Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

lada1 skrev (20 minutter siden):

Kanskje off topic dette, men husk at vi vurderer Nasjonal Samling og Quisling i ettertid og har "fasiten". Da folk stemte på Nasjonal Samling så  kunne en lett mene at man sto overfor en svært alvorlig trussel fra Sovjet. En kunne forestille seg at store deler av den norske befolkningen ble sendt til Sovjet (støttet av hjemlige kommunister). En kunne da lett tenke seg at det var bedre å bli okkupert av Tyskland - altså at Tyskerne kom sovjeterne i forkjøpet.

Ekkel logikk dette.

Trusselen (før krigen) var vel litt den same som ein ser i dag. Det var Sovjetunionen som tok verdskrigen til Norden med angrepet på Finland. 

Den raude fare vart også brukt i den nazistiske propagandaen i okkupasjonstida.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sjamanen skrev (7 timer siden):

Senterpartiet er ille.

Det står verre til med de enn jeg fryktet hvis Vedum starter med utpressing av Ukrainerne. Ref:

JK22 skrev (9 timer siden):

De må ha omfattende finansiell hjelp - og her burde Norge få ut fingeren! Støre trenger å snakke med Vedum. For det er Vedum som hindrer direkte støtte til Ukraina slik at indirekte pengeoverføring som Nansenhjelpen måtte til. 

Ukraina er ikke viktig nok for Støre og Vedum (msn.com)

Ukraina-støtten kan også være rammet av at statsministeren får en lapp fra finansministeren der det står «landbruket må med». Det vil forklare mye med hensyn til hvem som har bremset og sperret Ukraina-støtte i regjeringen.

Dette avslører at det er finansminister Trygve Slagsvold Vedum som er hovedansvarlig og det største hinderet for hjelp til Ukraina så snart man ikke lenge kunne levere mer våpen. 

@lada1 Poenget var at NS hadde en høyere oppslutning blant bønder / landbruksbaserte distriktier, enn de hadde i byene og at Vedum / Sp nå virker som en bremsekloss mot støtte til Ukraina. Det vekker en hel del uggne gamle referanser til NS.

Endret av Simen1
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (10 minutter siden):

Returned to Russia? Kan Shahed dronene snu og kjøre hjem igjen om målet er utilgjengelig?

Det er underlig ja. Det forutsetter jo nesten at shahed-dronene kan 'lande' på en meningsfull måte. Kanskje eksplosivene er byttet ut med en sensorpakke og det egentlig er en rekognoseringsdrone? Det kan være en feiltilstand, enten russisk inkompetanse eller fremprovosert av ukrainsk ew. Eller så kan det være at russerne tester noe nytt? 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (3 timer siden):

Returned to Russia? Kan Shahed dronene snu og kjøre hjem igjen om målet er utilgjengelig?

 

Kahuna skrev (3 timer siden):

Det er underlig ja. Det forutsetter jo nesten at shahed-dronene kan 'lande' på en meningsfull måte. Kanskje eksplosivene er byttet ut med en sensorpakke og det egentlig er en rekognoseringsdrone? Det kan være en feiltilstand, enten russisk inkompetanse eller fremprovosert av ukrainsk ew. Eller så kan det være at russerne tester noe nytt? 

Det er ikkje så lenge sidan Belarus måtte skyte ned russiske angrepsdroner. Så russisk inkompetanse er ei mogelegheit.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (8 timer siden):

No var dette etter det eg forstår ei meiningsytring/kommentar frå ein journalist(?) i Nettavisen, som kjem med teoriar om kvifor regjeringa ikkje vil støtte Ukraina meir. Ein av teoriane er at Ukraina ikkje er viktig nok for Støre. Ein annan teori er at finansministeren er bremsekloss fordi han vil ha pengar til landbruket. Kva som er den eigentlege årsaka veit vi ikkje, men eg er for min del ikkje imponert over verken Støre, Vedum, Ap eller Sp. Eg ynskjer meg handlekrafta til Erna Solberg som vi såg under pandemien, og håpar på ei regjering med Høgre og Venstre godt over sperregrensa, og med Frp som støtteparti. Når eg vil ha med Venstre er det fyrst og fremst på grunn av at dei har vore tydelege i støtta til Ukraina.

Handlekraft fra pandemien... Get real, Torbjørnsen. Det er helt latterlig å tro at Erna Solberg ville gjort så fantastisk mye mer for Ukraina. Og det er enda mer latterlig å tro at dette ville vært avgjørende for Ukraina hvis så hadde skjedd.

Solberg har like lite peiling på utenrikspolitikk som Vedum. Og Melby og Listhaug har verken peiling eller erfaring på det som er utenfor Norges grenser. Iallefall hvis man ser bort fra road tripene til Listhaug i Trumpistan.

Endret av Folkflesk
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...