Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

42 minutes ago, romulv said:

Synes det bombes daglig nye flyplasser og annen infrastruktur. Har Ukrainerne fått frie hender av Harris eller?

Det er ikke noe offentlig kjent som tilsier at USA har endret sitt syn på saken når det kommer til bruk av amerikanske våpen for angrep dypt inne i russland. Dog kan det være mulig at at de i all stillhet har endret syn og at det er det vi nå ser resultatet av. Det er i det minste lov å håpe for da vil vi se ennå mer av dette i dagene fremover. 

Mer sannsynlig er det dog at dette er en blanding av droneangrep, Ukrainske modifiserte Neptuns og evt. noen glidebomber.

Det er vanskelig å få full oversikt akkurat nå, men vi vet vel mer i dagene som kommer. 

Edit: Ser ut som det har vært brukt klasebomber i angrept på flybasen. Så kanskje HIMARS? Eller er det kanskje en skikkelig DIY klasebombe levert med drone?

 

Endret av bojangles
  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Brother Ursus skrev (42 minutter siden):

https://united24media.com/latest-news/drone-footage-reveals-russian-soldiers-mutilating-dead-body-1884

Drone Footage Reveals Russian Soldiers Mutilating Dead Body

The 12th Special Operations Brigade "Azov" released drone footage where Russian soldiers cut off the hand of a dead comrade.

Two Russians armed with an ax approached the body of a dead soldier and began chopping off his limbs. 

 

... but why? Stjele en klokke, kanskje?

Sjalusidrama? Avdøde antastet en geit og fikk trøbbel med geitas tidligere 'kjærester'? 🙃

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Thor. skrev (7 minutter siden):

Det skjedde veldig mye på en gang nå..

Oljelager har brent i flere dager
tog?-ferge sunket
Flybase med flere fly sprengt av neptune
Omringet personell i kursk
Mer..?

Mindre offensiv på gang i Kharkiv der de har tatt tilbake territoriet. (Nevnt tidligere i tråden her)

Endret av Drogin
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Styrkene i Russland er vel vernepliktige og ikke egnet til offensive operasjoner. Så å slå tilbake med de er ikke noen god ide. Det kan også bli misnøye i Russland om mange av disse dør. De beste styrkene har de i Ukraina og de er opptatt der.

Endret av Svein M
  • Liker 2
Lenke til kommentar
trikola skrev (3 timer siden):

Feil.

Tyskland har ikke startet 1. verdenskrig - det var Østerrike-Ungarn og Serbia. Wikipedia:

Men de var 'gjerne' med , havnet på tapersiden og ble etter krigen straffet veldig sterk noe som medførte en stemning i befolkningen som gjorde det lettere for Hitler å komme til makten.

Dette er meg bekjent konsensus blant de aller fleste historikere og nevnes ofte når et etterkrigsoppgjør diskuteres.

Skota i Sarajevo. Ein by som 80 år seinare nok ein gong var ramma av krig.

Lenke til kommentar
fivebigcities skrev (På 20.8.2024 den 1:35 PM):

På en annen side, så er det vel neppe noe jeg kunne ha skrevet (unntatt "Russland er bæsj") som du ikke ville ha avfeid som enten "bullshit" og "whataboutism", sannsynligvis.

Men fortell meg gjerne hva du mener jeg skrev som ikke er riktig.

Formålet med annekteringen av Krim og krigen i Øst-Ukraina var å starte en lavintensitetskonflikt som forhåpentligvis skulle holde Ukraina ute av først og fremst NATO.

Før 2014 var Ukraina motstander av å bli NATO-medlem. Det var vel til og med nedfelt i lovverket. Det var først da Russland invaderte i 2014 at Ukraina begynte å tenke på at det kunne være lurt å beskytte seg mot nazistaten.

Så nei, annekteringen av Krim hadde ingenting med NATO å gjøre. Det var bare forberedelsen på invasjonen i 2022. Putin testet vannet, og da han så hva han slapp unna med, så fikk han bekreftet at planen om å invadere hele Ukraina kunne iverksettes ved et passende tidspunkt i fremtiden.  

fivebigcities skrev (På 20.8.2024 den 1:56 PM):

Dingdingdingding!

Feil igjen. Du tabber deg ut. USA har i motsetning til Russland ikke planlagt å invadere nabostatene sine og annektere dem. Det var Russlands plan hele veien.

Putin innrømmet også i intervjuet med Tucker Carlson at invasjonen av Ukraina var nettopp imperialisme, og at det ikke hadde noe med NATO å gjøre.

Prøv igjen, du.

Endret av Markiii
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Drogin skrev (5 timer siden):

Guri Melby fra Venstre oppfordrer regjeringen til å øke hjelpen til Ukraina kraftig:

https://www.tv2.no/mening_og_analyse/det-er-direkte-uansvarlig-a-ikke-oke-stotten-til-ukraina/16936079/

Jeg vil nok stemme Venstre for første gang ved neste valg. Ukraina saken er så viktig at jeg stemmer utelukkende av den grunn. Så lenge partiet er spiselig. KrF, Venstre, Høyre, FrP, AP, SP, selv SV ville jeg stemt på om de teoretisk sett ville støtte Ukraina mest.

Foreløpig er det vel MDG som vil love mest penger og støtte? 1800mrd om jeg ikke husker helt feil. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...