Russiske myndigheter avviser at Putin har snakket med Trump, slik avisen Washington Post meldte søndag. https://www.nrk.no/urix/kreml-avviser-at-det-har-vaert-samtale-mellom-trump-og-putin-1.17120831 Virker ikke som Dmitrij Peskov er helt med om dagen. Han sa jo at Putin ikke kom til å gratulere Trump med valget fordi USA er et fiendtlig land, før 3 timer senere så gratulerte Putin Trump med seieren under Valdai møtet. 3 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet mandag kl 17:38 Rapporter Del Skrevet mandag kl 17:38 For noen uker siden var det avisoppslag om at Trumps fly stod parkert nær russiske fly flere ganger. Er det sannsynlig at de ikke har samtaler? Hvis dagens russiske tapstall, som et ny rekord betyr at Putin har hastverk etter å ha snakket med Trump, hvordan konkluderer vi? 2 Lenke til kommentar
Mbappe09 Skrevet mandag kl 17:40 Rapporter Del Skrevet mandag kl 17:40 torbjornen skrev (18 timer siden): På same måten som med Kina er det trass alt viktig at dei har det offisielle standpunktet som dei har. Det kunne fort ha vore verre. Kva folk flest meiner er ikkje relevant, anna enn at politikarane sjølvsagt må balansere folkemeininga opp mot viljen til å støtte Ukraina. Når det gjeld Ungarn har dei ein statsminister som aktivt gjer alt han kan for å støtte Putin og å sabotere for Ukraina. Det er verre. Det har ingenting å si så lenge Serbia ikke er blant landene som har sanksjonert Russland. Det går daglig fly fra Beograd til Moskva, du finner Z over alt, og majoriteten støtter Russland. Hvis du tror at Vucic er en Ukraina-supporter til tross for at han offentlig sier at de støtter deres territorielle integritet, så er du langt ute å kjøre. Serbia er mye verre enn Ungarn når det kommer til deres russiske forhold, selv om Orban er direkte kjøpt og betalt av Putin, så har Serbia et kulturelt, historisk og politisk bånd med Russland som Europa aldri kan erstatte. Det er en av grunnene til at Serbia kan se langt etter EU-medlemskap. 3 Lenke til kommentar
Samms Skrevet mandag kl 17:57 Rapporter Del Skrevet mandag kl 17:57 2 hours ago, Mannen med ljåen said: Konspirasjonsteorier er jo i vinden for tiden. Begge amerikanske partier fremstår som en parodi på seg selv. Hvem står eventuelt bak skuespillet? I hvilken grad betaler Putin og Xi begge partier for å så splittelse i det som kunne vært en harmonisk befolkning? Å så splittelse i USA er neppe så vanskeleg for utenlandske aktører, om dei prøver. (Og det gjer dei nok.) Splitt og hersk har ulike grupper brukt innad i USA lenge. Kvifor trur du all statestikk på økonomi i befolkninga er sortert først på "rase" i USA og ikkje først etter inntekt eller klasse som i europa? Spørsmålet på kven som betaler for skuespillet ser du på oversikt over bidragsytarane til politikaranes valkamp. Mektige sponsorar betaler for det politiske skuespelet i USA. 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet mandag kl 18:15 Rapporter Del Skrevet mandag kl 18:15 JEg tror at det russland ønsket seg av presidentvalget var internt kaos. Klar seier til Trump var i så måte ikke det de ønsket seg. Det ideelle fra russernes side ville nok vært en veldig marginal Harris-seier med mye klager, bråk og kanskje til og med opptøyer fra Maga-leiren. 1 3 Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet mandag kl 18:49 Rapporter Del Skrevet mandag kl 18:49 (endret) Vokteren skrev (2 timer siden): Det er fullt mulig at Trump i nær fremtid setter ned foten, fryser dagens grenser og innlemmer rest-ukraina i Nato. Et nytt jernteppe som både EU, Ukraina og Russland sannsynligvis kan presses til å respektere. EU kan innlemme rest-ukraina i unionen og Russland kan beholde noen russiskvennlige kvadratkilometer i øst-ukraina. Taperen blir Ukraina som må gi opp sine høye idealer, men som for all fremtid blir beskyttet av Nato. Taperen blir også Russland som har brukt enorme ressurser på å oppnå svært lite og på mange områder det motsatte av uttalte mål. Om det blir slik vil Ukraina ikkje anerkjenne dei okkuperte områda som russiske. Den dagen det russiske regimet fell vil Ukraina kunne ta tilbake områda og få kontroll over dei rettmessige internasjonalt anerkjente grensene. Endret mandag kl 18:49 av torbjornen 3 Lenke til kommentar
