Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ForTheImperium skrev (1 time siden):

Jeg kan ikke fordra Putin og hans minions in Kremlin. Men det som provoserer meg mest er apatien blant det russiske folket. 148 millioner russere er mer enn nok til å hive Putin ut av Kremlin for godt. Handlingslammet og håpløs. 

148 må du nok 30 år tilbake for å finne. Folketallet har sunket flere millioner siden da. Siste estimat på antall folkeregistrerte russere er 144,76 millioner. Jeg tror tallene ikke tallene for tapte liv i krigen er komlette så det kan være ennå litt lavere nå. Estimatet 144,76 inkluderer de folkeregistrerte russerne som har flyktet fra landet siden februar 2022. Noen kilder antyder rundt 2 millioner. Så da er det anslagsvis rett under 143 millioner personer igjen inne i Russland. De som har flyktet er i stor grad ressurssterke personer så de gjenværende er da i gjennomsnitt litt mer ressurssvake. Rundt 400 000 skadde soldater har returnert fra krigen og vil oppta en del kapasitet fra resten av samfunnet.

Antallet russere som har både befinner seg i landet og har ressurser til å stille opp mot Kreml blir stadig færre. Samarbeidsmulighetene skrenkes inn daglig så det er lite trolig at noen lykkes å passere kritisk masse til å gjøre noe reelt mot kreml. Derfor tror jeg ikke på noe folkeopprør. Putin sitter trygt. Jeg tror også at palasskupp ikke kan organiseres så et eventuelt attentat vil bli et enkeltmanns-attentat, der historien neppe lekker ut fra murene i Kreml. Attentatmannen blir selvsagt rammet av en mystisk ulykke rimelig raskt.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (2 timer siden):

De skriver om amerikanske F-35, norske F-35 gjorde dette for omtrent et år siden så det er et definisjonsspørsmål hvor historisk dette faktisk var.

Men det er helt klart ekstremt viktig at også allierte styrker øver på å operere fra alternative lokasjoner, inklusive USA. USA er i en relativt unik posisjon der hjemlige baser er relativt trygge fra deres åpenbare potensielle fiender, og de har fremskutt operasjonell kapasitet gjennom hangarskip og tilstedeværelse på allierte baser.

Dette fungerer veldig bra med de tradisjonelle konfliktene som har vært frem til nå, men risikobildet ovenfor særlig allierte baser i Europa, men også hangarskip, endrer seg ganske radikalt om man kommer i full væpnet konflikt med Russland og andre stormakter.

Denne kompetansen er svært viktig, ikke bare for pilotene, men også alt fra støttecrew til operasjonell ledelse. Det er neppe tilfeldig at Amerikanere trener på dette nå... 

Endret av Serpentbane
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

https://www.dw.com/en/ukraine-updates-putin-says-russia-ready-for-talks-with-kyiv/live-70138979

Putin says Russia ready for talks with Kyiv

Russia's president has walked back comments that Ukraine's Kursk incursion makes peace talks impossible. Meanwhile, the IAEA chief says one of the Zaporizhzhia plant's towers requires demolition. DW has the latest.

Putin's comments came at the Eastern Economic Forum in Vladivostok.

 

Endret av Brother Ursus
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (1 minutt siden):

https://www.dw.com/en/ukraine-updates-putin-says-russia-ready-for-talks-with-kyiv/live-70138979

Putin says Russia ready for talks with Kyiv

Russia's president has walked back comments that Ukraine's Kursk incursion makes peace talks impossible. Meanwhile, the IAEA chief says one of the Zaporizhzhia plant's towers requires demolition. DW has the latest.

Putin's comments came at the Eastern Economic Forum in Vladivostok.

 

Yadda yadda yadda.

Og så tenker eg det snart blir presisert at alle russiske krav skal innfries og Ukraina skal overgi seg uten betingelser.

Eg spyr av slike artikler.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Dragavon said:

Yadda yadda yadda.

Og så tenker eg det snart blir presisert at alle russiske krav skal innfries og Ukraina skal overgi seg uten betingelser.

Eg spyr av slike artikler.


Det er foreløpig alt som står, og alt han har sagt, så vidt jeg finner.

