Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 hour ago, torbjornen said:

Kva skal til for at Ukraina skal greie å skyte ned ballistiske missil?

Ennå mer Patriot systemer. Patriot har tidligere klart å skyte ned ballistiske missiler og bevist at de klarer brasene. Men da må Ukraina motta flere Patriot systemer .

 

1 hour ago, torbjornen said:

Kan meldinga/påstanden om at han trekte styrkane tilbake vere frå før Kursk-invasjonen starta?

 

Naturligvis kan det være slik, men meldingen ble postet rett før jeg la den ut. Og det er jo et par dager siden belarus sist sendt styrker til grensen mot Ukraina. Så jeg tenker det er korrekt, men det regner jeg med vi ser i løpet av dagen om det kommer flere meldinger som støtter denne. Gjør det ikke kan vi nok avfeie den som feil eller at den ble postet lovlig sent. 

 

1 hour ago, Delvis said:

Eller at det skjer en oppstand innad i Russland skaper kaos nok til at regimet faller. Vet ikke hvor sannsynlig det er at det kan skje? Ukrainas utbrudd inn i Russland kan muligens påvirke positivt i så måte?

Vi har hørt om en Russisk frigjøringshær og om en fremmedlegion med frivillige fra alle deler av verden. Hvor befinner de hærene seg i situasjonen nå? Hvis de er av noen betydning da.

 

Ja jo det kan skje. Jeg har jo håpet på at indre kaos i russland skal tenne en gnist som vokser og skaper stor nok uro til at putins makt kollapser. Det har vært mange episoder der jeg virkelig trodde katalysatoren for indre uro var på plass. Både marsjen mot moskva, samt de gangene de russiske rebellene har tatt seg inn i russland og i praksis har bedrevet borgerkrig mot putin-regimet. Men uten hell. Så hva skal til for at russerne ristes ut av apatien? Kanskje den russiske folkesjela er så forkullet og sort at de virkelig gir helt faen?

Uten at vi vi antallet med sikkerhet så ble det sagt at de russiske rebellene utgjorde en styrke på opp mot 10 000 mann. Det er lite eller ingenting som kan understøtte et slikt antall rebeller som er klare for styrte putin. Men om det nå er i det minste en samlet styrker på et par tusen mann så burde de straks oppsøke den døgnåpne "tanks og rakett sjappa" i Ukraina og ruste seg til tennene og starte ennå en front i russland. Dersom de skulle klare noe mer enn kun hyppige aksjoner over maks et par dager, altså at de avanserer over et litt større område og også klarer å holde på dette ved å grave seg ned så kan det kanskje få misfornøyde russere til å våkne og selv delta i kampen mot putin. 

Og litt av poenget er jo at ikke alle motstandsmenn trenger lang trening eller masse utstyr. Ei heller må de være i god fysisk form eller unge. Regimemotstand kan alle yte på sitt vis. Alt fra plakater, tagging, stifte motstandsmøter, eller bare stikke fyr på ting. Alle kan bidra, unge som eldre. 

Et inderlig hat mot putin er strengt tatt det viktigste. Å starte en brann krever ikke mer enn en lighter og en sigarett og det er mange fabrikker og installasjoner i russland som jeg gjerne skulle sett stå i brann fordi de bidrar til russlands krigsmaskin. 

Endret av bojangles
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Drogin skrev (58 minutter siden):

Flybaser og Krim-halvøya

Du mener Ukraina utviser dårlig dømmekraft ved å angripe mål på Krim, istedenfor flybaser.
Det er godt kjent at det både har vært nettopp flybaser på Krim, samt at Ukraina ikke har fått lov å bruke langtrekkende vestlige våpen mot flybaser inne i Russland.

Her må det også nemnast at 1/3 av den russiske Svartehavsflåten er slått ut, og at den viktige korneksporten frå ukrainske hamner går for fullt. Dette er viktig for Ukraina.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
bojangles skrev (10 minutter siden):

Ja jo det kan skje. Jeg har jo håpet på at indre kaos i russland skal tenne en gnist som vokser og skaper stor nok uro til at putins makt kollapser. Det har vært mange episoder der jeg virkelig trodde katalysatoren for indre uro var på plass. Både marsjen mot moskva, samt de gangene de russiske rebellene har tatt seg inn i russland og i praksis har bedrevet borgerkrig mot putin-regimet. Men uten hell. Så hva skal til for at russerne ristes ut av apatien? Kanskje den russiske folkesjela å så forkullet og sort at de virkelig gir helt faen?

