Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
superrhino skrev (4 minutter siden):

Yama utfordret Stoltenberg på NRK, ganske tøffe spørsmål.

Synes det ble krampaktige forsøk på å sette alle NATOs handlinger og ambisjoner i et dårlig lys for enhver pris - og i tradisjonell NRK/Solvang-stil avviser og avbryter han svarene fordi de etter hans mening går ut over de tåpelige tabloide premissene han setter i spørsmålene sine. Fikk veldig "woke fjortis på valgfag mediekunnskap"-vibber av dette formatet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Dragavon skrev (1 time siden):

 

Vi diskuterte vel muligheten for at russerne hadde tatt i bruk starlink på speiderdronene sine tidligere i denne tråden. I våres en gang? At de bruker dem på shahed droner tyder nesten på at russerne har mange nok starlink-terminaler til at de kan ses på som forbruksmateriell. Eller så er det en konsekvens av at speiderdroner nå blir skutt ned i større antall av ukrainske jegerdroner. Da er det kanskje mer effektivt å sette starlink-terminaler på enveis-droner enn på speiderdroner som skytes ned umiddelbart.. Heldigvis har Ukrainerne god statistikk på nedskyting av shahed-droner. 

 

Kan gjenta mine tanker om starlink i russiske hender. Da Ukraina først fikk tak i starlink tidlig i krigen var det et nesten uvurderlig verktøy da de ikke kunne hverken spores eller jammes av russerne. Nå får ukraina dette rett tilbake i fleisen. Russland kan kjøpe starlink-terminaler via tredjepart, sende dem til russland og bare passe på å ikke aktivere dem før de er på ukrainsk side av fronten. For administratorer hos starlink vil de russiske terminalene gli inn i mengden av terminaler ukrainerne allerede bruker. Når de nå i tilegg monteres på enveisdroner har administratorene i praksis bare minutter på seg for å finne ut om en terminal er operert av russerne. Tror Ukraina i samarbeid med starlink må utarbeide hvitelister over registrerte terminaler for å bekjempe dette. Det vil legge til et ekstra lag med knot for Ukrainas bruk av starlink men jeg ser ikke at de har særlig valg.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Lurer på om Ukraina overhodet bruker Starlink på noe som beveger seg så fort som en Shahed. Hvis Ukraina ikke har bruk for så raske terminaler burde det være trivielt å blokkere enhver terminal i den delen av verden som holder for høy hastighet. Evt kombinere med en whitelist, hvor for høy hastighet resulterer i blokkering med mindre terminalen samtidig er på whitelist. Dermed blir det veldig få terminaler som må registreres, de øvrige ukrainske terminalene som brukes stasjonært og på kjøretøy fungerer siden de ikke går >100 km/t. 

Å filtrere på hastighet gjøres allerede på andre typer terminaler av rent kommersielle grunner. Man selger selve terminalen billig og vips kan den brukes på hytten, men så krever operatøren at brukeren i tillegg kjøper lisens for mobilitet hvis den skal brukes mens den beveger seg i moderat fart (bil og båt), og en ekstra dyr lisens for aero.

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 7
Lenke til kommentar
Penny skrev (6 timer siden):

Lurer på om Ukraina overhodet bruker Starlink på noe som beveger seg så fort som en Shahed. Hvis Ukraina ikke har bruk for så raske terminaler burde det være trivielt å blokkere enhver terminal i den delen av verden som holder for høy hastighet. Evt kombinere med en whitelist, hvor for høy hastighet resulterer i blokkering med mindre terminalen samtidig er på whitelist. Dermed blir det veldig få terminaler som må registreres, de øvrige ukrainske terminalene som brukes stasjonært og på kjøretøy fungerer siden de ikke går >100 km/t. 

Å filtrere på hastighet gjøres allerede på andre typer terminaler av rent kommersielle grunner. Man selger selve terminalen billig og vips kan den brukes på hytten, men så krever operatøren at brukeren i tillegg kjøper lisens for mobilitet hvis den skal brukes mens den beveger seg i moderat fart (bil og båt), og en ekstra dyr lisens for aero.

 

Vil bare takke for bidragene dine i tråden her. De er alltid innsiktsfulle og inneholder mye teknisk om militært utstyr, starlink, droner etc. Denne posten var mer et supplement til Kahunas post, men du har også kommet med edruelig harde fakta der visse brukere synser litt vel mye om militært utstyr 🙂

  • Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (10 timer siden):

Når de nå i tilegg monteres på enveisdroner har administratorene i praksis bare minutter på seg for å finne ut om en terminal er operert av russerne. Tror Ukraina i samarbeid med starlink må utarbeide hvitelister over registrerte terminaler for å bekjempe dette. Det vil legge til et ekstra lag med knot for Ukrainas bruk av starlink men jeg ser ikke at de har særlig valg.

Det er jo heller ikke utenkelige, desverre, at Starlink ikke har noen stor plan eller ønske om å stoppe bruken.

Har vært mye frem og tilbake med Ukrainsk starlink etter hva jeg har fått med meg også, nok til at støtten kanskje ikke er utelukkende på Ukrainsk side.

Starlink tjener jo penger uavhengig av hvem som bruker og kjøper de..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er vel ca et år nå der tilgangen til Starlink i Ukraina styres av Pentagon. Man kan vel anta at Pentagon ikke ønsker at Russland benytter Starlink i Ukraina.

Spørsmålet er mer om SpaceX har gode nok verktøy til å filtrere på ønsket bruk og uønsket bruk. Om det er behov for bedre verktøy kan det hende at Pentagon må betale SpaceX for å lage disse verktøyene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Penny skrev (8 timer siden):

Lurer på om Ukraina overhodet bruker Starlink på noe som beveger seg så fort som en Shahed. Hvis Ukraina ikke har bruk for så raske terminaler burde det være trivielt å blokkere enhver terminal i den delen av verden som holder for høy hastighet. Evt kombinere med en whitelist, hvor for høy hastighet resulterer i blokkering med mindre terminalen samtidig er på whitelist. Dermed blir det veldig få terminaler som må registreres, de øvrige ukrainske terminalene som brukes stasjonært og på kjøretøy fungerer siden de ikke går >100 km/t. 

Å filtrere på hastighet gjøres allerede på andre typer terminaler av rent kommersielle grunner. Man selger selve terminalen billig og vips kan den brukes på hytten, men så krever operatøren at brukeren i tillegg kjøper lisens for mobilitet hvis den skal brukes mens den beveger seg i moderat fart (bil og båt), og en ekstra dyr lisens for aero.

 

Vet du hvordan de registrerer hastighet på terminalene? Kan det gjøres på andre måter enn å se på hvor lang tid det tar å bevege seg til neste celle? 

Jeg finner egentlig ikke noe definitivt på nett om cellestørrelse, starlink oppgir 7-8 miles mens brukere ved testing har funnet det dobbelte. Antar forskjellen handler om med og uten overlapp. Siden antennene er phased array så *antar* jeg at dette kan konfigureres i software. Med andre ord *burde* de kunne øke 'oppløsningen' noe men de må fortsatt innføre en spesialordning for Ukraina med hvitliste osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Kahuna said:

Vet du hvordan de registrerer hastighet på terminalene? Kan det gjøres på andre måter enn å se på hvor lang tid det tar å bevege seg til neste celle? 

Jeg finner egentlig ikke noe definitivt på nett om cellestørrelse, starlink oppgir 7-8 miles mens brukere ved testing har funnet det dobbelte. Antar forskjellen handler om med og uten overlapp. Siden antennene er phased array så *antar* jeg at dette kan konfigureres i software. Med andre ord *burde* de kunne øke 'oppløsningen' noe men de må fortsatt innføre en spesialordning for Ukraina med hvitliste osv.

Terminalene har GPS og det er antatt at de sender posisjon tilbake til SpaceX.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...