Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

JK22 skrev (10 timer siden):

Det kommer helt sikkert til å vinne sterk interesse for mange militæroffiserer verden rundt. For oss i Norge kan det være meget nyttig; vi kan få tak på flere tusen vepsdroner for egne bruk og samtidig sørge for finansiering av produksjonen i Ukraina. I et så smalt og fjellrikt land som Norge kan disse superraske og effektive vepsdronene være svært nyttig som speiderdrone, angrepsdrone og luftvernsdrone. Vi har fremdeles mangel på egnede taktiske droner, og disse som kommer fra USA er latterlig dyrt og overdrevet komplisert. Selv kinesiske droner er å foretrekke i sammenligning. Da burde man få tak på det som utvikles basert på faktisk kamperfaring. 

Her må ukrainarane vere sikre på kven dei sel til, slik at desse ikkje endar opp i russiske hender.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sedsberg skrev (11 timer siden):

Skjer ikke. Han slipper unna alt. Når han blir president blir han ihvertfall immun. Han har bl.a. allerede sluppet unna straff for forsøk på statskupp og valgpåvirkning.

Trump har ikke sluppet unna straff for valgpåvirkning, da rettssaken for det enda ikke er i gang.

https://en.wikipedia.org/wiki/Federal_prosecution_of_Donald_Trump_(election_obstruction_case)

Hvis Trump vinner valget, kan han nok klare å sno seg unna rettsvesenet, ja, men akkurat nå ligger han etter Harris på målingene så han er nok litt nervøs for tiden. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (6 minutter siden):

Trump har ikke sluppet unna straff for valgpåvirkning, da rettssaken for det enda ikke er i gang.

https://en.wikipedia.org/wiki/Federal_prosecution_of_Donald_Trump_(election_obstruction_case)

Hvis Trump vinner valget, kan han nok klare å sno seg unna rettsvesenet, ja, men akkurat nå ligger han etter Harris på målingene så han er nok litt nervøs for tiden. 

Mistenker at han flykter til Russland dersom han ikke vinner valget og risikerer å bli dømt.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Russerne hevdet å ha angrepet et Patriot-batteri i Søndre Donbass-fronten, men droneopptaket som hendt på meget lang hold - trolig fra horisonten - er med dårlig bildeoppløsning slik at en sikker identifisering av de ukrainske våpensystemene mildt sagt er usikkert. Uansett var to missiler avfyrt, og like etterpå traff et våpen, sagt å være en Iskander-M selv om detonasjonsstyrken kan ha kommet fra et mindre våpen, trolig et Anti-Radar Missile (ARM) missilvåpen, i nærheten av et kjøretøy med synlig radarutstyr. Russerne påsto det var en Iskander-M, men jeg tror det var et Kh-58E missil som i sin tid var utviklet for å ta ut vestlige radar. Det vil være ille om det skulle være Patriot-radarutstyr, disse kan ikke erstattes pga. store problemer med å skaffe sjeldne metaller og komponenter i USA. 

I det minst vist opptaket av droneflyet var meget langt unna, kanskje et mil vekk eller mer. 

  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
22 minutes ago, JK22 said:

Russerne hevdet å ha angrepet et Patriot-batteri i Søndre Donbass-fronten, men droneopptaket som hendt på meget lang hold - trolig fra horisonten - er med dårlig bildeoppløsning slik at en sikker identifisering av de ukrainske våpensystemene mildt sagt er usikkert. Uansett var to missiler avfyrt, og like etterpå traff et våpen, sagt å være en Iskander-M selv om detonasjonsstyrken kan ha kommet fra et mindre våpen, trolig et Anti-Radar Missile (ARM) missilvåpen, i nærheten av et kjøretøy med synlig radarutstyr. Russerne påsto det var en Iskander-M, men jeg tror det var et Kh-58E missil som i sin tid var utviklet for å ta ut vestlige radar. Det vil være ille om det skulle være Patriot-radarutstyr, disse kan ikke erstattes pga. store problemer med å skaffe sjeldne metaller og komponenter i USA. 

I det minst vist opptaket av droneflyet var meget langt unna, kanskje et mil vekk eller mer. 

Ligner det ikke på Iskander ift. eksplosjon og mønster? Virker lik andre videoer av eksplosjoner fra dem. 

Lenke til kommentar
Skjelvgråt skrev (18 minutter siden):

Ligner det ikke på Iskander ift. eksplosjon og mønster? Virker lik andre videoer av eksplosjoner fra dem. 

Våpenet eksplodert et stykke over bakken, det var ikke med klaseladninger som ville ha vært brukt mot SAM, og detonasjonsstørrelsen virker litt mindre, kanskje fordi den detoneres midtlufts. Det traff ikke sitt mål, bare eksplodert rett i nærheten og skadet to uidentifiserte kjøretøysliknende objekter med synlige radar.

Det spekuleres nå at dette var FrankenSAM system med en blanding av sovjetiskprodusert radar og vestlig missilvåpen, da er det mulig at det var Patriot missilramper på disse store kjøretøyer, og det kanskje forklarer hvorfor radarutstyret og rakettrampekjøretøyene var så tett på hverandre. En Patriot ville aldri ha oversett et dronefly i nærheten uansett hvor langt det var, og heller ikke et Iskander-M eller ARM-missil på lang hold. 

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Sitat

Villig til å gi opp land?

Tormod Heier, som er professor i militær strategi og operasjoner ved Forsvarets høgskole, tolker dette som at Ukraina nå er villig til å gi opp landområder.

– Det betyr nok at de har en mulighet til å ta et valg om å avstå de fire østlige fylkene, mot at Putin slutter å angripe dem, slik at de får en fred. Det er slik jeg tolker det, sier Heier til TV 2.

Han understreker at vi har lite informasjon om hva Zelenskyj tenker her, og at det han sier derfor blir spekulasjoner.

– Men grunnen til at jeg tror dette, er at jeg synes ukrainerne trekker seg litt for lett tilbake for tiden. De er ikke like ivrig på å holde terrenget som tidligere.

Heier opplever det som at mange i Ukraina nå tror at det er liten sjanse for å vinne tilbake de områdene i landet som Russland har okkupert.

– Jeg tror ikke at Zelenskyj ville sagt dette om han ikke hadde fått noen signaler fra russisk side om at Russland vil være fornøyd med å få de fire østlige fylkene, sier Heier.

Han tror at dette også kan ses på som «en liten prøveballong som han tester overfor egen befolkning».

– Men det kan være jeg tar feil, når det er så sparsommelig informasjon, legger han til.

https://www.tv2.no/nyheter/zelenskyj-sier-krigen-kan-ta-slutt-i-2025/17071368/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (13 minutter siden):

Zelensky har (om jeg husker riktig) tidligere sagt at Russland kan få Belgorod.
Jeg håper ikke Russland får noe som helst av Ukraina, de skal lære at kriminalitet ikke lønner seg, ikke få belønning.

Putin har fått dårlig barneoppdragelse. Burde adoptere han bort..

Foreldrene har sikkert lest barneboka til Herman Göring.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...