Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
On 15.8.2024 at 8:19 PM, JK22 said:

Minst 160 Slinger våpensystemer leveres til Ukraina siden høsten 2023, men de kan ikke settes inn som feltluftvern fordi de har for kort rekkevidde og er montert på sårbare kjøretøyer samtidig som disse stort sett er ment for Shahed-trusselen dypt inn i Russland. Selv Gepard luftvernskytskjøretøyer kan ikke settes inn fordi de vil ikke kunne reagere tidsnok - Lancet-trusselen betyr i realiteten at alle kjøretøyer med antidronevåpensystem er meget sterkt sårbart når det er et meget stort behov for dem i møte med Shahed-trusselen.

 

Det ser ut til at du tar feil her @JK22. Såvidt jeg kan se etter litt søking nå så ble avtalen om Slinger til Ukraina klar i august 2023. Løftet om Slinger ble gitt for ca et år siden, men ingen Slinger er blitt sendt såvidt jeg kan se. Ukraina har dermed ikke noen erfaring fra bruken av Slinger. Korriger meg gjerne om jeg tar feil her. 

Ennå virker det ikke som en eneste av disse 160 dukket opp, men etter det som det nå skrives om på sosiale medier virker det som dette endelig er i endring og at Slinger nå for første gang sendes til Ukraina. Alle 160 skal visstnok sendes nå. 

Det virker heller ikke som du har rett mtp på effektiviteten til Slinger vs droner. Jeg vet ikke annet enn det jeg kan lese om Slinger men selskapet bak har lang fartstid og de har blant annet erfaring fra romfart, og har spesialisert seg på radar slik at at disse Slinger luftvern skal være veldig raskt ute med å oppdage droner og de blir dermed en del av dybde-luftvernet til Ukraina. Det ser også ut til at Slinger vil kunne ta ut de russiske speiderdronene, men fasit vet vi ikke før Ukraina har fått testet ut. 

Du sier de vil bli sårbare fordi de står på kjøretøy som er sårbare. Vel det kan også snus på til en fordel, fordi disse mindre kjøretøyene kan flyttes raskere etter at de har tatt ut droner, slik at ikke russerne rekker sende nye droner for å ta ut Slinger'n. 

Det kommer jo også mer luftvern, Iris-T blant annet og laser-luftvern fra Britene. Så jeg tenker det vi nå ser er et mer helhetlig luftvern for Ukraina der de har forskjellige luftvern til å ta seg av forskjellige trusler. Totalbildet bør da bli høyere effektivitet og høyere treffprosent. Dette gjenstår naturligvis å se. 

Fremfor at flere luftvern deler en radar har Slinger slik jeg forstår det radar på hver enhet. Det betyr at det kommer 160 nye radarer som vil bidra til å holde himmelen ren for dritten fra putin. 

Spoiler

NpsMvlM.jpeg

635pKPC.jpeg

 

 

Endret av bojangles
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
8 hours ago, KalleKanin said:

Det meste tyder på at man må stemme på demokratene hvis man ønsker å støtte Ukraina.
Og selv om utenrikspolitikk ofte ikke er den største velgermagneten i USA, får vi håpe at dette har klart å skremme noen over til demokratenes side.

Vi er også avhengig av hva europeiske land gjør. Tyskland sliter med økonomien og høye skatter for det private næringslivet. Som mange andre europeiske land så har de ikke helt forstått det med at rikdom er noe som skapes og at vanvittige skatter ikke fører til verdiskapning. Nå har de kommet i en uføre og har ikke noe bedre forslag enn å kutte bistand til Ukraina.

