VifteKopp Skrevet 28. september Del Skrevet 28. september torbjornen skrev (9 minutter siden): No har jo aldri Trump sagt det. Skulle ein tenkje reint forretningsmessig ville det kanskje vere meir fornuftig med ein avtale der Russland fekk halvparten av det dei ville ha, og Ukraina fekk behalde resten. Då er ein kanskje ikkje så langt unna det Biden kunne akseptere. Denne krigen starta i 2014, og USA har vel eigentleg aldri gitt reell støtte til at Ukraina skulle få tilbake alle okkuperte område. USA og andre allierte har heile tida gitt Ukraina akkurat nok hjelp til at dei kan halde frontlinjene nokonlunde der dei er. Ein får håpe at Kamala Harris som USA sin neste president kan vere den som endrar på dette. Putin vil ha hele Ukraina. Så hvis Trump kan gi han en fjerdedel, Donbass og Krym, og lovnader mot NATO-medlemskap, er det nok noe Putin kan leve med. Spørsmålet er hva Zelensky kan leve med. Han har hele tiden sagt at hele Ukraina skal frigjøres, men det blir vanskelig uten amerikanske våpen. 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. september Del Skrevet 28. september torbjornen skrev (31 minutter siden): Burde ikkje India ha vore med på dette? Joda, jeg stusset på at de ikke var med, men er alt i alt ganske fornøyd med at så mange BRICS-medlemmer går samlet ut mot Russland. 4 Lenke til kommentar
Homba Skrevet 28. september Del Skrevet 28. september (endret) torbjornen skrev (1 time siden): Ukraina veit nok altfor godt at den einaste avtalen som vil vere verdt papiret den er skriven på er den avtalen som omfattar eit fullverdig NATO-medlemsskap der dei er beskytta av artikkel 5. Selv artikkel 5 er åpen for tolkning. Flere fra Trump staben har gjort intervju de siste månedene der de poengterer at i en artikkel 5 situasjon så kan de holde tilbake våpensystem for å holde maktbalansen mot Kina vedlike. Det er opp til hvert medlemsland å vurdere hvor mye støtte de vil gi. Endret 28. september av Homba 1 Lenke til kommentar
ForTheImperium Skrevet 28. september Del Skrevet 28. september (endret) Jeg har mistet troen på at Ukraina kan vinne krigen. Kursk offensivet ga litt håp, men krigstrettheten i Vest-Europa er allerede nådd, og jeg tror en del ukrainere vil ha fred nå. Ser man på dette kartet her, så virker det helt umulig for Ukraina å ta hele landet sitt tilbake igjen: https://storymaps.arcgis.com/stories/36a7f6a6f5a9448496de641cf64bd375 De har rett og slett ikke nok folk til det og nå leste jeg at de rekruttere fra fengsel, akkurat som russerne har gjort og gjør fortsatt. Endret 28. september av ForTheImperium 1 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Apathy Skrevet 28. september Populært innlegg Del Skrevet 28. september (endret) 17 hours ago, ForTheImperium said: Jeg har mistet troen på at Ukraina kan vinne krigen. Kursk offensivet ga litt håp, men krigstrettheten i Vest-Europa er allerede nådd, og jeg tror en del ukrainere vil ha fred nå. Ser man på dette kartet her, så virker det helt umulig for Ukraina å ta hele landet sitt tilbake igjen: https://storymaps.arcgis.com/stories/36a7f6a6f5a9448496de641cf64bd375 De har rett og slett ikke nok folk til det og nå leste jeg at de rekruttere fra fengsel, akkurat som russerne har gjort og gjør fortsatt. Og hva du tror har hvilken betydning? Jeg for min del tror at trettheten er minst like stor i motsatt leir. Og resten av den vestlige verden er for grenser, de er pokkert nødt til å respektere de. De har ALT å tape på kompromiss og ingenting å vinne på det. Å stole på at Russland vil overholde noen som helst avtale er beviselig idioti. Vesten gjorde den feilen i forkant av