Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
9 hours ago, Imaginacíon said:

Det er på tide at NATO eventuelt en koallisjon av villige involverer seg direkte i konflikten. Vi kan ikke bare stå å se på mens grusomhetene utfolder seg. Flyforbudssone nå!

Hvordan står det til med russisk flyvning over Ukraina her og nå da? Tipper at AWACS-støtten som foregår nær grensen fra EU-siden gjør det vanskelig med flyvninger. Hva vet vi, er AWACS og antiluftvern nok?

Endret av G
Lenke til kommentar

Jo lengre denne konflikten varer, jo større sjanser for at andre ikke-ønskelige aktører kan dukke opp i Ukraina. Al Qaida og IS militanter kommer nok ikke, men gruppene i Kaukakus områdene som fortsatt kjemper mot Kadyrov og Russland og har tilknytning til IS/AlQaida kan utnytte situasjonen i Ukraina. 

Endret av ForTheEmperor
Lenke til kommentar
ForTheEmperor skrev (30 minutter siden):

Jo lengre denne konflikten varer, jo større sjanser for at andre ikke-ønskelige aktører kan dukke opp i Ukraina. Al Qaida og IS militanter kommer nok ikke, men gruppene i Kaukakus områdene som fortsatt kjemper mot Kadyrov og Russland og har tilknytning til IS/AlQaida kan utnytte situasjonen i Ukraina. 

Det kan også tenkes at andre vil utnytte Russlands sårbarhet nå som 80% (?) av troppene er samlet på tilnærmet ett sted, sett i forhold til det enorme landets utstrekning. Japan har allerede tatt noen steg for å få tilbake en øygruppe som Russland har okkupert siden andre verdenskrig. Store deler av de russiske styrkene som var der er vist på vei til Ukraina nå. Hvem flere hiver seg på og utnytter situasjonen? Kanskje Khasakstan?

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (6 minutter siden):

Det kan også tenkes at andre vil utnytte Russlands sårbarhet nå som 80% (?) av troppene er samlet på tilnærmet ett sted, sett i forhold til det enorme landets utstrekning. Japan har allerede tatt noen steg for å få tilbake en øygruppe som Russland har okkupert siden andre verdenskrig. Store deler av de russiske styrkene som var der er vist på vei til Ukraina nå. Hvem flere hiver seg på og utnytter situasjonen? Kanskje Khasakstan?

Håper flest mulig nå spiser av Russland, de har bevist at de ikke har noe militært å stille opp med!

• Hjerte 1
Lenke til kommentar

En ting som får meg til å tenke, er om det i det hele tatt er noen sanksjoner som biter på Putin. Det virker ikke sånn. Spørsmålet er da hva man har igjen i verktøykassa om direkte involvering fra NATO i Ukraina ikke skal brukes? Må si jeg blir mer og mer pessimistisk for hver dag som går mtp om i det hele tatt finnes noen løsning.

En annen ting jeg har tenkt litt på er om feks Finland hadde vært det landet som ble invadert i stedet for Ukraina. Hadde vi vært like tilbakeholdne når det gjelder direkte intervensjon da? De er enda ikke med i NATO, men ville vi tenkt annerledes pga de er historisk mer vestlig enn Ukraina og dermed føles verre? Hva med de baltiske landene hvis de ikke hadde vært medlemmer? Vi sliter med noen voldsomme dilemmaer her. Er ikke en ukrainer verdt nok til å reagere med sterkere virkemidler?

Det blir mer og mer klart at Russland ikke skyr noen midler, og at det eneste som kan stoppe dem er ren militær maktbruk. Trist, men det virker som det eneste logiske akkurat nå. Får ikke Putin østlige deler av Ukraina, så stopper krigen heller ikke.

Atomkrig er vi alle redde for, men som nevnt mange ganger før, er dette bare et kort vi lar Putin spille ut som et trussel hver gang vesten ønsker å stoppe ham?

Endret av iMarius
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
iMarius skrev (20 minutter siden):

Atomkrig er vi alle redde for, men som nevnt mange ganger før, er dette bare et kort vi lar Putin spille ut som et trussel hver gang vesten ønsker å stoppe ham?

