Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

bojangles skrev (54 minutter siden):

 

Ryktene skal ha det til at Ukraina også har jobbet frem en "DIY hydrogenbombe" med deler blant annet fra el+hydrogen biler. Disse er tenkt brukt sammen med den nye rakett-dronen. Det ble nevnt at den også kan utrustes med fragmenter av feks tungsten slik at effekten blir ennå større. Om de har klart tidsplanen så ser vi kanskje den i bruk i løpet av de neste ukene. 

Da må det nesten være batteriene i el-biler som skal brukes som noe brannstiftende greier. De er jo greit vanskelig å slukke når dem først har tatt fyr. Hva angår hydrogenbiler, så er det ikke så mye spennende der. Hydrogentanken er gjerne konstruert for å tåle en del mtp. kollisjon. Mulig det er noe jeg ikke vet, men intuisjonen min sier meg at det er mer hensiktsmessig å ta industriflasker med hydrogen og sprenge dem.

Propanflasker som eksploderer er relativt enkle og kraftige termobariske bomber. Men slike våpen er avhengig av at forholdene ligger til rette, da det er luft fra omgivelsene som er brukes som oksidere sprengstoffet i bomben. 

Til sammenligning er hus og leiligheter som har innlagt gass en form for termobariske bomber når dem eksploderer som følge av en lekkasje. Det skal virkelig ikke mer til enn en primus for å gjøre stoe ødeleggelser om man er uheldig.

 

Endret av Nedward
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 minutes ago, Nedward said:

Da må det nesten være batteriene i el-biler som skal brukes som noe brannstiftende greier. De er jo greit vanskelig å slukke når dem først har tatt fyr. Hva angår hydrogenbiler, så er det ikke så mye spennende der. Hydrogentanken er gjerne konstruert for å tåle en del mtp. kollisjon. Mulig det er noe jeg ikke vet, men intuisjonen min sier meg at det er mer hensiktsmessig å ta industriflasker med hydrogen og sprenge dem.

Det er mulig å lage bomber basert på hydrogen. Helst burde man basere seg på flytende hydrogen og oksygen, for å slippe tunge hydrogentanker. Ideelt sett bør det være mulig å lage en bombe på f.eks 100 kg (inkludert 10 kg hydrogen), som tilsvarer noe sånt som 300 kg med TNT.

Det er nok litt tvilsomt om det vil være verdt det. Det vil være en del utfordringer med å få riktig blanding, oppbevaring av kryogene væsker og slikt. Jeg tror vel det ville være enklere å bare utstyre dronen med 100 kg vanlige eksplosiver.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
bojangles skrev (41 minutter siden):

 

Ryktene skal ha det til at Ukraina også har jobbet frem en "DIY hydrogenbombe" med deler blant annet fra el+hydrogen biler. Disse er tenkt brukt sammen med den nye rakett-dronen. Det ble nevnt at den også kan utrustes med fragmenter av feks tungsten slik at effekten blir ennå større. Om de har klart tidsplanen så ser vi kanskje den i bruk i løpet av de neste ukene. 

Hydrogen er veldig eksplosivt, men er sjeldent sett som våpen fordi det er ustabilt som et effektiv våpen og representert en lik stor trussel for venn som fiende, men det er før man har sivilutviklede hydrogentank og brenselcelle - som kan gjenbrukes. Intet konvensjonell eksplosiv har samme energitetthet som hydrogen i væskeform - og hydrogen meget lett tar fyr når det blandes med oksygen i vanlig luft. I en artikkel om dette er det oppgitt at en hydrogentank som innholdet 12 pund hydrogen, eksplodert med en kraft på 357 pund TNT. Ulempen med hydrogentanket er at det er nærmest umulig å ødelegge og bare en meget liten del av den totale vekten på 115 pund er hydrogen. 

Ukraine weaponizes Toyota Mirai’s hydrogen tank against Russia (interestingengineering.com)

357 pund TNT tilsvarer en 250 kgs Mk 82 bombe, men med langt større trykkraft og høyere temperatur selv sammenlignet med tritonal i amerikanskbygde bomber. Den nevnte tanken fra Toyota-bilen når den er helt strippet, er bare rundt 52 kg tungt - og kan monteres på et middels stort dronefly. 5,5 kg hydrogenvæske er lite i sammenligning med 89 kg tritonal, som er kraftigere enn TNT. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar
59 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Det er mulig å lage bomber basert på hydrogen. Helst burde man basere seg på flytende hydrogen og oksygen, for å slippe tunge hydrogentanker. Ideelt sett bør det være mulig å lage en bombe på f.eks 100 kg (inkludert 10 kg hydrogen), som tilsvarer noe sånt som 300 kg med TNT.

Det er nok litt tvilsomt om det vil være verdt det. Det vil være en del utfordringer med å få riktig blanding, oppbevaring av kryogene væsker og slikt. Jeg tror vel det ville være enklere å bare utstyre dronen med 100 kg vanlige eksplosiver.

Ja kan godt tenkes du har rett, dette ligger veldig langt utenfor mitt felt så jeg har ingen idè om hva som er mulig. Det eneste jeg vet er at Ukraina har vist at de kan gjøre veldig mye med veldig lite. Så om det er noen som får til noe slikt så er det gjerne dem.

Dette trenger jo heller ikke ha rot i virkeligheten, det kan være kun rykter, det kan være feilinformasjon eller det kan være noe som er satt for å skremme russere. 

Om vi ser UA sende ut noe som eksploderer annerledes og med høyere intensitet enn vi har sett tidligere så var det gjerne noe i ryktene likevel. 

De samme ryktene viste seg å stemme om den nye rakett-dronen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bojangles skrev (2 timer siden):

 

Ryktene skal ha det til at Ukraina også har jobbet frem en "DIY hydrogenbombe" med deler blant annet fra el+hydrogen biler. Disse er tenkt brukt sammen med den nye rakett-dronen. Det ble nevnt at den også kan utrustes med fragmenter av feks tungsten slik at effekten blir ennå større. Om de har klart tidsplanen så ser vi kanskje den i bruk i løpet av de neste ukene. 

Jeg tror jeg ville styrt unna å kalle det en hydrogenbombe, det harben litt annen betydning enn det som er beskrevet her.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar

 

Chatgpt sammendrag:

 

Spoiler

The video discusses Ukraine's recent strategic shift in its conflict with Russia, highlighting Ukraine's use of drones to carry out long-range attacks deep into Russian territory. The video explains that Ukraine's actions are part of a broader strategy that began well before the full-scale invasion in 2022, dating back to the annexation of Crimea in 2014.

Key points covered in the video include:

  1. Ukraine's Strategic Shift: Ukraine has moved from defending against Russian aggression to taking the fight into Russian territory through calculated strikes, particularly using drones.

  2. Use of Drones: The video emphasizes the importance of drones in Ukraine's strategy. Ukraine has developed and employed various types of drones, from small commercial models to more advanced military ones like the Turkish Bayraktar TB2, which have been effective in targeting Russian military assets.

  3. Impact of Drone Strikes: Ukrainian drone strikes have targeted military and industrial sites within Russia, including oil refineries, airbases, and other critical infrastructure. These strikes are not only military actions but also serve to boost Ukrainian morale and undermine Russian confidence.

  4. Challenges for Ukraine: Despite these successes, Ukraine faces significant challenges, including dwindling supplies of artillery shells and limited international support. Russia's larger size and resources may give it an advantage in a prolonged conflict.

  5. Naval Warfare: Ukraine has also innovated in naval warfare, using sea-borne drones to attack Russian ships in the Black Sea, effectively pushing back the Russian Navy.

  6. Strategic and Psychological Impact: The video suggests that while Ukraine's drone campaign is unlikely to be decisive in winning the war, it has significant strategic and psychological impacts, forcing Russia to stretch its defenses and deal with the embarrassment of strikes deep within its territory.

The video concludes by considering the potential future developments in the conflict, questioning how Ukraine might continue to innovate with its drone capabilities and how Russia might respond

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
21 minutes ago, bjokys said:

Jeg tror jeg ville styrt unna å kalle det en hydrogenbombe, det harben litt annen betydning enn det som er beskrevet her.

Ja det er nok derfor den blir omtalt som "DIY hydrogenbombe".  Min dårlige kjemiforståelse gjør at jeg tenker poenget er at li-batterier skal produsere oksygen som skal reagere med hydrogenet for en mer intense eksplosjon. Men jeg har null kompetanse eller nok grunnforståelse av kjemi til å vurdere om dette kan være mulig. Dessuten er jo dette info fra X og discord og ikke fra offisielle kilder i Ukraina. Så ta det for det det er. Rykter. 

Den samme brukeren omtalte dog også den nye dronen og det ser ut til det var helt spot on. 

Lenke til kommentar
Quote

President Volodymyr Zelenskyj lovet mer «gjengjeldelse» mot Russland

Lovte gjengjeldelse

Zelenskyj la ut en video der han står i et kupert, skogkledd område som sies å være i nærheten av der Ukraina startet sitt sjokkangrep den 6. august.

 

– Det fienden brakte til vårt land, har nå vendt hjem igjen, sa han, og la til at Russland vil «få vite hva gjengjeldelse er.»

Han omtalte president Vladimir Putin som en «syk mann fra Den røde plass som stadig truer alle med den røde knappen», en henvisning til russiske trusler og antydninger om bruk av atomvåpen.

Zelenskyj sa at et av målene med Kyivs innmarsj i Kursk-regionen er å vise russerne om det er okkupasjonen av Ukrainas territorier eller beskyttelse av egen befolkning som er viktigst for president Vladimir Putin.

Han framholdt også at et annet formål er å hindre russiske angrep i nord og mot storbyen Sumy.

 

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2024/08/24/196024500/fangeutveksling-pa-ukrainas-uavhengighetsdag

Endret av bojangles
  • Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Quote

Ukrainsk angrep nært Norge: Brukte mikrofly til å bombe flybase

Først da et opptak ble spredt på nett innrømmet Russland at de var under angrep på Kolahalvøya. Filmen avslører at et ubemannet småfly ble brukt i angrepet.

– Vi ser en ukrainsk angrepsdrone av typen A-22 Foxbat. Angrepsdronen er et mikrofly som produseres i Ukraina, sier Nils Håheim-Saers.

Han er spesialist på droner ved forskningsinstituttet Norce, og har studert opptakene fra Kolahalvøya denne uka der en drone blir skutt ned.

I mange dager gikk spekulasjonene om hva som egentlig skjedde nært Norge. Mandag ble luftrommet brått stengt over Kolahalvøya, samtidig gikk ryktene i sosiale medier om ukrainske droneangrep. Russiske myndigheter var helt tause.

Først onsdag brøt de tausheten. Da hadde allerede et filmopptaket fra Olenja militære flybase blitt spredt i sosiale medier.

 

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/ukraina-brukte-mikrofly-til-a-bombe-russisk-mal-naert-norge-1.17012643

 

 

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
46 minutes ago, Sjørøver said:

https://www.forsvaretsforum.no/materiell-sverige-ukraina/ukraina-godkjenner-bruk-av-svensk-personellkjoretoy/391697

Ukraina skal ta i bruk 300 kjøretøy som de har fått i fra Sverige. De er fra 60-tallet, så tviler på vi ser de noe særlig på fronten. 

Kjenner ikke til disse. Men utifra navnet Pansarbandvagn 302, er det vel pansret? Aner ikke hvor solid pansring den har men noe er bedre enn ingenting. 

Det er vel uansett bedre enn det russerne bruker på fronten nå? Motorsykler og golfbiler? 

Men Ukraina hadde hatt bedre bruk for 300 Bradleys......

Endret av bojangles
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Sitat

Fransk TV: Telegram-gründer pågrepet

PUBLISERT KLOKKEN23:09 IFRANKRIKE

Fransk-russiske Pavel Durov, grunnlegger og sjef for meldingstjenesten Telegram er pågrepet.

Det skjedde på en flyplass utenfor Paris, melder TV-kanalen LCI.

Durovs navn var på en liste over etterlyste personer.

Franske myndigheter mener Telegrams manglende moderering og samarbeid med myndighetene gjør selskapet medskyldig i blant annet narkotikahandel og bedrageri.

Durov ble fransk statsborger i 2021. Han er kritisk til Vladimir Putins regime, og han flyktet fra Russland etter å ha nektet å gi brukerdata til myndighetene.

I flere intervjuer har han sagt at han verdsetter personvern.

Telegram har ikke svart på nyhetsbyrået Reuters forespørsel om kommentar.

(NTB)

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...