Populært innlegg Svein M Skrevet 24. oktober Populært innlegg Del Skrevet 24. oktober Alle land bør øke støtten til Ukraina som svar på de nord-koreanske soldatene. 12 4 Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 24. oktober Del Skrevet 24. oktober <generisk_navn> skrev (44 minutter siden): Tja...hva skal man si? Båten burde bordes, tas i arrest og slepes til kai, og mannskapet burde interneres inntil båten er sjødyktig igjen. Det er mer enn sannsynlig at det befinner seg mer enn bare vanlig satellitt- og VHF-radio ombord... 100% sikkert at den båten er ein spionbåt meir enn ein fiskebåt. 4 Lenke til kommentar
DukeNukem3d Skrevet 24. oktober Del Skrevet 24. oktober Brother Ursus skrev (På 9.9.2024 den 7:06 PM): Heisann folkens! Dette blir min siste post på en god stund fremover. I lengre tid nå (kanskje siden begynnelsen?) har jeg hatt følelsen av å være unyttig og ønsket å bidra mer konkret. Alder og helse utelukker imidlertid at jeg skulle være noe soldatemne. Jeg har de siste 10+ årene vært på oppdrag i Ukraina flere ganger (og andre steder rundt om i verden) sammen med diverse parter - inkludert et par ganger mens krigen har pågått. Nylig åpnet det seg en posisjon 'in country' gjennom mine ukrainske venner og kolleger. Dette er en posisjon som later til å være særdeles godt egnet for meg (medisinskteknisk, adminstrativt og logistisk). Rett før helgen ga jeg positivt svar og drar allerede i løpet av morgendagen. Jeg regner med å få betalt i borscht, men har heldigvis en del passiv inntekt, samt at kost og losji og andre ting er dekket. Arbeidet foregår i hovedsak i storbyer og vestre del av landet, og er dermed relativt trygt, selv om russerne har en fæl tendens til å målrette sykehus. Det har vært en sann fornøyelse å bli kjent med dere alle sammen og å ha et fristed å lufte både tanker og frustrasjoner. Ønsker dere alle en riktig god høst! Mvh, Broderbjørn P.S. Slava Ukraini! Håper vi hører fra deg etterhvert Respekt og til lykke! 2 7 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 24. oktober Del Skrevet 24. oktober Dragavon skrev (59 minutter siden): 100% sikkert at den båten er ein spionbåt meir enn ein fiskebåt. Det ene utelukker ikke det andre. Selv en spionbåt har russisk motor som kan bryte sammen når som helst. 2 1 Lenke til kommentar
oddeh Skrevet 24. oktober Del Skrevet 24. oktober Kahuna skrev (6 minutter siden): Det ene utelukker ikke det andre. Selv en spionbåt har russisk motor som kan bryte sammen når som helst. Joda, men det ryktes jo, og det er mange visuelle bekreftelser på at f.eks. admiral kuznetsov alltid seiler med slepebåt, men de prøver seg stadig å skaffe vestlig teknologi: https://www.tu.no/artikler/stanser-salget-av-bergen-engines-til-russisk-selskap/508363 4 Lenke til kommentar
sjamanen Skrevet 24. oktober Del Skrevet 24. oktober Cervinus skrev (1 time siden): Bukke for den fyren der? FN kan dra til helvete. Jeg er usikker på om det er det som skjer her. Det kan hende at FN og Guterres har tenkt ut en annen strategi for å til syvende og sist kunne legge press på eller få Russland til å gi seg. Det kan være smart, all den tid Putin ikke er immun for verken smiger eller det lyset FN lyser opp foran han. Det faktum at Guterres fremstår som en nøytral fredsmegler i denne fasen av konflikten gjør det vanskeligere for Kreml å senere diskreditere eventuelt press fra FN for å stanse krigen, Guterres er nå i alle øyne nøytral og Kremlin vil slite med å plassere Guterres som vestlig marionett senee. Dette gjelder også for russernes samarbeidspartnere, det er langt fra sikkert at de ønsker et dårlig forhold til FN på tross av deres motstand til det vestlige hegemonier. FN er en myriade av bindinger, støtteordninger og organisasjoner som enkelte land også faktisk trenger. Dette kan være et smart trekk. 1 3 Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 24. oktober Del Skrevet 24. oktober oddeh skrev (1 time siden): men det ryktes jo, og det er mange visuelle bekreftelser på at f.eks. admiral kuznetsov alltid seiler med slepebåt Er ikke den i praksis ute av drift? Mangler både mannskap, utstyr og vedlikehold. 2 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 24. oktober Del Skrevet 24. oktober The Kremlin Pulled Sailors Off The Decrepit Aircraft Carrier ‘Admiral Kuznetsov’ And Sent Them To Fight, And Die, In Ukraine https://www.forbes.com/sites/davidaxe/2024/09/22/the-kremlin-pulled-sailors-off-the-decrepit-aircraft-carrier-admiral-kuznetsov-and-sent-them-to-fight-and-die-in-ukraine/ 3 Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 24. oktober Del Skrevet 24. oktober Mannen med ljåen skrev (6 minutter siden): The Kremlin Pulled Sailors Off The Decrepit Aircraft Carrier ‘Admiral Kuznetsov’ And Sent Them To Fight, And Die, In Ukraine https://www.forbes.com/sites/davidaxe/2024/09/22/the-kremlin-pulled-sailors-off-the-decrepit-aircraft-carrier-admiral-kuznetsov-and-sent-them-to-fight-and-die-in-ukraine/ Alle skal med! 2 1 Lenke til kommentar