Og derfor skal heller ikke vesten gi uttrykk for fullt så mye redsel for atomkrig, det blir ikke Vesten som eventuelt setter dette i gang. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (24 minutter siden):

Hvordan tenker du de vil utnytte situasjonen, og med hva? Kasakhstan er jo med i CSTO sammen med Russland. 

Jeg aner ikke. Jeg gjetter bare helt vilt. Kanskje noen andre naboland ser sitt snitt til å gjøre noe nå som bjørnen er borte.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Thor. skrev (Akkurat nå):

En dag så kommer det en liten atombombe fra Russland, det er ikke snakk om hvis, men når. Så hvorfor bruke flere år på å rive av plasteret mens man ser på andre land lide?

Tja, kanskje fordi det russiske militæret råtner opp år for år.. Det er jo bare en fordel at atomvåpenarsenalet "råtner" opp gradvis og stadig mindre av det virker.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Aftenposten har en kommentar om denne kronikken i russiske Ria. Kommentaren i Aftenposten er bak betalingsmur, men gå til Ria og bruk Google translate. 

Jeg trodde ikke det var sant. Dette er fullstendig galematias. 

https://ria.ru/20220403/ukraina-1781469605.html

Aftenposten:

https://www.aftenposten.no/verden/i/v5jzzX/hva-vil-denazifisering-bety-massehenrettelser-slavearbeid-total-k

Sitat

Ti punkter for å «denazifisere» Ukraina

Dette er hva Ukraina har i vente, ifølge kommentaren:

«Likvidering av alle væpnede styrker i Ukraina». Inkludert hele den ukrainske hæren. Alle ukrainske soldater skal behandles som kriminelle.

«Opprette offentlige selvstyreorganer og milits i de frigjorte territoriene». De skal brukes til forsvar, samt å håndheve lov og rett.

«Installere det russiske informasjonsrommet» i Ukraina.Total kontroll av alle medier og internett.Skolebøker skal endres.

«Forby all utdannelse, over alt, som inneholder nazistisk ideologi». Omskolering, ideologisk undertrykkelse og streng sensur. Ikke bare politisk, men overalt.

Massiv etterforskning og politiaksjoner. Alle som støttet «naziregimet», skal forfølges.

Utrenskninger. Navnelister på medskyldige skal publiseres. De som ikke dømmes til dødsstraff eller fengsel, skal straffes med tvangsarbeid.

Under tilsyn av Russland, skal det lokalt innføres «normative tiltak». Ukraina skal «denazifiseres nedenfra».

Opprette minnesmerker og monumenter. Hensikten er å «forevige minnet om heltene som kjempet mot de ukrainske nazistene».

De nye folkerepublikkene skal få egne konstitusjoner basert på russisk lov.

Egne direktorater og offentlige institusjoner skal opprettes. Dette skal være «permanente denazifiseringsorganer for en periode på 25 år».

Edit: ser VG har plukket det opp også. 

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/KzAelM/slik-kunne-den-ufattelige-ondskapen-skje

Endret av :utakt
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
iMarius skrev (41 minutter siden):

En ting som får meg til å tenke, er om det i det hele tatt er noen sanksjoner som biter på Putin. Det virker ikke sånn. Spørsmålet er da hva man har igjen i verktøykassa om direkte involvering fra NATO i Ukraina ikke skal brukes? Må si jeg blir mer og mer pessimistisk for hver dag som går mtp om i det hele tatt finnes noen løsning.

En annen ting jeg har tenkt litt på er om feks Finland hadde vært det landet som ble invadert i stedet for Ukraina. Hadde vi vært like tilbakeholdne når det gjelder direkte intervensjon da? De er enda ikke med i NATO, men ville vi tenkt annerledes pga de er historisk mer vestlig enn Ukraina og dermed føles verre? Hva med de baltiske landene hvis de ikke hadde vært medlemmer? Vi sliter med noen voldsomme dilemmaer her. Er ikke en ukrainer verdt nok til å reagere med sterkere virkemidler?

Det blir mer og mer klart at Russland ikke skyr noen midler, og at det eneste som kan stoppe dem er ren militær maktbruk. Trist, men det virker som det eneste logiske akkurat nå. Får ikke Putin østlige deler av Ukraina, så stopper krigen heller ikke.

Jeg vil tro at på lengre sikt så vil sanskjonene påvirke, kanskje ikke Putin direkte, men det Russiske folk som igjen fører til misnøye blant befolkningen.