Flere og flere i USA hater Europa og EU, blant annet for den stadige klappjakten de har hatt på amerikanske selskap de siste årene. Det har pågått i mange år nå og resultatet er trolig mindre vilje til å støtte Ukraina og europeiske land i en krise. Eks. denne https://www.nytimes.com/2018/07/26/business/google-european-union-antitrust-trump.html  

Den røde dama i EU klarte også å få inn et nytt krav på 150 milliarder i ekstra skatt til Apple og Google https://e24.no/naeringsliv/i/4Bbk59/apple-og-google-maa-punge-ut-milliarder-i-eu-en-seier-for-europas-innbyggere  og de tror det er en seier for Europa …

Kostandene må spares inn et sted. Dette er selskaper som har mange ansatte i Europa. La oss håpe de beholder jobbene. Dette blir også et skattetap i USA og mindre penger til utvikling og ansatte der. Pengene må hentes et sted. Og om det ikke fra før har ført til at de gir fan i å hjelpe europa så vil ikke denne nye skatten hjelpe hverken Ukraina eller Europa (ref tidligere irritasjon «over there» og det ikke bare fra Trump https://www.theguardian.com/technology/2018/jul/19/donald-trump-eu-google-fine)

Å lokke noen til et land på grunn av lave skatter og så viser det seg at det ikke blir slik allikevel er det man normalt kaller svindel og dette blir nok lagt merke til «over there». Irland/EU = ikke til å stole på.

Skatt har en kostnad og er ingen Sareptas krukke. Private selskaper har vist seg å skape mer innovasjon og velferd med penger enn stater. EU virker å være mest opptatt av å stikke kjepper i hjulene for private og innføre byråkratiske lover som er omtrent umulige å ikke bryte på en eller annen måte, selv om man prøver å følge de - men det er en annen diskusjon.

Norge kjører på i samme gata:  https://www.finansavisen.no/politikk/2024/06/17/8143368/offentlig-sektor-eser-ut-privat-sektor-kveles-av-skatter

England mistet også en fantastisk statsminister til en rød regjering som trolig vil kvele økonomien med høyere skatter.  

Det går mot resesjon i Europa og uten skikkelig hjelp fra USA vil det trolig ikke gå bra hverken for Ukraina eller Europa.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Cervinus skrev (13 minutter siden):

......

Norge kjører på i samme gata:  https://www.finansavisen.no/politikk/2024/06/17/8143368/offentlig-sektor-eser-ut-privat-sektor-kveles-av-skatter

England mistet også en fantastisk statsminister til en rød regjering som trolig vil kvele økonomien med høyere skatter.  

Det går mot resesjon i Europa og uten skikkelig hjelp fra USA vil det trolig ikke gå bra hverken for Ukraina eller Europa.

Ja, er ganske bekymret.
Ukraina kan fort bli ofret hvis nedturen i Europa fortsetter, og det er dessverre lite som tyder på at vi vil få en snarlig oppgang.
Fortsatt høye energikostnader og fortsatt mange ekstra skatter og avgifter for europeiske bedrifter er dårlig nytt i konkurranse med andre land. Særlig bekymret for Tyskland som har vært motoren i økonomien:

https://www.euronews.com/business/2024/08/27/german-economy-shrinks-as-consumers-shy-away-from-spending

  • Liker 5
Lenke til kommentar
bojangles skrev (4 timer siden):

 

Det ser ut til at du tar feil her @JK22. Såvidt jeg kan se etter litt søking nå så ble avtalen om Slinger til Ukraina klar i august 2023. Løftet om Slinger ble gitt for ca et år siden, men ingen Slinger er blitt sendt såvidt jeg kan se. Ukraina har dermed ikke noen erfaring fra bruken av Slinger. Korriger meg gjerne om jeg tar feil her. 

Ennå virker det ikke som en eneste av disse 160 dukket opp, men etter det som det nå skrives om på sosiale medier virker det som dette endelig er i endring og at Slinger nå for første gang sendes til Ukraina. Alle 160 skal visstnok sendes nå. 

Det virker heller ikke som du har rett mtp på effektiviteten til Slinger vs droner. Jeg vet ikke annet enn det jeg kan lese om Slinger men selskapet bak har lang fartstid og de har blant annet erfaring fra romfart, og har spesialisert seg på radar slik at at disse Slinger luftvern skal være veldig raskt ute med å oppdage droner og de blir dermed en del av dybde-luftvernet til Ukraina. Det ser også ut til at Slinger vil kunne ta ut de russiske speiderdronene, men fasit vet vi ikke før Ukraina har fått testet ut. 

Du sier de vil bli sårbare fordi de står på kjøretøy som er sårbare. Vel det kan også snus på til en fordel, fordi disse mindre kjøretøyene kan flyttes raskere etter at de har tatt ut droner, slik at ikke russerne rekker sende nye droner for å ta ut Slinger'n. 

