Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

minim skrev (2 timer siden):

Jeg synst analysene til JK22 er utdypende og interessant lesing, men jeg får nesten litt AI-vibber av de til tider. Er det bare meg? 

Det ser hvertfall ut som det er oversatt fra engelsk, og ikke alltid like heldig. "Aktuelt" for "Actually", f.eks. "I fakta" for "In fact". 

Savner litt mer kilder i de lange utredningene. 

Endret av :utakt
  • Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Markiii skrev (18 timer siden):

Gjesp. Irrelevant pjatt.

Jeg gir blanke fff hva du mener. Så lenge dette er en demokratisk tråd så skriver jeg det jeg vil. Er det helt på jordet det som blir skrevet,  så stoler jeg på at moderator fjerner innlegget. 

Endret av OMyren
  • Liker 4
Lenke til kommentar
28 minutes ago, 50z said:

Germany is temporarily freezing military aid to Ukraine to save costs, according to FAZ. Chancellor Scholz and Finance Minister Lindner have halted all new funding requests, though existing contracts will be fulfilled.

Tyskland ass. Ennå en gang på feil side når historien skrives.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Siste episode av Ukraine the Latest var god, anbefales.

Laget også et chat GPT sammendrag. Når jeg skumleser gjennom sammendraget så oppsummerer den ganske godt synes jeg. Likevel, det er ikke det samme som å lytte selv, så om dere kan; gi den heller en gjennomlytting. Passer fint hvis man gjør litt husarbeid f.eks ;)

Quote

Russia moves 'thousands of troops' from Ukraine to defend Kursk

Today, we take a deep dive into the battlefield tactics being employed in the Kursk operation.

ChatGPT sammendrag (delt opp i 3 deler og fôret inn i youtube summarizer)

Spoiler

The video features a detailed discussion on Ukraine's military strategies, particularly focusing on operations in the Kursk region, which have significant implications for the ongoing conflict between Ukraine and Russia. Here's a concise summary:

Summary

Battlefield Update:

  • Kursk Region Operations: Ukraine is making a significant push into a pocket of Russian territory near the city of Suda, which lies close to the Ukrainian border. Ukrainian forces are advancing in several directions, aiming to cut off Russian forces by capturing strategic bridges and isolating Russian troops.
  • Strategic Importance: The pocket of land being targeted by Ukraine offers defensive advantages and would provide interior lines of supply, making it easier to hold the territory.
  • Russian Response: Russia has reportedly moved several thousand troops from other parts of occupied Ukraine to defend the Kursk region, indicating the strategic importance of the area.

Ukrainian Advances:

  • Ukrainian forces are also pushing towards the town of Glushkovo and attempting to secure critical infrastructure, such as bridges, to isolate and squeeze Russian forces.
  • There are reports of Ukrainian reconnaissance operations and smaller group movements aimed at weakening Russian defenses and creating opportunities for further advances.

Crimea Strikes:

  • Ukrainian forces reportedly struck the Kerch ferry crossing in Crimea, which has become a key logistics route for Russia following the reduced use of the Kerch bridge. Explosions were reported across multiple sites in Crimea, including near the city of Kerch.

Political Implications:

  • The ongoing Ukrainian operations in Kursk are changing the diplomatic dynamics, with Ukraine now setting the tone for peace negotiations. Ukrainian officials suggest that these operations could force Russia to the negotiating table, although the reality on the ground remains complex.
  • Russia's political and military responses include escalatory rhetoric, but the effectiveness of such responses is increasingly questioned given the successful Ukrainian advances.

Prisoner Exchange Possibilities:

  • Ukraine is preparing for potential prisoner exchanges, with reports suggesting that Ukraine holds several hundred Russian soldiers, while Russia has thousands of Ukrainian prisoners. This exchange could play a crucial role in the ongoing conflict.

The video also highlights the broader geopolitical context, including the strained alliance between Belarus and Russia, and the impact of the conflict on diplomatic relations and negotiations.

Peace Negotiations and Western Response

  • Peace Negotiations: Discussions about peace talks have been influenced by the ongoing operations in the Kursk region. While Ukraine appears open to negotiations, the ongoing conflict complicates the situation, making genuine negotiations unlikely at this stage.
  • Western Military Aid: Talks between Ukraine and the U.S. about the supply of long-range cruise missiles are reportedly in advanced stages. These discussions suggest a shift in U.S. policy as President Biden, nearing the end of his term, might feel less constrained in his decisions regarding military support to Ukraine. These long-range missiles could significantly enhance Ukraine's offensive capabilities, complementing the recently supplied F-16 fighter jets.
  • Biden’s Engagement: President Biden recently met with Vladimir Kara-Murza, a British-Russian citizen released as part of a prisoner exchange with Russia. This meeting underscores the diplomatic and human rights aspects of the ongoing conflict, highlighting the broader international ramifications.

Russian Border Vulnerability

  • Impact on Russian Defenses: The recent Ukrainian incursion into Kursk has exposed the vulnerability of Russian borders. This could force Russia to redeploy troops and resources from other fronts, including the Donbass region, to defend its borders, stretching its military capabilities thin.
  • Strategic Implications: The need to defend a larger border area could weaken Russia's offensive capabilities in Ukraine, possibly leading to a stalemate or even giving Ukraine opportunities to advance further in other regions. The long-term effect could be a significant strategic setback for Russia, impacting its overall military objectives in the conflict.

Economic and Geopolitical Considerations

  • Black Sea Corridor Success: Ukraine's use of the Black Sea corridor for exporting goods, particularly agricultural products, has been a notable success, helping to sustain the country's economy during the war. This economic resilience is a critical factor in Ukraine's ability to continue its military efforts.
  • Western Arms Production: There has been positive news regarding the ramping up of arms production in Europe and the West. Countries like the UK, Poland, and the Nordic states are increasing their production capacities, which could eventually outpace Russian production and provide Ukraine with the necessary supplies to sustain and advance its military efforts.

Military Analysis

  • Ukrainian Air Superiority: Reports of Ukrainian jets flying over the Kursk region indicate that Ukraine may have created temporary air superiority in the area. This is significant because it suggests that Russia's air defenses might be overstretched or ineffective in certain regions, allowing Ukraine to exploit these weaknesses.
  • Electronic Warfare (EW) Tactics: Ukraine's ability to disrupt Russian communications and create "electromagnetic black holes" has been a key factor in their recent successes. This involves advanced electronic warfare tactics that hinder Russian command and control, making it difficult for them to coordinate defenses effectively.
  • Helicopter Vulnerability: Ukraine has reportedly developed tactics or technologies to target Russian helicopters with drones. This could have serious implications for Russian resupply efforts, especially in areas where ground routes are compromised. The ability to disrupt Russian helicopter operations further strains their logistical capabilities.

Conclusion

The ongoing operations in the Kursk region have not only shifted the military dynamics but also altered the political and diplomatic landscape. Ukraine's advances are forcing Russia to reconsider its defensive strategies, potentially weakening its position on other fronts. Meanwhile, Western support, particularly in terms of advanced weaponry and increased production, continues to play a crucial role in Ukraine's resilience. The conflict's outcome remains uncertain, but the recent developments underscore the complexity and high stakes involved for both sides.

Tank Warfare and Tactical Insights:

  • Tank Operations in Kursk: The discussion provided an in-depth look into the recent tank operations by Ukrainian forces in the Kursk region. Ukrainian tanks, including the Challenger 2, were highlighted for their effectiveness in concert with drone support, allowing for coordinated and integrated strikes. The element of surprise and the psychological impact on Russian forces were also emphasized, as the Ukrainian tank assaults have created fear and disarray among poorly trained Russian conscripts.
  • Logistical Considerations: Ukrainian tanks have a logistical advantage, such as the Challenger 2's ability to carry more rounds and operate over longer distances compared to Russian tanks like the T-72. Despite concerns about sustaining operations, Ukrainian logistics seem well-managed, allowing for continuous pressure on Russian positions.

Nuclear Escalation Risks:

  • Nuclear Posturing by Russia: Despite previous threats, Russia has not escalated to nuclear strikes even after the significant Ukrainian advances into Russian territory. The discussion suggested that Russia's nuclear threats are largely bluff and that the current situation indicates a reluctance to use tactical nuclear weapons, especially given the risks and logistical challenges involved.
  • Western Response: The panel urged Western leaders to support Ukraine more decisively, taking advantage of Russia's current vulnerabilities. Increased military aid and enforcement of sanctions were recommended to maximize Ukraine's strategic gains and push Russia towards a more favorable position for negotiations.

Strategic and Geopolitical Implications:

  • Impact on Russian Military Strategy: The failure of Russia to mount a significant counterattack in the Kursk region indicates deeper issues within the Russian military, including a lack of reserves and logistical challenges. This situation could force Russia to spread its forces thinner, weakening its overall defensive capabilities.
  • Window of Opportunity for Ukraine: The next six months are seen as crucial for Ukraine, with the potential to exploit Russia's weaknesses and make significant territorial gains. Western support, particularly in the form of sustained military aid and production ramp-ups, will be critical in determining the outcome of this period.

