Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

De setter ut masse "bomberom" av betong i Kursk by om dagen.

Disse settes tydeligvis rett på bakken, og taket ser ut til å ligge løst på toppen. Betongen er heller ikke spesielt tykk. Så et typisk norsk busskur er vel like sterkt som dette. Tviler på at disse "bomerommene" hadde overlevd en norsk høststorm på vestlandet. Men vi får håpe noen sover bedre etter skuespillet de setter i gang.

https://www.nrk.no/urix/russland-bygger-bomberom-i-kursk-1.17013076

Endret av Jalla21
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Markiii skrev (52 minutter siden):

Dette er helt sykt! Biden er gal. Hele administrasjonen hans er fullstendig hjernedød. Grunnen til at Ukraina ikke får forsvare seg fullt ut er at USA er redde for at dette skal spolere for normalisering av forholdet til Russland!

Biden må virkelig kastes ut, og det er veldig bra at han trakk seg. Forhåpentligvis er Harris mindre tilbakestående.

Jeg trenger vel ikke å nevne her at vestlige land har prøvd å normalisere forholdet til Russland mange ganger nå, og hver gang tar Putin det som bekreftelse på at han kan gjøre nøyaktig hva han vil.

Dette blir som å fortelle motparten hva ditt neste trekk er. Putin vet nå at det bare er å kjøre på, for det får ingen konsekvenser for ham over tid uansett. Og han kan fortsette å eskalere uten trøbbel.

 

Jeg skjønner ikke at dette kommer som en overraskelse? 

Det har vært klart fra dag én av denne invasjonen at USA ikke har som mål å styrte Putin-regimet, kun hindre at de tar over Ukraina. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
1 minute ago, VifteKopp said:

Jeg skjønner ikke at dette kommer som en overraskelse? 

Det har vært klart fra dag én av denne invasjonen at USA ikke har som mål å styrte Putin-regimet, kun hindre at de tar over Ukraina. 

 

At de ikke ønsker å styrte Putin er én ting, men at de aktivt forsøker å forhindre Ukraina fra å vinne fordi de er redde for russisk kollaps er moralsk bankerått i min oppfatning. Da får heller USA, Europa, CSTO, Eurasia, Kina og andre land gå inn og sikre atomvåpnene. Spørsmålet er om Kina ville trukket seg ut igjen.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (11 minutter siden):

 

At de ikke ønsker å styrte Putin er én ting, men at de aktivt forsøker å forhindre Ukraina fra å vinne fordi de er redde for russisk kollaps er moralsk bankerått i min oppfatning. Da får heller USA, Europa, CSTO, Eurasia, Kina og andre land gå inn og sikre atomvåpnene. Spørsmålet er om Kina ville trukket seg ut igjen.

Altså, USA støtter ikke Ukraina fordi det er moralsk riktig, men fordi det er i USAs geopolitiske interesse.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (14 minutter siden):

 

At de ikke ønsker å styrte Putin er én ting, men at de aktivt forsøker å forhindre Ukraina fra å vinne fordi de er redde for russisk kollaps er moralsk bankerått i min oppfatning. Da får heller USA, Europa, CSTO, Eurasia, Kina og andre land gå inn og sikre atomvåpnene. Spørsmålet er om Kina ville trukket seg ut igjen.

Tviler strekt på at Kina hadde trukket seg ut ja, de hadde antagelig som minimum tatt gamle områder i Sibir tilbake, (eks: tilbake til grensen som definert i treaty of nerchinsk 1689). og sikkert litt ekstra som kompensasjon. Spesielt nærliggende områder med nyttige resurser som Kina trenger.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
2 minutes ago, VifteKopp said:

Altså, USA støtter ikke Ukraina fordi det er moralsk riktig, men fordi det er i USAs geopolitiske interesse.


Så med andre ord forsøker amerikanerne å utnytte ukrainerne til å bekjempe, men ikke nedkjempe russerne?

Det er denne slags narrativ jeg frykter skal komme og ødelegge forholdet mellom Vesten og Ukraina og Vest/Øst-Europa. Enda verre er at jeg etter hvert frykter at det kan være en hel del sannhet i det.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (8 minutter siden):


Så med andre ord forsøker amerikanerne å utnytte ukrainerne til å bekjempe, men ikke nedkjempe russerne?

Det er denne slags narrativ jeg frykter skal komme og ødelegge forholdet mellom Vesten og Ukraina og Vest/Øst-Europa. Enda verre er at jeg etter hvert frykter at det kan være en hel del sannhet i det.

Altså, de ønsker å nedkjempe russerne, i Ukraina. Men de vil ikke at Ukraina skal være så effektive at Putin-regimet kollapser. 

Det er en av grunnene til at jeg tror at denne Kursk-invasjonen ikke er en game changer. USA har ikke sagt noe veldig kritisk, fordi de skjønner at den ikke vil få direkte konsekvenser for stabiliteten til regime. I beste fall kan Ukraina bruke den til å bytte land en gang i fremtiden.  

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Quote

Reuters: Stor fangeutveksling mellom Russland og Ukraina

 

Russland og Ukraina skal utveksle 115 fanger. Det er den første fangeutvekslingen mellom landene etter at Ukraina gikk inn med soldater i Russland den 6. august. De forente arabiske emirater har stått bak forhandlingene, sier en ikke navngitt representant for emiratene til Reuters.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...