Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
knipsolini skrev (33 minutter siden):

Det er stor sannsynlighet for at forfatteren har russisk som førstespråk eller har oversatt teksten fra russisk. Dette skyldes strukturen i setningene, direkte oversettelser av uttrykk, og bruken av spesifikke militære termer på en måte som ofte forekommer i russiske militærstrategiske analyser. 

 

Dette er interessant, ikke hva jeg forventet meg... En grei påminnelse om å være kildekritisk, ikke bare ta til takke med at "det jeg leser virker fornuftig så det er ikke så nøye hvor informasjonen kommer fra". 

Veldig interessant! Takk for info! 👍

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (6 timer siden):

Igor Girkin, som sitter i et russisk fengsel, men ofte har hatt mer rett om krigen enn antagelig noen annen russer - advarer om at offensiven mot Kursk er en distraksjon, og at en større offensiv kan komme mot f.eks Krim-halvøya.

Eg seier som Ole Brumm: Ja takk. Begge deler!

  • Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Thor. skrev (4 timer siden):

 

Så mange er dei diverre ikkje, iallefall ut frå biletet å dømme. Innbyggjarane er vel stort sett russarar av etnisitet, og støttar opp om "tsaren". Den tyskspråklege befolkninga vart fordrivne etter krigen.

Men om det skulle komme ein gnist som kunne starte ein revolusjon er vel kanskje sjansen for å lukkast større no som soldatar frå dette området blir sendt til Kursk for å kjempe mot Ukraina.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

@Drogin

Jeg synes det er litt sært at han ikke bare adresserer elefanten i rommet og forteller oss hvor han er fra eller hvor kildene hans er fra. Jeg setter også pris på analysene hans, som jeg mistenker ofte kommer fra russiskspråkelige kanaler, men man stusser jo. Folk får heller pese ham på kilder. Det skal være langt innafor forumreglene.

  • Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
knipsolini skrev (1 time siden):

Det er stor sannsynlighet for at forfatteren har russisk som førstespråk eller har oversatt teksten fra russisk. Dette skyldes strukturen i setningene, direkte oversettelser av uttrykk, og bruken av spesifikke militære termer på en måte som ofte forekommer i russiske militærstrategiske analyser. 

 

Dette er interessant, ikke hva jeg forventet meg... En grei påminnelse om å være kildekritisk, ikke bare ta til takke med at "det jeg leser virker fornuftig så det er ikke så nøye hvor informasjonen kommer fra". 

Også Denys Davydov er russiskspråkleg, han kjem frå Krim. Det hindrar han verken i å støtte Ukraina eller å lage gode daglege oppsummeringar på Youtube om krigens gang.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (4 timer siden):

Har noen tidligere kollegaer som er russiske(eller de er egentlig ukrainske, men bor på Krim og anser seg som russiske), og de vil garantert vei og vende på det. Var kjæreste med ei fra Moskva for ganske lenge siden også. Det er helt ekstremt hvor indoktrinerte de er. Jeg tror ikke det russiske folk vil innse galskapen før mange, mange år etterpå. Om de i det hele tatt gjør det. De får servert et helt annet verdensbilde på skolen. Historien de blir lært er også annerledes. 

Har jobbet en del i Russland, spesifikt med mange folk som jobber statlig(CBR) samt med selskaper som jobber for CBR. 

Kan ikke si jeg opplevde noen som hjernevasket verken før eller etter krigen. 

Har også venner i fra Russland som har flyttet til Sveits for lengst og har 0% støtte til Putin.

Jeg tror nok de som deler meningene dine der er av den fattige enden av Russland uten særlig tilgang på resten av verden. De ser bare propaganda.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Markiii skrev (3 timer siden):

Ja, og jeg skriver det jeg vil, som er at Nord Stream-greiene bare er irrelevant vås. Det har ingen relevans for noe som helst. Selv ikke om det faktisk viser seg nå at den ene ettersøkte her kan ha reist til Russland, og det er flere ting nå som peker mot Russland. Men gjesp. Gammelt nytt. Irrelevant.

Jada, samme her. Går i gjesping, irrelevant. 

Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (16 minutter siden):

Får håpe Lukachenko bløffer atter en gang. Men det lukter også russisk svakhet lang vei. Belarusserne forsøker antagelig forgjeves å få ukrainerne til å holde tilbake styrker som de vil kunne bruke mot en belarussisk offensiv som (antagelig) aldri kommer.

Men dette viser også at Lukasjenko framleis er Putins lydige hund. Når Lukasjenko snakkar om "forhandlingar" oppfattar eg det som at det eigentleg er Putin som ber om ukrainsk kapitulasjon.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Just now, torbjornen said:

Men dette viser også at Lukasjenko framleis er Putins lydige hund. Når Lukasjenko snakkar om "forhandlingar" oppfattar eg det som at det eigentleg er Putin som ber om ukrainsk kapitulasjon.


Enig i det. Det er nok såkalt kontrollert opposisjon. Og ved å la andre flyte idéer om fredsforslag så får man Putin til å virke mer rimelig og demokratisk.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (5 minutter siden):

Også Denys Davydov er russiskspråkleg, han kjem frå Krim. Det hindrar han verken i å støtte Ukraina eller å lage gode daglege oppsummeringar på Youtube om krigens gang.

Jeg tviler ikke på at JK22 kommer med mye fornuftig, men synes det er merkelig at man ikke skal få svar på hvor vedkommende får informasjonen fra. Det har lenge blitt spekulert i om vedkommende kopierer og oversetter fra engelsk, men det vil JK aldri svar på. Normalt oppgir man kilde på hvor informasjonen hentes fra. Når chat GPT mener det mest sannsynlig er russiskspråklig blir det for meg enda mer interessant og jeg vil omsider at JK22 forklarer, før jeg vurderer å lese vedkommendes innlegg. 

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...