Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Snikpellik skrev (23 minutter siden):

Satellittbilder fra Toropets.

Jeg synes bildene fokuserer alt for mye på røyk. Det sier veldig lite om skader. Veldig mye av røyken stammer fra små brannkilder i terrenget rundt anlegget. Busker og sånt. Det spiller jo ingen rolle. Jeg ser røyk komme ut av 2 av 42 bunkere. Resten er enten skjult eller ser urørte ut. Ved togbanen ser jeg noe som ligner på lagerbygg i brann. Slike skur har lite verdi, så det er mye mer interessant å vite noe om innholdet, men det viser ikke disse bildene. I det hele tatt skuffende intetsigende bilder.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
TAC-2 skrev (11 timer siden):

Jeg har ikke vært enig med republikanerne i USA med så mye de siste årene men jeg kan være enig med dem som etterlyste en plan for hvordan man skulle få en ende på konflikten.

Slik som dette går er det vel Polen, med sin enorme forsvarssatsing, som har forstått situasjonen best. Jeg undrer hva statsministrene i Norge, Sverige, Finland og andre land i Russlands nærområde sier i sine møter, følger de blindt USA? De to største bidragsyterne til Ukraina ser dessverre ut til å være de som er i mest villrede.

Planen ville vært å gi Ukraina alt de trenger for å beseire russerne.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Helt greit at du synes det er oppsiktsvekkende. Jeg skjønner at mange ikke er enige med meg, og det går helt fint. Jeg synes det blir litt merkelig å skulle komme med militærtaktiske vurderinger. Jeg baserer det jeg sier på alt jeg leser, og ser. Du/dere kan gjerne oppfatte det som helt bak mål.

Det må være mulig å komme med en menig uten at man trenger komme med den spesifikke planen på hvordan det skal skje. 

For noen dager siden var det vel en som skrev at Ukraina bare trengte å lage 50000stk av en spesifikk drone så var denne krigen over. Ingen som stilte spørsmålstegn rundt en eventuell produksjon av det.

Lenke til kommentar
RazorCharlie skrev (16 minutter siden):

Helt greit at du synes det er oppsiktsvekkende. Jeg skjønner at mange ikke er enige med meg, og det går helt fint. Jeg synes det blir litt merkelig å skulle komme med militærtaktiske vurderinger. Jeg baserer det jeg sier på alt jeg leser, og ser. Du/dere kan gjerne oppfatte det som helt bak mål.

Det må være mulig å komme med en menig uten at man trenger komme med den spesifikke planen på hvordan det skal skje. 

For noen dager siden var det vel en som skrev at Ukraina bare trengte å lage 50000stk av en spesifikk drone så var denne krigen over. Ingen som stilte spørsmålstegn rundt en eventuell produksjon av det.

Greit nok, men hvorfor akkurat Odessa?

Lenke til kommentar
Markiii skrev (1 time siden):

Planen ville vært å gi Ukraina alt de trenger for å beseire russerne.

De fleste ønsker en seier på Ukrainas vegne. Jeg også. Men tror vi virkelig det vil bli noen form for hvitt flagg å spore fra Russland sin side? En psyko president som sikkert akter å sitte til han dauer. Hvordan vil han daue? Helt sikkert at han ønsker seg et seierssmil om munnen i det han går opp i røyk.

Så hvor hardt tilbakeslag skal Russland tåle før atomtrusselen fra de risikerer å bli mer enn teori?

"Tape er ikke et alternativ", det er mange mennesker utenom Putin som også har en slik kamikaze innstilling til seier..

Lenke til kommentar

Odessa er vel et klart, om ikke uttalt mål for russerne for å kunne ta seg til Transnistria i Moldova, men ukrainerne forsvarer vel den delen av landet godt bl.a. pga. herredømme over den delen av Svartehavet.

Hvor store sjanser russerne har er det ikke godt å si, men men etter over 2,5 år har de enda til gode å nå Odessa :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
N-4K0 skrev (30 minutter siden):

Odessa er vel et klart, om ikke uttalt mål for russerne for å kunne ta seg til Transnistria i Moldova, men ukrainerne forsvarer vel den delen av landet godt bl.a. pga. herredømme over den delen av Svartehavet.

