Dragavon Skrevet lørdag kl 14:26 Rapporter Del Skrevet lørdag kl 14:26 Homba skrev (17 minutter siden): Vi vet nå at Trump sine planer mest sannsynlig går ut på å fryse konflikten, skape en demilitarisert sone med solide forsvarsverk, for så å gi ukrainerne så mye våpen at russerne blir avskrekket fra å gjenoppta angrepene. Hadde det berre vore så vel. Trump er kjøpt og betalt av russarane. Så lenge Trump får noen sølvpenger og litt smiger så driter han i alt og alle. Trump sin plan er å la hans herre og mester putler gjere akkurat som han vil, og invadere Ukraina og andre naboland i fred når han ønsker. 4 Lenke til kommentar
engavif Skrevet lørdag kl 14:29 Rapporter Del Skrevet lørdag kl 14:29 Homba skrev (10 minutter siden): Jeg er av den oppfatning at de fleste oppegående mennesker ønsker at denne konflikten blir avsluttet. Uenighetene oppstår når man diskuterer hvordan og hva slags konsekvenser det får. For at vi alle skal bli helt fornøyd så må Russland tape krigen på spektakulært vis, måtte gi tilbake alt territorium de har okkupert og betale krigserstatning. Problemet med denne tankegangen er at det er totalt uoppnåelig. Man er nødt til å ta inn over seg realitetene i konflikten. (Noe jeg tror de fleste begynner å motvillig innse.) Russland kommer til å komme delvis seirende ut av denne konflikten, og der er jeg enig med flere her inne at de kan tenkes å bli motivert for å enten gjenoppta konflikten på et senere tidspunkt eller gå til angrep på andre land. Vi vet nå at Trump sine planer mest sannsynlig går ut på å fryse konflikten, skape en demilitarisert sone med solide forsvarsverk, for så å gi ukrainerne så mye våpen at russerne blir avskrekket fra å gjenoppta angrepene. Uansett hva man ønsker eller synes om denne strategien så er det veien vi nå går mot. Det som kommer i skyggen av dette er en virkelig cold war 2.0. Vi er på et punkt hvor alle land er nødt til å investere enorme summer i forsvar. Vi må kjøpe alt vi kan av forsvarsmateriell og bygge opp forsvarsindustrien slik at vi kan stå samlet mot et livsfarlig Russland. Er jo riktig det, alle vil vel ha slutt på denne konflikten. Og som du også sier og som jeg har nevnt tidligere, så kan han få til det, men det blir på russiske premisser. Noe som igjen da betyr at flesteparten blir skuffet. Russland har dem beste kortene, og kan i teorien si seg fornøyd med at dem nå får dem områdene dem har tatt og at verden "godtar" det. Sanksjoner blir oppløst og alt er ok. Da har putin noe å selge til den russiske befolkningen. Så er jo spørsmålet om den ukrainske presidenten godtar dette, eller har så mye valg enn å bare si ja. Men om dette skjer, noe jeg mener er det mest sannsynlige, hvorfor skal putin da gå inn i ett annet land? Da tror jeg heller ikke Trump sitter så rolig lenger å ser på. Lenke til kommentar
Homba Skrevet lørdag kl 14:42 Rapporter Del Skrevet lørdag kl 14:42 (endret) engavif skrev (14 minutter siden): Er jo riktig det, alle vil vel ha slutt på denne konflikten. Og som du også sier og som jeg har nevnt tidligere, så kan han få til det, men det blir på russiske premisser. Noe som igjen da betyr at flesteparten blir skuffet. Russland har dem beste kortene, og kan i teorien si seg fornøyd med at dem nå får dem områdene dem har tatt og at verden "godtar" det. Sanksjoner blir oppløst og alt er ok. Da har putin noe å selge til den russiske befolkningen. Så er jo spørsmålet om den ukrainske presidenten godtar dette, eller har så mye valg enn å bare si ja. Men om dette skjer, noe jeg mener er det mest sannsynlige, hvorfor skal putin da gå inn i ett annet land? Da tror jeg heller ikke Trump sitter så rolig lenger å ser på. Hvorfor han skal gå inn i et annet land? Der har Putin vært ganske