Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

qualbeen skrev (2 timer siden):

Herlig ressursbruk av politiet. Holde pressekonferanse om obduksjonsrapporter fra en død hval?! Wtf! 🤯

Hva så om det viste seg at den hadde blitt skutt? Hvor mange politifolk skulle vi brukt på å lete etter gjerningspersonen(e)? Hvor mye ressurser har norsk politi allerede brukt på denne saken? Dette synes jeg er absurd!

 

Beklager off topic

Du tenker at "leder ved Nordsjø- og miljøseksjonen ved felles etterretning og etterforskningsenhet i Sør-Vest politidistrikt" heller skulle brukt tiden sin på å etterforske org.krim her i Oslo, eller lignende? Selv så synes jeg det er greit at noen har som jobb å etterforske mulig miljøkriminalitet jeg da... Så kan man alltids mene at politiet ikke gjør nok, men mye kan nok skyldes på politikerene som bevillger penger. /OT

Endret av RookieNO
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

FY FAEN jeg blir provosert..

Hvor mange flyktninger fra Ukraina har ikke vi tatt imot, og hvor mange milliarder har vi gitt og våpen?!!!!??

Hva med at Norge tilbydde Tyskland gass lenge før krigen med Russland, og det til underpris etter hva jeg husker.

Arrogante Tyskland ville heller være bestevenner med Putin og bygde gassledning til Putin..

Nå er de sure på Norge, Vi REDDER Europa med Gass!!! Hva faen skulle de gjort uten oss?!!?!!

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/ut-mot-norge-darlig-selskap/82026349

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (8 minutter siden):

FY FAEN jeg blir provosert..

Hvor mange flyktninger fra Ukraina har ikke vi tatt imot, og hvor mange milliarder har vi gitt og våpen?!!!!??

Hva med at Norge tilbydde Tyskland gass lenge før krigen med Russland, og det til underpris etter hva jeg husker.

Arrogante Tyskland ville heller være bestevenner med Putin og bygde gassledning til Putin..

Nå er de sure på Norge, Vi REDDER Europa med Gass!!! Hva faen skulle de gjort uten oss?!!?!!

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/ut-mot-norge-darlig-selskap/82026349

De? Det er én redaktør.

Og jo, Norge kunne gitt mye mer til Ukraina hvis vi hadde prioritert annerledes. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (Akkurat nå):

De? Det er én redaktør.

Og jo, Norge kunne gitt mye mer til Ukraina hvis vi hadde prioritert annerledes. 

Det er ikke vår skyld at det er krig i Europa.

Om Norge trenger noe så er det å bruke mindre penger, kan vi få oversikt over hvor mye penger vi gir iforhold til England som også kritiserer oss og er mye større land mtp befolkning.

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (Akkurat nå):

Det er ikke vår skyld at det er krig i Europa.

Om Norge trenger noe så er det å bruke mindre penger, kan vi få oversikt over hvor mye penger vi gir iforhold til England som også kritiserer oss og er mye større land mtp befolkning.

Ingen sier at krigen er vår skyld.

Det som blir påstått er at Norge tjener gode penger på krigen, som er sant, og at vi med fordel kunne gitt mer, som også er sant. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (2 minutter siden):

Ingen sier at krigen er vår skyld.

Det som blir påstått er at Norge tjener gode penger på krigen, som er sant, og at vi med fordel kunne gitt mer, som også er sant. 

Kan du forklare hvorfor det er sant? Jeg vil ha tallene?

Regjeringen 

For perioden 2023-2027 er det politisk enighet på Stortinget om en femårig støttepakke til Ukraina på 75 milliarder kroner. Det vil si årlige utbetalinger på om lag 15 milliarder kroner i fem år, fra og med 2023.

Noe av pengene går også til andre land som rammes av konsekvensene av krigen, som Moldova.

Totalt gitt og planlagt gitt for perioden 2022-2027:

  • 2022: 10,7 milliarder kroner.
  • 2023 - 2027: 75 milliarder kroner.

Mer om bevilgningene og mottakerne av pengene for hvert enkelt år:

2024

I 2024 er det avsatt 22 milliarder kroner i støtte til Ukraina og til enkelte andre nærliggende land som rammes av krigen. 

Pengene er fordelt på 8,5 milliarder kroner i sivil og humanitær støtte og 13,5 milliarder kroner i militær støtte. 

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (Akkurat nå):

Kan du forklare hvorfor det er sant? Jeg vil ha tallene?

