Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
mellomkjøttet skrev (15 timer siden):

Zelenskey foreslår å erstatte amerikanske tropper utplassert i europeiske land med ukrainske den dagen krigen er slutt.

Amerikanerne kan da trekke sine soldater ut av Europa og plassere dem i øst-asia. Ukrainske soldater ivaretar europeisk sikkerhet.

Hvis Ukraina flytter sine tropper til andre deler av Europa, hvem skal da forsvare Ukrainas grenser? Det er liksom ikke slik at Tyskland og Storbritannia behøver en haug ukrainske tropper.

Endret av Folkflesk
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Folkflesk said:

Hvis Ukraina flytter sine tropper til andre deler av Europa, hvem skal da forsvare Ukrainas grenser? Det er liksom ikke slik at Tyskland og Storbritannia behøver en haug ukrainske tropper.

Planen har flere problemer. Ett av dem er at ukrainske styrker ikke kan gjøre samme nytten, fordi hovedpoenget med å ha amerikanske styrker utplassert i Europa er å forsikre både allierte og fiender om at et angrep på Europa er et angrep på USA.

Endret av TAC-2
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Paul (combat veteran reacts) lufter sine frustrasjoner og trekker sammenlikninger med den spanske borgerkrigen og hvordan nazistenes og fascistenes hjelp var mer effektiv enn den fra demokratiene og sovjet. Og hvordan dette kan har ført til at nazistene ikke bar fikk viktig trening men også ble overbesvist at demokratiene var svake og kunne slås.

SecDef's Visit to Kiev Seems Like White House Damage Control!

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Denne videoen omtaler Nord Koreas støtte, med minst 10 000 soldater til fronten i Ukraina.  Den trekker også sammenligninger til den spanske borgerkrigen og Tysklands støtte til fascistene kontra andre lands støtte til republikanerne.:

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (45 minutter siden):

Det virker som Putin pøser på uten hemninger nå før 5. november. Lagrene brukes i et enormt tempo. Enten har han fått garantier fra Trump om hva som skjer hvis han vinner, eller så gambler han alt på at Trump vinner.

Eller så prøver han bare å utnytte vestens treighet og lave respons.

Ukraina sine hjelpere er stort sett krigstrøtte, og virker ikke veldig ivrigere på å hjelpe Ukraina til seier. 

Dette får selvfølgelig Kreml med seg. 😢

• Liker 7
Lenke til kommentar

Interessant kronikk av Anders Åslund i dagens Forsvarets Forum.

Sitat

Hvis vi tar med alle de skjulte kostnadene vil Russland sannsynligvis bruke rundt 190 milliarder dollar, eller 10 prosent av BNP, på krigen i år.

Dette er ikke bærekraftig.

Sitat

På Yalta Europe Strategy Conference i Kyiv 14. september rapporterte Kyrylo Budanov, en ukrainsk general, at ukrainsk militær etterretning har fått tak i russiske dokumenter som antyder at myndighetene i Moskva ønsker å forhandle om fred innen utgangen av 2025 av økonomiske årsaker.

...og videre:

Sitat

Faktisk har Russlands upålitelighet svekket landets troverdighet som energileverandør. De eneste sektorene i den russiske økonomien som vokser, er militæret og relatert infrastruktur, der statseide selskaper selger til staten til (sannsynligvis oppblåste) administrerte priser. Resten av økonomien har i beste fall stagnert.

Det er akkurat dette som skjedde med Sovjetunionen, der økonomene Grigory Khanin og journalisten Vasily Selyunin oppdaget skjult årlig inflasjon på omtrent 3 prosent per år. 

Et tegn på at noe tilsvarende skjer i dag er at den russiske sentralbanken holder styringsrenten på 19 prosent, mens den hevder at den årlige inflasjonen bare er 9,1 prosent

Ingen bør tro på slike tall. Mest sannsynlig forsøker myndighetene å kamuflere inflasjonen som reell vekst.

Jeg er ingen makroøkonom så jeg kan ikke gå god for påstander og tall i kronikken, men at Russlands økonomi er skjørere enn de (Putin & Co) ønsker å gi et inntrykk av er jeg overbevist om. 

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
<generisk_navn> skrev (59 minutter siden):

Interessant kronikk av Anders Åslund i dagens Forsvarets Forum.

Dette er ikke bærekraftig.

...og videre:

Jeg er ingen makroøkonom så jeg kan ikke gå god for påstander og tall i kronikken, men at Russlands økonomi er skjørere enn de (Putin & Co) ønsker å gi et inntrykk av er jeg overbevist om. 

Poengene er at sanksjonene faktisk virker, de skader russlands økonomi og utelukker dessuten russland fra viktige kilder til å finansiere krigen. Russland må da basere seg på å skattlegge innelands økonomi hardere og tappe av de reservene de tross alt har. Når tilgjengelige reserver er brukt opp kan de holde det gående enda en stund ved å redusere sosiale ytelser og lønninger. Kan ikke se hvordan det skal gå galt. :p 

• Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Det kan bidra til at Putin blir upopulær, men om han gjør propagandaen riktig kan det også styrke ham, og samle folket mot en felles fiende. Nord-koreanere har det verre enn russere, og kvitter seg ikke med Kim. Folk som leter etter mat har ikke tid til å organisere motstandsbevegelse eller statskupp. Eliten vil heller ikke velte båten, da mister de privilegiene sine. 

I hvilken grad kan oligarkene og de priviligerte se på Putin som en ulempe, i dagens situasjon? 

Jeg vet ikke hvordan situasjonen utvikler seg, men et mulig scenario er at Vesten må gi enorme mengder Marshall-hjelp til både Ukraina og Russland når dette er over, eller bruke enorme summer på å hindre at ISIS slår rot i et lovløst Russland.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (51 minutter siden):

Jeg vet ikke hvordan situasjonen utvikler seg, men et mulig scenario er at Vesten må gi enorme mengder Marshall-hjelp til både Ukraina og Russland når dette er over, eller bruke enorme summer på å hindre at ISIS slår rot i et lovløst Russland.

Marshall-hjelpen hadde vel så vidt jeg forstår en nesten Keynesiansk effekt på økonomisk utvikling både i USA og Europa gjennom stimulering av økonomien både hos giverlandet (USA) og mottagerlandene (Vest-Europa inkludert Norge), og denne hjelpen ledet inn i en historisk lang periode med fred mellom de europeiske nasjonene.

Akkurat som det hjalp oss i Vest-Europa i etterkrigstiden vil det nok også hjelpe i alle fall Ukraina å motta den samme typen hjelp når krigen er over. Russland har muligens mer rotfestede problemer med korrupsjon, og vil dermed ikke kunne oppleve den samme effekten av et slikt program med mindre det kommer nye krefter inn på toppen som faktisk rydder opp i problemene. Og det holder jeg for lite sannsynlig at vil kunne skje fordi det er for sterke krefter i Russland som fortsatt nyter godt av å stjele fra fellesskapet.

I etterkrigstiden var Tyskland helt nede for telling, og dermed kunne man gjenoppbygge Vest-Tyskland som en demokratisk republikk med et velutviklet statsapparat som håndterte gjenoppbyggingen. Jeg tror ikke en slutt på krigen i Ukraina vil ende med et like radbrukket Russland som er like mottagelig for hjelp. Et såpass radbrukket Russland vil trolig kollapse rett i armene på Kina og dermed være utilgjengelig for vestlig hjelp og påvirkning.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...