Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Sitat

Kyiv expects stealth from the US to place it under F-16 wing
The Biden administration is taking steps in the next phase of the “F-16 for Ukraine” initiative, focusing on delivering stealth munitions that could bolster Kyiv’s efforts to push back against Russian forces in temporarily occupied territories. American experts suggest that the Joint Air-to-Surface Standoff Missiles [JASSM] might be on the list for potential delivery to Ukraine. 

https://bulgarianmilitary.com/2024/08/20/kyiv-expects-stealth-from-the-us-to-place-it-under-f-16-wing/

  • Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 26.7.2024 at 5:24 PM, torbjornen said:

Dette var ein lang vegg av tekst som for det meste er bullshit og whataboutism.

Det var aldri fleirtal i Ukraina for at Ukraina skulle bli med i NATO, verken før annekteringa av Krim i 2014 eller før fullskalainvasjonen i 2022. Derimot har krigen i Ukraina gitt to nye NATO-medlemmer, NATO rustar opp, og land som grensar til Russland væpnar seg til tennene. Samstundes trekkjer Russland styrkar og utstyr vekk frå grensene mot NATO for å setje dei inn i kjøtkverna i Ukraina.

Så kva var den eigentlege grunnen til annekteringa av Krim, krigen i Aust-Ukraina og fullskalainvasjonen i 2022?

På en annen side, så er det vel neppe noe jeg kunne ha skrevet (unntatt "Russland er bæsj") som du ikke ville ha avfeid som enten "bullshit" og "whataboutism", sannsynligvis.

Men fortell meg gjerne hva du mener jeg skrev som ikke er riktig.

Formålet med annekteringen av Krim og krigen i Øst-Ukraina var å starte en lavintensitetskonflikt som forhåpentligvis skulle holde Ukraina ute av først og fremst NATO.

Lenke til kommentar
On 25.7.2024 at 9:46 PM, Entern said:

Nei @fivebigcities, tviler på at selv Sauron/Putler tenker på de russiske soldatene som Uruk-Hai.

Uruk-Hai = elitesoldater, sterke, tøffe, utholdende og disiplinerte.

Dette er ikke Uruk-Hai.

Feige, svake, udisiplinerte, bare farlige pga grusomhet, antall og frykt for lederne sine som er så sterk at de heller dør enn å trosse dem fordi frykten for pisken er sterkere enn frykten for fiendens våpen, og som gjerne myrder hverandre når som helst når det passer seg…jepp. Allminnelige orker.

 

Mer seriøst, jo visst er det kulturforskjell, stor kulturforskjell. De har levd under grusomme åk i åtte hundre år.

Det er ikke viktig for meg akkurat hvilke dehumaniserende ord og uttrykk dere bruker for å skille "dem" fra "oss". Ringenes Herre-universet falt meg bare inn først.

Lenke til kommentar
fivebigcities skrev (14 minutter siden):

Formålet med annekteringen av Krim og krigen i Øst-Ukraina var å starte en lavintensitetskonflikt som forhåpentligvis skulle holde Ukraina ute av først og fremst NATO.

Dette er det vel svært delte meninger om, og jeg er ikke enig.

Formålet har etter mitt syn hele veien vært å grabbe til seg land og innlemme Ukrainsk territorie i Russland. Jeg mener annekteringskrigen Russland nå fører beviser at invasjonene av Krym og i Donbass var en del av dette. Også invasjonen av Georgia i 2008 hadde samme formål.

Uansett så er det ingenting som har trukket Ukraina nærmere et NATO-medlemskap enn fullskalainvasjonen i 2022, og det er vel i det hele tatt svært tvilsomt at Putin er veldig redd for NATO.

Endret av Snikpellik
  • Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 26.7.2024 at 12:23 PM, Brother Ursus said:

Den eneste måten Ukraina kan eskalere denne krigen på er ved å bruke atomvåpen de ikke har. Utover det har Russland har brutt alle krigens regler og internasjonale lover inkludert bruke av masseødeleggelsesvåpen mot militære stillinger (stridsgass), og bruk av internasjnalt banlyste våpen mot sivile.

 

Er at Russland er en imperialistisk drittstat, alltid har vært det, og sansyneligvis alltid kommer til å være det, og at ukrainerne ønsket å gå i retning av frihet og demokrati.

 

 

Ja. Fordi USA hadde ikke hatt noe valg. De ville måttet innta en defensiv positur PÅ EGET TERRITORIUM.

USA hadde da for faen ikke invandert Mexico selv om de hadde blitt med i BRICS eller CSTO.

Det går fint an for Ukraina å eskalere denne krigen uten bruk av atomvåpen. Kom igjen. Dessuten, om du går tilbake, så vil du se at jeg ikke bare snakket om Ukraina, men om hva en konsekvens av vestlig innblanding kan være.

Man må enten være naiv eller dum, hvis man tror at USA bare hadde sittet og sett på at Mexico eller Canada hadde blitt medlem av CSTO.

Lenke til kommentar
4 hours ago, Drogin said:

Grove påstander uten kilde

Du sier Donbas mangler ammunisjon og må rasjonere på utstyr fordi alt går til Kursk. Det vil jeg gjerne se en kilde på.
Det er klart at alt utstyr som er i Kursk teoretisk sett kunne vært i Donbas, men å hevde at det må rasjoneres er noe ganske annet. Sist jeg hørte var det rapportert at Ukraina hadde godt med ammunisjon. Større hjelpepakker med ammunisjon strømmer på fra både USA og EU.

Tror det var FT som meldte det, gjenngitt av bl.a. Pravda.

One Ukrainian artillery brigade commander in Ukraine’s east told the Financial Times that part of the reason for the Russian advance was Kyiv moving its scarce resources north.

His troops were back to rationing shells for their canons – the first time since US aid to Ukraine was held up by Congress – because ammunition had been reallocated for the incursion into Russia’s Kursk Oblast.

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (5 minutter siden):

For de ville jo forsatt trengt buffer mot NATO...

Ja og i en skjebnens ironi blir bufferen mot NATO bare større og større - dess mer land Ukraina tar fra Russland.

Men litt alvorlig talt så er det vel mye som tyder på at USA bruker Ukraina veldig kynisk i denne krigen. Man ofrer forsvarere av sitt eget fedreland (Ukrainerne) mot en stor overmakt (russerne) med prisen av at russerne svekkes gradvis. Gir de litt og litt våpen, de må krige med hånda på ryggen.

Samtidig som man holder krigen i gang blir det viktig for hele EU å øke forsvarsbudsjettene - dette tjener også amerikanerne på da forsvarsindustrien der borte en enormt stor.

En annen grunn er selvsagt at man ikke ønsker en kollaps av russland. Samtidig - historisk sett, så er det vel flere land som har "ønsker" om å få tilbake land urettmessig stjålet fra, så hvordan kartet ser ut som hundre år er helt umulig å si. At dette ender med en russisk kollaps er det vel liten tvil om - tror ikke det blir pent når den dagen kommer..

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Kjell Iver said:

Ja og i en skjebnens ironi blir bufferen mot NATO bare større og større - dess mer land Ukraina tar fra Russland.

Men litt alvorlig talt så er det vel mye som tyder på at USA bruker Ukraina veldig kynisk i denne krigen. Man ofrer forsvarere av sitt eget fedreland (Ukrainerne) mot en stor overmakt (russerne) med prisen av at russerne svekkes gradvis. Gir de litt og litt våpen, de må krige med hånda på ryggen.

Samtidig som man holder krigen i gang blir det viktig for hele EU å øke forsvarsbudsjettene - dette tjener også amerikanerne på da forsvarsindustrien der borte en enormt stor.

En annen grunn er selvsagt at man ikke ønsker en kollaps av russland. Samtidig - historisk sett, så er det vel flere land som har "ønsker" om å få tilbake land urettmessig stjålet fra, så hvordan kartet ser ut som hundre år er helt umulig å si. At dette ender med en russisk kollaps er det vel liten tvil om - tror ikke det blir pent når den dagen kommer..

 

Joda, sier ikke at ikke amerikanerne er veldig kyniske (gjelder nok europiske land også). Men sett fra Ukraina sin side, så tror jeg at selv den nåværende situasjonen uendelig er å foretrekke over det å bli erobret av Russland. Du kan spørre polakker eller finner om det samme og høre hva de sier. 

Endret av Kalle Klo
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (12 minutter siden):

 

 

Skjønner ikke helt.

Tidligere var det snakk om 700 som kunne bli omringet, men så ble det nevnt at elven var så smal at de bare kunne svømme over. Nå er det plutselig blitt 3000 som kan bli omringet...? Har de bare sittet der nå i snart 2 uker..? Virker helt uforståelig..

Så er det en Julian fra Bild som poster dette på twitter med henvisning til Bild med denne posten. Regner med de mener bladet Bild - og ikke "bildeanalysere".. :)

 

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Just now, Kjell Iver said:

Skjønner ikke helt.

Tidligere var det snakk om 700 som kunne bli omringet, men så ble det nevnt at elven var så smal at de bare kunne svømme over. Nå er det plutselig blitt 3000 som kan bli omringet...? Har de bare sittet der nå i snart 2 uker..? Virker helt uforståelig..

Så er det en Julian fra Bild som poster dette på twitter med henvisning til Bild med denne posten. Regner med de mener bladet Bild - og ikke "bildeanalysere".. :)

 

Ikke jeg heller, for det var meldt allerede for et par dager siden at nesten alle hadde kommet seg over elven, dog uten en del utstyr. Men vi får tro og håpe at Bild har en brukbar kilde for å hevde noe slikt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...