Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

VifteKopp skrev (32 minutter siden):

Noe som er litt snodig. Demografi er ingen heksekunst, man kan lese fødselstallene og dødsratene, og ekstrapolere derfra mange tiår frem i tid. Alle som fulgte med visste dette ville skje.

Europas lille fordel er at EU og NATO fremdeles er ganske velfungerende organisasjoner, som holder landene noenlunde samlet, selv om det finnes indre krefter som prøver å bryte disse opp. 

Utfordringene med demografi har jo vært kjent svært lenge. Det var derfor konseptet om erstatningsmigrasjon slo igjennom, slik at befolkningene kunne fortsette å vokse. Nå nylig har vesten derimot fått litt kalde føtter for dette, men utfordringer rundt etnisk mangfold vil fortsette. Vesten balanserer mellom en sterk multikulturell ideologi og nasjonal enhet, rett og slett for å holde statene samlet. Dette vil bli svært aktuelt tema fremover.

Men den store splittelsen vil kanskje komme mellom det som Thomas Piketty kaller brahminvenstre og kapitalkreftene på høyresiden. Frem til nå har disse to flankene vært bunnlinja i det liberale vesten, det er dette som har tillatt vesten å avindustrialisere. Den vestlige venstresiden har tonet ned sin økonomiske proteksjonisme til fordel for liberale, universelle rettigheter mens høyrekapitalen har fått spillerom til å globalisere og utvide markedsliberalismen. På et tidspunkt vil dette kanskje ikke lønne seg lengre, nå som vesten virker å stå mer isolert enn tidligere.

Tidligere kunne man sanksjonere eller presse vestens fiender i kne, jeg vet ikke hvorfor dette ikke fungerer med russerne.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 minutes ago, superrhino said:

Tidligere kunne man sanksjonere eller presse vestens fiender i kne, jeg vet ikke hvorfor dette ikke fungerer med russerne.

Fordi vesten fremdeles vil ha Russlands råvareressurser og bl.a. derfor har valgt å overse de åpenbare hullene i sanksjonshåndhevingen for flyt av varer inn i Russland.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
TAC-2 skrev (6 minutter siden):

Fordi vesten fremdeles vil ha Russlands råvareressurser og bl.a. derfor har valgt å overse de åpenbare hullene i sanksjonshåndhevingen for flyt av varer inn i Russland.

Det er nettopp det som er poenget mitt. Når vesten må velge mellom ukrainernes rettigheter og russernes olje, så er vesten i store problemer. Det er sannsynligvis den analysen Putin også har gjort.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
superrhino skrev (59 minutter siden):

Utfordringene med demografi har jo vært kjent svært lenge. Det var derfor konseptet om erstatningsmigrasjon slo igjennom, slik at befolkningene kunne fortsette å vokse. Nå nylig har vesten derimot fått litt kalde føtter for dette, men utfordringer rundt etnisk mangfold vil fortsette. Vesten balanserer mellom en sterk multikulturell ideologi og nasjonal enhet, rett og slett for å holde statene samlet. Dette vil bli svært aktuelt tema fremover.

Den klattvise, inkonsekvente og selvmotsigende innvandringspolitikken som har blitt ført de siste femti årene har vist at man ikke har tatt den demografiske kollapsen på alvor. I 2015 skulle syrere redde den tyske industrien og føre til vekst i Sverige. Et par år senere betaler EU Tyrkia store summer for å holde syrerne unna. Bare for å ta ett eksempel. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Jarmo said:

Kinesiske banker avviser russiske transaksjoner. Samtidig skal de tvinge Russland til å øke gebyrene på overføringer av den kinesiske valutaen yuan (RMB).

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2024/09/17/196029815/kina-gjor-det-vanskelig-for-putin

Vi var innom dette for et par dager siden, sekundærsanksjoner og hvorvidt de vil gjøre at sanksjonene generelt vil ramme hardere. Jeg tenker dette viser at grepene virker. 

For all del, valuta er en kunstig greie. russerne kan betale i gull, olje eller "handle på krita", så vanntett er det nok ikke. Men om sekundærsanksjoner gjør at de aller fleste dropper handel med russland så vil mye være gjort. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (9 timer siden):

Nja, er det ikke til dels et ekko-kammer da? 😎 Okay, kanskje ikke et ekte ekko-kammer, men samtidig er vi temmelig samstemte da. Det må vi tåle å høre!

 

Hvertfall innen ønsket utfall. Der er vi alle helt enige. Kan ikke huske sist jeg så et innlegg her inne, som ikke var enig med oss, i hva ønsket utfall skal være!

 

---

 

Veien til ukrainsk seier, er slik jeg ser det ikke åpenbar. Og her synes jeg det må være lov å påpeke både de momenter som går bra, og de som går mindre bra. Det siste har ikke denne tråden vært særlig villig til å lese om. Eller erkjenne. 

Faktum er jo at dersom den generelle sinnsstemning her i tråden var reell, så hadde Ukraina vunnet for leeeeenge siden.

Dessverre har Putin klart å opprettholde okkupasjonen, til tross for dårlig materiell. De pøser på med folk, ++

Det heiter seg at alt er relativt. Mange trudde at Russland ville ta Ukraina på nokre dagar. Med tanke på føresetnadane og den altfor svake støtta frå vestlege land har Ukraina gjort det betre enn nokon kunne forvente.

Mi meining er at Ukraina ikkje har mykje å forhandle om. Den dagen Russland må trekkje seg ut av NATO-landet Ukraina kan ein forhandle om kor mykje Russland skal betale i erstatning. Forhandlingar før den tid ville skje på Russland sine premissar, og ville berre la russarane byggje seg opp att, slik at dei får appetitt på meir av Ukraina og/eller andre land i Europa eller Sentral-Asia.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (7 timer siden):

Jeg er unig i karakteristikken ekkokammer selv om 80% er ganske optimistisk på Ukrainas vegne, inkludert meg. Men det viktige er at vi faktisk ikke har skremt bort alle andre røster. JK22 fremstår som en motpol på tilstanden, selv om han er pro Ukrainsk. Også har vi en del pro-russiske røster. Noen faktiske troll der noen av de er skremt bort og noen som fortsatt dukker opp her av og til. Disse har adgang til "kammeret vårt" i motsetning til ekte ekkokammer. Noen kan ha russiske tilknytninger men andre igjen er bare enten i spesielt politisk røde miljø eller litt sære.

Det har nok blitt snakket for lite om Ukrainske tap ja. Det er ubehagelig og nervepirrende med tanke på Utviklingen. Selv med rundt 1:2 tapsforhold (Ukr:Ru) er dette i Russlands favør pga folketallet.

Det betyr ikke automatisk at Ukraina går tom for soldater raskere enn Russland fordi det kommer også an på rekruttering og opplæringstid.

Påstanden om Odessa skjønner jeg ikke. Ukraina har svært god kontroll over den delen av Svartehavet og Dniepr. Russland sliter til og med med terrorbombing pga godt luftvern. Odessa er nok temmelig trygt mot okkupasjon. Det skumle er hovedsaklig russisk framgang i Donetsk.

Jeg tror ikke invasjonskrigen blir avgjort ved forhandlingsbordet. Putin kommer til å være like sta som Trump var angående "valgseieren" i 2020. Han kommer ikke til å anerkjenne noe som helst. Det går nok over i kald krig a la SK vs NK. Men jeg skjønner at Ukraina ikke stopper sitt forsvar før hele landet er fritt så jeg spår at grensene går tilbake til opprinnelig. Men da ikke anerkjent av Russland. Noe som fører til varig stor spenning i grenseområdene med terroraksjoner nå og da.

 

Russland anerkjente desse grensene i 1994.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (3 timer siden):

Russland anerkjente desse grensene i 1994.

Ja, juridisk sett er det ingen grensedisputt og dermed ingen hinder mot Ukrainsk NATO-medlemskap. Det står jo svart på hvitt i Budapestmemorandumet, blant annet underskrevet av russlands president. I følge russlands påfølgende Putin er det jo heller ingen krig som pågår, så hva venter egentlig NATO på?

@Dragavon Veldig bra innlegg fra Immanuel Niven! :thumbup:

Endret av Simen1
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, Dragavon said:

 

En veldig god nyhet! Hvis også USA kunne få en president og sikkerhetsrådgiver som støtter Ukraina. Da snakker vi. 

Jeg føler russerne for tiden har et ørlite overtak, men jeg tror det snur snart. Russland er omtrent tomme for det meste av fungerende panser og artilleri og derfor tror jeg ikke det vil gå mange månedene før det snur. Utstyr vil være viktigere enn antall menn.  

Klarer Ukraina å holde motivasjonen og linjene fremover så tipper jeg det snur i november 2024. Til våren 2025 tipper jeg russerne vil måtte begynne å flykte, da mangel på forsyninger, panser og artilleri vil gjøre det umulig å holde linjene.  

 

Endret av Cervinus
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
JK22 skrev (På 14.9.2024 den 5:41 PM):

Vi ser i USA at Trump kommer til å vinne

Ikke i følge meningsmålingene, der Harris for eksempel ligger tett oppunder Trump selv i stater han burde hatt 15+ prosentpoeng forsprang.

Sitat

Det er over.

Det var da voldsomt til dramatikk det skulle være her da.

Russland er jo ødelagt befolkningsmessig, og kommer seg neppe etter dette. Og Kina er på vei mot demografisk kollaps selv uten å drepe hundretusener av egne menn i en meningsløs invasjonskrig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...