EDIT: Et innslag fra WION, en indisk kanal.

EDIT #2: Aller helst er det nok et forsøk på å virke rimelig overfor de landene kanskje. Men hvem vet. Han må jo begynne å bli desperat nå han også.

 


 

Endret av Brother Ursus
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Brother Ursus said:

 

Dette har også blitt postet 2-3 ganger. Så du leser ikke du heller? :p

Altså dette kan vi alle gjøre hele dagen. Dobbeltposter vil forekomme.

Jeg kan både ha unngått å få det med meg og glemt det, men hvor er det postet at NRK har hatt et inslag om dette? Å tilføre en ny kilde på noe som er kommentert tidligere er noe HELT annet enn de to faktiske dobbeltpostene er det vel som det har blitt (hittil) med det samme innholdet som har vært bare i dag for eksempel...

Og NEI: Det er IKKE "bare å scrolle forbi" dobbeltposter som enkelte påstår. Når en eller flere her er så ivrige etter å poste for å sanke "likes" eller hva som enn er grunnnen til at særlig en eller to her gjør det gang etter gang etter gang etter... så tar det mange andre en del tid for å lese posten/se video'en før man kan fastslå at det er samme innlegg som er delt ennå en gang!

Så når en person ikke tar seg tid til å selv lese i tråden og sjekke om det samme er postet tidligere koster det tid for alle andre som kaster bort tid på å faktiskt lese i tråden!

Og for å gjenta det: Det er ikke til å ungå dobbeltposter når det postes omtrent samtidig, eller når en tidligere post er fra en stund tilbake. Men det burde kunne la seg unngå når det samme allerede er postet omkring bare en dag eller to tilbake og ti-tyve minutter siden eller mer i løpet av kort tid! Men det er klart: Hvis enkelte ikke gidder å sjekke og/eller poster ukritiskt for å ikke gå glipp av "likes" selv om noe allerede er postet så blir det jo dobbeltposter...

Endret av Gjest MKII
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (2 minutter siden):

Jeg kan både ha unngått å få det med meg og glemt det, men hvor er det postet at NRK har hatt et inslag om dette? Å tilføre en ny kilde på noe som er kommentert tidligere er noe HELT annet enn de to faktiske dobbeltpostene er det vel som det har blitt (hittil) med det samme innholdet som har vært bare i dag for eksempel...

Og NEI: Det er IKKE "bare å scrolle forbi" dobbeltposter som enkelte påstår. Når en eller flere her er så ivrige etter å poste for å sanke "likes" eller hva som enn er grunnnen til at særlig en eller to her gjør det gang etter gang etter gang etter... så tar det mange andre en del tid for å lese posten/se video'en før man man fastslå at det er samme innlegg som er delt ennå en gang!

Så når en person ikke tar seg tid til å selv lese i tråden og sjekke om det samme er postet tidligere koster det tid for alle andre som kaster bort tid på å faktiskt lese i tråden!

Og for å gjenta det: Det er ikke til å ungå dobbeltposter når det postes omtrent samtidig, eller når en tidligere post er fra en stund tilbake. Men det burde kunne la seg unngå når det samme allerede er postet omkring bare en dag eller to tilbake og ti-tyve minutter siden eller mer i løpet av kort tid! Men det er klart: Hvis enkelte ikke gidder å sjekke og/eller poster ukritiskt for å ikke gå glipp av "likes" selv om noe allerede er postet så blir det jo dobbeltposter...

 

Uderzo skrev (42 minutter siden):

Vil bare nevne at dobbeltposting er nesten umulig å unngå slike tråder som dette, da det er sjelden noen som gjør det vilje. Det er vanskelig å få med seg absolutt alt, så at en nyhet blir delt en ekstra gang er nesten noe man bare må leve med.
Så det er ikke noe vits å rapportere dette med mindre det er snakk om masse dobbeltposting på samme side osv.
Dette innlegget skal ikke kommenteres. Tilbakemeldinger tas på PM.

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Fra det jeg har fått med meg sies det at raZZland verver omkring 20.-25.000 til krigen i Ukraina i måneden. Samtidig mister raZZiske styrker omkring 34.-35.000 personell i krigen hver måned. Dette regnskapet går jo over hodet ikke opp. Det raZZiske militæret burde ha kollapset for en god/lang stund siden.

Er det noen her som har en forklaring på hvorfor det ikke allerede har skjedd en kollaps? Er utenlandske styrker fra Kina/Sør Amerika/India/Nord Korea/lignende utenom de 20.-25.000 som det sies at verves på raZZisk side, hentes diferansen tilbake fra Afrika, Syria og lignende, eller hvilken del/hvilke deler av regnskapet/puslespillet er det som mangler?!

Endret av Gjest MKII
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Gjest MKII said:

Fra det jeg har fått med meg sies det at raZZland verver omkring 20.-25.000 til krigen i Ukraina i måneden. Samtidig mister raZZiske styrker omkring 34.-35.000 personell i krigen hver måned. Dette regnskapet går jo over hodet ikke opp. Det raZZiske militæret burde ha kollapset for en god/lang stund siden.

Er det noen her som har en forklaring på hvorfor det ikke allerede har skjedd en kollaps? Er utenlandske styrker fra Kina/Sør Amerika/India/Nord Korea/lignende utenom de 20.-25.000 som det sies at verves på raZZisk side, hentes diferansen tilbake fra Afrika, Syria og lignende, eller hvilken del/hvilke deler av regnskapet/puslespillet er det som mangler?!

Høsten 2023 var tallet på nyvervinger ca 20.000 per måned, inkludert utenlandske vervede. Rundt nyttår 2024 ble det skrevet at russerne verver oppimot 30.000 per måned så hva som er korrekt kan vi ikke vite sikkert. Men når det måned etter måned er tap over 30.000 slik det var i august og mai blant annet så vil selv optimister se at de russiske styrkene taper seg i størrelse. 

At det ikke har kollapset vel blant annet at russerne nå nesten har sluttet med sykeperm for soldater. Straks en arm eller et ben er spjelket/gipset/skrudd blir de sendt tilbake til fronten. Trenger de operasjon må de fjerne stingene selv i skyttergravene. De har flyttet soldater fra andre områder i russland til fronten og også hentet ut fra kaliningrad. 

Soldater kan nok drives beinhardt og helt uten hvile og sykeperm langt lengre enn vi liker å tro, men det vil til sist ende i kaos. Enten at selvmordstallene øker, eller at de er så utslitte at de kollapser og blir tatt ut av de russerne som skal skyte ihjel de som ikke går fremover i dødsmarsjene. Eller noen klikker og skyter og dreper befal og offiserer. 

Totalt sett krymper de russiske styrkene, og ikke bare styrkene men også kavaleriet krymper, de taper panser, artilleri, luftvern og kjøretøy i stort tempo. Raskere og mer enn det russerne klarer erstatte. 

Det er kanskje derfor putin nå sier han er klar for fredssamtaler?

Endret av bojangles
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (1 time siden):

Er det noen her som har en forklaring på hvorfor det ikke allerede har skjedd en kollaps?

Eg trur det er to ting.

1: russarane kaster inn alt dei har. Dei veit at det ikkje er nokon som har nokon som helst interresse for å anngripe, så dei tømmer alle leire rundt heile russland for soldater til å bruke i Ukraina. Ref sakene i norske media om tomme leirer på grensa mot Norge.

2: Dei rekrutterer sannsynlegvis mange fleire enn dei seier, dei vil ikkje at folk i russland eller utenfor skal få vite reelle tal, så derfor lyg dei om dette også.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Quote

Stoltenberg: Ukraina har oppnådd mykje i Kursk

 

 

Ukraina har oppnådd mykje med Kursk-offensiven i Russland, seier Natos generalsekretær Jens Stoltenberg til Reuters.

Men han meiner det er vanskeleg å seie korleis dette kjem til å utvikle seg.

– Ukrainarane er dei einaste som kan ta dei vanskelege vala som må gjerast, som kor dei ønsker å sette inn styrkar og kva slags krigføring som er rett i aktuelle situasjonar, seier han.

Stoltenberg er i Oslo i forbindelse med eit folkemøte i regi av Den norske Atlanterhavskomite.

 

  • Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
5 minutes ago, bojangles said:

Høsten 2023 var tallet på nyvervinger ca 20.000 per måned, inkludert utenlandske vervede. Rundt nyttår 2024 ble det skrevet at russerne verver oppimot 30.000 per måned så hva som er korrekt kan vi ikke vite sikkert. Men når det måned etter måned er tap over 30.000 slik det var i august og mai blant annet så vil selv optimister se at de russiske styrkene taper seg i størrelse. 

At det ikke har kollapset vel blant annet at russerne nå nesten har sluttet med sykeperm for soldater. Straks en arm er spjelket eller et ben blir de sendt tilbake til fronten. Trenger de operasjon må de fjerne stingene selv i skyttergravene. 

Totalt sett krymper de russiske styrkene, og ikke bare styrkene men også kavaleriet krymper, de taper panser, artilleri, luftvern og kjøretøy i stort tempo. Raskere og mer enn det russerne klarer erstatte. 

Det er kanskje derfor putin nå sier han er klar for fredssamtaler?

Det du skriver kan absoutt være reelle faktorer som spiller inn ja. Og alle tall er jo enten anslag utenfra, eller opplysninger fra raZZland som man over hodet ikke kan stole på noen gang. Så det er garantert (store) huller og usikkerhetsmomenter i både oversikter og faktagrunnlag..

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
25 minutes ago, Dragavon said:

Eg trur det er to ting.

1: russarane kaster inn alt dei har. Dei veit at det ikkje er nokon som har nokon som helst interresse for å anngripe, så dei tømmer alle leire rundt heile russland for soldater til å bruke i Ukraina. Ref sakene i norske media om tomme leirer på grensa mot Norge.

2: Dei rekrutterer sannsynlegvis mange fleire enn dei seier, dei vil ikkje at folk i russland eller utenfor skal få vite reelle tal, så derfor lyg dei om dette også.

#1 kan godt være en faktor ja. At raZZland tømmer styrker innenlands er jo som du skriver kjent fra media, og er jo atter et bevis på at sikkerhetsmessige aspekter ved angrepet på Ukraina skal være en grunn til at raZZland angrep Ukraina som enkelte (troll) påstår i denne tråden i blant bare er vrøvl!!!

Senest i dag ble det jo postet om en arktisk miltæravdeling som det nå bare er 20% igjen av...

#2 er en mulighet. Det kan for eksempel være at raZZland ønsker å nedtrone tapene i den ekstremt spesielle militæroperasjonen KRIGEN ovenfor egen befolkning for å unngå kritikk og uro innenlands, og at de derfor bare går ut med en del av det totale antallet som verves.

Utenlands tror jeg generellt ikke putler og raZZland bryr seg noe særlig om hva som oppfattes: Bortsett fra noen relativt få sympatisører og apologeter avslører nok i alle fall de absolutt fleste utenfor raZZland løgnene deres. Men det er klart: Det trengs ikke SÅ mange forskrudde sjeler utenfor raZZland som tror på løgnene og propagandaen for at de kan lage bråk og ugagn utenfor raZZland 🤔 I vesten virker det jo forsåvidt til å være skremmende mange i særlig MAGA-sekten i USA og på yttre høyre i Øst Tyskland som kjøper raZZiske løgner/er betalte agenter 😞

Endret av Gjest MKII
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Nok en termitt-drone post. Det er ikke så mye videoen som bildene som gjør at jeg poster denne selv om videoen er vist før. For bildene viser hva som skjer på bakken under termitt angrep. 

 

Spoiler

 

 

Sett utifra situasjonen Ukraina står i er dette vakkert selv i all sin grusomhet. For det gir Ukraina et nytt håp. Og det bringer russerne ennå en ting de må frykte i krigen. 

En drone som slipper 1 stk eksplosiv last er skremmende nok. Men en drone som heller ut "flytende lava" over skyttergraver og skogholt russerne gjemmer seg må være et mareritt for russerne. For da kan en eneste drone ramme svært mange soldater.

Endret av bojangles
  • Liker 4
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...