krigen som Russland startet, vi er ikke dumme nok til å stole på noe som helst som kommer ut av Russlands kjeft med det første (if ever). Akkurat som vi har null niks tillit til Chump i USA (som blir omdøpt til DSG* om de velger Chump til sin "criminal in chief" i november. Og ikke minst så har Russland nå brekt ryggen sin på Ukraina så de kan ikke utnytte om Chump vinner valget i USA (aka DSG*). Den vestlige verden har for lengst skjønt at de må forsvare seg selv, de har fått opp øynene for at de må danne allianser og løsninger som ikke avhenger av USA. Dette er for lengst startet. Og gitt at Chump prøvde å selge sine allierte sine hemmeligheter til høyestbydende etter at han fikk sparken i 21, så har ting skjedd også bak kulissene. USA har langt mindre ressurser og påvirkningskraft enn de prøver å fremstille. EU er vesentlig mer ressurssterk og pålitelig for andre samarbeidspartnere nå. USA har EN siste mulighet til å bli tatt på alvor. Og den muligheten er Harris og slutten på MAGA kulten opp og ned i politikken gjennom hele landets styre. *DSG = Devided States Of Guppies. Edit: Og hva jeg tror har sikkert liten innvirkning. Men jeg velger å tro på mine medmennesker og de generelle linjer jeg ser for meg at den vestlige verden står for. inntil eventuelt det motsatte er bevist. Og jeg har sikra meg og mine, men ikke fordi jeg har mistet trua på våre verdier. Det er i praksis å gi etter for "terror" og fear mongering på ett nivå jeg nekter å leve livet mitt diktert ut ifra. En tideligere KGB agent skal ikke få skremt meg til å gi opp når jeg enkelt kan telle at kortene hans ikke kan slå min hånd. Endret 29. september av AveMORphine 8 3 2 Lenke til kommentar
torbjornen Skrevet 28. september Del Skrevet 28. september ForTheImperium skrev (29 minutter siden): Jeg har mistet troen på at Ukraina kan vinne krigen. Kursk offensivet ga litt håp, men krigstrettheten i Vest-Europa er allerede nådd, og jeg tror en del ukrainere vil ha fred nå. Ser man på dette kartet her, så virker det helt umulig for Ukraina å ta hele landet sitt tilbake igjen: https://storymaps.arcgis.com/stories/36a7f6a6f5a9448496de641cf64bd375 De har rett og slett ikke nok folk til det og nå leste jeg at de rekruttere fra fengsel, akkurat som russerne har gjort og gjør fortsatt. Ukraina kan vinne krigen, men det føreset langt sterkare støtte frå både USA, Europa og andre allierte, samt at alle sjølvpålagde avgrensningar blir fjerna. Dette er eit spørsmål om politisk vilje. Ein må ha ein strategi der målet er at Ukraina skal vinne att kontrollen over heile landet, i staden for "vi følger situasjonen nøye" og å kjempe til siste ukrainar. 4 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg JK22 Skrevet 28. september Populært innlegg Del Skrevet 28. september Homba skrev (1 time siden): Selv artikkel 5 er åpen for tolkning. Flere fra Trump staben har gjort intervju de siste månedene der de poengterer at i en artikkel 5 situasjon så kan de holde tilbake våpensystem for å holde maktbalansen mot Kina vedlike. Det er opp til hvert medlemsland å vurdere hvor mye støtte de vil gi. Hvis republikanerne skulle sabotere Artikkel 5, er det SLUTTEN på NATO. Spesielt fordi USA hadde fått Artikkel 5 støtte etter 11. september. For hvis amerikanerne skulle returnere dette med svik, vil det utløse kraftige anklager om svik som kan få hele verden til å anse USA som en meget upålitelig maktpartner. Biden har gjort mye skade ved å la Sullivans forsiktighet tar overstyring slik at det nå er for sent å redde Ukraina, og lekkasjesaker som stigende konflikt mellom amerikanerne og disses allierte som sett