Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blir spennende å se hva denne "Victory Plan" er for noe i mer detalj.
Særlig det med "No freezing of the war":
 

Sitat

I can now say that our Victory Plan is fully prepared – all points, key focuses, and necessary detailed annexes have been clearly defined. Everything has been thoroughly worked through. The most important thing now is having the determination to implement it.

There is no alternative to peace — no freezing of the war, or any other manipulations that would simply shift Russian aggression to another stage. We need reliable and lasting security for Ukraine, and, by extension, for all of Europe. That’s what we’re working towards.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
RookieNO skrev (4 timer siden):

Ikke meningen å være kritisk til tallene som legges frem her, men jeg må  bare spørre: Hvordan kvalitetssikres disse tallene som legges frem i den daglige oversikten over russiske tap? Materiell og de mindre tallene er helt sikkert greie, men jeg tenker spesielt på tallene for personell.

Disse tallene avviker med under 10% fra dag til dag, og det finner jeg lite realistisk. De har ligget rett rundt 1100-1200 den aller seneste tiden. I snitt så kan dette sikkert stemme, men siden det kommer daglig så hadde jeg ventet en del mer variasjon i tallene, gitt at det vil være variasjon i antall og størrelse på trefninger. Jeg nekter å tro at det er mer eller mindre likt antall trefninger og hendelser hver eneste dag.

Det leder meg til å helle tro at akkurat disse tallene rapporteres over en lengre tid, og kanskje litt tilbake i tid, og "smøres" utover en periode.

Bare en tanke, så skal det være på det rene at jeg ønsker tallene så høye som mulig frem til Ukraina selv kan velge betingelser for avslutning av krigen.

Har ikke noe fasit her, men tolker det også som gjennomsnittstall for personell, og kanskje også for artilleri og annet utstyr det ryker mye av. Kjente tilfeller av nedskytninger av fly, helikoper og lignende har ikke umiddelbart kommet med på statistikken, kun etter verifisering, men er jo vanskelig å vurdere troverdigheten av tallene. Britisk etterretning ligger ikke langt unna i sine beregninger, mens amerikanske ligger på ca 60 %, så tallene er jo ikke helt utopiske.

"Causulties"-begrepet gjør jo også at noen kan bli telt flere ganger dersom de kommer seg tilbake til slagmarken igjen.

Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (2 timer siden):

David Knowles (32) bak podcasten Ukraine the latest, døde av hjertestans i Gibraltar for en uke siden. Det etterforskes.

Video av Combat Veteran Reacts.

 

Var noe av det første jeg tenkte, uten å vite noe om omstendighetene. Når en ungdom dør på den måten som er oppført på russiske svartelister så bør det undersøkes i det minste.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 minutes ago, torbjornen said:

Med tanke på "jordskjelvet" i Toropets: Veit ein kvar Russland har lagra atomvåpena sine? Er det nokon risiko for at Ukraina kan treffe desse, slik at dei detonerer og/eller skaper ei miljøkatastrofe?

Ja

 

og nei. Det er ikke slik at atomvåpen går av om de treffes av noe. Om feks et stridshode får et direkte treff så er konsekvensen maksimalt at selve kjernen sprenges og radioaktivt materiale spres noen hundre meter. Blir som en dirty bomb.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
RookieNO skrev (7 timer siden):

Ikke meningen å være kritisk til tallene som legges frem her, men jeg må  bare spørre: Hvordan kvalitetssikres disse tallene som legges frem i den daglige oversikten over russiske tap? Materiell og de mindre tallene er helt sikkert greie, men jeg tenker spesielt på tallene for personell.

Disse tallene avviker med under 10% fra dag til dag, og det finner jeg lite realistisk. De har ligget rett rundt 1100-1200 den aller seneste tiden. I snitt så kan dette sikkert stemme, men siden det kommer daglig så hadde jeg ventet en del mer variasjon i tallene, gitt at det vil være variasjon i antall og størrelse på trefninger. Jeg nekter å tro at det er mer eller mindre likt antall trefninger og hendelser hver eneste dag.

Det leder meg til å helle tro at akkurat disse tallene rapporteres over en lengre tid, og kanskje litt tilbake i tid, og "smøres" utover en periode.

Bare en tanke, så skal det være på det rene at jeg ønsker tallene så høye som mulig frem til Ukraina selv kan velge betingelser for avslutning av krigen.

