Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Brother Ursus skrev (4 timer siden):

 

Tre Reuters-journalister drept i Kramatorsk i angrep på et hotell.

Hvor er den internasjonale fordømmelsen? Hvor er aktivistene og organisasjonene på venstresiden?

Ikkje forstyrr, dei er nok opptekne med krigen på Gaza og konfliktane i Midtausten.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Thor. skrev (4 timer siden):

Ikke heeelt relevant til tråden, men jeg synes likevel det er en interessant sak for oss som er opptatt av krigen.

 

https://www.dagens.com/war/russian-billionaire-and-founder-of-telegram-arrested-at-paris-airport
Russian Billionaire and Founder of Telegram Arrested at Paris Airport
Failed to Modereate Illegal Content

The 39-year-old founder of the popular messaging app was taken into custody as he disembarked from his private jet, arriving from Azerbaijan, according to Ziare.

Telegram, a Dubai-based platform with 900 million active users, is particularly influential in Russia, Ukraine, and other former Soviet states. It has become a vital communication tool in the ongoing Russia-Ukraine conflict, with Ukrainian President Volodymyr Zelensky and Russian officials alike using the platform to disseminate information.

Durov, who also holds French citizenship, was detained under a French arrest warrant linked to a preliminary police investigation.

Authorities accuse him of failing to moderate illegal content on Telegram, facilitating criminal activities such as money laundering, drug trafficking, and the sharing of pedophilic material. Investigators argue that Durov’s inaction made him complicit in these crimes.

Denys brukte litt tid på dette i den siste youtube-oppdateringa. Han meiner at dette er eit feilgrep. Han brukar sjølv Telegram til å informere, og må drive mykje sjølvsensur når han lagar Youtube-oppdateringane for å unngå at videoane skal bli blokkerte. Også demokratiske land i Vesten prøver å kontrollere brukarane, om enn ikkje i ei grad som tilsvarar det ein ser i Russland. Han snakkar også om Twitter som alternativ, og ein veit korleis det fungerer med ruzziske bot-ar og ein eigar som er langt ute på høgresida og tildels støttar Russland. Durov har på si side nekta å samarbeide med- og utlevere data til det russiske regimet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
5 minutes ago, toffensko said:

Har dere ett konsensus her på tråden om hvor lenge denne veldig aktive konflikten vil fortsette?

Tror ingen her kan spå hverken i kaffegrut eller glasskule. Men jeg tror krigen vil pågå enten til det er en klar vinner militært eller til innbyggerne i et av landene sier resolutt nei til mer krig. Selv i russland kan jo det skje, det har skjedd før og det kan skje igjen. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (4 timer siden):

 

Med så mange ansatte og så store verdiene, skulle man tro Vatikanet kunne ansette noen med peiling på hva som foregår.

Fasit: Russiskortodokse kirken = KGB.

Om paven ikkje er betre informert enn dette burde han ha halde kjeft og halde seg unna politikk.

Endret av torbjornen
  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (4 timer siden):

 

Joa, det er relevant nok :) Elon Musk, Kari Jacquesson og alle de vanlige alternativhøyre-skikkelsene er også ute og fordømmer det som "knebling av pressen" 😄

Når det er dei folka der som forsvarar Telegram seier det kanskje sitt. Har dei litt rett, eller er det eg som tek heilt feil?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (7 timer siden):


Vi får håpe frustrasjonen med myndighetene og Putin plutselig begynner å spre seg, slik at det legges mindre og mindre lokk på hva folk tillater seg å si. Myndighetene vil antagelig bli paralyserte om folk flest begynner å uttale seg. Putins paramilitære styrker kan arrestere én og én alle som uttaler seg eller demonstrerer, men de klarer ikke å gjøre noe særlig med saken dersom narrativet blant hvermansen plutselig endrer seg. Dersom folk blir mer frittalende vil de forhåpentligvis også tenke mer over hva som skjer i stedet for å være "nøytrale" eller "upolitiske" som de kaller det. Jo mer dette skjer jo mer vil sansyneligvis også opposisjonsnarrativ få gehør etter hvert som folk gjør litt research.

Selv i Iran, Venezuela, Kina osv. så er folk flest svært klare over at myndighetene deres er tyranniske rasshøl. I Russland så langt har de utrolig nok støttet Putin, men over tid tror jeg han vil avsløres som en "falsk profet". Spørsmålet er hvor mange som må dø før det skjer. Inntoget i Kursk og nå også kanskje Bryansk eller Belgorod, kan være med på å fremskynde det.

Ifølge IS-kilder går Putins regjeringstid mot slutten og maktkampen pågår i kulissene.

Det er to leire i Kreml: Nikolai Patrushevs og Sergei Tshemezovs.

Ifølge IS-kilder kan høsten bringe betydelige endringer i den russiske ledelsen.

Bruk google translate: https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010648292.html

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Markiii skrev (2 timer siden):

Hvorfor legger du alltid ut prorussisk søppel? Nei, de senter ikke utrente rekrutter til fronten. Problemet ved fronten er at de heller mangler erfarne ledere, og altfor mange har fortsatt et sovjetisk tankemønster når det gjelder det å styre soldatene. Det står til og med om dette i artikkelen.

Les overskriften i artikkelen ;) 
Ukraina taper terreng hver dag, og da er det viktig å forstå hvorfor. 

 

Endret av Homba
  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, toffensko said:

Har dere ett konsensus her på tråden om hvor lenge denne veldig aktive konflikten vil fortsette?

 

Kan skje når som helst eller aldri. Russlands militære eller regime kan plutselig eller "uventet" gå på en kollaps eller møte et kupp. Eventuelt kan det bli en frossen lavintensitetskonflikt. Personlig tror jeg sjansene for en diplomatisk løsning nå øker som Russland stadig svekkes. Putin kan forsøke å redde ansikt ved å fremforhandle en avtale via en tredjepart. Men nå vil han fremover måtte ofre mer og mer for å få til fred, siden det fortsatt er Ukraina som har initiativet og momentum (i min oppfatning) har økt helt siden krigens spede begynnelse. Jeg tror Putin spekulerer i et Trump-presidentembete, og samtidig dytter på for å få styrkene sine til å avansere i Donetsk slik at han kan kreve å holde Donetsk og Luhansk oblast. Ukrainerne vil utvilsomt ha tilbake Krim, mer enn de to andre. Samt resten av Kherson og Zhaporhzhzia.

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, toffensko said:

Har dere ett konsensus her på tråden om hvor lenge denne veldig aktive konflikten vil fortsette?

Spådommer om en usikker fremtid gir sjelden en konsensus. Det kommende presidentvalget i USA er avgjørende for krigens videre gang og det valget er i seg selv umulig å forutsi.

Etter Kurskoffensiven er det flere russere som har uttalt seg kritisk til Putin på russisk tv, denne utviklingen var det heller ingen eksperter som forutså.

Hverken Russland eller Ukraina kan fortsette kampene med samme intensitet i mer enn X år/måneder, vi kan sikkert spørre alle her hva X er og hvem som må gi seg først men noen konsensus får vi nok ikke.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
toffensko skrev (19 minutter siden):

Har dere ett konsensus her på tråden om hvor lenge denne veldig aktive konflikten vil fortsette?

Helt urealistisk å komme til konsensus på akkurat det. Veldig mange delte meninger om det her på tråden - De såkalte ekspertene er også sterkt uenig med hverandre om dette. Jeg tenker det avgjørende blir om dette på lang sikt blir en frosset konflikt eller om krigsherjingene skal forsette. Det jeg sier nå er bare mine spekulasjoner; men jeg kan ikke seg for meg at nåværende styre i Ukraina ønsker å forhandle med Russland fordi de har vist gang etter gang at ikke de holder løftene sine - men også fordi at å forhandle vil gi Russland tid til å omrokkere på troppene på sine kun for å slå til igjen på et senere tidspunkt

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Homba skrev (4 timer siden):

Dette er kanskje ein konsekvens av at Zelenskyj venta for lenge med å mobilisere? Det er vel elles ei kjent sak at mange av dei mest patriotiske som melde seg i starten av krigen er døde, og det er naturleg at dei som blir (tvangs)mobiliserte ikkje har heilt den same viljen- eller evnene til å kjempe for landet sitt. Dette ser ein i enno større grad blant russiske vernepliktige i Kursk, som sikkert heller ikkje forstår kvifor ein har denne krigen i utgangspunktet. (Eller kanskje er det akkurat dette dei har forstått).

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Untitled.jpg.7a272cb6a64cd747b647bbf58369692a.jpg


Den russiske rubelen har fallt en del igjen i det siste. Rubelen er i stor grad irrelevant da den er fullstendig manipulert på begge sider. Dette har også skjedd flere ganger under krigen, og hver gang har den hentet seg inn igjen. Men jeg lurer på om den ikke er iferd med å runde et hjørne og er på vei mot et "point of no return" der den russiske sentralbanken mangler midler til å forhindre fall.

Den grønne linjen er sjette august, da Ukraina invanderte Kursk. Når invasjonen var bekreftet faktum fallt rubelen merkbart. Det kan nesten virke som om noe av den tillitten som var igjen til regimet forsvant.

Det er mulig regimet og sentralbanken har tæret såpass på reservene at de nå er nødt til å prioritere. Og at de da prioriterer andre ting foran å stabilisere vekslingskursen. Russland handler i rupiier, yuan osv. men det går også svært dårlig.

Inflasjonen fortsetter å vokse, økt rente til tross, slik at sentralbanken også er nødt til enten å øke renten igjen, eller la inflasjonen kjøre på. Den statlige sovjetiseringen (jeg tror vi er langt forbi det vi i moderne tid regner som krigsøkonomi nå) fører til en rekke systematiske problemer i økonomien som ikke lar seg stanse, og som er selv-forsterkende. BNP og lønninger vokser - for øyeblikket - men i realiteten graver man seg ned i en form for gjeld. Det er som å tisse i buksa for å holde seg varm.

Det er også fullstendig mulig at den vil hente seg inn igjen med f.eks noen nødbevilgninger fra Putin. Men foreløpig ser han altså som sagt ikke ut til å prioritere dette. Eller har han kanskje en magisk grense i tankene han ikke vil gå forbi? Har de kanskje satt den til 100:1 på dollaren i stedet? Jeg ville ikke bli overrasket om russerne satte det til 100 og kuttet to nuller, så de kunne si at den var verdt like mye som dollaren.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...