Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dragavon skrev (9 minutter siden):

Hvis byttehandelsavtaler skulle finne sted, vil det ikke lenge være snakk om kinesiske handel, men om direkte statsinngrep som dermed vil gjør risikoen for sanksjonstiltak og handelsrestriksjoner mot Kina langt mye større enn tidlig fra USA og EU, og dette ser ikke Xi ut til å bry seg om. Det er allment kjent at meget mange kineserne med sterke interesser er mektig frustrert, og selv om Xi har blitt den mektigste mannen i Kinas historie siden keiserdømmets fall - selv Mao er ikke så mektig som Xi nå - har mange mer og mer innsett at samhandelen mellom Kina og Vesten er blitt sterkt skadelidende. I Vesten har samarbeidspartnere og selgerne begynte å innse at Kina har blitt et tapsprosjekt fordi de hadde ignorert at de hadde lært opp sine konkurrenter som truer med å ruinere dem. I Kina har mange selskapslederne innsett at de har ganske dårlige marginer for å overleve om hovedmarkedet skulle utebli. 

Men uansett er EU/EØS nå nødt til å reise murer mot Kina som USA allerede har gjort. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar

President Aleksandr Lukasjenko har ingen planer om å hindre migranter fra kriserammede områder fra å ta seg gjennom Belarus på vei til EU.

Det var Lukasjenko selv som sa dette mandag i et intervju med russisk fjernsyn.

– Jeg får en løkke rundt halsen i form av sanksjoner, og så blir det krevd at jeg skal beskytte EU mot denne strømmen av migranter? Det vil ikke skje, sa presidenten.

EU, og Polen i særdeleshet, har beskyldt Lukasjenko og hans allierte, president Vladimir Putin, for bevisst og planlagt ha styrt strømmen av ulovlige migranter til EU siden 2021 ved hjelp av transport og falske visa.

Hovedruten går gjennom Belarus til den polske grensen.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 7
Lenke til kommentar
Kjell Iver skrev (20 timer siden):

Det er bare synd at så snart et innlegg er negativt for Ukraina, så diskuteres ikke selve innlegget, altså saken, men man diskuterer personen.

Det stemmer ikke. Det er nok av innlegg her som fremhever ting som ikke er positivt for Ukraina. Men det handler litt om måten ting legges frem på.

Hvis det legges frem som at "det er synd Ukraina ikke vinner fordi russerne jo er umulige å stoppe fordi de er så nådeløse og er villige til å tape alt så lenge de tar land" så understøttes jo et narrativ om at det egentlig nesten er nytteløst å kjempe imot fordi russerne bare vil fortsette med nærmest uendelig med ressurser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (17 timer siden):

Dette har vært tilfelle i over to år nå, og det ville sansyneligvis skjedd med eller uten en Kursk-offensiv. Det er slik russerne opererer. De har ikke noe tak for tap, så de kjører på og kjører på, som en kvern. Mekaniserte vestlige manøvreringsstyrker ville ikke gjort stort for å forandre det. Annet enn at de også sakte men sikkert ville blitt tæret opp, uten å foreta seg noe strategisk fornuftig. Det var som jeg har sagt mange ganger nå slik russerne mistet sine VDV-styrker og andre elitestyrker.

Nok en gang gjentar du dette poenget. Var det noen gang noen som svarte på det? Jeg trakk også frem dette poenget i et annet innlegg her. Kan ikke huske å ha fått noe svar.

Man spør og spør og spør om noen virkelig mener at man skal kaste bort disse topptrente manøvreringsstyrkene på å sitte i skyttergraver og bli bombet, eller om de faktisk skal få gjøre det de er trent til å gjøre. Fullstendig stillhet.  

Brother Ursus skrev (17 timer siden):

 

Definitivt ikke alle i Kursk som er veldig fornøyde med Putin. Håper denne mannen får asyl i Ukraina om ukrainske styrker trekker seg ut i fremtiden.

Er det bare jeg som får litt dårlige vibber av denne videoen? Mannen har et ansiktsuttrykk som kan tilsi at han er redd. Kanskje han rett og slett sier det han tror ukrainerne vil høre, fordi han er redd for hva de kan gjøre med ham ellers?

Det er litt som "avstemninger" i områder okkupert av Russland. Når det står soldater med våpen og følger med på hva du stemmer på, så stemmer du sannsynligvis på det som minst sannsynlig vil få deg skutt.

Men for all del, det kan jo være at han og andre oppriktig er lei av Kreml-våset, og at de ser at ukrainerne ikke ønsker å skade dem.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Markiii skrev (2 timer siden):

Nok en gang gjentar du dette poenget. Var det noen gang noen som svarte på det? Jeg trakk også frem dette poenget i et annet innlegg her. Kan ikke huske å ha fått noe svar.

Man spør og spør og spør om noen virkelig mener at man skal kaste bort disse topptrente manøvreringsstyrkene på å sitte i skyttergraver og bli bombet, eller om de faktisk skal få gjøre det de er trent til å gjøre. Fullstendig stillhet.  

