Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kursk-offensiven virker litt som en feilslått Hail Mary. Får håpe den vurderingen ikke er riktig. Men når ekspertene tillater seg å tenke i de baner og ikke helt ser gevinsten men heller drar frem baksidene det har, så er det ikke så oppløftende.

Lenke til kommentar
bo1e skrev (6 minutter siden):

Kursk-offensiven virker litt som en feilslått Hail Mary. Får håpe den vurderingen ikke er riktig. Men når ekspertene tillater seg å tenke i de baner og ikke helt ser gevinsten men heller drar frem baksidene det har, så er det ikke så oppløftende.

https://www.washingtonpost.com/world/2024/08/19/ukraine-pokrovsk-russia-evacuation/

Flere eksperter som sier dette nå.

Jeg tenker at Ukrainerne selv innså at de ikke var i stand til å stoppe opp russerne og at dette var den eneste muligheten de hadde for å endre på situasjonen. 

Men russerne har bare økt innsatsen og kjører nå på med glidebomber og artilleri. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Homba skrev (12 minutter siden):

https://www.washingtonpost.com/world/2024/08/19/ukraine-pokrovsk-russia-evacuation/

Flere eksperter som sier dette nå.

Jeg tenker at Ukrainerne selv innså at de ikke var i stand til å stoppe opp russerne og at dette var den eneste muligheten de hadde for å endre på situasjonen. 

Men russerne har bare økt innsatsen og kjører nå på med glidebomber og artilleri. 

Det virker ikke utenkelig. Bevegelsene på frontlinjene har gjerne blitt vurdert som uunngåelige. En offensiv inn i Russland for å "shake things up" kostet sånn sett ikke noe. Men oppnår gjerne ikke så mye heller. Utover at vestlig media kan proklamere hvor pinlig det er for Putin.

Endret av bo1e
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Homba skrev (1 time siden):

Ekspertene i saken du viser til sier jo at det er for tidlig å konkludere. En sier i artikkelen at om Ukraina har gjort forberedelser kan de holde byen kanskje i flere måneder, med dagens trykk.

Men på sikt må åpenbart Ukraina gjøre noe for å lette på trykket her.

Jeg vil også anta at på lengere sikt(måneder) vil Kursk operasjonen gjøre at det blir mindre nytt å sette inn i Donbas.

Jeg håper også Ukraina har en joker i ermet. En større mekanisert hær som kan slå til et annet sted. Enten overraskende over den uttørkede dammen ved Kherson/Zaporizjia, eller ved å skjære igjennom den fremskutte posisjonen Russerne har i Donbas nå, om den blir tilstrekkelig lang og slank. Dette er dog ønsketenkning fra min side og ikke noe jeg har stor grunn til å mistenke 

Endret av Drogin
  • Liker 6
Lenke til kommentar
15 hours ago, skaftetryne32 said:

Riktignok et bidrag som kom først etter at molotov-ribbentrop pakten der de delte Europa i 2 like deler gikk i oppløsning, den ene  halvparten av Europa som de fikk lov til å terrorisere så altfor lenge etter krigens slutt.

Polen. De delte Polen mellom seg.

Delingen av Europa ble gjort av Churchill, Roosevelt og Stalin under Jalta-konferansen i februar 1945.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...