Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
10 minutes ago, torbjornen said:

Dette er kanskje ein konsekvens av at Zelenskyj venta for lenge med å mobilisere? Det er vel elles ei kjent sak at mange av dei mest patriotiske som melde seg i starten av krigen er døde, og det er naturleg at dei som blir (tvangs)mobiliserte ikkje har heilt den same viljen- eller evnene til å kjempe for landet sitt. Dette ser ein i enno større grad blant russiske vernepliktige i Kursk, som sikkert heller ikkje forstår kvifor ein har denne krigen i utgangspunktet. (Eller kanskje er det akkurat dette dei har forstått).



Døde, sårede, eller allerede i tjeneste.

Dessverre er det en viss kynisk/nødvendig logikk i å sette tropper med mindre erfaring i skyttergravskrig.

Så lenge disse styrkene ikke skal avansere, så er det også begrenset hvor mye trening de "trenger". Det største problemet for slike tropper vil være moral. Skulle moralen knekke i øst og føre til kaotisk tilbaketrekning, så kan det dog gå utover moralen andre steder også, samt i befolkningen.

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Just now, torbjornen said:

Betre seint enn aldri. Det har vel blitt nemnt tidlegare at USA ikkje delte etteretningsinformasjon frå russiske område med Ukraina, slik at ukrainarane har måtta greie seg sjølv.


Store deler av Vesten med USA i spissen sultefôrer Ukraina for å hindre at noen av sidene vinner.

Jeg tror faktisk ikke historien kommer til å være veldig snill med Vesten i denne konflikten. Vi klapper oss selv på skuldrene over hvor mye vi har hjulpet, men de fleste i maktens korridorer ønsker åpenbart ikke at konflikten skal avgjøres på annet enn politisk/diplomatisk vis.

"Eskalering" må en vite 🤔

  • Liker 5
Lenke til kommentar
2 minutes ago, paatur said:

Man kan snakke om at Rublen faller, men den har ØKA 2% most NOK så langt i år ( selv om den har falt 10% siste månden mot NOK.


Jeg er redd det sier mest om kronen, gitt. Den norske kronen er også veldig, veldig, veldig uvanlig i verdenssammenheng. Den følger ikke de vanlige reglene. Nå går snart verden også antagelig på den største aksje og eiendoms- boblen i historien, og da vil kronen antagelig styrke seg massivt.

EDIT: Kronen og den norske stat er heller ikke i faresonen for kollaps. Snarere motsatt.

 

Endret av Brother Ursus
  • Liker 3
Lenke til kommentar
4 hours ago, Serpentbane said:

 

Selv om det er mulig at denne kan skifte mål under veis så anser jeg dette som en fordyrende sekundærfunksjon jeg blir overrasket om den har fått. Det er ikke en gang sikkert den støtter way points og er et direct to target GPS styrt missil. Hele formålet med missilet er lav kostnad og så enkel og rask produksjon som mulig.

Å skifte mål etter launch grenser strengt tatt opp til å være en atypisk funksjon på tradisjonelle cruise missiler, selv om Tomahawk dette fikk med block IV og det har dukket opp på mer moderne missiler.

 

 

Kommunikasjon til missil generelt, og retargeting spesielt, har historisk vært kontroversielt.

En viktig grunn til at man vil velge bort muligheten for å kommunisere til missilet er frykten for at motparten skal kunne hacke missilet og gi kommandoer. Det trenger ikke engang være kommandoer som sådan, hvis missilet bruker feks GPS for navigasjon kan jamming eller spoofing gjøre at det bommer verre enn et missil som er fullstendig blottet for GPS og har et navigasjonssystem som i utgangspunktet er mindre presist, men til gjengjeld immunt mot ytre påvirkning. 

En annen grunn har vært av mer filosofisk karakter, hvor man har vært bekymret for hvilke konsekvenser det vil ha for beslutningen om å avfyre våpen dersom den som trykker på knappen har en forventning om at våpenet kan tilbakekalles/omdirigeres ved behov. Spesielt dersom funksjonens pålitelighet er vesentlig under 100 % er den forventningen skummel. 

At disse funksjonene nå implementeres på stadig flere våpen tyder på ikke bare stadig større tillit til sikker kommunikasjon, men også en annen holdning til kontroll vs "commitment".

  • Innsiktsfullt 7
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (46 minutter siden):

Ifølge IS-kilder går Putins regjeringstid mot slutten og maktkampen pågår i kulissene.

Det er to leire i Kreml: Nikolai Patrushevs og Sergei Tshemezovs.

Ifølge IS-kilder kan høsten bringe betydelige endringer i den russiske ledelsen.

Bruk google translate: https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010648292.html

Er IS identisk med Ilta Sanomat?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ilta-Sanomat

Lenke til kommentar

Var et innlegg på Twitter på at Ukraina måtte stoppe fremmarsjen mot Kursk og atomkraftverket siden Elon Musk slo av starlink dagen etter invasjonen i dette området. Dette er ikke korrekt - holdt på å gå på limpinnen der.