Uten at vi vi antallet med sikkerhet så ble det sagt at de russiske rebellene utgjorde en styrker på opp mot 10 000 mann. Det er lite eller ingenting som kan understøtte et slikt antall rebeller som er klare for styrte putin. Men om det nå er i det minste en samlet styrker på et par tusen mann så burde de straks oppsøke den døgnåpne "tanks og rakett sjappa" i Ukraina og ruste seg til tennene og starte ennå en front i russland. Dersom de skulle klare noe mer enn kun hyppige aksjoner over maks et par dager, altså at de avanserer over et litt større område og også klarer å holde på dette ved å grave seg ned så kan det kanskje få misfornøyde russere til å våkne og selv delta i kampen mot putin. 

Og litt av poenget er jo at ikke alle motstandsmenn trenger lang trening eller masse utstyr. Et inderlig hat mot putin er strengt tatt det viktigste. Å starte en brann krever ikke mer enn en lighter og en sigarett og det er mange fabrikker og installasjoner i russland som jeg gjerne skulle sett stå i brann fordi de bidrar til russlands krigsmaskin. 

Kanskje det er like realistisk som å tro på politiske omveltninger i vesten? Husk at om Putin utsettes for et palasskupp, så vil ikke en vestligvennlig liberaler komme til makten. Sannsynligvis heller en som er enda mer putinsk…

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Drogin said:

Som vanlig er det ikke oppgitt en eneste kilde, og mye av dette er svært spekulativt selv om du som vanlig uttrykker deg i absolutter som om du sitter på en fasit. Og absolutt hele teksten fokuserer kun på ukrainske "svakheter" uten å vie Russiske problemer en eneste setning.

Ja det blir ensidig. Ukrainske styrker har nå tatt 92 landsbyer i kursk og kontrollerer ca 1250 kvadratkilometer av russland. Tallet er lite opp mot størrelsen på russland. Men tallet er større enn det Ukraina kontrollerte sist uke. Faktisk 25% større. For en uke siden kontrollerte Ukraina 75 landsbyer. Så selv om tempoet er skrudd ned så spiser Ukraina fortsatt russisk areal. 

Det var også mye fokus på at Ukraina tapte panser og menn i kursk. Jeg vet ikke helt hva jeg skal si, kan man egentlig vente noe annet? Det er krig tross alt, og Ukraina er på offensiven i russland. Selvsagt vil det bli tap. Det avgjørende er vel at tapene ikke blir større enn hva Ukraina kan håndtere. 

Det var jo ikke slik at når krigen kun var i Ukraina så led Ukraina ingen tap. 

Og alle vestlige støttespillere som har donert utstyr, våpen og ammo har vel også en forståelse for dette, og klargjør nye runder med støtte? 

Det er ennå for tidlig å falle en dom over den Ukrainske spesialoperasjonen i russland. Og hva som skjer videre er dessverre også litt utenfor Ukrainas kontroll, feks at Ukrainas allierte sender påfyll av ammo, skyts, granater osv uten opphold. Et politisk skifte hos 3 store bidragsytere er kanskje nødvendig, i form av at Ukraina selv kan bestemme hvordan de vil benytte det de mottar av våpen og våpensystemer. Om Ukraina plutselig får grønt lys for bruk av long range missiler kan det bli en viktig faktor. Så alt er faktisk ikke opp til Ukraina. Og det svartmales i overkant hos enkelte. 

Endret av bojangles
  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
bojangles skrev (2 minutter siden):

Bra! Mer av det som har visst seg å virke. Kanskje USA skulle donere mer Bradleys?

Flere Bradleys er sikkert en god ide?, så om ikke USA donerer, så bør Norge vurdere å kjøpe opp en haug å sende til Ukraina.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
bojangles skrev (38 minutter siden):

Bare som en påminnelse om at ikke alt av Ukrainske ressurser og krigskapital befinner seg i kursk regionen i russland. Ukraina kjemper fortsatt i okkuperte områder i Ukraina. 

... og at ein må ta informasjonen/påstandane med ei klype salt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...