omkring ukrainerne og israelerne som har sluttet med å stole på dem omkring militære planlegging, gjør det at mange lands NATO-offiserer frykter det verste. Trumps holdninger som nå er komplett sinnssykt, gjør det klart at han ikke er ved sine fulle fem - og Vance som visepresident kan overta. Han er sterkt fiendtligsinnet mot NATO. Vance er aktuelt så isolasjonistisk at han vil gladelig stenge alle grensene og la hele verden brenner! Norge TRENGER å ta seg sammen, men SP er for provinsielt, Ap er i hender på kortsiktige tullinger og Høyre er hyklerske grådigfolk. Solberg vil helt sikkert kutte ned på forsvarsbevilgningene for å gi mer penger til de rike. Tyskland er fortapt, partiledelsene der er ikke i stand til å fremme lederskikkelser som kunne overta. Frankrike er på randen av kaos. Det er bare smånasjonene tilbake sammen med Polen og dels Storbritannia. Polakkene og balterne forstår at de er i fare om å bli overlatt til seg selv. Artikkel 5 diskuteres ikke, for dette er selve eksistensgrunnlaget for militæralliansen. I det øyeblikket dette sluttet med å fungere - vil NATO forsvinne. 6 4 Lenke til kommentar
Populært innlegg Mbappe09 Skrevet 28. september Populært innlegg Del Skrevet 28. september 5 5 Lenke til kommentar
Populært innlegg Mbappe09 Skrevet 28. september Populært innlegg Del Skrevet 28. september (endret) Må bare elske finnene, de vet hva slags møkk de har å gjøre med i øst. Endret 28. september av Mbappe09 4 6 Lenke til kommentar
Kanlu Skrevet 28. september Del Skrevet 28. september JK22 skrev (8 timer siden): Artikkel 5 diskuteres ikke, for dette er selve eksistensgrunnlaget for militæralliansen. I det øyeblikket dette sluttet med å fungere - vil NATO forsvinne. Sant - og det er på mange måtter dette Russland satser på at skal skje - at folk får se at Artikkel 5 er pill råttent. Det kan vise seg at artikkel 5 desverre er en eneste stor bløff. På lik linje med Putins atomrasling. Det jeg mener er; med mindre vi snakker bakkeinvasjon så kan jeg ikke se for meg at vesten tørr være harde nok og utløse artikkel 5 på en god måte. Det har allerede vært flere hendelser som kunne utløst artikkel 5 - hvor vesten ikke engang tørr å gjengjelde det. Eksempler? F.eks beskytning av sivile lasteskip i Romanias økonomiske sone, russisk shahed drone som var 50km og mange minutter i Romanias luftrom og ikke ble skutt ned. Det er skremmende at ikke vi tørr å kalle en spade for en spade. Jeg er inge doomer - og selvom NATO militært, økonomisk og strukturelt er sterkere og større enn Russland er det viktig at vi reagerer på disse truslene og ikke bare snur ryggen og later som det ikke skjer. 3 Lenke til kommentar
Populært innlegg DrAlban3000 Skrevet 29. september Populært innlegg Del Skrevet 29. september Dragavon skrev (9 timer siden): Budskapet "Vi er så store og sterke at verden kan bare finne seg i overgrepene" er det tydeligste på lenge. Ren ondskap. 7 2 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Dragavon Skrevet 29. september Populært innlegg Del Skrevet 29. september 4 6 Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 29. september Del Skrevet 29. september Igjen angriper Ukraina eit stort ammunisjonsdepot rett etter store leveringer av våpen frå NK/Iran. Tyder på veldig god etteretning 🥰 2 1 5 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. september Del Skrevet 29. september Det skrives at det ble sendt 0 missiler og 22 Shahed droner mot Ukraina i natt, derav 15 stk (68%) skutt ned. Hvorfor avviker det fra tallene (UAV +93) i tabellen under? Russiske tap siste døgn: 3 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå