Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lurer på kva som skal til for at Putin gjer seg.

https://www.aftenposten.no/verden/i/PoAMm7/de-russiske-ekspertene-er-enige-om-en-ting-vladimir-putin-gir-seg-ikk

Sitat

De russiske ekspertene er enige om én ting: Vladimir Putin gir seg ikke før han får en seier i Ukraina

Kreml er klare til å fortsette krigen i Ukraina, selv om det koster enormt mye.

Krigen går dårlig. Tusenvis av russiske soldater dør, den russiske økonomien kneler. I vestlige land håper mange at det kan tvinge Russland til å stanse krigen i Ukraina.

Men det er ønsketenkning, om man skal tro Sergej Karaganov. Han er en beryktet hauk i Moskva og en veteran i russisk utenrikspolitikk.

Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (2 timer siden):

Det gjør at man kan si "up yours, nok er nok" og gjøre noen valg de ellers ville torpedere for å oppnå det vi mere er riktig når det blir nødvendig. 

Jeg kan si "up yours". Du kan si "up yours". NATO kan si "up yours". Hva får deg til å tro at et tenkt kraftig krympet FN hvor størstedelen av Asia, deler av Afrika og Sør-Amerika er ekskludert, som sier "up yours" kommer til å bety noe i det store bildet?

Sitat

Hva er riktig ut fra hvem sitt syn. Vel, noen ganger blir det uvesentlig. Her driter Russland i hva de andre landene mener, og Kina støtter dem enn så lenge, og det gjelder nye godt India, Pakistan osv også. Når man da er her vi her må vi bestemme oss for om vårt syn er best eller ikke, og om vi mener det, så må vi innføre det med makt. 

Jeg tror at du er 100 år for sent ute. I 1922 kunne kanskje Europa + USA bare bestemme seg for noe, og så presse det på resten av verden med makt. Jeg tror ikke at det er mulig i 2022.

Vi kan selvsagt nekte å handle med Kina, India, Russland, Saudi-Arabia, Iran etc. Det vil påvirke både vår og deres økonomi. Men det er såpass mange nasjoner, såpass mye areal og såpass mange borgere at sjansen er stor for at de har råvarer vi trenger, og kan utvikle komplementære "sub-globale" økonomier.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (38 minutter siden):

Stemmer det at soldater er lokket med vestlige biler for å delta? Eller er det bare figurativt?

Kan ikke bekrefte det men har hørt det vært nevnt i flere små snutter på Toutube som omhandler kirgen i det siste.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (36 minutter siden):

Han blir ikke å gi seg. Nå omgrupperer de styrkene sine, og de forbereder flere reservestyrker.

Man skal heller ikke se bort i fra at det skal brukes verre våpen om ikke lenge. USA skal sende utstyr for å beskytte mot biokjemiske våpen nå. 

Lenke til kommentar

Tenk om Putin hadde nøyet seg med de to utbryterrepublikkene i øst. For det første tror jeg han hadde klart det greit da det er snakk om et relativt lite område og flertallet er Russland-vennlig. Og ikke minst tror jeg han kunne sluppet mye av den massive fordømmelsen han hadde sett. Han kunne sett på det som frigjøring av en russisk minioritet som blir undertrykt i nabolandet.

Lenke til kommentar
Svein M skrev (15 minutter siden):

Ber innbyggjarar i Aust-Ukraina om å evakuere umiddelbart

https://www.nrk.no/urix/overlevande-fortel-om-angrepa-i-butsja-1.15922678

Det var ikke annet å vente seg. Fram til Mariupol-ødeleggelsen og Butsja-massakren hadde det vært et håp om at de russiske soldater vil oppført seg anstendig, selv da det kom rapporter om alvorlige overtredelser i nordøstre Ukraina. Butsja feiet alt dette bort, russiske soldater har blitt hatobjekter og dypt fryktet slik at ukrainske militære vil bli lik hensynsløst - fangedrap er ved å bli vanlig - og man har blitt mer opptatt av å feire andres død enn egne bragder. Putins retorikk, tegn av folkemordpolicy der den ukrainske identiteten skal utryddes gjennom systematisk terror og faktumet om at mange av de russiske soldater var plyndrefolk og voldsmenn har fulgt til at ukrainerne ikke lenge utkjempe en normal krig. En hatkonflikt som kan vedvare i generasjoner, har oppstått.

Og i slutten vil altfor mange uskyldige dø som et resultat av dette vanviddet.

Russerne innser sannsynlig ikke at Putin har trolig kastet dem utfor stupet; for ifølge Kamil Gaalev i Twitter er det mye som tyder på at Russland vil bli en ny Venezuela uten privatøkonomi som et dypt militaristisk "etat" samfunn. Et gangstervelde uten lov og dom, uten personlige frihet, uten økonomiske gevinster og konstant i fare for seriøse sosialøkonomiske forverringer med korrupsjon og voldsvelde. Donbass er selve modellen for en slik Russland. Dette vil da utløse et totalt sammenbrudd når Putin forsvinne om denne utviklingen kommer så langt. Selv disse som støtter Putin kan ikke akseptere dette, ennå er det hva som kommer til å skje. Simpelt fordi disses fryktkultur og nasjonalimperiale holdninger står i vegen.

Det vil være den ultimate ydmykelsen, Tsjetsjenia var en røverstat uten lov og dom underlagt voldsfolk i 1995-1999, Donbass er presist av den samme typen - og om Russland endt opp i denne tilstanden, vil det russiske folket være kraftig fornedret. Og enda verre om disses militariseringen skulle lede til at alle vil hate dem, slik at de ikke vil ha venner.

En russer sa at krigen er den dummeste i landets historie. Han har rett.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Svein M skrev (2 timer siden):

Norge må gi mer våpen til Ukraina

Norge og Europa må slutte å bruke så mye olje og gass, det betyr rasjonering, bilfrie dager, hjemmekontor, kollektiv transport, rideshare å sikkert mye annet kjipt, men det er kostnaden vi må betale, det eller fortsette å finansiere Russlands ulovlige krig.  

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (20 minutter siden):

Norge og Europa må slutte å bruke så mye olje og gass, det betyr rasjonering, bilfrie dager, hjemmekontor, kollektiv transport, rideshare å sikkert mye annet kjipt, men det er kostnaden vi må betale, det eller fortsette å finansiere Russlands ulovlige krig.  

Ja, det kan skje. Men annet er vel ikke å vente seg. Globalsamfunnet som globalistene og nyliberalistene hadde skapt fram siden begynnelsen på 1990-tallet (litt før OL-94) med gjensidig økonomisk avhengighet, frihandel, finansfrihet uten regulering og utspredning av den vestlige liberalismen har blitt regelrett stoppet, kanskje endog satt i brann. Det er slutt på tiden med høy lønn og lav varepris. Det er likedan slutt på ubegrenset adgang til hele verden som et enormt marked. Vi hadde rotet det til - alt dette hendt etter august 2008 da man valgt arrogante metoder som regimeendring, menneskerettighetshykleri, frimarkedsføring uten hemninger og ekstreme kortsiktige løsninger som å bytte ut atomkraft med russisk gass. Vi var for naiv og for selvopptatt til å se faresignalene.

Putin har dyttet hele verden ut i stupet med hans invasjon, sterkt motivert av en utstrakt tro på Vestens forfall, urett og svekkelse og løgner som hadde blitt en virkelighetsoppfatning uten røtter i det egentlige livet. Her er han ikke alene verden rundt. Og dette må Vesten tar konsekvenser av; verdenen slik vi kjente den i desember 2019 - vil aldri returnere.

Dette er en pris som vil betales i mange år, ettersom det er vår egne arroganse, selvgodhet og bekvemmelighet som satt oss og verden i en av de verste piner i verdenshistorien. Vi ignorert altfor lenge det som vil ødelegge oss, og de lykte med det. Dette skyldes at vi har blitt korrupt, omgang med pengerike autokrater og ved å bruke andre land som produksjonssentre istedenfor å produsere selv for å redusere utgiftene, har gitt oss mye penger og gjort oss uante rik.

Men Putin vist oss at rikdommen ikke gir trygghet og bedring. Den simpelt blendet oss. Og vi må dermed betale en høy pris, uansett om krigen sluttes i dag eller ikke.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (2 timer siden):

Lurer på kva som skal til for at Putin gjer seg.

https://www.aftenposten.no/verden/i/PoAMm7/de-russiske-ekspertene-er-enige-om-en-ting-vladimir-putin-gir-seg-ikk

Sitat

De russiske ekspertene er enige om én ting: Vladimir Putin gir seg ikke før han får en seier i Ukraina

Kreml er klare til å fortsette krigen i Ukraina, selv om det koster enormt mye.

Fasade er alt! Putin har gjort flere grep i denne krigen som jeg mistenker har som formål å få vesten til å tro at han er mentalt ustabil og truende til å gjøre grusomme ting. En beinhard fasade. Og vesten lystrer og er redd for at vesten (!) skal trigge 3. verdenskrig. Akkurat hva an vil at vesten skal tro. I virkeligheten ser han nok sine begrensninger og trekker seg nok taktisk om tapene blir store nok. Men han har fortsatt store styrker å ta av. I hvert fall i følge generalene, som sikkert har pyntet mye på sannheten og lovet gull og grønne skoger. Han vil sikkert holde fasaden helt ut og virkelighetsdreie det til en seier samme hvordan vi bedømmer det.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
perpyro skrev (1 time siden):

Kan ikke bekrefte det men har hørt det vært nevnt i flere små snutter på Toutube som omhandler kirgen i det siste.

Jeg kan ikke tenke meg til at Putin/militære ledere holder ord på det og tviler på det er særlig mange potensielle soldater som tror på det heller. Eller så ser jeg for meg en ny variant av den gamle virale morsomheten med Toy Yoda.

Lenke til kommentar
JK22 skrev (2 timer siden):

Hvis krigen fortsetter og fortsetter, vil den russiske armeen bli utryddet akkurat som den britiske hæren i året 1914

JK22 skrev (2 timer siden):

Kort sagt; Russland har allerede tapt.

Fantastisk analyse! Jeg siterte godbitene :) Jeg har ikke kunnskaper til å kunne si noe på den, men håper du har rett.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm

Ikke meningen å skitne til tråden.

Men har noen av dere lest FB-siden til Kari Angelique Jaquesson?

Helt utrolig, selv RT har et mer "vestlig" syn på krigen i Ukraina.

Gjør hun dette kun for å le hele veien til banken, eller tror hun seriøst på det hun selv skriver?

Lenke til kommentar
Bugle skrev (3 minutter siden):

Ikke meningen å skitne til tråden.

Men har noen av dere lest FB-siden til Kari Angelique Jaquesson?

Helt utrolig, selv RT har et mer "vestlig" syn på krigen i Ukraina.

Gjør hun dette kun for å le hele veien til banken, eller tror hun seriøst på det hun selv skriver?

Trim-Kari dro til Syria og kom hjem som frelst Assad-fan. Kanskje noen skulle opprettet en spleis for å få sendt henne med buss til Mariupol. Bortsett fra at hun nok ville kommet hjem og snakket enda varmere om Putin.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Dragavon skrev (Akkurat nå):

Livet er for kort til å forholde seg til ett vesen som KJ

Jeg forholder meg ikke til henne, men hun har tross alt 15k følgere på sin FB side. Hva hun har i andre sosiale medier aner jeg ikke.

Men hun har en påvirkningskraft med så mange følgere, samt så mye oppmerksomhet i mediene.

Så det jeg undrer over, er om hun får betalt for å holde på slik, eller om hun faktisk trur på det selv.

Det blir bare spekulasjoner, men det kan dra en sammenheng om hvorfor og hvordan så oppegående (eller ikke) mennesker kan dra slike slutninger som samsvarer med russisk propaganda.

Handler det om lav IQ?

Penger?

Oppmerksomhet?

Hva oppnår ei 60 år gammel kjerring med dette, hun har jo ikke akkurat "hele livet forran seg".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...