Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 hour ago, superrhino said:

JK22 har bly i kjølen, minst ett hestehode over alle andre i tråden. Det er en skremmende tendens, spesielt i Norge, at vi bare hører på det som stemmer med våre egne forhåpninger. Ubehagelig og uønskelig informasjon er svært viktig å forstå, akseptere og analysere.

Det virker ikke som du forstår kritikken, istedenfor ramser du opp hva vi ikke "aksepterer" å høre. 

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Var ikke klar over at Ukraina hadde slikt. Da får vi håpe de gjør en grundig jobb. Har sett russerne bruke vakuumbomber men det har gått meg hus forbi at også Ukraina besitter disse. 

Kanskje noen kan donere hvit fosfor til Ukraina? Såvidt jeg kan huske benyttet Ukraina noe fosfor som svar på russernes bruk av hvit fosfor vinteren 2022, så Ukraina trenger påfyll. For det ble sagt at dette var hvit fosfor på lager fra sovjet-tia. 

Endret av bojangles
  • Liker 7
Lenke til kommentar
sjamanen skrev (14 minutter siden):

Jeg kommer ikke til å bruke noe mer tid på dette her og synes vi skal legge ballen død en gang for alle ! 

Det høres ut som en god tanke, og ikke noe stort tap for tråden. Bruk gjerne tiden på å lære deg enda flere fremmedord. Da blir neste innlegg sikkert enda bedre.....

Endret av Jalla21
Lenke til kommentar
bojangles skrev (1 time siden):

Var ikke klar over at Ukraina hadde slikt. Da får vi håpe de gjør en grundig jobb. Har sett russerne bruke vakuumbomber men det har gått meg hus forbi at også Ukraina besitter disse. 

Kanskje noen kan donere hvit fosfor til Ukraina? Såvidt jeg kan huske benyttet Ukraina noe fosfor som svar på russernes bruk av hvit fosfor vinteren 2022, så Ukraina trenger påfyll. For det ble sagt at dette var hvit fosfor på lager fra sovjet-tia. 

Dette er gammelt nytt. Sivalka-VM8 er i praktisk et rakettrampe montert på baksiden av en truck som en pick-up eller Hummer ment for å avfyre ustyrte luftbårne rakettvåpen. Det vil si, rakettvåpen som avfyres fra rakettpoder i ukoordinert angrep på områdemål. Ukraina har enorme mengder av slike luft-til-bakke småraketter av type S-5 (55mm i kaliber) og S-8 (80mm i kaliber) med en rekkevidde på 2 til 4 km. Det som benyttes her er sannsynlig eldre S-8D raketter fra 1984-1991 - som er det eneste ukrainerne har fordi russerne har nyere varianter som - DM og DF. 

Ukrainerne hadde fått WP ammunisjon fra Tyrkia og Tsjekkoslovakia i våren 2023, men dette ble brått stanset slik at det ikke lenge kom opptak av karakteriske WP-bruk utover unntakene fram til nå. Russerne bruker ikke WP, de foretrekker termitt og termobariske våpen. 

  • Innsiktsfullt 7
Lenke til kommentar
JK22 skrev (3 timer siden):

Jeg ville aldri ha godkjent Kurskoffensiven. Feilen med Syrskyj er ikke at han er en dårlig kommandant, han er en dyktig fighter med gode meritter som hadde stått for seirene under Kyiv-motoffensiven og Kharkivoffensiven, heller ikke at han var så kravstort at han er upopulært blant soldatene - men at han er for lydig.

Så det ville vært bedre å ofre elitestyrker i skyttergraver? La dem sitte og vente på å bli bombet fremfor å slakte ned russerjævler i Russland?

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (1 minutt siden):

Har ikke inntrykk av at Kursk-invasjonen trengte å slakte ned mange russerjævler i Russland. Møtte de noe særlig motstand? Sivilbefolkningen ser ikke ut til å bry seg.

De har tatt mange til fange, og andre igjen er drept.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...