Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

https://www.nytimes.com/2024/08/25/world/europe/ukraine-poets-russia-war.html

Battle-Hardened Poets Fuel a Literary Revival in Ukraine

With verses that capture the raw emotions of the war and resonate deeply with the population, Ukrainian poets have emerged as some of the country’s most influential voices.

A group made up mostly of young women sits in a semicircle to listen to a man and a woman seated on tall chairs talk.

For several days in March 2022, the battalion of Yaryna Chornohuz, a Ukrainian poet and combat medic, faced fierce attacks from a column of Russian tanks in southeastern Ukraine. Outgunned, the soldiers repelled the first two assaults, but suffered many casualties.

As Ms. Chornohuz bandaged the head of a wounded platoon commander, she said a third attack broke through, forcing the Ukrainian troops to retreat quickly, leaving behind the commander and other badly injured soldiers.

“Lots of good guys were killed,” said Ms. Chornohuz, 29. “We didn’t have the time to say goodbye to any of them.”

After she reached safety in a village away from the combat zone, she poured her emotions into a poem, typing out verses on her phone.

  • Liker 4
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (52 minutter siden):

https://www.newsweek.com/us-ukraine-plot-attack-putin-navy-parade-1935134

Did US Veto Ukraine Plan to Attack Putin's Navy Parade? What We Know

A top Russian official has said that the U.S. vetoed a Ukrainian plot to attack President Vladimir Putin's annual Navy Day parade last month.

Sergei Ryabkov, Russia's deputy foreign minister, said during a broadcast on state TV channel Russia-1 that the U.S. intervened in a plot that would have led to a "new escalation."

Ukrainian intelligence was preparing a provocation against Putin during Russia's Navy Day parade, which he attended on July 28. This plan was stopped after a phone call between Defense Minister Andrei Belousov and U.S. Defense Secretary Lloyd Austin on July 12, Ryabkov said.

"The signal from our military leadership and the minister of defense to our American counterpart must have had an impact," added Ryabkov.

Russian news outlets, including state-run RT, reported that Ukrainian intelligence services were preparing an assassination attempt on Putin and Belousov at the Navy Day parade in St. Petersburg.

Newsweek couldn't independently verify the reports and has contacted Ukraine's Foreign Ministry for comment by email.

The New York Times reported on July 26 that Belousov requested a phone call with Austin about an alleged secret Ukrainian operation that Russia believed had the green light from Washington.

Two U.S. officials, speaking on the condition of anonymity, said defense officials were unaware of such an operation and were surprised by Belousov's claims. The publication didn't elaborate on the details of the alleged plot, but said the U.S. contacted Ukraine after the phone call.

 

Mon tro om det var dette som var de mystiske samtalene mellom amerikanerne og russerne i forrige måned.

Ukraina hadde muligens en sjans til å drepe Putin her.

Det blir i økende grad åpenbart at Norge og andre land i Europa i fremtiden ikke kan la USA eller andre enkeltland styre eller overstyre våre forsvarsevner.

Nå er engang amerikanerne de mektigste for en grunn, en slik dybde i deres antall og virke over lang tid. De har tross alt muligens mer eller mindre styrt og utviklet verdensordenen siden andre verdenskrig. Det finnes profesjonelle folk der. Hvis amerikanerne mener det er unødvendig å bombe en parade så er jeg tilbøyelig til å si at de kan ha en grunn til å mene det, og bør definitivt dele deres oppfatning med Ukraina. Ukraina bør lytte

Endret av sjamanen
Lenke til kommentar
toffensko skrev (4 timer siden):

Har dere ett konsensus her på tråden om hvor lenge denne veldig aktive konflikten vil fortsette?

Konsensus? Nei.

Jeg trodde innen sommeren da det startet. Nå tror jeg vi ser at 2025 går. Men det er litt vanskelig, for jeg tror at en av partene kommer til å nå en slags kritisk masse, og at derfra og til fred er sluttet kommer til å gå veldig fort.

Russland er tilsynelatende veldig sterk. Men det er ingen reelle støttespillere. Ingen står klar til å ta imot fallet. Så den dagen sprekkene i materien (økonomisk, militært og sosialt) blir litt for store kommer det til å rakne hardt, brutalt og hurtig. Jeg ser for meg at det etter en sort svane-hendelse i Russland kommer til å gå typ mindre enn en måned før at dem trekker seg ut i et gigantisk kaos.

For Ukraina, så vil en tilsvarende hendelse være at det forhandles fram en dårlig fredsavtale med avståelse av Donbass og Krim. Hvis det rakner der først that is. 

Mao. Jeg tror, eller tipper, at det blir en slags fred i 2026.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
31 minutes ago, Nedward said:

Konsensus? Nei.

Jeg trodde innen sommeren da det startet. Nå tror jeg vi ser at 2025 går. Men det er litt vanskelig, for jeg tror at en av partene kommer til å nå en slags kritisk masse, og at derfra og til fred er sluttet kommer til å gå veldig fort.

Russland er tilsynelatende veldig sterk. Men det er ingen reelle støttespillere. Ingen står klar til å ta imot fallet. Så den dagen sprekkene i materien (økonomisk, militært og sosialt) blir litt for store kommer det til å rakne hardt, brutalt og hurtig. Jeg ser for meg at det etter en sort svane-hendelse i Russland kommer til å gå typ mindre enn en måned før at dem trekker seg ut i et gigantisk kaos.

For Ukraina, så vil en tilsvarende hendelse være at det forhandles fram en dårlig fredsavtale med avståelse av Donbass og Krim. Hvis det rakner der først that is. 

Mao. Jeg tror, eller tipper, at det blir en slags fred i 2026.

Jeg tror også konfliktene kommer til å ende rask, når enden en eller annen gang kommer.

Et scenario er jo om DT vinner valget. Da er nok krigen over relativt raskt. Ukraina er ferdig dersom USA mer eller mindre går over på Russisk side.

 

 

Lenke til kommentar
Nedward skrev (1 time siden):

Nå tror jeg vi ser at 2025 går. Men det er litt vanskelig, for jeg tror at en av partene kommer til å nå en slags kritisk masse, og at derfra og til fred er sluttet kommer til å gå veldig fort.

Jeg har lest litt på Twitter om forskjellige utfall. USA skal visstnok ha sett på løsninger for en fredelig overgang etter putins død og/eller ukrainsk seier. Noe ala sånn se gjorde i Japan etter krigen. Kan forklare hvorfor de ikke vil tillatte missiler i russland, de trenger mer tid. 

 

Personlig så tipper jeg at det blir en self fylker som vil forsøke å bryte ut når Russland slår sprekker, som se vil gjøre på et eller annet tidspunkt. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
sjamanen skrev (1 time siden):

Nå er engang amerikanerne de mektigste for en grunn, en slik dybde i deres antall og virke over lang tid. De har tross alt muligens mer eller mindre styrt og utviklet verdensordenen siden andre verdenskrig. Det finnes profesjonelle folk der. Hvis amerikanerne mener det er unødvendig å bombe en parade så er jeg tilbøyelig til å si at de kan ha en grunn til å mene det, og bør definitivt dele deres oppfatning med Ukraina. Ukraina bør lytte

Demokratiske presidenter har vært en katastrofe for den vestlige verdensorden, Clintons fiasko ovenfor Russland 1992, yugoslavia 1994 og 1999. Obama i Syria, lot ISIL erobre et område på størrelse med England, så på at Putin okkuperte Krim, nekta selge Ukraina våpen. Biden behøver ingen kommentar.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...