Final Thoughts and Recommendations:

  • Encouraging Western Commitment: The conversation concluded with a call for the West to fully commit to supporting Ukraine, as the current circumstances present a rare opportunity to shift the balance of the conflict decisively in Ukraine's favor.
  • Broader Implications: The successful Ukrainian operations and the potential for further advances could lead to a reevaluation of Western strategies, focusing on sustained military and economic pressure on Russia to bring about a favorable resolution to the conflict.

The episode provided a comprehensive analysis of the ongoing conflict, highlighting the strategic, tactical, and geopolitical dimensions of Ukraine's military operations and the broader implications for the future of the war.

 

Endret av Enceladus
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
JK22 skrev (17 timer siden):

Denne tråden er veldig viktig for å realisere hvor ille det har blitt i Donetskfronten. Det har ikke blitt gjort meget for å bygge og vedlikeholde feltfortifikasjoner som skyttergravanlegg i våren og tidlig sommer, slik at det er massevis av upreparerte forsvarsstillinger som ikke repareres eller overhales som skyldes at kontingentene som kom inn og ut, ofte ikke var tilstrekkelig disiplinert eller beordret til å gjøre deres arbeid.

Det er jo ganske åpenbart at det er brukt oversettingsprogram her. "Å realisere" er jo oversatt fra "to realize", "gjort meget" er ikke noe noen på denne siden av 1960-tallet ville skrevet. "Upreparerte forsvarsstillinger", her er et jo åpenbart at det menes forsvarsstillinger som ikke er ferdigstilte, men høres jo ut som en beskrivelse av en skiløype. Kunne sikkert holdt på hele dagen, men tror poenget burde være klart for alle som ikke er avhengige av maskinoversettelser for å skrive et innlegg.

  • Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
OMyren skrev (5 timer siden):

Jeg gir blanke fff hva du mener. Så lenge dette er en demokratis tråd så skriver jeg det jeg vil. Er det helt på jordet det som blir skrevet,  så stoler jeg på at moderator fjerner innlegget. 

Greia er at du er seint ute. Den har allerede blitt postet her. Dessuten har vi allerede en dedikert tråd til det angrepet, og det har blitt postet der og.

Uansett, det er bare å bli med: 

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Quote

Russland etterforsker italienske journalister

 

Russlands sikkerhetstjeneste (FSB) har åpnet etterforskning for ulovlig grensekryssing mot to italienske journalister som har dekket kampene mellom ukrainske og russiske styrker i Kursk.

Det melder det russiske nyhetsbyrået RIA.

Det italienske TV-teamet tok seg inn i landet, for å dekke den ukrainske offensiven i regionen som grenser til Ukraina.

De ble fraktet inn av ukrainske soldater og ble kjørt til Sudzja, som ligger ti kilometer fra grensen til Ukraina. Der intervjuet de lokale innbyggere.

Italias ambassadør i Russland ble fredag kalt inn på teppet hos det russiske utenriksdepartementet på grunn av samme sak.

 

Jeg pleier normalt ikke pese pressen fordi jeg forstår at det er gode grunner til at det tar tid å få nyheter "på trykk". 

Men at pressen våkner og gir akkurat dette såpass spalteplass - ikke bare i Norge men også i mange andre land - føler jeg nesten blir å flytte målet. Jada ideelt sett burde ikke russerne plage pressen. Men russerne sutrer og klager over det italienske teamet som var i kursk. De er ikke slaktet, bokstavelig talt, ei heller har putin gitt de en dødsdom. Så at en blodtørstig og maktsyk diktator ikke liker den frie presse - det er vel ingen nyhetssak? 

Det er viktigere hendelser i denne konflikten å rapportere om. Feks den endeløse strømmen av krigsforbrytelser og terrorbombing av sivile mål. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (2 timer siden):

...

For all del, utfordre gjerne innholdet i et innlegg, men jeg kjenner det har blitt brukt nok sider av denne tråden til å diskutere JK22`s loialitet og hvorvidt det er doom posting eller nyanserte vurderinger for en stund nå...

Amen.

Jeg tror vel egentlig nesten ingen i denne tråden er uenige med JK22 sine beskrivelser av hvordan vestlig politikk har ført oss inn i denne vanskelige situasjonen. Her i Norge mener jeg politikerne selv etter over 2 år med krig fremdeles ikke har kommet skikkelig ut av dvalen og forstått at verden aldeles ikke har blitt "snill" slik de planla for. 