Penny Skrevet mandag kl 19:51 Rapporter Del Skrevet mandag kl 19:51 41 minutes ago, torbjornen said: Om det blir slik vil Ukraina ikkje anerkjenne dei okkuperte områda som russiske. Den dagen det russiske regimet fell vil Ukraina kunne ta tilbake områda og få kontroll over dei rettmessige internasjonalt anerkjente grensene. Ser også for meg at forventet levetid for diverse Quislinger i offentlig administrasjon i fylkene vil synke drastisk mens okkupasjonen pågår. For all del, det skjer mange drap allerede, og jeg tviler på at det avtar dersom en "fredsavtale" fratar Ukraina muligheten til å kjempe tilbake på konvensjonelt vis. --- Noe helt annet: Jeg ser mye spekulasjon om hvor enkelt det vil være for Ukraina å anskaffe atomvåpen, men fint lite om hva de skal gjøre med dem når de først har dem. Et angrep på Kreml tar kanskje knekken på Putin og andre topper, men Kreml ligger midt i en by med millioner av mennesker som ikke er legitime mål. Selv et ganske lite våpen på noen få kilotonn vil lage et omdømmeproblem som ikke engang First House kan fikse. Selv det "perfekte" målet, en russisk manøveravdeling i felt/et russisk fartøy langt uti Svartehavet, hvor man utelukkende griller legitime mål uten at en eneste sivilist går med, vil utløse et hylekor. Uansett hvordan Ukraina smeller av bomben har de minimum to store problemer etterpå: - Russerne har også atomvåpen (hvorav opptil flere må forventes er funksjonsdyktige), og har nettopp fått legitimert sin egen bruk av dem. - Ukraina har brutt atomvåpentabuet som har holdt siden 1945. Jeg kan allerede høre hylekoret fra vaffeltanter som synes dødelig nedfall er uproblematisk så lenge det skyldes ordinær drift av kullkraftverk, men så snart noen fyrer et par kilo plutonium er det plutselig jevngodt med verdens undergang og kutt i sykelønnsordningen. Tanker? 3 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet mandag kl 20:09 Rapporter Del Skrevet mandag kl 20:09 Vokteren skrev (4 timer siden): Det er fullt mulig at Trump i nær fremtid setter ned foten, fryser dagens grenser og innlemmer rest-ukraina i Nato. Det er fullt umulig. Du tillegger Trump en makt han ikke har eller får. Trump kan ikke fryse invasjonen og heller ikke innlemme rest-ukraina i NATO. Det er det NATO og Ukraina som bestemmer og en sånn prosess tar tid. Hverken Ukraina eller Russland kommer til å fryse dagens fronter (som ikke er grenser, men fronter). Trump har ingen magisk tryllefløyte som får alle til å høre på han. 8 Lenke til kommentar
<generisk_navn> Skrevet mandag kl 20:13 Rapporter Del Skrevet mandag kl 20:13 uname -i skrev (5 timer siden): Ikke lett å vite. Men JD Vance og broligarkene rundt ham(Musk, Sacks etc) har alle fremmet en "fredsplan" som er at Putin får alt han peker på. Med tanke på at Vance er en BigMac-meny unna presidentembedet så ser det ikke lyst ut. JD Vance har også truet med å trekke USA ut av NATO om europeiske myndigheter regulerer kloakken på Twitter så det sier mye om hvilken verdi NATO har for det regimet. Tenk å slenge NATO i potten for noe så bagatellmessig. En blomst til Putin for en vellykket valgkamp. JD Vance seiler opp som dette århundrets Dan Quayle med alle sine rare uttalelser. Her er noen eksempler fra Dan Quayles katalog av minneverdige sitater: Sitat Contributing to this perception of Quayle was his tendency to make public statements that were either impossible ("I have made good judgments in the past. I have made good judgments in the future"[2]), self-contradictory ("I believe we are on an irreversible trend toward more freedom and democracy, but that could change"[34]), self-contradictory and confused ("The Holocaust was an obscene period in our nation's history. ... No, not our nation's, but in World War II. I mean, we all lived in this century. I didn't live in this century, but in this century's history"[3]), or just confused (such as the comments he made in a May 1989 address to the United Negro College Fund (UNCF). Commenting on the UNCF's slogan—which is "a mind is a terrible thing to waste"—Quayle said, "You take the UNCF model that what a waste it is to lose one's mind or not to have a mind is being very wasteful. How true that is") Jeg oppfatter at sammenblandingen av et amerikansk NATO-medlemskap med europeisk lovgivning rundt redaktøransvar og eventuelle tiltak mot Elon Musks plattformer er i samme klasse som ovenstående sitater. For øvrig kreves det 2/3 flertall i Senatet, eller et Kongressvedtak for å autorisere en utmelding av NATO. Presidenten kan ikke bestemme