Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
2 hours ago, RazorCharlie said:

Har ikke tenkt eller tatt stilling til det. Ser heller ikke noe poeng i å gjøre det. All den tid de ikke er det. 

Er det mot Ukrainas militære uplassering i Odessa, du tenker Russland er sterkere? 

Endret av Marzo
Lenke til kommentar
Marzo skrev (39 minutter siden):

Er det mot Ukrainas militære uplassering i Odessa, du tenker Russland er sterkere? 

Som jeg skrev første gang jeg nevnte dette så er dette på sikt, ikke nødvendigvis nå. Jo lengre krigen drar ut, jo sterkere blir Russland. Hvert fall så lenge Ukraina ikke får så mye ressurser som de trenger

Lenke til kommentar

Ser meir ut som Russland blir svakare etter som tida går. Russland kan gjerne rasle med atomvåpen, men blir atomvåpen brukt vil krigen eskalere til det verre for Russland. Ukraina vinner dess lenger krigen trekker ut pga av støtte fra mange land. Einaste Russland oppnår er å grave si eiga grav, fortrinnsvis grava til Putin & co, men krig er aldri rettferdig i så måte, så vanlige Russere betaler stor sett med sine liv i denne meiningslause spesielle operasjonen til Putin. Hadde Ukraina fått meir støtte og kunna kriga på som di ville, hadde man fått samme utfall bare litt fortare. 

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Maabren skrev (54 minutter siden):

Ser meir ut som Russland blir svakare etter som tida går. Russland kan gjerne rasle med atomvåpen, men blir atomvåpen brukt vil krigen eskalere til det verre for Russland. Ukraina vinner dess lenger krigen trekker ut pga av støtte fra mange land. Einaste Russland oppnår er å grave si eiga grav, fortrinnsvis grava til Putin & co, men krig er aldri rettferdig i så måte, så vanlige Russere betaler stor sett med sine liv i denne meiningslause spesielle operasjonen til Putin. Hadde Ukraina fått meir støtte og kunna kriga på som di ville, hadde man fått samme utfall bare litt fortare. 

Jo, det kan stemme det og, men det er en såpass prekær verdenssituasjon nå med Israel, Taiwan og Ukraina at USA rett og slett ikke har muligheten til å gå «all-inn» noe sted. Og det er jo primært USA det står på. For å ikke snakke om valget i USA. Jeg er spent på hvordan trump feks kommer til å angripe situasjonen. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Enceladus said:

Holy hell! De traff the mother load der ja!

Herlig herlig!!

Fikk meg til å tenke på uttrykket "bak soppskyen er himmelen alltid blå", som de mest interessante mødrene sa for å trøste da jeg var ung. Har gått med noen tonn når konvensjonelle sprengstoff lager så fine sopper.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
2 hours ago, RazorCharlie said:

Som jeg skrev første gang jeg nevnte dette så er dette på sikt, ikke nødvendigvis nå. Jo lengre krigen drar ut, jo sterkere blir Russland. Hvert fall så lenge Ukraina ikke får så mye ressurser som de trenger

Du mener at jo lengre tid det går jo større sannsynlighet for at Russland klarer å ta Odessa?

Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (26 minutter siden):

Sopptember er soppsesong. Men hvor mange prosent av russernes våpen gikk med her? Har de mye mer? Er dette på noen måte et hardt slag for dem?


Om det er 30 000 tonn som går bort, så må da dette være i det miste nok til at det er problematisk vil jeg tro. Om ikke annet så på kort sikt
Dette er jo angivelig det nyeste, største og sikreste lageret russland har, det skulle tåle atombomber. Heldigvis er ingenting sikret mot korrupsjon :)
Man kan håpe at dette var ett sentral-lager som leverer til hele fronten.

Mtp at dette skulle være ett 100% sikkert lager relativt nært fronten kan man jo anta at de heller ikke har hatt noen betenkeligheter med å lagre så mye de kan der. Det vil nok vise seg på slagmarken på sikt, og det vil antagelig ta litt tid før man ser store resultater der.
De har antagelig mange mindre rundt om nærmere fronten som må gå tomme først.

Men jeg bare spekulerer, er vel ingen som vet hvor mye russland har, antagelig selv ikke russland mtp korrupsjonen..

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Sitat

Forsvarsekspert ut mot egne kolleger: Mener sentrale premisser for Norges sikkerhet undervurderes
Mener kolleger undervurderer hvor fort Russland kan ruste opp, og overvurderer Europas evne til opprustning.

Sitat

Kortversjonen

Øystein Tunsjø ved Forsvarets høgskole mener norske forskere undervurderer sentrale forutsetninger for Norges sikkerhet. Han mener forskere undervurderer hvor fort Russland vil ruste opp, samt utfordringene Europa har med å ruste opp. Det gjør USAs støtte til Europa enda viktigere, mener Tunsjø.

Uttalelsene kommer etter debatt på IFS-konferansen, hvor debattantene ble bedt om å se for seg en situasjon der Norge ikke lenger kan forvente støtte fra USA.

Paal Hilde ved Forsvarets høgskole uttalte blant annet at det er usannsynlig at Russland angriper et Nato-land i nær fremtid. Han tror det lang tid for Russland å gjenoppbygge forsvarsevnen.

Hilde viste også til en stor opprustning i Europa. Han mener et Nord-Europa med Tyskland og Polen er et så sterkt militært alternativ at man ikke trenger å ligge våken om natta og engste seg, dersom alt går «ad undas».
Oppsummeringen er generert av et KI-verktøy fra OpenAI og kvalitetssikret av journalister i Teknisk Ukeblad Media.

https://www.tu.no/artikler/forsvarsekspert-ut-mot-egne-kolleger-mener-sentrale-premisser-for-norges-sikkerhet-undervurderes/550508

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
RazorCharlie skrev (12 timer siden):

Jeg tror de på sikt tar Odessa om de får male på videre sånn som nå.

Dette er en ganske oppsiktsvekkende spådom sånn jeg ser det. Jeg forstår ikke hvordan du tenker dette skal foregå, så jeg vil gjerne be deg utdype. Ca når tenker du dette skal utvikle seg sånn? Hvor og hvordan ser du for deg at russland skal krysse Dniepr? Eller tenker du de går inn via luft eller sjø? Uansett, jeg er interessert i hvordan du ser for deg at dette skal skje militærtaktisk og hvordan de skal klare å komme så langt med tanke på økonomi, mobilisering, utstyr etc.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...