Er det bare jeg som får litt dårlige vibber av denne videoen? Mannen har et ansiktsuttrykk som kan tilsi at han er redd. Kanskje han rett og slett sier det han tror ukrainerne vil høre, fordi han er redd for hva de kan gjøre med ham ellers?

Det er litt som "avstemninger" i områder okkupert av Russland. Når det står soldater med våpen og følger med på hva du stemmer på, så stemmer du sannsynligvis på det som minst sannsynlig vil få deg skutt.

Men for all del, det kan jo være at han og andre oppriktig er lei av Kreml-våset, og at de ser at ukrainerne ikke ønsker å skade dem.

Vanskelig å si da det faktisk er en fremmed soldat han prater med.
Samtidig husker jeg da Prigozhin raste gjennom Belgorod så var det ingen som var negative til det. Husker flere videoer der Prigozhin snakket med russiske generaler der de virket positive til kuppforsøket. 
Tror Russerne er fanget i en vanskelig situasjon der du har et regime du ikke kan kritisere uten å bli sendt til straffeleir. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
bojangles skrev (11 timer siden):

Skeptisk. Det å sende vernepliktige inn i en slik blodig krig, vernepliktige som ikke har krigserfaring det tror jeg ender dårlig for putin. Vi så vernepliktige overgi seg raskere enn noen gang tidligere i krigen når Ukraina angrep kursk. 

Det er heller ikke likefrem å kalle inn nye til krigen, for da blir det gjerne også kalt inn ynglinger fra eliten, overklassen og øvre middelklasse. Ynglinger som kommer fra mer eller mindre møblerte hjem. Både disse og de vernepliktige vil bli savnet og deres død vil neppe bli forbigått i stillhet. Og mødrene til disse guttene har gjerne både kontaktnett, tid og ressurser til å protestere. 

Jeg tror ikke kursk kan møtes på annet vis enn å hente erfarne soldater til russland fra fronten i Ukraina. Så forsøker kanskje putin å spe på med vernepliktige en stund men om tusenvis av dem blir krigsfanger eller møter en tidlig død håper og tror jeg at noen i russland vil starte å protestere. For da er det russlands fremtid som dør i krig.  

 

Sjørøver skrev (6 timer siden):

En god tråd som kan leses i sin helhet i linken under for de som ikke har twitter. Handler om russiske vernepliktige. 

https://threadreaderapp.com/thread/1825452740501282870.html

 

Twitter-tråden gjev vel inntrykk av at også dei vernepliktige er dei som er nedst på rangstigen i Russland.

Er det slik at den russiske middelklassen slepp unna krigen uansett, med mindre Moskva eller St. Petersburg blir invadert?

Endret av torbjornen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Entern skrev (4 timer siden):

Så spørs det om hovedmålet med operasjonen i Kursk er å skape en buffer, eller om Zelensky bløffer for å lure russerne 😉

Selv om situasjonen er alvorlig, og dette helt klart skaper en buffersone i den grad at man flytter fronten, men så er det helt åpenbart at mye av det Ukraina sier og gjør er en soleklar parodi på Russlands invasjon av Ukraina.

De skaper en buffersone. De snakker med folk som ønsker dem velkommen og mer til. De snakker med folk som snakker Ukrainsk. De tuller med å etablere selvstendige republikker. I det hele tatt, de gjør som Russland, bare uten drap, tortur, voldtekter og kidnapping.

Så, denne offensiven har helt klart flere mer eller mindre tilsiktede og utilsiktede effekter, og målgruppene og meningen bak det som sies er mange og har flere lag. 

Og klart, klarer man å bløffer å så tvil hos fienden er dette også nyttig... 

Endret av Serpentbane
  • Liker 3
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Markiii skrev (4 timer siden):

Det stemmer ikke. Det er nok av innlegg her som fremhever ting som ikke er positivt for Ukraina. Men det handler litt om måten ting legges frem på.

Hvis det legges frem som at "det er synd Ukraina ikke vinner fordi russerne jo er umulige å stoppe fordi de er så nådeløse og er villige til å tape alt så lenge de tar land" så understøttes jo et narrativ om at det egentlig nesten er nytteløst å kjempe imot fordi russerne bare vil fortsette med nærmest uendelig med ressurser.

Eg oppfattar ikkje innlegga hans slik. Det alle er einige om er at Ukraina får for lite hjelp, for seint. Framleis legg vestlege land med USA i spissen avgrensningar på bruk av vestlege våpen, slik at Ukraina må kjempe med ei hand på ryggen. Russland avanserer, og russiske glidebomber øydelegg ukrainske posisjonar. Ukraina blir nekta å bruke vestlege våpen til å ta ut russiske flybasar, slik at ein får slutt på glidebombene.

I fjor var det ein brukar (ikkje JK22) som fekk kritikk for å snakke om å kjempe til siste ukrainar. No i dag(?) brukte til og med @Brother Ursusdette uttrykket om USA.

Ingen seier at å kjempe mot Russland er nyttelaust. Men derimot at Vesten sviktar Ukraina. Enten fordi ein er redd for atomtruslane og "raude linjer". Eller fordi ein er redd for konsekvensane dersom Russland går i oppløysing. Ei tredje mogeleg årsak er at ein prøver å dra ut krigen så lenge som råd for å svekke Russland mest mogeleg, men som også vil seie å kjempe til siste ukrainar.

Endret av torbjornen
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Markiii said:

Privat video?

dragavon har rett, det er en kamp gående på youtube der kanaler som rapporterer fra Ukraina og ikke er pro-russiske ofte får en strøm av falsk klager - feks brudd på copyright, youtube-regler, falskneri osv. Det youtube da gjør er å fjerne video - vi ser det som om video er satt privat - til kanalens eier evt. har vunnet frem med dokumentasjon/argumentasjon om at det er falske påstander. Det virker rett og slett som det er blitt ennå en arena for russisk hybridkrig. 

Uansett - vi får ikke gjort annet enn av kan bli flinkere å legge ved sammendrag av video. Husker ikke i farten hvilken video jeg postet - men jeg sjekket nå og jeg hadde ikke laget sammendrag. Så da var det nok en veldig kort video på typ under 2 minutter. Og da en det kanskje en video av en av amerikansk presse.  Forventer ikke at noen skal forsøke å lete opp hvilken video det var - det blir meningsløst, når en strøm falske klager er nok til få tatt ned hvem video som helst. Midlertidig. 

Lærdommen må bli å enten skrive sammendrag selv av video, eller la chatgpt ta seg av oppgaven. Da kan folk lese hovedpunktene i video selv om video blir fjernet, og dermed blir det å aktivt motarbeide russisk hybridkrig. Og det er vel nobelt?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
4 hours ago, torbjornen said:

Er det slik at den russiske middelklassen slepp unna krigen uansett, med mindre Moskva eller St. Petersburg blir invadert?

Neppe middelklassen, men barn av eliten og top-dogs i overklassen kan nok regne med å sitte helt trygt i moskva uansett hva som skjer. 

putin og eliten har faktisk vært i forkant her, de har laget en ny avdeling i forsvaret. Noe sånn som avdeling for indre sikkerhet el noe slikt. For all praksis en avdeling som aldri vil se kamphandlinger. Barn av eliten havner der og ikke på fronten. I det minste til det virkelig brenner på dass. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
8 hours ago, Markiii said:

Er det bare jeg som får litt dårlige vibber av denne videoen? Mannen har et ansiktsuttrykk som kan tilsi at han er redd. Kanskje han rett og slett sier det han tror ukrainerne vil høre, fordi han er redd for hva de kan gjøre med ham ellers?


Det er mulig han også er redd fordi han forventer samme oppførsel fra Ukrainas hær som Russlands hær har hatt i Ukraina. Men jeg synes det var lite smart av personen som filmer å publisere både navn og bilde på denne mannen. Det burde vært sladdet. Hvis ikke bør de ta ham med seg tilbake til Ukraina når de én dag forlater området.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, torbjornen said:

I fjor var det ein brukar (ikkje JK22) som fekk kritikk for å snakke om å kjempe til siste ukrainar. No i dag(?) brukte til og med @Brother Ursusdette uttrykket om USA.

Ingen seier at å kjempe mot Russland er nyttelaust. Men derimot at Vesten sviktar Ukraina.

 

Nettopp. Vesten støtter åpenbart Ukraina, men tilsynelatende (i det minste USA, som også styrer NATO) bare til et punkt hvor de kan erodere Russlands militære - vi utstyrer dem ikke for å vinne, som er ekstremt frustrerende. Det er også svært problematisk å se det avsløres hvordan NATO, en forsvarsallianse, egentlig fungerer, når man ser hvor stor makt amerikanerne har i alliansen og hvordan de omtrent dikterer hva andre land gjør. I tillegg opererer nesten alle NATO-land med amerikanske våpen, slik at man må få eksporttillatelse.

Jeg har en viss forståelse for at USA ikke ønsker at en stor atommakt skal kollapse slik Sovjet gjorde - men jeg tror ikke det er noen umiddelbar fare for det. Men eskaleringsfaren er blitt avslørt som bløff. Da må Biden tilby et nytt narrativ. Hvis ikke undergraver han NATO-alliansen og de alliertes og særlig ukrainernes tro på NATO.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Quote

Putin utelukker forhandlinger med Ukraina etter Kursk-offensiv

 

Russlands president Vladimir Putin utelukker forhandlinger med Ukraina i lys av deres motoffensiv i russiske Kursk, ifølge utenriksminister Sergej Lavrov.

– Presidenten har sagt det veldig tydelig at etter angrep, eller til og med et streiftog i Kursk-regionen, er alle samtaler umulige, sa Lavrov på russisk-statlig TV på sidelinjen av Putins besøk i Aserbajdsjan mandag.

(NTB)

Naturligvis sier han det. For nå vil jo forhandlingene starte mer på likefot - der begge land besitter okkuperte områder. Det vil gjøre det umulig for putin å forhandle frem full kapitulasjon av Ukraina. 

Dagen da putin får en kule i pannen kan ikke komme raskt nok. 

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...