Det kommer jo også mer luftvern, Iris-T blant annet og laser-luftvern fra Britene. Så jeg tenker det vi nå ser er et mer helhetlig luftvern for Ukraina der de har forskjellige luftvern til å ta seg av forskjellige trusler. Totalbildet bør da bli høyere effektivitet og høyere treffprosent. Dette gjenstår naturligvis å se. 

Fremfor at flere luftvern deler en radar har Slinger slik jeg forstår det radar på hver enhet. Det betyr at det kommer 160 nye radarer som vil bidra til å holde himmelen ren for dritten fra putin. 

  Skjul innhold

NpsMvlM.jpeg

635pKPC.jpeg

 

 

Disses sårbarheten er fordi de har større silhuetter mot bakgrunnen og blir lettere å oppdage, i tidlig tid var det det mulig å redusere denne sårbarheten fordi russernes samband var dårlig, men siden mars 2024 har russerne opplevd en revolusjon i sitt sambandssystem som gjør at de kan sende Lancet-droner umiddelbart etter oppdagelse. Dessuten kan ikke Lancet-droner stoppes uten tidsnok varsling. Nå som det er framskapt et meget effektivt varslingssystem som først var ment mot speiderdroner, vil det derimot bli meget annerledes. 

Veldig frustrerende at våpen som skulle ha kommet for lenge siden, stadig vente og vente med å komme fram.  

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar
JK22 skrev (44 minutter siden):

Det var i forbindelse med et ukrainsk raid på en oljeplattform som ifølge russerne var slått tilbake med betydelig tap, men da dette Su-30SM flyet kom til åstedet var det for å ta ut ukrainske støtte for raidsstyrkene - som innbar at mål på land var under angrep. Flere Kh-31P missiler var avfyrt da flyet meget brått forsvant fra radarskjermen. 

Det er mulig for en F-16 å "skjule seg" bak urbantopografien i Odessa for å komme overraskende på det russiske flyet som kan være på BVR-avstand, men det vites ikke med sikkerhet. Spesielt fordi russerne er meget intensivt kjent med det elektroniske "fottrykket" som F-16s radar avgir, slik at de på sekundet vil lære at en F-16 lurker i nærheten, det har fulgt til at de som regel holdt seg unna med suksess. 

Kanskje ikke denne gangen. 

Nå vet vi at USA, Danmark og Norge har jobbet sammen om "EW programmering" av Terma pods som er gitt sammen med flyene. Så tviler sterkt på at de kjenner dagens elektroniske "fotavtrykk"

Fighterbomber ser også ut til å peke på F-16.

Endret av Jalla21
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Jalla21 skrev (4 minutter siden):

Nå vet vi at USA, Danmark og Norge har jobbet sammen om "EW programmering" av Terma pods som er gitt sammen med flyene. Så tviler sterkt på at de kjenner dagens elektroniske "fotavtrykk"

Vi vet ikke om det virker, men F-16 er et fly som russerne kjente i flere tiår og dermed er meget godt kjent med flyets elektroniske fotavtrykk. 

Forresten har det vært en dårlig dag for ukrainerne. Det foregår et voldsomt slag ved Korenevo hvorfra russerne lansert et voldsomt angrep som tok tilbake Snagost, det er ganske åpenbart at ukrainernes offensive kapasitet er dårligere enn russernes, ikke minst fordi ukrainerne har dårlig med menn og materiell. Annetsteds er det klart at Vuhledar er i seriøs fare om å falle i hender på russerne som etter mange dager med bitre strid klart å ta mesteparten av Hordivka i Pokrovsk-frontavsnittet. Det var mange opptak fra Kursk som avslørt hvorfor russiske angrep stadig lykkes, tross et tap på hele 30 % av all materiell og opptil 40 % av alle frontsoldater oppførte de ikke seg som normale soldater - de ignorere døden, bare fortsette og fortsette inntil de overløpet de ukrainske stillingene. Ukrainerne - eller selv vestlige soldater - gjør ikke likedan. Heller ikke ved å angripe så stramt i dybde uten å bry seg om motangrep.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...