klar på i sine taler og ikke minst i artikkelen han skrev på høsten 2021 like før den fullskala invasjonen av Ukraina. Vi vet at han vil ha mer, og at han har både historiske og sikkerhetsmessige forklaringer for disse vrangforestillingene sine. Det at vi må være forberedt på mer krigføring fra Russland er det nok få geopolitiske eksperter som stiller spørsmålstegn ved. Hvis vi legger de regionale mellom-statlige konfliktene til side så er Arktis et område som kan bli ganske eksplosivt. Med smeltende is og nye handelsruter mot Asia og ikke minst naturressurser, så vil dette bli et område med rivalisering mellom stormaktene. Endret lørdag kl 14:45 av Homba 2 1 Lenke til kommentar
engavif Skrevet lørdag kl 14:45 Rapporter Del Skrevet lørdag kl 14:45 Homba skrev (Akkurat nå): Hvorfor han skal gå inn i et annet land? Der har Putin vært ganske klar på i sine taler og ikke minst i artikkelen han skrev på høsten 2021 like før den fullskala invasjonen av Ukraina. Vi vet at han vil ha mer, og at han har både historiske og sikkerhetsmessige forklaringer for disse vrangforestillingene sine. Det at vi må være forberedt på mer krigføring fra Russland er det nok få geopolitiske eksperter som stiller spørsmålstegn ved. Hvor er det han sier dette? Spurte en tidligere idag, som sa noe av det samme uten å få svar. Men hvor sier han at han skal ta over flere land? Lage ett imperium? Få nytt sovjet? Lenke til kommentar
Homba Skrevet lørdag kl 14:50 Rapporter Del Skrevet lørdag kl 14:50 (endret) engavif skrev (6 minutter siden): Hvor er det han sier dette? Spurte en tidligere idag, som sa noe av det samme uten å få svar. Men hvor sier han at han skal ta over flere land? Lage ett imperium? Få nytt sovjet? https://en.wikipedia.org/wiki/On_the_Historical_Unity_of_Russians_and_Ukrainians Det er en oppsummering, men hvis du googler navnet på artikkelen så kan du lese hele selv. Det det tydeligste eksempelet på Putin sitt syn på Russlands interessesfære. Når det kommer til de sikkerhetsmessige forklaringene hans må det sees i kontekst av alle konfliktene han har startet siden han ble president, diverse taler og de geografiske forholdene sett opp i mot landegrensene under Sovjetunionen. Da får du et ganske klart bilde. En av tabbene vi i vesten gjør er å ikke lytte til Putin. Han er ganske klar i talen. Det er bare at det er så hårreisende, og diffust med løgner spredt i mellom, at det er vanskelig å tro det som blir sagt. Endret lørdag kl 14:52 av Homba 6 1 Lenke til kommentar
engavif Skrevet lørdag kl 14:53 Rapporter Del Skrevet lørdag kl 14:53 Blir jo bare spekulasjoner om man tar ditt og datt og plusser på det så sier putin direkte ut at han skal ha nytt sovjet. Lenke til kommentar
Homba Skrevet lørdag kl 14:58 Rapporter Del Skrevet lørdag kl 14:58 engavif skrev (2 minutter siden): Blir jo bare spekulasjoner om man tar ditt og datt og plusser på det så sier putin direkte ut at han skal ha nytt sovjet. Hvis man ikke er godt lest innenfor geopolitikk så er det en naturlig konklusjon å komme til. Hvis jeg forteller deg at Mearsheimer forutså 2022 invasjonen allerede i 1992, og Peter Zeihan forutså i 2014 invasjonen i boken "the accidental superpower". Han bommet med 2 måneder. Når du har en helhetlig forståelse for geopolitikk så er det en del ting som blir ganske klart. Så er det ingen som har sagt nytt sovjet, men for å få det Putin ønsker i form av sikkerhet, ressurser og makt så havner man på et ganske likt scenario. 3 Lenke til kommentar
Mbappe09 Skrevet lørdag kl 15:05 Rapporter Del Skrevet lørdag kl 15:05 Legger den også her i tråden da det er relevant; 7 Lenke til kommentar
engavif Skrevet lørdag kl 15:06 Rapporter Del Skrevet lørdag kl 15:06 Homba skrev (5 minutter siden): Hvis man ikke er godt lest innenfor geopolitikk så er det en naturlig konklusjon å komme til. Hvis jeg forteller deg at Mearsheimer forutså 2022 invasjonen allerede i 1992, og Peter Zeihan forutså i 2014 invasjonen i boken "the accidental superpower". Han bommet med 2 måneder. Når du har en helhetlig forståelse for geopolitikk så er det en del ting som blir ganske klart. Så er det ingen som har sagt nytt sovjet, men for å få det Putin ønsker i form av sikkerhet, ressurser og makt så havner man på et ganske likt scenario. Blir som sagt bare spekulasjoner om hva som kommer til å skje eller ikke. Men forstår jo selvfølgelig at vestlig propaganda bygger opp til om Ukraina faller så går han for neste land. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet lørdag kl 15:37 Rapporter Del Skrevet lørdag kl 15:37 engavif skrev (29 minutter siden): Blir som sagt bare spekulasjoner om hva som kommer til å skje eller ikke. Men forstår jo selvfølgelig at vestlig propaganda bygger opp til om Ukraina faller så går han for neste land. 'Vestlig propaganda'?? Putin sier det selv! OG alle de *russiske* propagandistene på russiske statlige godkjente og kontrollerte media sier det samme. 4 4 Lenke til kommentar
engavif Skrevet lørdag kl 15:39 Rapporter Del Skrevet lørdag kl 15:39 Kahuna skrev (1 minutt siden): 'Vestlig propaganda'?? Putin sier det selv! OG alle de *russiske* propagandistene på russiske statlige godkjente og kontrollerte media sier det samme. Hvor sier han at han skal ta over andre land? Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet lørdag kl 15:40 Rapporter Del Skrevet lørdag kl 15:40 JK22 skrev (2 timer siden): For kineserne kan det bli katastrofalt, for Taiwan som nå innser at Trump vil selge dem ut i verste fall, kunne i likhet med Ukraina skaffe seg atomvåpen sammen med Sør-Korea og Japan. Jeg ville bli overrasket om ikke de nasjonene i hemmelighet begynner å gjøre forberedende øvelser på å skaffe seg atomvåpenn. 'For sikkerhets skyld', våpen som teknisk sett bare er en haug med deler og komponenter men kan sammenstilles på relativt kort varsel. 4 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet lørdag kl 15:41 Rapporter Del Skrevet lørdag kl 15:41 engavif skrev (1 minutt siden): Hvor sier han at han skal ta over andre land? Du kan starte på wikipedia-artikkelen.. 3 2 Lenke til kommentar
Jalla21 Skrevet lørdag kl 15:41 Rapporter Del Skrevet lørdag kl 15:41 Det er en stund siden sist, men nå skal den 13. russiske generalen blitt drept i krigen. Major-general Pavel Klimenko (47) skal ha mistet livet i Ukraina. Det melder flere medier som viser til russiske militærblogger, blant dem den uavhengige etterforskningsplattformen Vazhnye Istorii (Viktige historier). Den russiske generalen Pavel Klimenko meldes drept i Ukraina | ABC Nyheter 3 4 Lenke til kommentar
engavif Skrevet lørdag kl 15:46 Rapporter Del Skrevet lørdag kl 15:46 Kahuna skrev (3 minutter siden): Du kan starte på wikipedia-artikkelen.. Ja Wikipedia er sannhet som bare det. Du som kommer med påstander at han har sagt det. 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet lørdag kl 15:48 Rapporter Del Skrevet lørdag kl 15:48 engavif skrev (Akkurat nå): Ja Wikipedia er sannhet som bare det. Du som kommer med påstander at han har sagt det. Wikipedia er først og fremst et startpunkt. Bruk det du finner der til å søke opp Putins master-oppgave, laster den ned og oversetter fra russisk.. (det er mer) 3 Lenke til kommentar
engavif Skrevet lørdag kl 15:50 Rapporter Del Skrevet lørdag kl 15:50 Kahuna skrev (1 minutt siden): Wikipedia er først og fremst et startpunkt. Bruk det du finner der til å søke opp Putins master-oppgave, laster den ned og oversetter fra russisk.. (det er mer) Jeg trenger ikke å søke opp noe, du som kommer med en påstand at han har sagt skal ta over flere land. Da må du jo bevise denne påstanden Lenke til kommentar
superrhino Skrevet lørdag kl 15:52 Rapporter Del Skrevet lørdag kl 15:52 500 år med vestlig dominanse er historie. Jeg tror det tar litt tid for oss å innse dette, men nå begynner multipolariteten å manifistere seg. Trump vil tone ned den amerikanske globale tilstedeværelsen, men selv om en demokrat skulle vinne i 2028, så vil dette fortsette. Amerikanerne vil fortsette i tariff-sporet. Det er et nytt regime i Washington, ikke en ny regjering. Bare se på Trumps møte med Zelensky. Jeg tror sistnevnte skjønte tegninga… Henger vi igjen i Europa i en verden som ikke finnes lengre? 1 Lenke til kommentar
Homba Skrevet lørdag kl 16:15 Rapporter Del Skrevet lørdag kl 16:15 Simen1 skrev (1 time siden): @Homba Bytt ut ordet konflikt med invasjonskrig. Konflikt høres tosidig ut og det er det jo absolutt ikke. Jeg skjønner du ekstrapolerer russernes framgang i Donbas og bare ser at dette går en vei. Jeg kan betrygge deg med at en sånn lineær tankegang er riv ruske gal. Blant annet måtte russerne gi opp store områder i Kherson. Noe som på det tidspunktet kunne eksrtrapoleres til at russland var på en evig tilbaketrekning. Det skjer jo heller ikke. Dermed faller hele den lineære ekstrapoleringen sitt grunnlag. Invasjonen går både framover og bakover og det er ingen lineær sammenheng mellom tid og okkupert areal. Denne invasjonskrigen avgjøres heller ikke av "røde linjer" siden det har blitt brutt begge veier en rekke ganger. Det er ren kremlpropaganda å hevde at du sitter på en sannhet om invasjonens avslutning med fraser som "nå må folk begynne å innse realitetene". Framtida er på ingen måte avgjort selv om russland rykker fram på en av frontene. På andre fronter står de stille (Kherson, Zaporizhia) og på noen fronter har de også rygget bakover (Kursk). Økonomi og militære ressurser er utpint og NK soldatene har vært en fiasko. I et ønsket scenario av oss alle så vil vi hjelpe Ukraina å vinne en utmattelseskrig. Jeg tror vi alle er enige i det. Utfordringen er at vi ikke kan forvente at Ukrainerne får det forsvarsmateriellet de trenger for å kunne begynne å vinne tilbake territoriet de har tapt. Det første vonde tapet vi hadde i denne krigen var motoffensiven i 2023. Det var utrolig mye som sto på spill, ikke minst det optiske ved å kunne vise vesten at Ukrainerne har det som skal til for å vinne krigen. Da dette feilet så vi kort tid etter at amerikanerne mistet troen på seier. Noen få måneder senere stoppet våpenleveransene helt opp, og selv om de til slutt fikk igjennom en ny pakke i senatet så var den nye linja lagt. Nå med Trump i spissen, og et Europa som ikke er i stand til å få i gang våpenindustrien i tilstrekkelig grad så er jeg redd for at det ikke er mye å være optimistisk for når man ser et år eller to fremover i tid. Når det amerikanske folket velger Trump, så er det også delvis fordi han har lovet å avslutte krigen. Nå skal det sies at Trump er svært uforutsigbar, og det er helt klart en mulighet for at han blir misfornøyd med forhandlingene og velger å støtte Ukraina i enda større grad. Men jeg tror, som jeg skrev tidligere, at dette ender med en frosset konflikt. 2 Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet lørdag kl 16:49 Rapporter Del Skrevet lørdag kl 16:49 (endret) Mr.Narvik skrev (10 timer siden): Russland greidde 700 000 innan presidentvalet i USA. Neste målsetjing blir vel å nå 800 000 innan Trump blir innsett som ny president. Dette målet skulle vere innanfor rekkevidde. Endret lørdag kl 16:50 av torbjornen 5 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå