Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Quote

In a surprising development, Russia has seemingly formed a mechanised battalion from the crew of its only aircraft carrier, the Admiral Kuznetsov.

This new unit is reportedly involved in ground operations in Ukraine, according to open-source intelligence researcher Moklasen on X (formerly Twitter).

https://ukdefencejournal.org.uk/russian-aircraft-carrier-crew-sent-to-frontline-in-ukraine/

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
On 21.9.2024 at 1:42 PM, ForTheImperium said:

Er viljen der i den norske befolkningen til å forsvare landet sitt som de ukrainske? Eller har vi blitt for pasfistisk i Norge?

Jeg ser for meg at dette kan variere kraftig fra sted til sted. I tillegg til vilje blir det også et spørsmål om evne og materiell. Norge har områder hvor de fleste unge knapt har sett et gevær annet enn på en skjerm, og andre områder hvor det nærmest er en selvfølge å mestre både hagle og rifle før man strengt tatt er gammel nok til å lovlig eie noen av delene. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Penny skrev (1 time siden):

Jeg ser for meg at dette kan variere kraftig fra sted til sted. I tillegg til vilje blir det også et spørsmål om evne og materiell. Norge har områder hvor de fleste unge knapt har sett et gevær annet enn på en skjerm, og andre områder hvor det nærmest er en selvfølge å mestre både hagle og rifle før man strengt tatt er gammel nok til å lovlig eie noen av delene. 

Debatten er noe et sidespor, men kan gi argumenter for og mot. Japan angrep amerikanerne under andre verdenskrig med en levnet inntrykk av at amerikanerne var dekandente. Det er selvsagt en noe forenkling, men å måle moral ut fra hva man ser i fredstid kan gi et vridd bilde. Mot-argumentet ser vi i Ukraina og Russland i dag. Tror et massivt angrep i Norge ville ha samlet, da Norge neppe kunne ha tatt seg råd til å la noe urban elite slippe å trå til, slik man ser i Ukraina og Russland, og unnasluntrere ville fått passet påskrevet.

Spørsmålet blir heller i hvilken grad oljefondet ville ha blitt brukt, kanskje også til og med for å "kjøpe" seg en hær.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dragavon skrev (5 timer siden):

 

Nå støtter jeg ikke RU på noe som helst vis, men ifm. dette føler jeg for å si én ting:

Etter at så mange russiske soldater er drept og såret i Putins meningsløse invasjonskrig i Ukraina og så mange familier (med unntak av de som av en eller annen grunn evt. ikke bryr seg) er rammet av sorg etter å ha mistet ektemenn, fedre, brødre e.l., er det forjævlig å lese at noe a la russisk mafia har tatt over begravelses"industrien" for å tjene penger på det russiske folkets sorg og fortvilelse.

Jeg er på ingen måte overrasket, det er bare nok et lavmål blant utallige fra RU siden februar 2022, men det er nok et bevis på at Putins styre og omgangskrets er blant verdens ondskap.

  • Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Cascada81 skrev (5 timer siden):

Debatten er noe et sidespor, men kan gi argumenter for og mot. Japan angrep amerikanerne under andre verdenskrig med en levnet inntrykk av at amerikanerne var dekandente. Det er selvsagt en noe forenkling, men å måle moral ut fra hva man ser i fredstid kan gi et vridd bilde. Mot-argumentet ser vi i Ukraina og Russland i dag. Tror et massivt angrep i Norge ville ha samlet, da Norge neppe kunne ha tatt seg råd til å la noe urban elite slippe å trå til, slik man ser i Ukraina og Russland, og unnasluntrere ville fått passet påskrevet.

Spørsmålet blir heller i hvilken grad oljefondet ville ha blitt brukt, kanskje også til og med for å "kjøpe" seg en hær.

Den jevne urbane nordmann er nok ikke i nærheten av like motivert som ukrainere, vi har det altfor godt her i Norge og mange har levd et alt for "soft" liv, fritt for motgang. Når det er sagt vil pengene i oljefondet ha lite å si hvis ikke man handler før krigen inntreffer. Vi kan ha så mye penger på bok vi vil, men faktum er at vi ikke har i nærheten av nok utstyr, som f.eks luftvern.

Ja, Kongsberg gruppen produserer nasams, men vi har ikke nok luftvernsbatterier til å forsvare halve østlandet en gang hvis det gikk skikkelig ille. Kvaliteten på utstyret vi har er bra - vi bare har alt for llite av det. Nytter ikke bestille 20 patriot eller nasams batterier når krigen allerede er her. Det norske forsvaret la inn bestilling på 4 nasams batterier i August 2024 - det er i bestefall 10 for lite.

Norske politikere har gang på gang vist seg å være veldig trege når det gjelder støtte til Ukraina (Ja vi har støttet - men det har vært lite og tregt).  Jeg har ingen grunn til å tro at det ville vært annerledes ifht til en invasjon av Norge med mindre det var 100% åpenbart lang tid i forveien at en invasjon var på vei.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Jalla21 skrev (1 time siden):

Det er liten tvil om hvem Glenn Diesen støtter og blir betalt av. Merkelig at han får lov til fortsatt å undervise norske elever.

I en artikkel i RT fra i sommer går han blandt annet løs på Helsingforskomiteen.

How the US government uses NGOs to corrupt ‘civil society’ around the world — RT World News

Jeg har lenge lurt på om den mannen er en russisk spion. 
Hørt på flere podcaster og han snakker så rart på norsk. 

Lenke til kommentar

Nå bestemte vel regjeringen seg for å øke støtten kraftig bare for noen dager siden? Det er så ferskt at det ikke har blitt vedtatt i stortinget ennå men siden regjeringen har konsultert med opposisjonen på forhånd og det er bortimot tverrpolitisk enighet om dette er stortingets godkjennelse knapt mer enn formalia.

 

Edit: her er saken https://www.vg.no/nyheter/i/Jbl4l4/regjeringen-vil-oeke-rammene-for-nansenprogrammet-til-135-milliarder-kroner

Endret av Kahuna
link
  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...