Jeg vet ikke - men dette kommer stadig opp på Twitter  og det er altså falskneri.

En annen gjenganger nå er at høyre-ekstreme spammer Twitter med ønske om at musk slår av starlink for å presse frem løslatelse av han telegram fyren! Tenk at en sånn fyr kan sitte med så mye makt! Akkurat det å slå av starlink tør han nok ikke.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
toffensko skrev (1 time siden):

Har dere ett konsensus her på tråden om hvor lenge denne veldig aktive konflikten vil fortsette?

Andre har svart før, min oppfattning er at det er ikke det. 
Jeg tror at krigen går inn i en "avsluttende fase", når når en av partene får en så stor mangel på en (eller flere) type resurs at det ikke kan erstattes av andre resurser på en bra måte. Merk, jeg har ikke definert verken avsluttende fase eller hva en type resurs er. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (45 minutter siden):


Store deler av Vesten med USA i spissen sultefôrer Ukraina for å hindre at noen av sidene vinner.

Jeg tror faktisk ikke historien kommer til å være veldig snill med Vesten i denne konflikten. Vi klapper oss selv på skuldrene over hvor mye vi har hjulpet, men de fleste i maktens korridorer ønsker åpenbart ikke at konflikten skal avgjøres på annet enn politisk/diplomatisk vis.

"Eskalering" må en vite 🤔

Det er en den spanske borgerkrigen all over again. De vestlige demokratiene sender ikke i nærheten nok hjelp.

Jeg er desillusjonert over USA og Bidens regime. 

Tror ikke det er noen forestående kollaps i russiske stridsmidler eller økonomi. 

Muligens må NATO bare intervenere under galemann Trump, slik han knuste ISIL på 3 måneder og bevæpnet Ukraina i 2017. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
toreae skrev (1 minutt siden):

Andre har svart før, min oppfattning er at det er ikke det. 
Jeg tror at krigen går inn i en "avsluttende fase", når når en av partene får en så stor mangel på en (eller flere) type resurs at det ikke kan erstattes av andre resurser på en bra måte. Merk, jeg har ikke definert verken avsluttende fase eller hva en type resurs er. 

Jeg tror den varer til september 2026. De er ikke i nærheten av å ha bitt fra seg nok.

Lenke til kommentar
Kjell Iver skrev (12 minutter siden):

Var et innlegg på Twitter på at Ukraina måtte stoppe fremmarsjen mot Kursk og atomkraftverket siden Elon Musk slo av starlink dagen etter invasjonen i dette området. Dette er ikke korrekt - holdt på å gå på limpinnen der.

Jeg vet ikke - men dette kommer stadig opp på Twitter  og det er altså falskneri.

En annen gjenganger nå er at høyre-ekstreme spammer Twitter med ønske om at musk slår av starlink for å presse frem løslatelse av han telegram fyren! Tenk at en sånn fyr kan sitte med så mye makt! Akkurat det å slå av starlink tør han nok ikke.

Folk jublet da Jack Dorsey kastet Trump ut av Twitter. Nå ser vi problemene med at milliardærer styrer plattformene for det offentlige ordskiftet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, torbjornen said:

Betre seint enn aldri. Det har vel blitt nemnt tidlegare at USA ikkje delte etteretningsinformasjon frå russiske område med Ukraina, slik at ukrainarane har måtta greie seg sjølv.

Bedre sent enn aldri? Wtf?

Er dette en ok måte å møte sine fremtidige NATO kamerater på? Holde igjen på ettertningsinformasjon i to og et halvt år midt i den blodigste krigen siden verdenskrigene? Hvor mange Ukrainske liv har dette spillet kostet? Det og den sendrektigheten det har vært på våpen og ammo. USA har satellitter, de har hatt AWACS på vingene rundt Ukraina nærmest konstant siden vinteren 2022. Hva pokker er meningen med å nekte å dele informasjon i to og et halvt år inn i krigen?

Helt ærlig så begynner det å se ut som USA er en virkelig råtten alliert ingen helt kan stole på. Det ser mer og mer ut som USA har sin helt egne agenda som de tenker å la utspille seg, uansett hvor mange liv det koster, og hvor mange sivile som blir drept og lemlestet i Ukraina. Jeg skjønner ikke hvorfor USA fremstår som mest opptatt av å opprettholde diplomatiske bånd med terroristene i kreml fremfor å støtte Ukraina fullt ut med alt det Ukraina trenger for effektivt forsvar slik at bandittene kan kastet ut av Ukraina.

Jeg kjenner blodtrykket stige nå altså, faen ta dem nå må de skjerpe seg kraftig. 

