Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Cascada81 skrev (5 timer siden):

Det er jo ganske åpenbart at det er brukt oversettingsprogram her. "Å realisere" er jo oversatt fra "to realize", "gjort meget" er ikke noe noen på denne siden av 1960-tallet ville skrevet. "Upreparerte forsvarsstillinger", her er et jo åpenbart at det menes forsvarsstillinger som ikke er ferdigstilte,

Noen ganger er det lettere å anglifisere ordene bittelitt, jeg bruker ordet gjort å meget med jevne mellomrom, ikke ferdigstilt, upreparert, mye av det samme, kanskje litt mer anglifisering, men ser ikke problemet, det er lett forståelig. Du får bevise påstanden din, at det er åpenbart for deg er ikke bevis for noe som helst. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kanlu skrev (På 16.8.2024 den 5:04 PM):

Jeg er enig i at han poster gode analyser - men de er nesten alltid uten kilder og nesten alltid pro russisk hva gjelder innholdet i dem. Selvsagt skal vi ikke lukke øynene for at Russland gjør fremskritt i Donbass - men det er lov til å stille spørsmål om hvor dette kommer fra.

Han meiner vel at russarane opptrer som slavar etter å vore undertrykte i hundrevis av år, noko som ikkje er spesielt "pro russisk". Han nemner også ting som går bra, men har diverre heilt rett i at den vestlege hjelpa til Ukraina er for svak og for treg. Han hadde også rett i at Ukraina tok soldatar frå fronten i Aust-Ukraina for å bruke dei i offensiven i Kursk. JK22 peikar på ein del utfordringar som fortener å bli belyst. Ein kan ikkje berre ha innlegg som teiknar eit glansbilete av situasjonen. JK22 er som dei aller fleste av oss pro ukrainsk, sjølv om innlegga av og til blir litt vel pessimistiske.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
zorry skrev (2 timer siden):

Amen.

Jeg tror vel egentlig nesten ingen i denne tråden er uenige med JK22 sine beskrivelser av hvordan vestlig politikk har ført oss inn i denne vanskelige situasjonen. Her i Norge mener jeg politikerne selv etter over 2 år med krig fremdeles ikke har kommet skikkelig ut av dvalen og forstått at verden aldeles ikke har blitt "snill" slik de planla for. 

Når Jonas sent i fjor etter en "grundig" vurdering var kommet fram til at vi må bruke 600 milliarder på forsvaret nå snarest  oppfattet jeg det som en veldig positiv utvikling. Men når det i samme melding kom fram at 70 av disse milliardene skulle gå til å få de systemene vi allerede har opp på et fornuftig nivå ble det for meg tydelig at det som i hvert fall var grundig var forsinkelsene Jonas og co har greid å få til. At vi trenger fler en 4 ubåter og 4 fregatter for å passe på vår lange kystlinje og mer enn 100 oljeinstallasjoner burde ha vært glassklart for politikerne helt uten krigen i Ukraina. Og en av de første temaene som kom opp da russerne angrep i 2022 var at våre lagre av ammunisjon var for lave. Hvorfor tok det da så mange måneder å bestille mer? Å si at alle produserte granater måtte gå til Ukraina er tøv, fordi det første som burde skje er at vi overvåker vår egen kapasitet og så sender det vi kan avse til Ukraina fortløpende og så jevnlig legger inn nye bestillinger.

Jeg mener at en forsvarsminister som allerede i 2022 stod og stotret på TV og kunne fortelle at bare flypassene på Ørlandet og Evenes hadde missilforsvar, mens hele resten av Norge var uten, må være helt og fullstendig inkompetent når han bruker 2 år på å bestille mer. Egentlig burde f.eks. Patriot ha vært på plass allerede nå. Jeg er ganske sikker på at det hadde vært mulig ved å låne/leie systemer av amerikanerne. 

Politikerne har i det hele tatt innbilt seg at landet styres best slik en bedrift styres utfra rene økonomiske betraktninger. At bedriftsøkonomer hater lagerhold (les: beredskapslagre), at de har en strategisk tidshorisont som i stor grad strekker seg til neste kvartalsrapport og at de har en grunnleggende mangel på forståelse for hva erfaring og kunnskap betyr, ser det ut til at de har glemt. I Jonas sitt tilfelle er det også skremmende å se hvor lite forståelse han fremviste da Nammo ba om 600 millioner sommeren 2022. For det første burde han forstå at når Nammo har blitt et AS så må det bestilles fra dem fortløpende om man vil øke produksjonen. For det andre så sa Nammo at de 600 millionene ville bety at de 18 milliardene de på det tidspunktet hadde i ordrebøkene ville kunne bli ferdiglevert 1,5 år tidligere. Da skal det egentlig ikke så mye hoderegning til for å forstå at 600 millioner er en ganske liten investering i forhold til renteintekter fra 1,8 milliarder over 1,5 år.