oddeh Skrevet 24. oktober Del Skrevet 24. oktober Sjørøver skrev (15 minutter siden): Er ikke den i praksis ute av drift? Mangler både mannskap, utstyr og vedlikehold. jojo, det er jo en flytende skaphaug, men russerene skal på død og liv holde det (såvidt) flytende skipet ettersom det er deres eneste skip som i heletatt ligner på et middelmådig hangarskip. Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 24. oktober Del Skrevet 24. oktober (endret) Njet Endret 24. oktober av Dragavon Lenke til kommentar
VifteKopp Skrevet 24. oktober Del Skrevet 24. oktober sjamanen skrev (1 time siden): Jeg er usikker på om det er det som skjer her. Det kan hende at FN og Guterres har tenkt ut en annen strategi for å til syvende og sist kunne legge press på eller få Russland til å gi seg. Det kan være smart, all den tid Putin ikke er immun for verken smiger eller det lyset FN lyser opp foran han. Det faktum at Guterres fremstår som en nøytral fredsmegler i denne fasen av konflikten gjør det vanskeligere for Kreml å senere diskreditere eventuelt press fra FN for å stanse krigen, Guterres er nå i alle øyne nøytral og Kremlin vil slite med å plassere Guterres som vestlig marionett senee. Dette gjelder også for russernes samarbeidspartnere, det er langt fra sikkert at de ønsker et dårlig forhold til FN på tross av deres motstand til det vestlige hegemonier. FN er en myriade av bindinger, støtteordninger og organisasjoner som enkelte land også faktisk trenger. Dette kan være et smart trekk. Hva i alle dager er det FN kan tilby/presse Russland med? 4 3 Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 24. oktober Del Skrevet 24. oktober Sitat FN-sjefen til Putin: Ukraina-invasjonen er brudd på folkeretten Publisert klokken23:39 iKrigen i Ukraina FNs generalsekretær António Guterres sa til Russlands president Vladimir Putin at invasjonen av nabolandet Ukraina er et brudd på FN-pakten og folkeretten. De to møttes under BRICS-møtet i russiske Kazan torsdag. Bra! 8 Lenke til kommentar
sjamanen Skrevet 24. oktober Del Skrevet 24. oktober (endret) VifteKopp skrev (50 minutter siden): Hva i alle dager er det FN kan tilby/presse Russland med? Store deler av russernes taktikk for å forsvare egne handlinger handler om ulike former for legitimitet. Vern av etniske russere i Ukraina, beskyttelse av egen interessesfære, opprør mot et korrupt og ondskapsfullt vesten, osv. osv. Kremlin bruker mye tid på egen legitimitet på tross av de grusomste handlinger de utfører. En gang senere i denne konflikten kan det tenkes at Kremlin havner i en ekkel situasjon hvis også FN skulle finne på å rette kritikk mot et eller annet Russland driver med. For hvordan kan Putin avvise og diskreditere en organisasjon som beviselig har hatt en nøytral og nærmest vennlig tilnærming til de hittil i krigen? Skal Putin plutselig stemple Guterres som vestens lakei? Nei, det blir vanskelig. Og med ett kan faktisk plutselig FNs uttalelser faktisk ha litt vekt - alle (inkludert Russland) var jo enige om at FN er nøytrale og ikke løper vestens ærend! Så enkel er faktisk menneskelig psykologi, at jeg tror dette kan bli en skikkelig vanskelig situasjon for Putin å håndtere og som derfor kan danne et press (som naturligvis ikke alene vil få krigshandlingene til å ta slutt, det skjønner jeg og) som faktisk kan bidra med til å stanse faenskapet. Guterres handlinger idag kan skape en forventning om blant de øvrige BRICS landene en gang i fremtiden om at Putin må og bør respektere de uttalelsene som FN kommer med, i kraft av at FN tidligere i konflikten faktisk reiste til BRICS møtet, som tross alt utgjør 40% eller noe sånt av verdens befolkning! Hvis man tenker over det og ser det fra for eksempel Indias perspektiv, så er det jo helt uhørt om ikke FN skulle være representert på et toppmøte for nesten halve verdens befolkning!! Et fravær kunne sågar bli brukt IMOT Guterres og FN og bli brukt av Kreml som argument for at de faktisk bare er vestens lakeier. Det KAN HENDE at det er dette Guterres prøver seg på her. En eller annen form for sånt type strategi. At Guterres åpenlyst går inn og shaker hånd med Putin foran all verdens presse, uten å ha en plan, det tror hvertfall ikke jeg på. Keep your friends close... Endret 24. oktober av sjamanen 2 2 Lenke til kommentar
