Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sjørøver skrev (På 18.8.2024 den 7:19 AM):

De får servert et helt annet verdensbilde på skolen. Historien de blir lært er også annerledes. 

Kan utdype litt. De fleste trodde at vi(vesten) var sjalu på Russland og friheten de hadde der før de reiste ut av landet. De er også veldig bitre på andre verdenskrig, som de kaller for den store krigen. De mener de fortjener mye mer skryt for bidraget sitt. 

 

Jeg hadde også ett innlegg om behandlingen av vernepliktige i russland tidligere. Under er det en film av en russisk soldat som dreper sine egne for de blir behandlet så dårlig. All infoen finnes her:

https://threadreaderapp.com/thread/1825452740501282870.html

 

 

Endret av Sjørøver
  • Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

 

chatgpt sammendrag:

Spoiler

Ukraine's Encirclement Strategy: Ukraine is advancing its offensive along the Seym River in Kursk, Russia. With the destruction of two bridges and severe damage to a third, Ukrainian forces are attempting to encircle Russian troops. The goal is to trap Russian forces by cutting off their supply lines, similar to Ukraine's 2022 strategy in Kherson. The Seym River, though narrower than the Dnipro, poses a significant challenge to Russian efforts to reinforce or resupply their troops via pontoon bridges.

Comparison to Kherson, 2022: The video compares the current situation in Kursk with the 2022 Kherson offensive. In Kherson, Ukraine's use of HIMARS to destroy key bridges eventually forced Russian troops to withdraw, despite Kherson's formal annexation by Russia. The Kursk operation, however, differs in scale and population, with only 700-800 Russian troops at risk of encirclement compared to Kherson’s 30,000.

Challenges Facing Russian Forces: Russian forces face difficulties due to the smaller scale and rapid pace of the Kursk offensive. The video highlights the logistical and strategic challenges Russia faces, including the reliance on conscripts who may not be motivated to fight. Additionally, Ukraine's destruction of infrastructure complicates Russia’s ability to supply its forces, further hampering their defensive efforts.

Ukraine's Strategy Adjustments: Ukraine is focusing on reaching the river to establish a defensive boundary, allowing them to redeploy troops elsewhere. The offensive has shifted from a direct northern push to a more strategic east-west expansion, minimizing the need for additional defensive lines. The strategy also aims to exploit Russia’s limited ability to reinforce and resupply, especially with conscripts who cannot be redeployed to the Eastern front.

Political Implications: The video discusses the potential political fallout in Moscow due to the capture of Russian conscripts, who are seen as more politically sensitive than regular soldiers. This situation could lead to increased pressure on the Kremlin to negotiate prisoner exchanges, though Ukraine may use this leverage to extract better terms.

Conclusion: The video concludes by noting that the success of Ukraine’s Kursk offensive could mitigate concerns about manpower shortages elsewhere on the front, provided the conscripts do not attempt to retake lost territory. The potential impact on the broader war effort and the possibility of further Ukrainian incursions into Russian territory are also highlighted

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (58 minutter siden):

Kan utdype litt. De fleste trodde at vi(vesten) var sjalu på Russland og friheten de hadde der før de reiste ut av landet. De er også veldig bitre på andre verdenskrig, som de kaller for den store krigen. De mener de fortjener mye mer skryt for bidraget sitt.

Jeg er tidels enig i at vi (Vesten) ikke er flinke nok til å anerkjenne Russlands ekstreme innsats under andre verdenskrig. 

De var en svært viktig alliert, og resultatet av WWII kunne vært helt annerledes, dersom de ikke hadde bidratt. (Gjelder forsåvidt USA, England og flere andre, da!)

Jeg mistenker at Sovjet sin innsats druknet litt i alt rabaldere som skjedde i etterkant? Da de like gjerne annekterte halve Tyskland, og fortsatte med dette i mange mange tiår..! Hadde Sovjet valgt en annen strategi her, hadde vi kanskje husket de for sine viktige bidrag. I stedet husker vi de for den kalde krigen, og hvordan de iherdig prøvde å etablere et velfungerende kommunistisk system i Øst-Tyskland (spoiler alert: it did not work!)