Du klarer vel å google selv? Men ok, her er én kilde:

https://www.nrk.no/rogaland/fersk-masteroppgave_-norge-har-tjent-cirka-334-milliarder-kroner-pa-ukraina-krigen-1.16650318

Logikken er enkel. Russlands invasjon førte til økte globale gasspriser, noe som gjorde at Norge, som selger gass, tjener mer penger. 

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (3 minutter siden):

Omregnet i kroner som kjent er lavere nå så gir vi over halvparten av UK.

Og UK er et mye større land og makt enn lille Norge, det er utrolig heldig for de at de har en demokratisk vennlig land som Norge som har gass...

Hvorfor drar du inn Storbritannia egentlig? Redaktøren du linket til sa da ingenting om at de er bedre enn oss. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (3 minutter siden):

Hvorfor drar du inn Storbritannia egentlig? Redaktøren du linket til sa da ingenting om at de er bedre enn oss. 

Om du leser hele saken så ser du at UK også kritiserer oss.

Jeg kan godt klippe inn litt om du vil?

Her er den britiske kritikken fra the Economist, Er stort britisk finans medium så vidt jeg vet.

Jeg har ikke lest selv.

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/hardt-ut-mot-norge-pinlig/77123563

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Greit å huske på at f.eks UK har enorme økonomiske tap uavhengig av støtten de gir. Det de gir i økonomisk støtte er nok en dråpe i havet for tapet landet har på sin økonomi totalt sett uten at jeg har klart å finne noen konkrete tall.
Støtten kommer altså oppå en allerede presset økonomi med store tap.

For Norge sin del er det motsatt, vi har enorm økonomisk fortjeneste og gir bort en brøk del av denne fortjenesten i støtte.
Selv om vi er færre folk har vi en helt annen økonomi og krigen påvirker oss helt anderledes..

Vi selger f.eks gass til UK med 40% større fortjeneste(og det har vært betydelig mer) enn for noe år siden. Antagelig får vi mer i fortjeneste fra UK pga krigen enn det UK gir til Ukraina..

Endret av aklla
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (3 minutter siden):

UK kritiserer ikke oss. The britiske magasinet The Economist kritiserte oss i september 2022. 

Det er selvfølgelig medier da men det er Ukrainsk media og Britisk media, jeg har ikke lest den britiske ennå, bare forkortelse.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (5 minutter siden):

Det er selvfølgelig medier da men det er Ukrainsk media og Britisk media, jeg har ikke lest den britiske ennå, bare forkortelse.

Det er ikke engang media i flertall, men én redaktør i ukrainsk media og ett magasin i britisk media. 

Jeg skjønner ikke helt hvorfor dette er så provoserende. Norge har tjent enorme summer på denne krigen, så vi burde selvsagt gi klart mest også. 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (2 minutter siden):

Det er ikke engang media i flertall, men én redaktør i ukrainsk media og ett magasin i britisk media. 

Jeg skjønner ikke helt hvorfor dette er så provoserende. Norge har tjent enorme summer på denne krigen, så vi burde selvsagt gi klart mest også. 

 

Det er ikke vår skyld at vi har Gass, de burde heller takke oss, om vi ikke hadde gass og olje kunne vi ikke gitt like mye…

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (8 minutter siden):

Det er ikke vår skyld at vi har Gass, de burde heller takke oss, om vi ikke hadde gass og olje kunne vi ikke gitt like mye…

Igjen, det er ingen som sier at det er vår skyld at vi har gass. 

Det bare påpekes, som det også gjøres i norsk media, av norske opposisjonspolitikere og brukere her inne, at vi som har tjent så utrolig mye på krigen kunne gitt Ukraina enda mer. 

Endret av VifteKopp
  • Liker 3
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (21 minutter siden):

Igjen, det er ingen som sier at det er vår skyld at vi har gass. 

Det bare påpekes, som det også gjøres i norsk media, av norske opposisjonspolitikere og brukere her inne, at vi som har tjent så utrolig mye på krigen kunne gitt Ukraina enda mer. 

Vi kommer sannsynligvis til å gi mye mer fremover, og jeg tror ikke spaaare penger partiet Høyre vil gi mer…

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (5 minutter siden):

Vi kommer sannsynligvis til å gi mye mer fremover, og jeg tror ikke spaaare penger partiet Høyre vil gi mer…

Høyre har vel omtrent lagt seg på linje med dagens regjering. Det er, såvidt jeg har fått med meg, Venstre og MDG som er mest ivrige på å gi mer. Mens Rødt er det eneste partiet som vil gi mindre. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...