VifteKopp Skrevet 24. oktober Del Skrevet 24. oktober sjamanen skrev (7 minutter siden): Store deler av russernes taktikk for å forsvare egne handlinger handler om ulike former for legitimitet. Vern av etniske russere i Ukraina, beskyttelse av egen interessesfære, opprør mot et korrupt og ondskapsfullt vesten, osv. osv. Kremlin bruker mye tid på egen legitimitet på tross av de grusomste handlinger de utfører. En gang senere i denne konflikten kan det tenkes at Kremlin havner i en ekkel situasjon hvis også FN skulle finne på å rette kritikk mot et eller annet Russland driver med. For hvordan kan Putin avvise og diskreditere en organisasjon som beviselig har hatt en nøytral og nærmest vennlig tilnærming til de hittil i krigen? Skal Putin plutselig stemple Guterres som vestens lakei? Nei, det blir vanskelig. Og med ett kan faktisk plutselig FNs uttalelser faktisk ha litt vekt - alle (inkludert Russland) var jo enige om at FN er nøytrale og ikke løper vestens ærend! Så enkel er faktisk menneskelig psykologi, at jeg tror dette kan bli en skikkelig vanskelig situasjon for Putin å håndtere og som derfor kan danne et press (som naturligvis ikke alene vil få krigshandlingene til å ta slutt, det skjønner jeg og) som faktisk kan bidra med til å stanse faenskapet. Guterres handlinger idag kan skape en forventning om blant de øvrige BRICS landene en gang i fremtiden om at Putin må og bør respektere de uttalelsene som FN kommer med, i kraft av at FN tidligere i konflikten faktisk reiste til BRICS møtet, som tross alt utgjør 40% eller noe sånt av verdens befolkning! Hvis man tenker over det og ser det fra for eksempel Indias perspektiv, så er det jo helt uhørt om ikke FN skulle være representert på et toppmøte for nesten halve verdens befolkning!! Et fravær kunne sågar bli brukt IMOT Guterres og FN og bli brukt av Kreml som argument for at de faktisk bare er vestens lakeier. Det KAN HENDE at det er dette Guterres prøver seg på her. En eller annen form for sånt type strategi. At Guterres åpenlyst går inn og shaker hånd med Putin foran all verdens presse, uten å ha en plan, det tror hvertfall ikke jeg på. Keep your friends close... FN har allerede rettet kritikk mot Russland. En kritikk Putin ikke bryr seg om. Putin er ikke ute etter legitimitet, han er ute etter gjenoppreisning av det Russiske Imperiet gjennom territoriell erobring. Jeg ser ikke at FN har noe som helst å tilby Russland. 7 1 Lenke til kommentar
Sovna Skrevet 24. oktober Del Skrevet 24. oktober (endret) VifteKopp skrev (32 minutter siden): FN har allerede rettet kritikk mot Russland. En kritikk Putin ikke bryr seg om. Putin er ikke ute etter legitimitet, han er ute etter gjenoppreisning av det Russiske Imperiet gjennom territoriell erobring. Jeg ser ikke at FN har noe som helst å tilby Russland. Putin har ikke respekt for noe som helst.. og det er det flere som ikke har. For nå har vi altså fått klodens største psykoer på tre gigantiske fronter. Putin, narkoman på steroider, Kim med atomvåpen på hjernen, potetgulltryne og skeive øyer, og en amerikansk åpenlyst kriminell med hentesveis. Snipp Snapp Snute, tre gale menn overtok verden der ute.. Endret 24. oktober av Sovna 4 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg Mr.Narvik Skrevet 25. oktober Populært innlegg Del Skrevet 25. oktober 7 5 Lenke til kommentar
Mbappe09 Skrevet 25. oktober Del Skrevet 25. oktober (endret) Hvordan i helvete lar amerikanerne denne mannen holde på? Hadde dette skjedd under den kalde krigen ville han vært fengslet for lengst. https://www.vg.no/nyheter/i/dRMk8w/wall-street-journal-elon-musk-i-hemmelige-samtaler-med-putin Endret 25. oktober av Mbappe09 6 2 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 25. oktober Del Skrevet 25. oktober (endret) Husk at Musk er en folkehelt, akkurat som Trump. De kan slippe unna med hva de vil. Edit: At de har alle penger i hele verden hjelper også en del. Endret 25. oktober av sedsberg 2 Lenke til kommentar
VifteKopp Skrevet 25. oktober Del Skrevet 25. oktober sedsberg skrev (10 minutter siden): Husk at Musk er en folkehelt, akkurat som Trump. De kan slippe unna med hva de vil. Edit: At de har alle penger i hele verden hjelper også en del. Musk er ingen folkehelt. Men at han har mye penger, det har jo litt å si ja. 7 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå