Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Ja, første gangen er det helt innenfor forventningene at de feiler.

Ville ærlig talt ikke blitt overrasket om norsk luftvern feilet ved et angrep i kveld, fordi det er så fullstendig uventet at et angrep skulle komme vår vei, og sånn tenker jeg at russerne oppover mot Murmansk også har tenkt.

Om de fortsatt etter det første angrepet i sin region feiler/trenger å se en "støttekontakt" fly på finsk side for å oppdage missiler på vei... Hjelpes.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Penny said:

Om de fortsatt etter det første angrepet i sin region feiler/trenger å se en "støttekontakt" fly på finsk side for å oppdage missiler på vei... Hjelpes.

Hehe ja du kan så si. Men fra spøk til side, er ikke vi egentlig og rører litt i det som kanskje er russlands akilleshæl? russlands enorme areal, og dertil mange regioner og faktisk også indre kulturer og subkulturer? Hvordan skal kreml klare å hamre hjem budskapet til hele nasjonen og bli oppfattet seriøst i hver eneste krok og avkrok? Endel vil nok være antiautoritær av både natur og gjennom levd liv. Når russland nå har vært i krig i snart 1000 døgn, og styrker fra det ganske land er kommet hjem i kister eller er savnet, da er det kanskje ikke utenkelig at noen kan reagere med en form for stille protest. De gjør jobben så dårlig som de bare kan. Og en skal ikke avfeie stille protester. Selv får jeg ut mye agg og gruff ved å konsekvent droppe stor bokstav i russland. Om jeg tjenestegjorde på feks en radar i russland ser jeg ikke bort fra at jeg ville vært opptatt av å lese en bok heller enn å følge med på skjermbildet. Men ja det får bli dagens ville spekulasjoner.

russland er en nasjon som er gjennomsyret av korrupsjon. Kanskje er ikke forsvarsviljen særlig stor sånn egentlig? Eller er det kanskje evnen det skorter på? Ikke på det menneskelig plan, men mer som at korrupsjon og kanskje også slendrian over tid har gjort at mye ikke virker i det hele tatt eller ikke virker som planlagt? Og hvor god opplæring har soldatene egentlig fått? Noe av budsjettpengene er vel gått rett i lomme på offiserer underveis?

Dersom det nå endelig gies grønt lys for long range missiler mot mål i russland tror jeg vi kan komme til se de merkeligste scenarioer utspille seg. For hva gjør russerne om det kommer flere samtidige dronesvermer og disse bare er fortroppene til long range missiler? Etter at luftvernet har fyret av mot dronene vet jo naboene hvor de skal sende cruise missiler. 

En må jo undres litt, all den tid Ukraina kan sende droner på vi mot mål 1000 eller 2000 km unna og de når faktisk målet. En skulle jo ikke tro det var mulig - for russland er jo i krig og burde som følge av det ha høy beredskap overalt? 

Endret av bojangles
  • Liker 7
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Homba said:

Skal nevnes at Julie har tatt feil hele veien i denne konflikten, inkludert angrepet på Ukraina.

Tror dessverre hun tar feil her også. Når mafiabossen skryter av "peter den store" og at han klarte å føre krig i 30 år, så tror jeg det sier litt om at det ikke er noen kort krig som er planlagt.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, TAC-2 said:

Jeg har til gode å høre Wilhelmsen si en eneste ting om krigen som jeg er enig i.

Samfunnet i sin helhet skulle hatt en ignore funksjon, slik forumet har. Wilhelmsen ville definitivt vært på min ignore liste. Jeg har lest og hørt så mye tull og elendige analyser angående krigen i Ukraina fra henne at jeg har helt gitt henne opp og orker ikke forholde meg til noe av det hun lirer av seg. En skulle jo jo ellers tro at skolerte mennesker burde være i stand til å tenke noen egne tanker men i over to år inn i krigen og alt før krigen så har hun vel egentlig gjort seg selv til en av putins nyttige idioter? Ikke bare feil informasjon, men også feilaktige konklusjoner og da hun var mest i vinden og media virket det som det var atomangsten som drev henne. 

Dama kan jo ikke være dum, gitt hennes akademiske meritter og posisjoner etter studiene. Men hennes posisjon og erfaring gjør jo også at slike som henne brått får maksimalt med taletid når de blir omtalt som eksperter på området. Og det gjør jo også at mange velger å lytte til henne. Jeg har valgt å stenge henne ute.

Endret av bojangles
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Wilhelmsen, og en del andre, «russlandforskere» har nok veldig vondt for å innrømme at Russland ikke driver krig for at det skal lønne seg, for å få tak i ressurser eller for å få buffersone mot NATO eller noe sånt, men at det er utryddelseskrig der målet er å knuse den aldeles utålelige eksistensen av Ukraina og ukrainere. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Homba skrev (2 timer siden):

https://www.nrk.no/urix/forsker-julie-wilhelmsen-mener-putin-har-endret-malet-med-krigen-i-ukraina-1.17040549

Skal nevnes at Julie har tatt feil hele veien i denne konflikten, inkludert angrepet på Ukraina.

 

Mulig jeg leste artikkelen litt for fort men jeg ser ikke noe særlig om Putins tidsperspektiver der? Det er åpenbart for alle, også Putin, at russerne trenger en pause. Ergo er ikke vesten truet(Wilhelmsen har altså rett akkurat nå og noen år fremover). Før russerne eventuelt har bygget seg opp igjen. Forutsatt selvfølgelig at Putin selv overlever pausen. HAn er nok helt avhengig av å kunne selge inn en våpenhvile som en seier. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Putin er åpenbart redd for at Ukraina skal få lov til å bruke langtrekkende våpen inn i russland. 

"Hvis Ukraina får lov til å slå tilbake mot Russland med langtrekkende vestlige våpen, vil det føre Nato i krig med Russland, hevder president Vladimir Putin." (fra aftenposten)

Jeg ønsker meg en policyendring som klart og utvetydig slår fast at Ukraina har rett til å slå tilbake mot alle russiske angrep. Altså om russiske bombefly har tatt av fra en flybase i Murmansk for å bombe Ukraina så er den basen(og flyene, om de lander et annet sted) et lovlig mål for vestlig-donerte våpen. På den måten kan Putin selv velge hvilken russiske mål Ukraina kan angripe. :D 

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...