Hvis vi spoler tilbake til krigen, synes jeg at jeg selv fikk alt for dårlig opplæring på skolen. Det var mye fokus på hvordan krigen påvirket lille Norge, kongens flukt, samt motstandsbevegelse, oppbygging av Norge i etterkant, etc., og fint nok det. Men på min skole var det samtidig alt for lite fokus på hva som skjedde utenfor Norge. Hvem andre som bidro, etc. (At befolkningen var litt delt, og at flere nordmenn tok nazistenes side, ble hysjet kraftig ned!)

Hadde jeg ikke fått bedre innsikt enn ungdomsskole-historieboka, er jeg redd jeg kunne ha trodd at Norge snudde krigen omtrent alene. At gutta på skauen var utslagsgivende, liksom ... 😅

Heldigvis vet jeg bedre nå. Og jeg har ikke glemt russernes innsats. Samtidig har jeg ikke glemt all dritten de kommer med i andre sammenhenger, da! 😳

  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 minutes ago, qualbeen said:

Heldigvis vet jeg bedre nå. Og jeg har ikke glemt russernes innsats. Samtidig har jeg ikke glemt all dritten de kommer med i andre sammenhenger, da! 😳

Noe som jeg tenker har hatt lite fokus er hvordan sovjet kunne bidra - pga støtte fra vesten. Våpen, drivstoff, osv osv. Men viktigere enn det er jo at sovjet hadde en stygg plan før hitler dolket dem i ryggen der sovjet og hitler skulle dele frie land. 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

 

Spoiler

Introduction: The podcast starts with updates on the situation in Ukraine, specifically the Kursk offensive, and explores the political implications of prisoner of war exchanges involving Azov fighters.

Battlefront Updates:

  • Ukrainian forces continue to advance in Kursk Oblast, targeting the Seym River to trap Russian troops between the river and the border.
  • Bridges have been destroyed or rendered inoperable, isolating around 3,000 Russian troops in a pocket south of the river.
  • Russia is attempting to build pontoon bridges, but Ukraine is targeting and destroying them with drones and artillery.

Russian and Ukrainian Military Movements:

  • The Russian MOD claims to have attacked Ukrainian forces near Vishva, showing how far Ukraine has advanced.
  • Ukrainian forces are aiming to close the pocket, trapping Russian soldiers, while Russia is bringing in additional troops, some of whom are less capable conscripts.
  • The Institute for the Study of War reports increasing Russian casualties, with families of conscripts protesting their deployment in Kursk.

Domestic and International Political Developments:

  • Ukrainian Parliament has passed a law effectively banning the Russian Orthodox Church of the Moscow Patriarchate, with concerns over potential backlash, particularly from U.S. figures.
  • President Zelensky’s strategy is seen as a high-risk maneuver to gain military and political leverage before upcoming U.S. elections.
  • Zelensky is pushing for long-range missile strikes on Russian territory, and prisoner exchanges are also politically significant, particularly concerning the Azov fighters.

International Reactions:

  • Russia continues to rule out peace talks, stating they are inappropriate while Ukrainian troops are on Russian soil.
  • Meanwhile, Western countries like Sweden express strong support for Ukraine, emphasizing the unrestricted use of supplied weapons.

Sanctions and Economic Impact:

  • Discussions about the effectiveness of sanctions on Russia reveal significant loopholes, with goods reaching Russia through third countries like Kazakhstan.
  • The UK is praised for its stringent controls on exports to Russia via third countries, setting an example for the EU.

Political Implications in Ukraine:

  • Tensions within the Ukrainian Parliament are highlighted, with frustrations over postponed laws and challenges in uniting MPs for crucial votes.
  • The relationship between Zelensky and Kyiv’s Mayor Klitschko is strained, reflecting deeper political rivalries.

Conclusion:

  • The situation in Ukraine remains fluid, with military advances, political maneuvering, and international support playing critical roles in the ongoing conflict.

This summary captures the detailed developments on the ground and the broader political context discussed in the transcript

 

Chatgpt er dørgende lat idag, og sammendraget bærer preg av det. Endel sentrale punkter mangler i sammendraget og jeg har ikke kapasitet til å forsøke å få en mer detaljert oversikt. Har du tid anbefaler jeg å lytte til den, heller enn å lese sammendraget. 

Endret av bojangles
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (9 minutter siden):

Man skal ikke glemme at Sovjet opprinnelig allierte seg med Tyskland og de delte Polen mellom seg. Det kan diskuteres hvor ærerikt det var å slenge tonnevis med folk i kjøttkverna fordi Stalin hadde kvittet seg med de fleste brukbare offiserene før krigen pga. paranoia. Innsatsen startet først når de selv ble invadert. Sovjet fikk masse materiell hjelp fra USA og Storbrittania, de allierte gjorde kjørte operasjoner for å lette på trykket mot øst, først ved å invadere Nord-Afrika, så Italia og tilslutt D-dagen. 

Hvis du tenker at historieopplæringen her i Norge var ræva, så skal jeg love deg at Russland sin er 100x verre. 

He he, nei, det var på ingen måte min intensjon å måle norsk historielærdom opp mot den russiske. (Eller opp mot andre land vi ikke liker å sammenligne oss med, for den del!) Selvfølgelig er russisk historie gjenfortalt med sovjet-briller, som legger et tykt slør over hva som faktisk skjedde.

Jeg burde kanskje nevnt alliansen mellom Sovjet og Hitler i forrige innlegg, og det faktum at de kun bidro etter at de ble dolket kraftig i ryggen (Hitler angrep like gjerne Sovjet. Et av mange feiltrinn fra hans side.)

Så neida. Måten de ble dratt inn i krigen på er også greit å ha i mente. Nå er det riktignok en rekke andre nasjoner som ei heller tok aktiv part i krigen før aksemakten tvang de inn. Hadde det ikke vært for Japan og Pearl Harbor, hadde f.eks. USA sannsynligvis fortsatt å vært nøytral i lang lang tid. Men plutselig gikk jo ikke det lenger. Det amerikanske folket ble "all in" for aktiv deltagelse i krigen!

 

EDIT: Men nå innser jeg at jeg (nok en gang) lar meg avspore, og plutselig er langt utenfor trådens tema. Sry! Konklusjonen er vel at vi i vesten kanskje ikke er flinke nok til å anerkjenne enkelte elementer Sovjet bidro med mot Nazityskland, og at presset Hitler fikk fra flere hold, ble for vrient å stå i mot. Samtidig er det jo et mildt sakt lite kledelig foranledning, og også etterspill, som gjør at Vestens syn på Sovjetisk deltagelse blir sånn ... "meeh"! 

 

Endret av qualbeen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
fivebigcities skrev (8 timer siden):

På en annen side, så er det vel neppe noe jeg kunne ha skrevet (unntatt "Russland er bæsj") som du ikke ville ha avfeid som enten "bullshit" og "whataboutism", sannsynligvis.

Men fortell meg gjerne hva du mener jeg skrev som ikke er riktig.

Formålet med annekteringen av Krim og krigen i Øst-Ukraina var å starte en lavintensitetskonflikt som forhåpentligvis skulle holde Ukraina ute av først og fremst NATO.

Det siste er feil. Som eg har sagt, så var dette aldri nokon aktuell problemstilling før Russland gjekk til krig i 2014/2015, og heller ikkje før dei invaderte i 2022. Det er krigen som gjer at Ukraina har snudd.

Endret av torbjornen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (59 minutter siden):

Men nå innser jeg at jeg (nok en gang) lar meg avspore, og plutselig er langt utenfor trådens tema. Sry!

Det å forstå det russiske folk og deres mentalitet må nå være langt innenfor trådens tema. 

 

torbjornen skrev (46 minutter siden):

Det siste er feil. Som eg har sagt, så var dette aldri nokon aktuell problemstilling før Russland gjekk til krig i 2014/2015, og heller ikkje før dei invaderte i 2022. Det er krigen som gjer at Ukraina har snudd.

Men hva er egentlig motivasjonen til putin? Det sies at han vil ha buffer mot Nato. Det sies også at han vil innføre sovjet igjen. Men han må da virkelig ha hatt en anelse om tilstanden på økonomien og militæret før de gikk inn i 22? De hadde jo 8 år på å forberede seg, og alikevell går det så dårlig. De er snart tom for mye viktig materiell også. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (1 time siden):

Jeg er tidels enig i at vi (Vesten) ikke er flinke nok til å anerkjenne Russlands ekstreme innsats under andre verdenskrig. 

De var en svært viktig alliert, og resultatet av WWII kunne vært helt annerledes, dersom de ikke hadde bidratt. (Gjelder forsåvidt USA, England og flere andre, da!)

Jeg mistenker at Sovjet sin innsats druknet litt i alt rabaldere som skjedde i etterkant? Da de like gjerne annekterte halve Tyskland, og fortsatte med dette i mange mange tiår..! Hadde Sovjet valgt en annen strategi her, hadde vi kanskje husket de for sine viktige bidrag. I stedet husker vi de for den kalde krigen, og hvordan de iherdig prøvde å etablere et velfungerende kommunistisk system i Øst-Tyskland (spoiler alert: it did not work!)

Hvis vi spoler tilbake til krigen, synes jeg at jeg selv fikk alt for dårlig opplæring på skolen. Det var mye fokus på hvordan krigen påvirket lille Norge, kongens flukt, samt motstandsbevegelse, oppbygging av Norge i etterkant, etc., og fint nok det. Men på min skole var det samtidig alt for lite fokus på hva som skjedde utenfor Norge. Hvem andre som bidro, etc. (At befolkningen var litt delt, og at flere nordmenn tok nazistenes side, ble hysjet kraftig ned!)

Hadde jeg ikke fått bedre innsikt enn ungdomsskole-historieboka, er jeg redd jeg kunne ha trodd at Norge snudde krigen omtrent alene. At gutta på skauen var utslagsgivende, liksom ... 😅

Heldigvis vet jeg bedre nå. Og jeg har ikke glemt russernes innsats. Samtidig har jeg ikke glemt all dritten de kommer med i andre sammenhenger, da! 😳

 

bojangles skrev (1 time siden):

Noe som jeg tenker har hatt lite fokus er hvordan sovjet kunne bidra - pga støtte fra vesten. Våpen, drivstoff, osv osv. Men viktigere enn det er jo at sovjet hadde en stygg plan før hitler dolket dem i ryggen der sovjet og hitler skulle dele frie land. 

Eg meiner at vi lærte om alt dette i historie på ungdomsskulen, same året som Tyskland vart samla. I tillegg nemnte historieboka Moskva-prosessane på 1930-talet, der den paranoide Stalin reinska ut motstandarane ved at desse stod fram i retten og "innrømte" ein masse ting. Derimot kan eg ikkje hugse at Holodomor var nemnt, men det kan også vere fordi eg har gløymt det. Skuleåret 1990/1991 var historie i 7. klasse på ungdomsskulen spennande, ikkje minst fordi det skjedde mykje akkurat då. Tysklands samling (på 13. årsdagen min) er nemnt. Vinteren 1991 prøvde dei baltiske statane å bryte ut, men eg trur dei fekk lite støtte frå USA eller Vesten. I august 1991 kom kuppet mot Gorbatsjov, Jeltsin stod på ei stridsvogn i Moskva og talte til folket. Og snart var Sovjetunionen si tid over.

Endret av torbjornen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (1 time siden):

He he, nei, det var på ingen måte min intensjon å måle norsk historielærdom opp mot den russiske. (Eller opp mot andre land vi ikke liker å sammenligne oss med, for den del!) Selvfølgelig er russisk historie gjenfortalt med sovjet-briller, som legger et tykt slør over hva som faktisk skjedde.

Jeg burde kanskje nevnt alliansen mellom Sovjet og Hitler i forrige innlegg, og det faktum at de kun bidro etter at de ble dolket kraftig i ryggen (Hitler angrep like gjerne Sovjet. Et av mange feiltrinn fra hans side.)

Så neida. Måten de ble dratt inn i krigen på er også greit å ha i mente. Nå er det riktignok en rekke andre nasjoner som ei heller tok aktiv part i krigen før aksemakten tvang de inn. Hadde det ikke vært for Japan og Pearl Harbor, hadde f.eks. USA sannsynligvis fortsatt å vært nøytral i lang lang tid. Men plutselig gikk jo ikke det lenger. Det amerikanske folket ble "all in" for aktiv deltagelse i krigen!

 

EDIT: Men nå innser jeg at jeg (nok en gang) lar meg avspore, og plutselig er langt utenfor trådens tema. Sry! Konklusjonen er vel at vi i vesten kanskje ikke er flinke nok til å anerkjenne enkelte elementer Sovjet bidro med mot Nazityskland, og at presset Hitler fikk fra flere hold, ble for vrient å stå i mot. Samtidig er det jo et mildt sakt lite kledelig foranledning, og også etterspill, som gjør at Vestens syn på Sovjetisk deltagelse blir sånn ... "meeh"! 

 

USA var prega av isolasjonisme, akkurat som MAGA-folket er i dag. Det har tidlegare blitt lagt ut illustrerande bilete her i tråden av demonstrantar som kravde at USA måtte forhandle med Hitler osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...