dette alene selv om enkelte hevder at Presidentens enerådende makt over utenrikspolitikken styrer dette. Jeg tillater meg å tvile på om det er så enkelt. Sitat In 2023, Sens. Tim Kaine (D-Va.) and Marco Rubio (R-Fla.) authored legislation requiring that any presidential decision to exit NATO must have either two-thirds Senate approval or be authorized through an act of Congress. Lawmakers passed the measure as part of the fiscal 2024 National Defense Authorization Act, which President Joe Biden signed into law. Merk for øvrig at det var selveste Marco Rubio som var med på å forfatte denne loven, en mann som ikke kan anses som spesielt venstrevridd i USA. 1 1 Lenke til kommentar
<generisk_navn> Skrevet mandag kl 20:16 Rapporter Del Skrevet mandag kl 20:16 Simen1 skrev (4 minutter siden): Det er fullt umulig. Du tillegger Trump en makt han ikke har eller får. Trump kan ikke fryse invasjonen og heller ikke innlemme rest-ukraina i NATO. Det er det NATO og Ukraina som bestemmer og en sånn prosess tar tid. Hverken Ukraina eller Russland kommer til å fryse dagens fronter (som ikke er grenser, men fronter). Trump har ingen magisk tryllefløyte som får alle til å høre på han. Om Ukraina skal inn i NATO må alle nåværende medlemmer først stemme FOR en invitasjon, og deretter FOR et opptak av Ukraina som medlem. Det betyr i praksis at Orbán har vetorett mot et slikt medlemskap. Mine penger ville ha gått til fortsatt ukrainsk utenforskap inntil Orbán er fjernet fra makten. 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet mandag kl 20:35 Rapporter Del Skrevet mandag kl 20:35 (endret) oddeh skrev (10 timer siden): 1770 personell er vel ny rekord? Ja, her er topp 10. Legg merke til at 9 av 10 er fra de siste 24 dagene. Forøvrig var jeg innom temaet kjøttangrep i går og forklarte det med manglende utstyr. Dvs. flere soldater og mindre pansrede støttekjøretøy som kan verne soldatene. Det betyr selvsagt større risiko for soldatene. Her er noen tall på hvordan det går med tapene av soldater (gult) og utstyr (grønt) siste 30 dager versus de 30 foregående dagene: Som dere ser øker tapene av soldater mens utstyrstapene synker. Ergo økende grad av kjøttangrep. Med tanke på utstryrssituasjonen så kan vi forvente at kjøttangrepstaktikken bare øker. Endret mandag kl 20:42 av Simen1 2 5 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet mandag kl 20:46 Rapporter Del Skrevet mandag kl 20:46 (endret) engavif skrev (20 timer siden): Jeg er muligens mye rart, jeg kan sikkert også være vanskelig, men skal love deg en ting er ikke noe troll, selv om muligens utseende kunne vært bedre. Heller er ikke kontoen hacket, som jeg vet om. For å starte litt mer på nytt, selv om tråden ikke handler om meg. Jeg er norsk, men har familie i Russland. Derfor reiser jeg en del til Russland. Jeg er kjempe bekymret hver eneste gang jeg drar dit. Tenker mitt, blir jeg buret inne nå, kommer jeg meg eventuelt tilbake til Norge osv. Men det har gått greit foreløpig. Siden jeg har familie der, så er jeg dypt interessert i denne krigen, fra begge sider. Ser daglig på russiske nyheter, prater med russere i Russland, samt jeg får med meg ting fra vestlige nyheter. For å være helt klar, jeg støtter overhodet ikke det som har skjedd med Ukraina. Det er en skandale, helt forferdelig. Skulle aldri ha skjedd og Vesten burde gjort noe tidligere før det gikk så langt. Har vært i Russland og merket drone fra Ukraina treffe noe like ved der jeg var. Ifølge vestlige nyheter traff dem ett bygg der dem tydeligvis produserte/lagret droner. Sannheten er at dem traff ett bygg der det bodde russiske studenter. Nå ble ingen hardt skadet, var 5 som ble lettere skadet. Skal ikke skrive så mye lenger nå, bare prøver å forklare litt. Samtidig takker jeg @Simen1 som endret sitt innlegg etter jeg sendte han bevis. Ærlig gjort. Jeg vil bare minne om at UD fraråder ALLE reiser til Russland. Jeg skjønner press fra familien, men husk at hvis det skulle skje noe så er det lurt å spre risikoen, sånn at f.eks ikke begge foreldre dør i samme hendelse mens barna overlever. Da er det mye bedre at den ene forelderen blir igjen mens den andre reiser, eller ikke drar dit samtidig. Som nordmann ville jeg bare bedt om respekt fra familien om at du ønsker å følge UDs reiseråd hvis du faktisk ønsker det da. Endret mandag kl 21:03 av Simen1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå