Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
54 minutes ago, .berZerk said:

 

Skeptisk. Det å sende vernepliktige inn i en slik blodig krig, vernepliktige som ikke har krigserfaring det tror jeg ender dårlig for putin. Vi så vernepliktige overgi seg raskere enn noen gang tidligere i krigen når Ukraina angrep kursk. 

Det er heller ikke likefrem å kalle inn nye til krigen, for da blir det gjerne også kalt inn ynglinger fra eliten, overklassen og øvre middelklasse. Ynglinger som kommer fra mer eller mindre møblerte hjem. Både disse og de vernepliktige vil bli savnet og deres død vil neppe bli forbigått i stillhet. Og mødrene til disse guttene har gjerne både kontaktnett, tid og ressurser til å protestere. 

Jeg tror ikke kursk kan møtes på annet vis enn å hente erfarne soldater til russland fra fronten i Ukraina. Så forsøker kanskje putin å spe på med vernepliktige en stund men om tusenvis av dem blir krigsfanger eller møter en tidlig død håper og tror jeg at noen i russland vil starte å protestere. For da er det russlands fremtid som dør i krig.  

Endret av bojangles
  • Liker 5
Lenke til kommentar
bojangles skrev (9 minutter siden):

Skeptisk. Det å sende vernepliktige inn i en slik blodig krig, vernepliktige som ikke har krigserfaring det tror jeg ender dårlig for putin. Vi så vernepliktige overgi seg raskere enn noen gang tidligere i krigen når Ukraina angrep kursk. 

Dagbladet har denne videoen på ett minutt og 30 sekunder som oppsummerer det som har  skjedd veldig godt - inkl intervju med Dalhaug og video av Bradley i aksjon

 https://www.dagbladet.no/video/ikke-som-planlagt-rykker-fram-i-donetsk/j4YzMKMC

Det er en enorm tillit til egne interne russiske styrker og grensevakter når russerne ikke sender soldater med kamperfaring til Kursk. Det er bare å håpe at russerne forregner seg - kan virke som det er gambling fra begge parter, men avstandene er så enorme så det betyr ikke all verden for russerne om Ukraina tar noen kvadratkilometer jordbruksland.

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Kjell Iver said:

Dagbladet har denne videoen på ett minutt og 30 sekunder som oppsummerer det som har  skjedd veldig godt - inkl intervju med Dalhaug og video av Bradley i aksjon

 https://www.dagbladet.no/video/ikke-som-planlagt-rykker-fram-i-donetsk/j4YzMKMC

Det er en enorm tillit til egne interne russiske styrker og grensevakter når russerne ikke sender soldater med kamperfaring til Kursk. Det er bare å håpe at russerne forregner seg - kan virke som det er gambling fra begge parter, men avstandene er så enorme så det betyr ikke all verden for russerne om Ukraina tar noen kvadratkilometer jordbruksland.

 

Det var vel lite nytt i den video'n fra dagbladet. Men vernepliktige i krig mot erfarne knallharde elitesoldater og erfarne krigere fra Ukraina holder neppe. Selv med litt påfyll av russiske soldater fra fronten i Ukraina. 

Men tiden vil vise, om et par tre uker vet vi vel mer. Og kanskje har Ukraina da også fått tillatelse til å bruke long range missiler langt inne i russland slik at de kan eliminere jagerfly og bombefly alt på bakken. 

Ukrainas største utfordring tror jeg blir forsyningslinje samt at alle demokratier som støtter Ukraina må levere støttepakker, ammo, droner, missiler osv uten opphold slik at Ukraina har nok til å kjempe både på østfronten i Ukraina og i kursk. Har de det tror jeg de blir en hard nøtt for putin. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

For å møte min egen oppfordring fra tidligere kommer jeg med en spekulasjon.

Russerne forsøker å holde trykket mot Ukraina oppe i sine krigføring i Donbass, og de truer UAs posisjoner øst av Pokrovsk gjennom sine siste erobringer.

Det hevdes videre at Russland ikke overfører ressurser fra denne fronten til Kursk, men IIRC så har de tatt soldater og materiell fra andre frontavsnitt, og fra områdene bak. Korriger meg gjerne om dette er feil.

Men altså; da blir vel dybden i den russiske fronten redusert, og gjennom å fortsette presset vestover vil vel den russiske frontlinjen etter hvert bli like porøs som en havrekjeks? Kan det være nettopp dette ukrainerne håper på, altså at russerne skal gå på en lei lyskestrekk i Donbass som gjør at den russiske fronten kollapser og åpner for et ukrainsk gjennombrudd?

Ja, jeg har fått med meg at Zelensky sier at formålet med offensiven er å skape en buffersone, og det tror jeg på...delvis.

Det er gjerne et sekundærmål blant flere andre slike sekundærmål av tilstrekkelig verdi slik at det forsvarer offensiven men jeg antar at Ukraina først og fremst vil ha naboen ut av Ukraina og tilbake til Russland.

Så får andre med større kompetanse enn meg gjerne plukke dette fra hverandre, som sagt så er dette kun en spekulasjon fra min side.

 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Jalla21 skrev (21 timer siden):

Det høres ut som en god tanke, og ikke noe stort tap for tråden. Bruk gjerne tiden på å lære deg enda flere fremmedord. Da blir neste innlegg sikkert enda bedre.....

Hadde du noe å bidra med, annet enn dårlig kamuflert hets og passiv aggresjon?

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Sjørøver said:

En god tråd som kan leses i sin helhet i linken under for de som ikke har twitter. Handler om russiske vernepliktige. 

https://threadreaderapp.com/thread/1825452740501282870.html

 

Huff en får nesten håpe at det overdrives ang situasjonene til endel vernepliktige. Det er jo ikke engang mobbing. Det er tortur. Hvordan kan noe menneske torturere andre bare fordi de har høyere rang eller fartstid? En blir matt og uvel av å lese slikt, fordi selv om det kanskje er noe overdrivelse i stykket er det helt sikkert tuftet noe sannheter. 

En får bare håpe at slike udyr får karma midt i fjeset, kanskje i form av en smertefull død i krigen. 

Torturere medsoldater fordi de er sylferske eller har lavere rang? Er det kanskje slik at russere med hjerneskade eller varige svekkede sjelsevner søker seg til det russiske forsvaret for der kan de leve ut all sin galskap og sine syke lyster?

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...