Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Brother Ursus skrev (19 minutter siden):

https://theins.press/en/politics/273953

“We lost territory while they sent Moscow encouraging news”: Russian official blasts superiors in leaked call amid Ukraine's Kursk offensive

Eg byrjar å tenkje på Tsernobyl-ulukka. Omverda kravde svar på kva som skjedde, men Gorbatsjov har i ettertid fortalt at han ikkje visste det sjølv. Det å ikkje fortelje overordna om ting som går gale er såleis ikkje noko nytt i Russland, men var slik også i Sovjetunionen si tid. Dette skal vere noko av det som gjorde at Gorbatsjov prøvde å endre systemet. Han var ikkje feilfri, men prøvde nok så godt han kunne både med å skape avspenning og å gjere Sovjetunionen til eit meir velfungerande land. Men så gjekk utviklinga raskt, og Sovjetunionen gjekk i oppløysing.

Endret av torbjornen
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Jihad" Jørgen Röpcke. Jeg er veldig godt kjent med ham fra dekningen av den syriske borgerkrigen helt siden 2012 og har vært dypt irritert på hans svart-hvitt tendens om å støtte islamistiske rebeller og hans ignoranse for disses ambisjoner om å innføre et islamistisk regime i et land der mindre enn en tredjedel av befolkningen er ikke-sunnimuslimer. Han har blitt anklaget i lang tid for hva flere her kaller "doomposting", bare fordi han er meget ivrig med å kritisere ukrainerne og påpekt disses tilbakeslagene, selv om han misliker hans lands regjering enda mer intenst. 

Jihad Jørgen svikter ikke; dette er et verifisert opptak som vist ødeleggelsen av en tyskbygd "Mars 2", en M270 som var oppdaget av en russisk speiderdrone som flyr i så stor høyde uten å bli skutt ned, som guidet inn en Iskander mot dette kjøretøyet. Nå har ukrainerne mistet to verifiserte HIMARS plattformer og to andre har ikke blitt verifisert, dette er uaksepterte tap for dem og Vesten. 

Tyskland kan ikke sende mer penger og våpen i 2025 fordi de tyske politikerne gjort en av de meste idiotiske lovvedtakene i historien, så idiotisk at meget mange kritikere var sjokkskadet; de vedtok budsjettbegrensninger inn i den tyske Grunnloven slik at det ikke er lov å overbruk, låne inn eller endog omskifte budsjettposter - uten å bry seg om at krisetid som krig, økonomiske krise og nødstilfall kunne oppstå. Eller om at Tysklands økonomi skulle svekkes... Den tyske konstitusjonsdomstolen som bare fulgt loven, måtte stoppe politikerne som dermed kastes ut i en meget alvorlig krise så lenge de ikke fjerne grunnlovsbestemmelsen som aldri skulle ha blitt vedtatt. 

Dette hadde Jihad Jørgen uttrykt svært kritisk mot. Meget. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar

Jeg ville aldri ha godkjent Kurskoffensiven. Feilen med Syrskyj er ikke at han er en dårlig kommandant, han er en dyktig fighter med gode meritter som hadde stått for seirene under Kyiv-motoffensiven og Kharkivoffensiven, heller ikke at han var så kravstort at han er upopulært blant soldatene - men at han er for lydig. Zaluzjnyj var selvsagt ikke en feilfri offiser som hadde gjort kostbare feil - men han var langt mer trassig i møte med Zelenskyj og hadde dermed motarbeidet den sivile presidentens impulser selv om han stadig måtte gir etter som med Bakhmut og Krynky. Tatarigami er sterk kritisk, han mente dette er hjernesvinn bokstavelig talt. 

Ukrainernes feil var at for å ha størst mulig overraskelsesmoment - narreoppstilling av større styrker skjer svært hyppig langs grensen og frontene slik at russerne bli "vant" til dette - måtte de omgå logistiske forberedelser, så da man fikk et stort gap, var det ikke nok brensel, forsyninger og ammunisjon samt transport som muliggjør en rask fremrykking og utilstrekkelig kampluftvern i møte med hundrevis av speiderdroner. Verken kamphelikoptre eller fly med glidebomber virket, men det gjør speiderdroner. Russerne angrep tettsteder i Sumy oblast fordi de mente logistiske forberedelser er der, det vist seg å være en feilberegning fordi det var for smått. De kom etterpå. Ukrainernes valg skyldes at logistikk ikke kunne feilbedømmes i motsetning til styrkekonsentrering. De ville at russerne skulle feilbedømme situasjonen. 

Nå er ukrainerne låst inn i en kostbar offensiv som har fulgt til tap av flere dusin vestlige panserkjøretøyer, hundrevis av elitesoldater og vitale strategiske våpen som to verifiserte HIMARS plattformer og en mulig Patriot - og flere tusen verdifulle soldater har blitt bundet for langt vekk fra der disse trenges, som dertil måtte kjempe mot flere og flere soldater som kom til. Zelenskyj presset og presset på, strategiske resultater utebli, man har ikke gjort annet enn å skape en buffersone inn i Kursk. 

De russiske generalene kunne ikke tro sitt hell.

De er i full gang med å renske ut New York som må evakueres, og er i ferd med å ta byen Topetsk, hele fronten sør for Kostjantynivka er i ferd med å smuldre opp etter 2014-forsvarsverkene gikk tapt tidlig i sommeren.

Samtidig er en gammel drøm om en omringningsoperasjon de stadig hadde prøvd, men aldri lykte med å fullbyrde fordi de måtte skifte om til å "klemme ut" de ukrainske forsvarerne med enorme tap og minimal strategisk gevinst, blitt mulig å gjennomføres. På Donetskfronten avansert russerne svært raskt framover mot sør og har nådd Novohrodivka og sannsynlig E50-vegen innenfor rekkevidde ved å erobre tettstedene Mykolaiv og Zavitne. Ubekreftede meldinger om at russerne bryter seg inn i Zhuravka. Russerne kan nå kutte av E50-vegen og avansert fram til Selydove, og dermed få en tredjedel av Donetskfronten til å kollapse. Dette er trolig deres første mål, Pokrovsk kan ventes litt til. De ukrainske forsvarerne kan bli nødt til å evakuere Donetskfronten ganske snart; russerne avansert nå mye raskere enn før, med mindre tap enn normalt. 

Jeg må kommer med en advarsel; de mange opptakene av ukrainske enkeltangrep på russiske personell og våpen kan bli forledende slik at det skygge for den egentlige utviklingen på slagmarken. Det materielle tapet for russerne er enormt, men der en normal, oppegående leder ville ha reagert logisk og reflektert, er Vladimir Putin en uansvarlig gambler som skremmer alle rundt seg med en djevelsk ondskapsfull utstråling som kunne sees på russisk TV i det siste, som ikke brydd seg om annet enn sine besettelser uansett hva som kostes. Han vil gladelig sløst bort alt. ALT. Putin er ondskap selv. 

Mot en slik ond mann er det ikke rom for feil eller svakhet - som vestlige politikerne den dag i dag gjør. 

Ønsketenkning og drømmeri vinner ikke en krig. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
JK22 skrev (3 timer siden):

Jeg bryr meg ikke. Dette med "doomposting" er forresten idiotisk, har man ikke lært av den meget skadelige overoptimismen under den andre Nagorno-Karabakh krigen hvor armenerne og disses støttefolk i nettet stadig postet den ene optimistiske rapport etter den andre helt til man befant seg i en alternativ dimensjon uten røtter i virkeligheten? Dette gjort lik mye skade som de store menneskelige tapene, nederlagsstemningen og i slutten tapet av Nagorno-Karabakh. 

En krig går ikke slik man vil. Det gjør den aldri. 

Pepperen her er ikke noe å bry seg om, det var langt verre i april-mai 2009 da jeg skrev om hvordan tamiltigrene gikk mot det endelige nederlaget som utryddet dem for godt i Sri Lanka. 

Ikke glemme at jeg har observert pågående krigshandlinger helt siden 1988. 

Henger ikke helt med, hva er det du ikke bryr deg om? Jeg lurer på hvor du får informasjonen din fra, men det skal aldri kommenteres av en eller annen grunn. Jeg har aldri påstått at innleggene dine er for pessimistiske eller noe annet, ønsker kun å vite hvor du får informasjonen fra / hvilken bakgrunn du har. Nå fikk jeg omsider svar, men ble ikke så mye klokere. 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg er ingen militær strateg, og skal vokte meg for å uttale meg for bombastisk.

Fra mitt perspektiv virker det mer fornuftig om Ukraina får nok våpen til selvforsvar, slik at ingen ukrainere eller ukrainsk infrastruktur blir skadet. Så får russerne sende sin mannlige befolkning i kverna til de går lei. Raffinerier og militære flyplasser osv. hvor som helst i hele Russland er legitime mål for vestlig produserte langdistanseraketter, som Ukraina selvsagt skal få i ubegrensede mengder. 

Den nåværende situasjonen er kanskje en bedre plan av grunner som jeg ikke har full oversikt over. Jeg håper som tidligere nevnt at noen på toppen vet hva de driver med. 

At Ukraina med vestlige våpen har invadert Russland har en viss propagandaverdi, noe Nord-Korea og Russland bruker for alt det er verdt, selv om det er selvforsvarsstrategi i krigen Putin startet.

Forhåpentligvis blir russere snart befridd fra sine narkomane, nazistiske ledere.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
JK22 skrev (16 timer siden):

Jeg ville aldri ha godkjent Kurskoffensiven. Feilen med Syrskyj er ikke at han er en dårlig kommandant, han er en dyktig fighter med gode meritter som hadde stått for seirene under Kyiv-motoffensiven og Kharkivoffensiven, heller ikke at han var så kravstort at han er upopulært blant soldatene - men at han er for lydig. Zaluzjnyj var selvsagt ikke en feilfri offiser som hadde gjort kostbare feil - men han var langt mer trassig i møte med Zelenskyj og hadde dermed motarbeidet den sivile presidentens impulser selv om han stadig måtte gir etter som med Bakhmut og Krynky. Tatarigami er sterk kritisk, han mente dette er hjernesvinn bokstavelig talt. 

Ukrainernes feil var at for å ha størst mulig overraskelsesmoment - narreoppstilling av større styrker skjer svært hyppig langs grensen og frontene slik at russerne bli "vant" til dette - måtte de omgå logistiske forberedelser, så da man fikk et stort gap, var det ikke nok brensel, forsyninger og ammunisjon samt transport som muliggjør en rask fremrykking og utilstrekkelig kampluftvern i møte med hundrevis av speiderdroner. Verken kamphelikoptre eller fly med glidebomber virket, men det gjør speiderdroner. Russerne angrep tettsteder i Sumy oblast fordi de mente logistiske forberedelser er der, det vist seg å være en feilberegning fordi det var for smått. De kom etterpå. Ukrainernes valg skyldes at logistikk ikke kunne feilbedømmes i motsetning til styrkekonsentrering. De ville at russerne skulle feilbedømme situasjonen. 

Nå er ukrainerne låst inn i en kostbar offensiv som har fulgt til tap av flere dusin vestlige panserkjøretøyer, hundrevis av elitesoldater og vitale strategiske våpen som to verifiserte HIMARS plattformer og en mulig Patriot - og flere tusen verdifulle soldater har blitt bundet for langt vekk fra der disse trenges, som dertil måtte kjempe mot flere og flere soldater som kom til. Zelenskyj presset og presset på, strategiske resultater utebli, man har ikke gjort annet enn å skape en buffersone inn i Kursk. 

De russiske generalene kunne ikke tro sitt hell.

De er i full gang med å renske ut New York som må evakueres, og er i ferd med å ta byen Topetsk, hele fronten sør for Kostjantynivka er i ferd med å smuldre opp etter 2014-forsvarsverkene gikk tapt tidlig i sommeren.

Samtidig er en gammel drøm om en omringningsoperasjon de stadig hadde prøvd, men aldri lykte med å fullbyrde fordi de måtte skifte om til å "klemme ut" de ukrainske forsvarerne med enorme tap og minimal strategisk gevinst, blitt mulig å gjennomføres. På Donetskfronten avansert russerne svært raskt framover mot sør og har nådd Novohrodivka og sannsynlig E50-vegen innenfor rekkevidde ved å erobre tettstedene Mykolaiv og Zavitne. Ubekreftede meldinger om at russerne bryter seg inn i Zhuravka. Russerne kan nå kutte av E50-vegen og avansert fram til Selydove, og dermed få en tredjedel av Donetskfronten til å kollapse. Dette er trolig deres første mål, Pokrovsk kan ventes litt til. De ukrainske forsvarerne kan bli nødt til å evakuere Donetskfronten ganske snart; russerne avansert nå mye raskere enn før, med mindre tap enn normalt. 

Jeg må kommer med en advarsel; de mange opptakene av ukrainske enkeltangrep på russiske personell og våpen kan bli forledende slik at det skygge for den egentlige utviklingen på slagmarken. Det materielle tapet for russerne er enormt, men der en normal, oppegående leder ville ha reagert logisk og reflektert, er Vladimir Putin en uansvarlig gambler som skremmer alle rundt seg med en djevelsk ondskapsfull utstråling som kunne sees på russisk TV i det siste, som ikke brydd seg om annet enn sine besettelser uansett hva som kostes. Han vil gladelig sløst bort alt. ALT. Putin er ondskap selv. 

Mot en slik ond mann er det ikke rom for feil eller svakhet - som vestlige politikerne den dag i dag gjør. 

Ønsketenkning og drømmeri vinner ikke en krig. 

Hva er kilden din på at det er Zelensky som har bestemt dette og overstyrer generalene sine?

Jeg er enig i at situasjonen i øst er vanskelig, men å svartmale Ukrainas tap i Kursk virker rart. Store mengder russiske soldater er tatt til fange som vi har sett, russiske trofe tanks er tatt og flere større kolonner med russiske forsterkninger ødelagt. Tapene er langt større på russisk side. Etter min mening større enn Ukraina ville fått til ved å dytte elitesoldatene sine ned i skyttergravene.

Greit med en påminnelse om at også Ukraina har tap, men det er ikke nødvendig å fremstille det som om russerne kommer godt ut av det.

Jeg vil også fremheve noen elementer som kan fungere som subtile defatist eller så motstand mot hjelp:

Nedvurdering av ukrainsk ledelse og strategi:t eksten kritiserer general Syrskyj for å være "for lydig" og insinuerer at ukrainske ledere har gjort alvorlige feilvurderinger. Dette er en klassisk strategi for å så tvil om ukrainsk militær ledelse.

Overdrivelse av russiske suksesser:Teksten hevder at russiske styrker raskt avanserer og står overfor "minimale tap," noe som maler et bilde av russisk styrke og suksess, mens ukrainske tap beskrives som katastrofale.

Beskrivelse av Putin som en "djevelsk ondskapsfull leder:Selv om dette kan virke kritisk, er det ofte en taktikk for å skape en følelse av at Putin er en ustoppelig kraft, som gjør at vestlig motstand virker meningsløs eller umulig.

Skjult hån mot vestlige politikere:eTksten antyder at vestlige ledere viser "ønsketenkning og drømmeri," og at de ikke er på nivå med utfordringene, noe som kan tolkes som et forsøk på å undergrave tilliten til vestlig støtte for Ukraina.

Uttrykket "russerne kunne ikke tro sitt hell":Dette uttrykket gir en følelse av at Ukraina har gjort så store feil at det har blitt en gavepakke for Russland, noe som antyder ineffektivitet på ukrainsk side og en følelse av russisk overlegenhet

Endret av Drogin
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar

Biden og USA tabber seg ut som vanlig ved å legge begrensning på Ukraina og korleis di skal forsvare seg mot Russland. Biden kunne enkelt gitt Ukraina frie tøyler og sagt at USA støtter Ukrainas kamp for frihet utan forbehold. Offensiven inn i Kursk er ikkje verdt noko viss Ukraina ikkje kan følge den opp med langtrekkande våpen. Da ender Ukraina opp med større tap av både matriell og personell. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...