Endret av bojangles
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
bojangles skrev (18 minutter siden):

Helt ærlig så begynner det å se ut som USA er en virkelig råtten alliert ingen helt kan stole på.

Her er du inne på noe essensielt. Mearsheimer er vel den fremste eksperten på realisme i statsvitenskapen. Han nevner det du skriver der med jevne mellomrom, og vi ser jo det i denne konflikten. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, torbjornen said:

Kvifor det? Har du nokon kjelder på dette?

 

Jeg tenker rent strategisk. Donetsk og Luhansk sitter på en del mineralressurser, men tar man dem inn i varmen igjen, så tar man også potensielt inn flere millioner forrædere som allerede har mistet nære og kjære i krigen mot Ukraina. De som ikke støttet Russland i krigen har i veldig, veldig stor grad allerede flyktet til andre deler av Ukraina eller Vesten.

 

1 hour ago, romulv said:

Folk jublet da Jack Dorsey kastet Trump ut av Twitter. Nå ser vi problemene med at milliardærer styrer plattformene for det offentlige ordskiftet.

 

De største mediene som TikTok, Facebook og Twitter, er nesten monopolistiske, og det er skummelt når politiske aktører styrer dem, den ene eller andre veien.

 

26 minutes ago, bojangles said:

Bedre sent enn aldri? Wtf?

Er dette en ok måte å møte sine fremtidige NATO kamerater på? Holde igjen på ettertningsinformasjon i to og et halvt år midt i den blodigste krigen siden verdenskrigene? Hvor mange Ukrainske liv har dette spillet kostet? Det og den sendrektigheten det har vært på våpen og ammo. USA har satellitter, de har hatt AWACS på vingene rundt Ukraina nærmest konstant siden vinteren 2022. Hva pokker er meningen med å nekte å dele informasjon i to og et halvt år inn i krigen?

Helt ærlig så begynner det å se ut som USA er en virkelig råtten alliert ingen helt kan stole på. Det ser mer og mer ut som USA har sin helt egne agenda som de tenker å la utspille seg, uansett hvor mange liv det koster, og hvor mange sivile som blir drept og lemlestet i Ukraina. Jeg skjønner ikke hvorfor USA fremstår som mest opptatt av å opprettholde diplomatiske bånd med terroristene i kreml fremfor å støtte Ukraina fullt ut med alt det Ukraina trenger for effektivt forsvar slik at bandittene kan kastet ut av Ukraina.

Jeg kjenner blodtrykket stige nå altså, faen ta dem nå må de skjerpe seg kraftig. 

 

100%. Jeg er som jeg har skrevet flere ganger bekymret for splittelse av Vesten og NATO. Det vil være ekstremt paradoksalt om det dannes et skisma i NATO fordi den vestre delen av alliansen ikke lever opp til ansvaret sitt.

NATO er riktignok en forsvarsallianse og Ukraina ikke er medlem, men NATO har tidligere intervenert militært på Europas yttergrenser for å sikre stabilitet.

Den vestre delen av alliansen ønsker bare at krigen skal forsvinne politisk og diplomatisk, uansett hvem som taper hva. De ser ikke krigen som en trussel mot seg selv - foreløpig. De er redde for eskalering. Og forstår tilsynelatende ikke at eskalering vil komme, dersom Putin lykkes i noen grad, og blir sittende. Alle landene som grenser til Russland forstår derimot hva som står på spill, og ser Russland nå som en direkte trussel mot seg selv. Det er disse landene som bør knytte sterkere bånd. Det er også derfor både land som Polen og Norge nå ruster kraftig opp.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Homba said:


Vi får håpe det er en bløff. Putin presser garantert Lukashenko, og har kanskje endelig overbevist ham om at faller Russland, så faller Belarus. Eventuelt går det dårligere for Russland i krigen enn selv vi her på forumet vet og tror. Angriper Belarus Ukraina, så lever Lukashenko meget farlig ift. egen populæritet. 80% av belarusserne er imot krigen. Det er nok først og fremst de profesjonelle soldatene og ikke vernepliktige som ville bli brukt til noe slikt, så det ville være logisk sånn sett. Belarusserne ville neppe fære noe bedre i Ukraina enn Russland dog, selv om de har ferske "elite"-styrker.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Oversettelse: "A repeat statement to residents of Korenevo, Rylsk, Glushkov, Bolshesoldatskiy districts of Kursk region, as well as all other regions where evacuation has officially been announced. Dear fellow residents, I ask you to make a decision about evacuation today. Everyone needs to understand the most important thing: if a settlement in Kursk region is under the enemy, it is now gone. Simply gone. During the counteroffensive, it will, with great probability, be wiped out from the face of the earth."

 

Ser ut til at russerne kanskje har tenkt til å bombe sine egne byer i Kursk som er nær eller bak fronten. Det er den eneste måten russerne vet å krige på.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...