Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

torbjornen skrev (9 minutter siden):

No har jo aldri Trump sagt det. Skulle ein tenkje reint forretningsmessig ville det kanskje vere meir fornuftig med ein avtale der Russland fekk halvparten av det dei ville ha, og Ukraina fekk behalde resten. Då er ein kanskje ikkje så langt unna det Biden kunne akseptere. Denne krigen starta i 2014, og USA har vel eigentleg aldri gitt reell støtte til at Ukraina skulle få tilbake alle okkuperte område. USA og andre allierte har heile tida gitt Ukraina akkurat nok hjelp til at dei kan halde frontlinjene nokonlunde der dei er.

Ein får håpe at Kamala Harris som USA sin neste president kan vere den som endrar på dette.

Putin vil ha hele Ukraina. Så hvis Trump kan gi han en fjerdedel, Donbass og Krym, og lovnader mot NATO-medlemskap, er det nok noe Putin kan leve med. 

Spørsmålet er hva Zelensky kan leve med. Han har hele tiden sagt at hele Ukraina skal frigjøres, men det blir vanskelig uten amerikanske våpen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
torbjornen skrev (1 time siden):

Ukraina veit nok altfor godt at den einaste avtalen som vil vere verdt papiret den er skriven på er den avtalen som omfattar eit fullverdig NATO-medlemsskap der dei er beskytta av artikkel 5.

Selv artikkel 5 er åpen for tolkning. Flere fra Trump staben har gjort intervju de siste månedene der de poengterer at i en artikkel 5 situasjon så kan de holde tilbake våpensystem for å holde maktbalansen mot Kina vedlike. 

Det er opp til hvert medlemsland å vurdere hvor mye støtte de vil gi. 

Endret av Homba
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har mistet troen på at Ukraina kan vinne krigen. Kursk offensivet ga litt håp, men krigstrettheten i Vest-Europa er allerede nådd, og jeg tror en del ukrainere vil ha fred nå. Ser man på dette kartet her, så virker det helt umulig for Ukraina å ta hele landet sitt tilbake igjen:

https://storymaps.arcgis.com/stories/36a7f6a6f5a9448496de641cf64bd375

Skjermbilde 2024-09-28 154538.png

De har rett og slett ikke nok folk til det og nå leste jeg at de rekruttere fra fengsel, akkurat som russerne har gjort og gjør fortsatt. 

Endret av ForTheImperium
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ForTheImperium skrev (29 minutter siden):

Jeg har mistet troen på at Ukraina kan vinne krigen. Kursk offensivet ga litt håp, men krigstrettheten i Vest-Europa er allerede nådd, og jeg tror en del ukrainere vil ha fred nå. Ser man på dette kartet her, så virker det helt umulig for Ukraina å ta hele landet sitt tilbake igjen:

https://storymaps.arcgis.com/stories/36a7f6a6f5a9448496de641cf64bd375

Skjermbilde 2024-09-28 154538.png

De har rett og slett ikke nok folk til det og nå leste jeg at de rekruttere fra fengsel, akkurat som russerne har gjort og gjør fortsatt. 

Ukraina kan vinne krigen, men det føreset langt sterkare støtte frå både USA, Europa og andre allierte, samt at alle sjølvpålagde avgrensningar blir fjerna. Dette er eit spørsmål om politisk vilje. Ein må ha ein strategi der målet er at Ukraina skal vinne att kontrollen over heile landet, i staden for "vi følger situasjonen nøye" og å kjempe til siste ukrainar.

• Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
JK22 skrev (8 timer siden):

Artikkel 5 diskuteres ikke, for dette er selve eksistensgrunnlaget for militæralliansen. I det øyeblikket dette sluttet med å fungere - vil NATO forsvinne. 

Sant - og det er på mange måtter dette Russland satser på at skal skje - at folk får se at Artikkel 5 er pill råttent. Det kan vise seg at artikkel 5 desverre er en eneste stor bløff. På lik linje med Putins atomrasling. Det jeg mener er; med mindre vi snakker bakkeinvasjon så kan jeg ikke se for meg at vesten tørr være harde nok og utløse artikkel 5 på en god måte. Det har allerede vært flere hendelser som kunne utløst artikkel 5 - hvor vesten ikke engang tørr å gjengjelde det. Eksempler? F.eks beskytning av sivile lasteskip i Romanias økonomiske sone, russisk shahed drone som var 50km og mange minutter i Romanias luftrom og ikke ble skutt ned. Det er skremmende at ikke vi tørr å kalle en spade for en spade. Jeg er inge doomer - og selvom NATO militært, økonomisk og strukturelt er sterkere og større enn Russland er det viktig at vi reagerer på disse truslene og ikke bare snur ryggen og later som det ikke skjer.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...