Du må huske på at det ikke bare er Norge som styrer Nato og selv om du og jeg synes at Finland er nærmere oss så hadde nok Nato reagert akkurat likt som at Ukraina ble invadert.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Dragonlove said:

Jeg vil tro at på lengre sikt så vil sanskjonene påvirke, kanskje ikke Putin direkte, men det Russiske folk som igjen fører til misnøye blant befolkningen.

Du må huske på at det ikke bare er Norge som styrer Nato og selv om du og jeg synes at Finland er nærmere oss så hadde nok Nato reagert akkurat likt som at Ukraina ble invadert.

Jeg er redd Putin får mer oppslutning av dette på sikt, i stedet for mindre. Flere russere vil føle at vesten er urettferdig mot en befolkning som ikke føler skyld i denne konflikten. Putin spiller selvfølgelig alt han kan på akkurat dette kortet.

Jeg har mine tvil om NATO hadde reagert likt  om Finland ble angrepet. Finnene hadde nok fått enda mer støtte.

Lenke til kommentar
:utakt skrev (5 minutter siden):

Aftenposten har en kommentar om denne kommentaren (!) i russiske Ria. Kommentaren i Aftenposten er bak betalingsmur, men gå til Ria og bruk Google translate. 

Jeg trodde ikke det var sant. Dette er fullstendig galematias. 

https://ria.ru/20220403/ukraina-1781469605.html

Aftenposten:

https://www.aftenposten.no/verden/i/v5jzzX/hva-vil-denazifisering-bety-massehenrettelser-slavearbeid-total-k

Dette er omtrent tatt ut av dreieboken til Stalin og måten han tok kontroll over det tidligere Øst Europa på. Massakren av flere ti tusen av den polske eliten - Katyn  massakren - er den mest kjente, men der var en rekke aksjoner av omtrent samme kaliber som det gis oppskrift på her. 

På dette feltet svikter vestlig opinion og politikere, og Aftenposten skal ha honnør for å ha gjengitt dette. På grunn av Russlands viktige innsats under 2. verdenskrig og murens fall, da Russland var på rett spor i noen år, har det ikke blitt fokusert på at vi har en helvetes nabo som er en total fiasko på omtrent alt de foretar seg. Det eneste de er god på er undertrykkelse, forakt for menneskeliv og en eller annen forvridd idè om at de har rett til å underlegge seg og dominere andre land.

Og når "alle" vet at russisk presse er sterkt statssensurert og slik innlegg like fullt kommer på trykk, så er det ikke bare forfatteren av artikkelen som mener dette, men store deler av eliten og det russiske folk. Hvorfor ble ikke dette lest opp i FN's sikkerhetsråd der den russiske ambassadøren ble spurt om dette var offisiell russisk politikk?   

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
iMarius skrev (1 time siden):

Jeg håper at sanksjoner, sammen med lite/dårlig fremgang i krigen, vil tvinge fram en avtale mellom Ukraina og Russland. 

Endret av iblazeqt
Lenke til kommentar

Bruksanvisninger for massegraver..... 

På russisk. Får ikke lagt den under spoiler, og usikker på om denne linken viser det samme som i artikkelen fra Aftenposten som :utakt delte,men regner med det da jeg fant den lengst nede i artikkelen. 

https://www.mchs.gov.ru/dokumenty/5693

Jeg blir så forbanna at jeg sprekker snart... 🤬

Endret av Duriello
Skriveleif
Lenke til kommentar
Duriello skrev (Akkurat nå):

Bruksanvisninger for massegraver..... 

På russisk. Får ikke lagt den under spoiler, og om denne linken viser det samme som i artikkelen fra Aftenposten som :utakt delte. 

https://www.mchs.gov.ru/dokumenty/5693

Jeg blir så forbanna at jeg sprekker snart... 🤬

Ja, det er det samme som er omtalt i Aftenposten.

Sitat

Instruksen trådte i kraft tre uker før invasjonen startet.

Kroppene skal begraves med 1,5 meters distanse. Det skal brukes bulldosere med kapasitet til å flytte 80 kubikkmeter jord i timen.

Da den makabre instruksen ble kjent i flere medier, trodde mange at dette hadde noe med covid-pandemien å gjøre.

Nå tolkes dette annerledes.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...