Hvor store sjanser russerne har er det ikke godt å si, men men etter over 2,5 år har de enda til gode å nå Odessa :) 

Jeg har skjønt det slik at Russland har virket litt uinteressert i Transnistria? Var det ikke en rigget avstemning der for noen år siden som omhandlet at man ville inn under Russland eller noe? Russland ignorerte den helt om jeg husker riktig. Mulig jeg tar feil.

Jeg er klar over at det finnes noen russiske styrker der. 

Endret av RazorCharlie
Lenke til kommentar
RazorCharlie skrev (1 minutt siden):

Jeg har skjønt det slik at Russland har virket litt uinteressert i Transnistria? Var det ikke en rigget avstemning der for noen år siden som omhandlet at man ville inn under Russland eller noe? Russland ignorerte den helt som jeg husker. Mulig jeg tar feil.

Jeg husker ikke helt, men regionen har i hvertfall en del som er prorussiske og vil bli en del av Russland. Og siden Russland kjemper hardt og nådeløst for å erobre ukrainsk land tror jeg ikke det er så langt ute å anta at de gjerne tar alt de klarer å få fingrene i.
Propagandamaskineriet deres på tv har jo snakket om russisk land fra Stillehavet og helt til Lisboa og lignende... 😂

Lenke til kommentar

Gir helt klart mening ja. Russland har nok en finger med i spillet i ting som skjer der. Det er  jo i deres interesse at Moldova har dette problemet med Transnistria. Moldova har jo tette bånd til NATO, men kan aldri bli medlem så lenge det er en konflikt der.

Det er noe av det som gjør angrepet på Ukraina helt uforståelig for min del. Man hadde jo allerede Krim, Donetsk og Luhansk konflikter gående. Jeg nekter å tro at NATO hadde innlemmet Ukraina uten avklaringer der.

Lenke til kommentar
RazorCharlie skrev (16 minutter siden):

Gir helt klart mening ja. Russland har nok en finger med i spillet i ting som skjer der. Det er  jo i deres interesse at Moldova har dette problemet med Transnistria. Moldova har jo tette bånd til NATO, men kan aldri bli medlem så lenge det er en konflikt der.

Det er noe av det som gjør angrepet på Ukraina helt uforståelig for min del. Man hadde jo allerede Krim, Donetsk og Luhansk konflikter gående. Jeg nekter å tro at NATO hadde innlemmet Ukraina uten avklaringer der.

Russland har jo åpenbart utnyttet dette inntakskriteriet, da de over tid har holdt konflikter og territorielle krav overfor potensielle kandidater som Ukraina, Georgia og Moldova "varme".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (På 10.9.2024 den 8:05 PM):

Dokumentarserie i tre deler begynner på NRK1 klk.21.15-22.05 i kveld:

"Zelenskyj: Komikaren"

https://tv.nrk.no/serie/zelenskyj/sesong/1/episode/KOID21004824

Har begynt å se denne miniserien nå, og har kommet til litt uti del 2.
Anbefaler alle det jeg har sett så langt, og særlig del 2 synes jeg har vært interessant så langt.

Jeg får enda flere Hitler-vibber av Putin enn det jeg hadde før.

Hadde f.eks. ikke fått med meg denne, som man rett og slett kan si at er Putins Sudenteland-tale evt. et mini-"Mein kampf":
https://en.wikipedia.org/wiki/On_the_Historical_Unity_of_Russians_and_Ukrainians

Antallet likheter mellom Putin og Hitler bare øker fra et allerede skremmende høyt nivå.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar

Ikke meningen å være kritisk til tallene som legges frem her, men jeg må  bare spørre: Hvordan kvalitetssikres disse tallene som legges frem i den daglige oversikten over russiske tap? Materiell og de mindre tallene er helt sikkert greie, men jeg tenker spesielt på tallene for personell.

Disse tallene avviker med under 10% fra dag til dag, og det finner jeg lite realistisk. De har ligget rett rundt 1100-1200 den aller seneste tiden. I snitt så kan dette sikkert stemme, men siden det kommer daglig så hadde jeg ventet en del mer variasjon i tallene, gitt at det vil være variasjon i antall og størrelse på trefninger. Jeg nekter å tro at det er mer eller mindre likt antall trefninger og hendelser hver eneste dag.

Det leder meg til å helle tro at akkurat disse tallene rapporteres over en lengre tid, og kanskje litt tilbake i tid, og "smøres" utover en periode.

Bare en tanke, så skal det være på det rene at jeg ønsker tallene så høye som mulig frem til Ukraina selv kan velge betingelser for avslutning av krigen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...