Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
<generisk_navn> skrev (9 minutter siden):

Å kaste ut nasjoner som i en periode oppfører seg dårlig er, og bør være siste utvei. Husk at selv land som Ungarn tross alle sine mørke sider har parlamentsvalg der sittende regime (i alle fall teoretisk) KAN bli avsatt. Hva gjør man da om det skje, og landet ble kastet ut i forrige parlamentsperiode? Skal man da kjøre ny søknadsprosess og forhandle, eller skal man gjenoppta medlemskapet slik det var ved utkastelsen?
Sett mot den bakgrunnen heller jeg mer i retning av at det er bedre å forsøke å håndtere Ungarn og tilsvarende nasjoner innenfor rammen av et EU-medlemskap enn utenfor rammen.

Men ja, jeg opplever EU-parlamentet som i overkant tregt i avtrekkeren i tilfellet Ungarn (les: Orbán)

Jeg forstår at det er en del praktiske komplikasjoner ved å kaste ut land som ikke danser etter Brussels pipe, men utad signaliserer det til resten av verden at EU er svakt og ikke samlet.

Vesten er ekstremt opptatt at alt skal gå riktig for seg, noe autoritære regimer gang på gang utnytter til sin fordel.  Hadde EU kastet ut Ungarn ville det vist en gang for alle at EU mener alvor med prosjektet sitt. Men det tørr ikke EU. 

Endret av VifteKopp
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (3 minutter siden):

Jeg forstår at det er en del praktiske komplikasjoner ved å kaste ut land som ikke danser etter Brussels pipe, men utad signaliserer det til resten av verden at EU er svakt og ikke samlet.

Vesten er ekstremt opptatt at alt skal gå riktig for seg, noe autoritære regimer gang på gang utnytter til sin fordel.  Hadde EU kastet ut Ungarn ville det vist en gang for alle at EU mener alvor med prosjektet sitt. Men det tørr ikke EU. 

Spørsmålet er på hvilket grunnlag Ungarn skal kastes ut på. Om man skal bruke "autoritære midler" i EU må man ha en konsensus, men selve EU er jo en samling demokratisk valgte regjeringer. Jeg regner med at de fleste sikter til kommisjonen her, men husk at også kommisjonen sammensettes etter valg og den nåværende kommisjonen må sies å ha et ganske vaklende grunnlag.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
superrhino skrev (11 minutter siden):

Spørsmålet er på hvilket grunnlag Ungarn skal kastes ut på. Om man skal bruke "autoritære midler" i EU må man ha en konsensus, men selve EU er jo en samling demokratisk valgte regjeringer. Jeg regner med at de fleste sikter til kommisjonen her, men husk at også kommisjonen sammensettes etter valg og den nåværende kommisjonen må sies å ha et ganske vaklende grunnlag.

Igjen, det er sikkert en haug av praktiske komplikasjoner som gjør en slik utkastelse vanskelig.

Men problemet her er at EU aldri installerte en slik enkel utkastelsesknapp i utgangspunktet, fordi de aldri så for seg at det ville være nødvendig. Denne typen naivitetet ser vi gang på gang i Vesten.

Endret av VifteKopp
  • Liker 4
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (13 minutter siden):

Igjen, det er sikkert en haug av praktiske komplikasjoner som gjør en slik utkastelse vanskelig.

Men problemet her er at EU aldri installerte en slik enkel utkastelsesknapp i utgangspunktet, fordi de aldri så for seg at det ville være nødvendig. Denne typen naivitetet ser vi gang på gang i Vesten.

Dette går også litt på EUs natur. Unionen er et statsforbund, noe som vil si at alle statene må enstemmig være enige om lovendringer. Om en stat utestenges så må det vedtas enstemming, inkludert av landet som foreslås utestengt. Med andre ord kan Ungarn gi veto på sin egen utestengelse, om denne avgjørelsen er mot deres vilje. 

For det andre så vi hvor kompliserte forhandlingene var i etterkant av Brexit. Britene forlot EU av fri vilje, om en stat kastes ut kan det bli helt umulig å forhandle. For det tredje er det et problem i seg selv om utkastelse brukes i en slags straffeprosess mot en stat.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (29 minutter siden):

Og nettopp dette er problemet. Man har invitert en rekke land til en fest, men aldri forutsett at enkelte av festdeltakerne kan bli ufyselige utover kvelden og så har man ikke gitt seg selv mulighet til å kaste dem ut. 

Sånn kan man formulere det, ja. Så vidt jeg vet ble det drøftet en artikkel som ga mulighet for å utestenge stater, men dette ble ikke inkludert i traktaten. 

Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (6 timer siden):

Hjelper lite å heve kravene for inngang, når det allerede eksisterer medlemmer innenfor som aktivt motarbeider unionens mål. Hadde det vært noe glefs i EU, ville Ungarn vært kastet ut for lenge siden. 

Utkastelse er en ganske streng reaksjon og bør være absolutt siste utvei. Da må landet tross alt gjennom en lang prosess for å kunne melde seg inn igjen. Ungarn, og Polen da de brøt reglene fikk reaksjoner i form av økonomiske sanksjoner og tap av stemmerett, for Polen sin dle hjalp det, folket stemte ut de ansvarlige og fikk inn en ny regjering som nå vil følge EU sitt regelverk.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (6 timer siden):

Men det vil vel også styrke den radikale høgresida som ynskjer oppsplitting framfor ein sterk føderalstat.

Mulig, men de er fortsatt i mindretall. Flertallet ønsker mer EU, mer solidaritet og samarbeid, ikke mer nasjonalisme, egoisme og proteksjonisme. Mange av partiene på ytre-høyre har fjernet utmelding og folkeavstemning om EU fra sine programmer og sluttet å snakke om dette, for de vet det er en tapersak de ikke vil vinne.

Endret av GP950mAh
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
GP950mAh skrev (13 minutter siden):

Mulig, men de er fortsatt i mindretall. Flertallet ønsker mer EU, mer solidaritet og samarbeid, ikke mer nasjonalisme, egoisme og proteksjonisme. Mange av partiene på ytre-høyre har fjernet utmelding og folkeavstemning om EU fra sine programmer og sluttet å snakke om dette, for de vet det er en tapersak de ikke vil vinne.

Flertallstyranni er sjelden en god strategi.

Motstemmene er på fremmarsj, og i stedet for å stritte imot hadde det nok vært smart å komme de kritiske stemmene litt i møte, for å unngå en ytterligere oppblomstring av disse gruppene.

Endret av KalleKanin
  • Liker 2
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (18 timer siden):

Jeg tror dessverre Russland overlever på handel med India, Kina, Saudi-Arabia, etc .. 😓

Overleve er et merkelig ordvalg. Vanskelig å diskutere i mot ettersom det vil være teknisk sett korrekt nesten uansett hva som skjer. Men vi vil ikke at russerne skal leve godt og uanfektet, vi vil at den brutale invasjonen skal kjennes som en byrde i hele det russiske folket. Det tror jeg vi lykkes med allerede nå, selv om de teknisk sett overlever.

Edit: Jeg vil gjerne se Europeiske sanksjoner mot alt av energi eksport til Russland og alle former for komponenter og utstyr til energisektorene, i kombinasjon med Ukrainske angrep på russisk energi infrastruktur. Gass, olje, strøm, fjernvarme, kull.

Endret av Simen1
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (2 timer siden):

Flertallstyranni er sjelden en god strategi.

Motstemmene er på fremmarsj, og i stedet for å stritte imot hadde det nok vært smart å komme de kritiske stemmene litt i møte, for å unngå en ytterligere oppblomstring av disse gruppene.

Det du kaller tyranni er det resten av oss kaller demokrati, og er godt fornøyde med. Når selv ytre-høyre ikke tør å snakke om folkeavstemning om EU eller å melde seg ut sier det sitt om hvor lite oppslutning denne tapersaken har. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...