Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (4 minutter siden):

Norge ba Russland redusere diplomat-staben i Norge og nå gir dagbladet russlands sjefspropagandist, Maria Zakharova taletid i norsk media. Ikke overraskende så legger hun all skyld på Norge og fremmer trusler på vegne av Putin-regimet.

https://www.dagbladet.no/nyheter/vil-svare-pa-smertefull-mate/82089902

De kunne tatt med alle de andre artige truslene i samme artikkel synes jeg. Laget en liste i bunnen over alle de røde linjene vi har tråkket over.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (6 timer siden):

Ingen av partene er for øyeblikket på vei mot seier. Dette ser ut som en langvarig konflikt, med store humanitære lidelser på begge sider.

En skam at ikke Europa griper inn og jager krigshisserne ut! Vi kan ikke tolerere en annekteringskrig inne på vårt eget kontinent! 🤬

Enig!

Det jeg frykter er at strategien som EU og USA har lagt opp til slutt maler oss inn i et hjørne sånn at vi MÅ gå "all in" mot Russland. Det blir en adskillig mer blodig forestilling enn om man hadde klart å gi Russland nok bank i Ukraina til at de innså at lyset i enden av tunellen er et motgående tog, og at de derfor trakk seg ut.

Det sagt så har jeg ikke en oppskrift klar på hva, hvordan og når osv, men gitt alle uforutsigbarheter som følger av en krig der f.eks. missiler kan treffe mål i feil land (Polen, Romania osv) er det på ingen måte garantert at vi unngår en større krise enn vi ville ha fått mer mer kontant håndtering av dagens situasjon.

  • Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Zelenskyj deltar på Nato-møte

Publisert klokken07:38 iKrigen i Ukraina

Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj deltar torsdag på Natos forsvarsministermøte i Brussel, opplyser en talsperson for forsvarsalliansen.

Den nye fredsplanen til Zelenskyj skal da diskuteres, skriver NTB.

Zelenskyj og Nato-sjef Mark Rutte skal holde en felles pressekonferanse klokka 18.20.

Ukraina har søkt medlemskap i Nato, men har foreløpig ikke fått ja til dette. Rutte har uttalt at Ukraina får bli medlem «når tiden er moden».

Sitat

Zelenskyj og Biden har diskutert langdistansevåpen

Publisert klokken09:38 iKrigen i Ukraina

Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj har diskutert langdistansevåpen, nødpakkeleveranser og igangsetting av en seiersplan med USAs president Joe Biden.

De to presidentene snakket sammen på telefon, opplyser Zelenskyj.

– Vi snakket om langdistansevåpen, om Ramstein-møtet om noen få uker. Vi snakket også om hvordan vi kommer til å jobbe med punktene i seiersplanen, sa Zelenskyj i en video publisert på Telegram torsdag.

(NTB)

 

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (6 minutter siden):

Ukrainas president Volodomyr Zelenskyj kommer med et ultimatum til republikanernes presidentkandidat Donald Trump torsdag ettermiddag.

I uttalelsen hevder han at Ukraina kun har to muligheter nå - enten å motta atomvåpen, eller å få medlemskap i Nato.

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/687?post=171651

Vel, Trump kommer ikke til å gi han noen av delene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (3 minutter siden):

Ja, de kan kanskje det? Det har jeg ikke tenkt på. Det ville jo tvunget både allierte og fiender til å tenke annerledes. 

Norge er i prinsippet en 'terskelstat', vi hadde et program for produksjon av kjernevåpen på slutten av 40-tallet. Vi skrinla prosjektet for godt da vi ble med på å grunnlegge Nato. Vi la oss inn under Natos atomvåpenparaply og brukte heller pengene på konvensjonelle våpen.

Da prosjektet ble stoppet var vi kommet så langt at vi hadde løst alle vitenskapelige spørsmål, det var mer et spørsmål om å øke produksjonen av våpenmateriale fra 'labnivå' til de kvantitetene vi trengte for å lage våpen. 

Ukraina har den fordelen at de allerede har kjernekraftverk. Det vil gjøre det enklere å tilegne seg den kunnskapen de mangler for å lage våpen. 

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Ukraina har så vidt meg bekjent ikke kjent kapasitet for høyanrikelse av uran. De fleste kjernekraftverkene i Ukraina bruker lavanriket uran, som de hovedsakelig har importert fra Russland og nå senere andre leverandører.

Ukraina har reaktorer som kan produsere plutonium som et biprodukt, men det er ingen indikasjoner på at de har anlegg for å bearbeide dette til våpenformål.

Så selv om Ukraina har en omfattende kjernefysisk energiproduksjon og det teoretisk sett er mulig, er det en lang vei derfra til å kunne produsere selv enkle kjernefysiske våpen, i alle fall om de ikke får omfattende ekstern hjelp.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (23 minutter siden):

Ukraina har reaktorer som kan produsere plutonium som et biprodukt, men det er ingen indikasjoner på at de har anlegg for å bearbeide dette til våpenformål.

Jeg antar at Ukraina ikke har anlegg for anrikelse av uran, dvs gass-sentrifuger, og at dermed må bygge opp slike anlegg selv. Det er ikke gjort i en håndvending ref. Irans forsøk på samme. I alle fall ikke uten at verdenssamfunnet oppdager det.

Hva angår kompetanse antar jeg at de har tilgang på det de trenger.

For øvrig antar jeg at Zelenskyj bruker atomvåpen som et argument for å drive hjem et poeng. Det han i realiteten sier er jo at Ukraina trenger NATOs fulle støtte som om de var medlem, eller de trenger atomvåpen.

Var det opp til meg ble de invitert inn umiddelbart, om nødvendig med visse, tidsavgrensede reduksjoner i medlemsrettigheter. Da kunne man sagt til Russland noe sånt som at "vårt nyeste medlemsland er under vår beskyttelse, og under vår artikkel 5-forpliktelse fra og med <dato>. Vi anbefaler (les:befaler) at dere begynner å pakke til hjemturen sånn at dere er ute av Ukraina i god tid før det skjer."

Men det er kun et naivt ønske at så skjer. Vi har Ungarn og Tyrkia som har de facto vetorett på nye invitasjoner og søknader.

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...