Men missforstå meg ikke. Jeg er helt på det rene med at man ikke kan pøse inn 600 milliarder i et prosjekt og så få god valuta for pengene helt uten videre. Problemet mitt er bare at de åpenbare mulighetene som det lå til rette for ikke ble utnyttet umiddelbart. Vi hadde f.eks. opsjon på flere K9 skyts fra Korea. Hvorfor ble ikke denne opsjonen utnyttet? Vi er allerede i gang med å oppgradere våre ubåter. Å bestille flere burde vært en grei vei å gå allerede i 2022. Å forlenge tjenestetiden til de ubåtene vi har er kanskje også fornuftig slik at vi ikke ender opp som da F16 ble tatt ut av tjeneste i 2022 uten at F35 kommer skikkelig på plass før tidligst 2025.

 

 

Saksopplysning:

  • det korrekte tallet er 1600 MRD
  • det er faktisk allerede bestilt 6 ubåter, de to første er allerede under bygging i Tyskland, og på Håkonsvern er vedlikeholdsbasen for de nye norske og tyske 212CD ubåtene under bygging
  • man har satt opp behov for 5 fregatter med opsjon på ytterligere 1 fregatt
  • man skal anskaffe 28 nye fartøy hvorav 12 til Kystvakten
  • Et enstemmig(!) Storting stilte seg bak langtidsplanen før Stortinget tok sommerferie

Ang K9 så ble det bestilt 4 ekstra K9 og 8 ekstra K10 ammovogner slik at man nå har 28 kanoner og 14 ammovogner. I tillegg er det prosjekt for å anskaffe langtrekkende artilleri. USA har skaffet seg eksportlisens for å selge HIMARS med diverse missiler til Norge dersom man bestemmer seg for det i dette prosjektet.

Hele den norske forsvarsstrukturen er under revisjon, og i løpet av de neste månedene kommer det et planverk fra forsvarsledelsen for gjennomføring av langtidsplanen med sine 1600 MRD der altså hele Sjøforsvarets flåte skal fornyes.

Til topic: er det flere enn meg som oppfatter at den ventede konsolideringen av erobret land uteblir og at UA faktisk fortsetter offensiven i stedet? Jeg skjønner enkeltes bekymring for strekk i laget her, men samtidig får vi håpe at UA sitter på bedre operasjonell etterretning enn det vi gjør ;) 

Endret av <generisk_navn>
  • Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sjamanen skrev (På 16.8.2024 den 5:49 PM):

At det nesten alltid er pro russiske kan like godt være et uttrykk for at russerne har hatt overtaket over lengre tid og fortsatt har overtaket. Vi skal ikke glemme utgangspunktet for denne krigen, en overveldende overmakts angrep på en langt mindre motpart, som faktisk var forventet å kollapse innen 4 dager. Her sitter vi 2 og et halvt år senere og frontlinjene har vært mer eller mindre frosne i to år. Det er ikke annet enn voldsomt imponerende av Ukrainerne, og med dette bakteppet er det sannelig ikke rart om analysene stadig påpeker russernes initiativ. Det skulle tross alt bare mangle. 

Jeg tror JK22 sine analyser reflekterer store deler av virkeligheten. Det betyr ikke at Ukrainerne kollapser imorgen, men sakte men sikkert får kjøttvekta betydning og tyngden bak det som var verdens andre sterkeste militærmakt gjør seg gjeldende. 

Jeg forstår godt vestens frykt for ukontrollert kollaps i Russland, men jeg klarer ikke helt å se at nåværende våpenstøtte heller ikke bidrar til det. 

Eg er einig i dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Drogin skrev (På 16.8.2024 den 10:30 PM):

Nå føler jeg meg ferdig med saken, i tilfelle noen synes jeg skulle plapre for mye om JK22 spesifikt, men det ble heller ikke noe Azerbaijansk folkemord på armenere, der han malte Azerbaijan som djevelen selv. De tok tilbake internasjonalt anerkjent territorium og det stoppet der.

Jeg ble vel omtrent omtalt som folkemord-enabler for argumentere i mot

Eg må innrømme at eg ikkje har følgt så godt med på den konflikten etter at Azerbaijan tok kontroll over Nagorno Karabach. Kor mykje av den armenske sivilbefolkninga er att, og blir dei behandla bra av azerbaijanarane? Har Armenia og Azerbaijan signert nokon endeleg fredsavtale, eller kan ein risikere at Azerbaijan etter ei tid vil forsyne seg av sjølve Armenia, på same måten som at Russland tok kontroll over deler av Ukraina i 2014, for så å gå til full krig igjen i 2022?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Håper at Ukraina trekker seg rolig og kontrollert tilbake. Om de faktisk klarer å knekke logistikken til Russland vil det fort bli kjipt å være russer i Ukraina. Om en ser litt langsiktig kan de ka skje klare å komme seg østover og bak russerne som er i Ukraina. Der blir eksemet kjipt å være russer da. 

I følge mine venner som jobber i forsvaret så vil Ukraina få luftherredømme når de får flere f16. Det hadde vært helt vilt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
&lt;generisk_navn&gt; skrev (2 timer siden):

Til topic: er det flere enn meg som oppfatter at den ventede konsolideringen av erobret land uteblir og at UA faktisk fortsetter offensiven i stedet? Jeg skjønner enkeltes bekymring for strekk i laget her, men samtidig får vi håpe at UA sitter på bedre operasjonell etterretning enn det vi gjør ;) 

Dersom Russland prioriterer å sende store mengder soldatar i kjøtkverna for mindre vinningar i aust-Ukraina framfor å forsvare eigne område vil det vere fornuftig av Ukraina å avansere vidare så lenge kostnaden ikkje blir for stor eller området blir vanskeleg å halde. Før eller sidan vil dette svi for Russland.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (32 minutter siden):

Håper at Ukraina trekker seg rolig og kontrollert tilbake. Om de faktisk klarer å knekke logistikken til Russland vil det fort bli kjipt å være russer i Ukraina. Om en ser litt langsiktig kan de ka skje klare å komme seg østover og bak russerne som er i Ukraina. Der blir eksemet kjipt å være russer da. 

Det ville ha vore ei gledeleg utvikling. Eg stilte vel spørsmålet under sommaroffensiven i fjor om det ikkje ville vere enklare å gå inn i Russland for å komme rundt forsvarslinjene og falle russarane i ryggen. Men det er suroviki-linjer heile vegen, samt at det er langt frå Kursk til Donetsk og Luhansk. Russarane får god tid til å omgruppere og grave seg ned før ein kjem dit. Russarane har vel også andre jarnbanestrekningar som dei kan bruke.

Det som derimot verkeleg ville snu krigen var om Ukraina fekk bruke klasevåpen mot russiske flybasar, slik at det vart ein slutt på glidebombene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (8 timer siden):

For all del, utfordre gjerne innholdet i et innlegg, men jeg kjenner det har blitt brukt nok sider av denne tråden til å diskutere JK22`s loialitet og hvorvidt det er doom posting eller nyanserte vurderinger for en stund nå...

Vi har vel fortsatt til gode at JK22 svarer på dette temaet, i hvert fall av det jeg har fått med meg. Og det er mange som har spurt JK22 hvor vedkommende henter informasjonen fra, da det tilsynelatende er oversettelse fra en engelsk tekst, eller JK22 er engelsktalende og har lært seg norsk. Men det blir jo aldri besvart, noe jeg mener JK22 enkelt kunne gjøre om innleggene hans/hennes skal få den tyngden den gjør i tråden. @JK22

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
47 minutes ago, knipsolini said:

Vi har vel fortsatt til gode at JK22 svarer på dette temaet, i hvert fall av det jeg har fått med meg. Og det er mange som har spurt JK22 hvor vedkommende henter informasjonen fra, da det tilsynelatende er oversettelse fra en engelsk tekst, eller JK22 er engelsktalende og har lært seg norsk. Men det blir jo aldri besvart, noe jeg mener JK22 enkelt kunne gjøre om innleggene hans/hennes skal få den tyngden den gjør i tråden. @JK22

Enig. Lurer også på dette. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
<generisk_navn> skrev (3 timer siden):

Saksopplysning:

  • det korrekte tallet er 1600 MRD
  • det er faktisk allerede bestilt 6 ubåter, de to første er allerede under bygging i Tyskland, og på Håkonsvern er vedlikeholdsbasen for de nye norske og tyske 212CD ubåtene under bygging
  • man har satt opp behov for 5 fregatter med opsjon på ytterligere 1 fregatt
  • man skal anskaffe 28 nye fartøy hvorav 12 til Kystvakten
  • Et enstemmig(!) Storting stilte seg bak langtidsplanen før Stortinget tok sommerferie

Ang K9 så ble det bestilt 4 ekstra K9 og 8 ekstra K10 ammovogner slik at man nå har 28 kanoner og 14 ammovogner. I tillegg er det prosjekt for å anskaffe langtrekkende artilleri. USA har skaffet seg eksportlisens for å selge HIMARS med diverse missiler til Norge dersom man bestemmer seg for det i dette prosjektet.

Hele den norske forsvarsstrukturen er under revisjon, og i løpet av de neste månedene kommer det et planverk fra forsvarsledelsen for gjennomføring av langtidsplanen med sine 1600 MRD der altså hele Sjøforsvarets flåte skal fornyes.

Til topic: er det flere enn meg som oppfatter at den ventede konsolideringen av erobret land uteblir og at UA faktisk fortsetter offensiven i stedet? Jeg skjønner enkeltes bekymring for strekk i laget her, men samtidig får vi håpe at UA sitter på bedre operasjonell etterretning enn det vi gjør ;) 

Ingenting av dette forandrer vel det faktum at det tok politikerne våre 2 år å komme fram til flere konklusjoner som burde ha vært åpenbare allerede i 2022, eller egentlig lenge før dette om man ikke hadde vært for opptatt med å innbille seg at russerne var blitt snille.

Forøvrig foreslår jeg at du kontakter Forsvarets forum og oppdaterer dem angående de 1000 ekstra milliardene du vet om: https://www.forsvaretsforum.no/bjorn-arild-gram-forsvaret-jonas-gahr-store/langtidsplanen-styrker-forsvaret-med-600-milliarder/372077

Og du bør vel også gi regjeringen et hint slik at de kan oppdatere hjemmesidene sine: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/styrker-forsvarsevnen-med-600-milliarder/id3032880/

Opsjonen på K9 var på 24 stk. Så vi kunne ha hatt 48 stk. Hva vi skal med de 28 som er anskaffet er jo også et spørsmål så lenge det skumles om at vi ikke har tilstrekkelig med granater til dem. Flott om vi får HIMARS og gjerne også ATACMS, men uten klaseammunisjon er de kanskje ikke like optimale. Og vi bør også legge vantene på Napalm når vi først er inne på utviklingen.

De fire første ubåtene var vel allerede bestilt før krigen i Ukraina. Når det nå er bestilt 2 til så er det underlig at ikke forsvarsmateriell vet om bestillingen før deg: https://www.fma.no/anskaffelser/prosjekt-nye-ubater

MEN Nei, alt er ikke svart og som jeg også skrev så ser jeg positivt på den nye langtidsplanen for forsvaret. Det ser i grunnen ut til at budsjettene nå er tilpasset behovet og ikke omvendt. Jeg lurer på om en av årsakene til at hjelpen til Ukraina kommer i så små drypp er at oppbyggingen av NATO i Europa går tregt og at Norge skal få tid på seg til å bruke disse 600 milliardene før vi begynner å innbille oss at verden har blitt snill igjen. 

Endret av zorry
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

https://english.nv.ua/nation/growing-unrest-in-russia-as-military-failures-in-kursk-threaten-putin-s-power-50442905.html

PMC Paladin leader calls for Putin’s removal, claims 'point of no return'

"The founder of the so-called 'Paladin Military Union', Georgiy Zakrevsky, has emerged as a new dissenting voice, with ambitions comparable to those of Wagner Group leader Yevgeny Prigozhin during his march on Moscow."

"Zakrevsky’s message urges soldiers on the front lines to join his union and "save the country," stating that the point of no return has already been crossed. While his resources are limited compared to Wagner’s, Zakrevsky appears more determined, openly blaming Putin for Russia’s failures—a step Prigozhin hesitated to take."

"In a widely circulated social media address, Zakrevsky calls on Russian soldiers to overthrow the government, condemning the current state of the nation under Putin's leadership. He highlights Russia’s declining military prowess, including drone strikes deep within the country, failures of the Black Sea Fleet, and the stagnation of the war effort."

“Our country is already in deep trouble,” Zakrevsky declared. “Drones fly over central Russia, even reaching Moscow and St. Petersburg. Our Black Sea Fleet is being decimated as if we were a third-rate nation… This so-called ‘president’—the ‘great’ Putin—has led us into this disaster.”

 

PMC Paladin skal ha ca. 300 soldater. Det er relativt ukjent hvem de er, og hvor de er.

 

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...