Jeg vet ikke hvordan Ukraina kvalitetssikrer tallene, men jeg kan si noe om statistisk varians, altså hvor mye det varierer fra dag til dag. Dette er en veldig stor krig med svært mange trefninger (150-200) hver dag. Disse er spredt utover en enormt lang frontlinje, så det foregår på en måte massevis av "småkriger" hele veien langs fronten. Dette har den effekten at det utjevner tallene. Ett sted har de høye tap en dag et annet lave tap osv. Neste dag kan det være motsatt. Det utjevner altså tallene geografisk i stedet for bare i tid. Hadde dette vært en krig mellom to små land, med noen få trefninger hver dag så ville tallene ikke bare vært lavere, men variansen ville også vært mye større (relativt til gjennomsnittet).

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
scuderia skrev (44 minutter siden):

Ja

 

og nei. Det er ikke slik at atomvåpen går av om de treffes av noe. Om feks et stridshode får et direkte treff så er konsekvensen maksimalt at selve kjernen sprenges og radioaktivt materiale spres noen hundre meter. Blir som en dirty bomb.

Selvsagt; atomvåpen kan ødelegges uten å utløse en atomeksplosjon, fordi et nukleært stridshode bare kan sprenges med hjelp av et nukleært utløsningsfenomen - konvensjonell sprengstoff vil ikke gjøre meget. 

Det vil ikke være overraskende om det var lagrede atomstridshoder i Toropets. Russerne har bygd sine herdede arsenaldepotene meget godt - men satellittbildene avslørt at disse ikke var i stand til å motstå ekstrem hete og voldsomme trykk utløst av de enorme eksplosjonene. Så hvis det ser intakt ut, betyr det ikke at det er intakt. Kom på at det er mulig at disse har "utløsningsluker" a la vestlige stridsvogner (en Strv-122 slått ut på den måte i dag), så innholdet kan ødelegges uten at det kan sees på utsiden. 

Det hevdes at 100 droner var benyttet. Men da skulle man ha massevis av visuelle verifisering av slike angrep i et stort tidsrom, det er sannsynlig at flere dusin dronefly var sendt til Tverregionen for å distrahere russerne - og flere opptak hadde lyd av jetmotor uten at det kunne ses, et enslig opptak vist en eksplosjon som hvis et mindre kryssermissil hadde truffet akkurat der. Minst syv droner skulle ha truffet missildepotområdet. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
oddeh skrev (7 timer siden):

On 16 September 2024, Russian President Putin signed a decree to increase the size of the Russian military with an additional 180,000 personnel to 1.5 million in total coming into effect from December 2024. This is the third decree that has been signed by Putin to increase the size of the Russian military since the start of the Ukraine conflict in February 2022. Russia’s aspiration to expand its military is well-established. In December 2022, then-Defence Minister Sergei Shoigu called on the Russian forces to be enlarged to 1.5 million. Russia will likely increase the number and size of units in its ground forces to accommodate the majority of the additional 180,000 personnel. Despite the stated intent to expand its force, it is likely that this ambition will be hampered by continued heavy losses sustained in the conflict against Ukraine and recruitment challenges.

180 000 personell, det er akkurat like mange som de har mistet (casualties i følge ukrainske tall) i perioden 20. april til 19. september i år. Altså 5 måneders forbruk av soldater (tilsvarende perioden 20.9.24 - 18.3.25). Siden tapene har en økende trend så kan russlands militære være tilbake på dagens nivå før den datoen også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (5 timer siden):

Videre tror jeg at trente øyne får veldig mye ut av disse bildene, og spesielt sammen med andre bilder fra bakken og annen data som FIRMS, værsatellitter, seismisk data m.mer.

Her fra analytikerne i Tochnyi om bildene:

Takk! Analysen fra trente øyer sier meg sikkert ti ganger mer enn det jeg klarte å se gjennom tåka selv.

Jeg håper det kompletteres med bilder fra bakken. Kanskje han russiske journalisten som sto i et kryss i Kursk og rapporterte russiske forflytninger live, et par dager etter at ukraina begynte kontra-invasjonen.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Cascada81 skrev (4 timer siden):

"Causulties"-begrepet gjør jo også at noen kan bli telt flere ganger dersom de kommer seg tilbake til slagmarken igjen.

Casualties innebærer så vidt jeg har skjønt at soldaten er varig ute av krigen, altså ikke lengre kan regnes med som stridende. Det virker som det er stor forskjell på hvordan russland og ukraina regner såret vs frisk. Det rapporteres at russere som ikke var i nærheten av frisk har blitt sendt tilbake til fronten, mens det ikke er lignende rapporter om ukrainske soldater.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...