Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
13 hours ago, Brother Ursus said:

Heisann folkens! Dette blir min siste post på en god stund fremover.

I lengre tid nå (kanskje siden begynnelsen?) har jeg hatt følelsen av å være unyttig og ønsket å bidra mer konkret. Alder og helse utelukker imidlertid at jeg skulle være noe soldatemne. Jeg har de siste 10+ årene vært på oppdrag i Ukraina flere ganger (og andre steder rundt om i verden) sammen med diverse parter - inkludert et par ganger mens krigen har pågått. Nylig åpnet det seg en posisjon 'in country' gjennom mine ukrainske venner og kolleger. Dette er en posisjon som later til å være særdeles godt egnet for meg (medisinskteknisk, adminstrativt og logistisk). Rett før helgen ga jeg positivt svar og drar allerede i løpet av morgendagen. Jeg regner med å få betalt i borscht, men har heldigvis en del passiv inntekt, samt at kost og losji og andre ting er dekket. Arbeidet foregår i hovedsak i storbyer og vestre del av landet, og er dermed relativt trygt, selv om russerne har en fæl tendens til å målrette sykehus.

Det har vært en sann fornøyelse å bli kjent med dere alle sammen og å ha et fristed å lufte både tanker og frustrasjoner. Ønsker dere alle en riktig god høst!

Mvh,
Broderbjørn

P.S. Slava Ukraini!

Oh wow! Respekt! Masse lykke til til deg og alle heltene!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hadde Zelensky et bedre forhold med den forrige polske regjeringen enn under Donald Tusk? Fordi jeg husker i de to første årene av krigen, daværede statsminister Mateusz Morawiecki og presidenten Andrej Duda besøkte Ukraina mange ganger og forsvarte de i flere anledninger i EU parlamentet. Helt til det polske valget og situasjonen med polske bønder og kornavtalen. Men før det, så var Polen den aller sterkeste støttespiller med de baltiske landene til Ukraina. 

Synes Donald Tusk og hans regjering har vært ganske fraværende med støtte. Han besøkte Ukraina en gang da han vant valget og så ingenting. 

Endret av ForTheImperium
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Spoiler
  1. Ruble's Decline and Russian Economy:

• The ruble has dropped significantly, with multiple trading rates emerging, indicating trouble for Russia's economy, especially in conducting foreign exchange (FX) transactions.
    • Russia had previously been able to circumvent sanctions relatively successfully, but they now appear to be taking a toll.
    • Oligarchs, such as Oleg Deripaska, have become more vocal about their concerns regarding the sanctions and the war's impact on the Russian economy.
  2. Western Sanctions and Financial Aid for Ukraine:

• The guest, Timothy Ash, remains somewhat pessimistic about whether the West is doing enough to support Ukraine, particularly in terms of seizing Russian assets and providing long-term financial aid.
    • Although the G7 has attempted to secure funds for Ukraine, there is concern about how this would be affected if Donald Trump wins the U.S. election, as his administration has previously suggested cutting funding for Ukraine.
    • There has been some restructuring of Ukrainian debt, but the $23 billion saved doesn't match the estimated $100-150 billion needed annually to support Ukraine.
    • There are concerns about the slow pace of tapping into the $330 billion of immobilized Russian assets.
  3. Effectiveness of Sanctions:

• Sanctions have impacted Russia's economy, particularly through the implementation of secondary sanctions, which target entities that help Russia evade restrictions.
    • Key entities, including foreign exchanges that facilitate Russian FX transactions, have been sanctioned, making it difficult for countries like China and Turkey to continue trading with Russia without repercussions.
    • This has led to a decrease in trade and a weakening of the ruble, suggesting that sanctions are starting to bite more than before.
  4. Impact of the War on Putin’s Standing:

• Putin's regime remains durable despite economic challenges, thanks to Russia's large foreign exchange reserves and relatively low leverage. However, the combination of sanctions, Ukraine's military successes, and a weakening ruble is putting pressure on the Russian economy and potentially causing internal dissent.
    • Ukraine's attacks on Russia's oil and gas infrastructure have further complicated matters for Russia, making it more difficult to fund and continue the war.
  5. Global and Strategic Implications:

• The interview also highlights the role of third countries like China, Turkey, and the UAE, which are helping Russia circumvent sanctions. However, China's support has been more limited than expected, and this has improved U.S.-China relations, as China has largely complied with Western sanctions.
    • There are calls for more aggressive sanctions targeting Russia’s energy sector and for the West to freeze Russian assets and provide them to Ukraine as a way to secure its financing.

In summary, the discussion revolves around the ongoing challenges of funding Ukraine’s defense, the effectiveness of Western sanctions, and the economic vulnerabilities that could undermine Russia’s ability to continue its war in Ukraine. The speaker argues for a stronger and more coordinated approach by the West to help Ukraine and further weaken Russia’s economy.

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
oddeh skrev (20 minutter siden):

Netherlands Allows Ukraine to Strike Russia With Dutch Weapons
The Netherlands is also open to Ukraine using F-16 fighter jets, which the country plans to deliver, to carry out strikes on Russia.

Additionally, Defense Minister Ruben Brekelmans urged allies to lift restrictions on the use of weaponry provided to Ukraine for defense purposes.

https://united24media.com/latest-news/netherlands-allows-ukraine-to-strike-russia-with-dutch-weapons-2216

Bra noen har vettet i behold.

Jo, det å bruke F-16 som plattform for å avlevere våpen er jo greit nok, og det skulle bare mangle at man ikke tillot dette.

Problemet ligger slik jeg ser det mer på at selve våpenet som skal avleveres ilegges begrensninger slik som for f.eks. Storm Shadow. En F-16 er jo kun en bærer av våpenet, og ikke et våpen i seg selv.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

USA: Russland har fått ballistiske missiler fra Iran

https://www.tv2.no/direkte/jpybz/siste-nytt/66e03979e42111e360057610/usa-russland-har-fatt-ballistiske-missiler-fra-iran

"Lammy og Blinken varsler tirsdag at de begge reiser til Kyiv senere i uken."

Da håper jeg/forveter jeg at de er i Kyiv for å formidle mer og bedre våpen til Ukraina.. Og/eller lettelse i restriksjoner.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...