Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
torbjornen skrev (På 9.11.2024 den 5:49 PM):

Russland greidde 700 000 innan presidentvalet i USA.

Neste målsetjing blir vel å nå 800 000 innan Trump blir innsett som ny president. Dette målet skulle vere innanfor rekkevidde.

Andre milepæler er

• 1000 luftvern innen 1000-dagers markeringa av invasjonen. 4 stk på 10 dager burde være oppnåelig, ettersom snittet har vært 1 pr dag.
  • 1 million krigsforbrytere innen midten av 2025, noe som krever et snitt på 1255 fram tom 30.juni
Endret av Simen1
  • Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 minutter siden):

Dagens "økte fokus" på droner i for eksempel det Norske forsvaret er en vits.

Litt på siden men jeg begynte å ta en titt på regelverket angående bruk av droner i Norge og det virket raskt klart at å sitte her som 'amatør' og lage noe som kan være nyttig for Ukraina er ulovlig.

Tror jeg, jeg må ta en ekstra titt for å se om det er et 'smutthull' et sted eller om det er noe jeg ikke helt forsto.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (17 minutter siden):

Jeg tror ikke at vi alle er enige om det. Mange stemmer her i tråden sprer Kreml-propaganda i små eller store doser, prater Putin og andre diktatorer og facister etter munnen. Noen av disse stemmene påstår ofte i samme åndedrag at de er på vestens side og ønsker at Putin taper. Slike selvmotsigelser skaper ofte forvirring om hvilken virkelighet som stemmer og hva folk egentlig mener og tror, eller om det hele bare er et spill. Slike mindgames er klassisk russisk taktikk. Enten har vi mange ofre for Kremls propaganda her i tråden eller så er det folk som enten jobber for han eller sympatiserer eller på andre måter har personlige interesser i å fremme Putins propaganda.

Holder man tunga rett i munnen så er det egentlig ikke så vanskelig å skille mellom realisme og dystopisk Kreml-propaganda.

En frosset konflikt er svært mye i Putins favør nå. Han trenger tid på å bygge seg opp og "normalisere" økonomi og handel med vesten. De siste tingene kommer ikke til å skje. Putin har meldt Russland ut av det internasjonale samfunn og vil forbli sanksjonert til "evig" tid. Verden må klare seg uten Russlands ressurser, fordi det er svært destruktivt for verden om han får bygget opp arsenalet sitt mot oss igjen.

Ukraina og de fleste Europeiske land er ikke innstilt på å fryse konflikten selv om Trump viser USAs grenseløse ignoranse og svakhet. Krigen kommer ikke til å fryses selv om Putin har lykkes i å bearbeide Trump trill rundt. Kun to Europeiske land er innstilt på å anerkjenne nye grenser for Ukraina: Ungarn og Serbia. Dette er land med svært lav militær betydning i Europa og som risikerer å fryses ute selv.

Jeg ser ofte dette argumentet. "en frosset konflikt er i russlands favør, da de får bygget seg opp igjen".
Er ikke det et rart argument? Russerne kan bygge seg opp igjen fortere enn det vesten kan, men hvis vi bare lar krigen fortsette så vil ikke russerne klare å henge med på ammunisjonsproduksjonen til vesten. Ser du problemet med logikken?

Jeg tror noen av dere vil ha evig krig. Dere har ingen planer for hvordan dette skal ende annet enn russisk strategisk tap, noe som aldri kommer til å skje dessverre. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (37 minutter siden):

Kun to Europeiske land er innstilt på å anerkjenne nye grenser for Ukraina: Ungarn og Serbia. Dette er land med svært lav militær betydning i Europa og som risikerer å fryses ute selv.

Har Serbia sagt dette? Serbia har vel heile tida sagt at dei støttar dei internasjonalt annerkjente grensene, inkludert Krim?. Dette er også den einaste logiske slutninga dersom dei skal få noko som helst sympati for at dei mista Kosovo.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Moskva-innbyggere som NRK har pratet med søndag morgen, sier at angrepene fra Ukraina ikke bekymrer.

– Men det er på tide å gå hardere til verks mot Ukraina, sier Aleksandr til NRK.

https://www.nrk.no/urix/stort-droneangrep-mot-moskva-regionen-_-32-droner-skutt-ned-1.17119987

Det opplagte alternativet, nemleg å avslutte krigen og komme seg ut av Ukraina ser ikkje ut til å vere eit alternativ for russarar. At byar i Ukraina opplever slike droneangrep dagleg bryr dei seg katten i. Ingenting ser ut til å hjelpe.

Ein får ta med det som er positivt, nemleg at Ukraina har forholdsvis god kontroll på dei russiske angrepsdronene:

Sitat

62 droner ble skutt ned rundt hovedstaden Kyiv og havnebyen Odesa i sør, i tillegg til en rekke andre steder, ifølge luftforsvaret. De føyer til at ytterligere 67 droner «gikk tapt i ulike regioner i Ukraina», mens noen også fløy inn i luftrommet til Moldova og Belarus.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (23 minutter siden):

Har Serbia sagt dette? Serbia har vel heile tida sagt at dei støttar dei internasjonalt annerkjente grensene, inkludert Krim?. Dette er også den einaste logiske slutninga dersom dei skal få noko som helst sympati for at dei mista Kosovo.

Du må huske på at i denne tråden så er det ekstremt viktig å lage konklusjonen selv. Ikke hva som har blitt sagt eller ikke. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
engavif skrev (29 minutter siden):

Du må huske på at i denne tråden så er det ekstremt viktig å lage konklusjonen selv. Ikke hva som har blitt sagt eller ikke. 

Kan du ikke lese litt selv da? Ikke bare etterape kremlinpropaganda? Se gjerne intervjuet Tucker Carlson gjorde med Putin(om du gidder)

Lenke til kommentar
1 hour ago, torbjornen said:

Bare litt historie om Serbia i denne forbindelsen: Serbia og Russland har jo hatt militære forbindelser siden før 1. verdenskrig: Etter at en serber drepte Østerrike/Ungarns troneetterfølger i 1914, angrep Ø/U Serbia, hvoretter Russland fulgte en hjelpepakt og ble med på Serbias side i det som ble til 1. verdenskrig. Og som følge av dette igjen ble Tyskland med på Ø/Us side.

Mener slik var det.

• Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
superrhino skrev (21 timer siden):

500 år med vestlig dominanse er historie. Jeg tror det tar litt tid for oss å innse dette, men nå begynner multipolariteten å manifistere seg. Trump vil tone ned den amerikanske globale tilstedeværelsen, men selv om en demokrat skulle vinne i 2028, så vil dette fortsette. Amerikanerne vil fortsette i tariff-sporet. Det er et nytt regime i Washington, ikke en ny regjering. Bare se på Trumps møte med Zelensky. Jeg tror sistnevnte skjønte tegninga… Henger vi igjen i Europa i en verden som ikke finnes lengre?

Dominansen har vært svekket og nedadgående lenge. Trump aksellererer bare nedgangen i dominans, særlig for USAs del. Det betyr at scenen blir klar for noen andre og kappløpet om verdens dominans er allerede i gang. Europa har gode sjanser for å vinne den kampen, men det må gjøres en del grep for å klare det.

• Liker 3
Lenke til kommentar
engavif skrev (2 timer siden):

Du lurer bare deg selv. Siden du ikke forstår russland, russisk mentalitet, denne krigen eller Putins mafiametoder så vil jeg foreslå at du starter på side 1. i denne tråden, leser nøye, følger linker og leser deg opp. Det vil ta tid, men si i fra når du har fullført for da kan du bidra med kunnskap og innsikt på nivå med andre her i tråden som har fulgt med hele veien.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (2 timer siden):

Nei, ikke så vidt jeg vet, men Serbia og Ungarn ligger veldig nært det russiske narrativet så jeg går bare ut i fra at de to vil belønne krigsforbryteren og forbryteren mot menneskeheten.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...