Når Jonas sent i fjor etter en "grundig" vurdering var kommet fram til at vi må bruke 600 milliarder på forsvaret nå snarest  oppfattet jeg det som en veldig positiv utvikling. Men når det i samme melding kom fram at 70 av disse milliardene skulle gå til å få de systemene vi allerede har opp på et fornuftig nivå ble det for meg tydelig at det som i hvert fall var grundig var forsinkelsene Jonas og co har greid å få til. At vi trenger fler en 4 ubåter og 4 fregatter for å passe på vår lange kystlinje og mer enn 100 oljeinstallasjoner burde ha vært glassklart for politikerne helt uten krigen i Ukraina. Og en av de første temaene som kom opp da russerne angrep i 2022 var at våre lagre av ammunisjon var for lave. Hvorfor tok det da så mange måneder å bestille mer? Å si at alle produserte granater måtte gå til Ukraina er tøv, fordi det første som burde skje er at vi overvåker vår egen kapasitet og så sender det vi kan avse til Ukraina fortløpende og så jevnlig legger inn nye bestillinger.

Jeg mener at en forsvarsminister som allerede i 2022 stod og stotret på TV og kunne fortelle at bare flypassene på Ørlandet og Evenes hadde missilforsvar, mens hele resten av Norge var uten, må være helt og fullstendig inkompetent når han bruker 2 år på å bestille mer. Egentlig burde f.eks. Patriot ha vært på plass allerede nå. Jeg er ganske sikker på at det hadde vært mulig ved å låne/leie systemer av amerikanerne. 

Politikerne har i det hele tatt innbilt seg at landet styres best slik en bedrift styres utfra rene økonomiske betraktninger. At bedriftsøkonomer hater lagerhold (les: beredskapslagre), at de har en strategisk tidshorisont som i stor grad strekker seg til neste kvartalsrapport og at de har en grunnleggende mangel på forståelse for hva erfaring og kunnskap betyr, ser det ut til at de har glemt. I Jonas sitt tilfelle er det også skremmende å se hvor lite forståelse han fremviste da Nammo ba om 600 millioner sommeren 2022. For det første burde han forstå at når Nammo har blitt et AS så må det bestilles fra dem fortløpende om man vil øke produksjonen. For det andre så sa Nammo at de 600 millionene ville bety at de 18 milliardene de på det tidspunktet hadde i ordrebøkene ville kunne bli ferdiglevert 1,5 år tidligere. Da skal det egentlig ikke så mye hoderegning til for å forstå at 600 millioner er en ganske liten investering i forhold til renteintekter fra 1,8 milliarder over 1,5 år.

Men missforstå meg ikke. Jeg er helt på det rene med at man ikke kan pøse inn 600 milliarder i et prosjekt og så få god valuta for pengene helt uten videre. Problemet mitt er bare at de åpenbare mulighetene som det lå til rette for ikke ble utnyttet umiddelbart. Vi hadde f.eks. opsjon på flere K9 skyts fra Korea. Hvorfor ble ikke denne opsjonen utnyttet? Vi er allerede i gang med å oppgradere våre ubåter. Å bestille flere burde vært en grei vei å gå allerede i 2022. Å forlenge tjenestetiden til de ubåtene vi har er kanskje også fornuftig slik at vi ikke ender opp som da F16 ble tatt ut av tjeneste i 2022 uten at F35 kommer skikkelig på plass før tidligst 2025.

 

 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Quote

Drone eksploderte utfor atomkraftverk – Tryggleikssituasjonen ved Zaporizjzja kjernekraftverk (ZNPP) i Ukraina forverrar seg etter eit droneangrep som råka vegen ved anlegget i dag.
Det seier generaldirektør Rafael Mariano Grossi i Det internasjonale atomenergibyrået (IAEA) i ei pressemelding.

– Endå ein gong ser vi ei eskalering av truslane som Zaporizjzja kjernekraftverk står overfor. Eg er svært uroa og gjentek min appell om maksimalt tilbakehald frå alle partar, seier Grossi.

Førre helg hagla skuldingane mellom Ukraina og Russland etter ein brann i atomkraftverket.

Dei seks reaktorane tett på frontlinja, er ikkje i drift. Men kjernekraftverket er avhengig av kontinuerleg straum for å kjøle ned det kjernefysiske materialet.

Eit team frå IAEA har laurdag vore ved reaktoren.

I meldinga dei fekk frå den russisk-innsette leiinga ved atomkraftverket heitte det at nedslagsstaden var nær dei viktige kjølevasspreiarane og om lag 100 meter frå kraftlinja, den einaste gjenværande 750 kilovolt (kV) linja, som forsyner kraftverket med straum.

– Teamet besøkte området umiddelbart og rapporterte at skaden såg ut til å vere forårsaka av ein drone utstyrt med eksplosiv last. Det var ingen skadde og ingen påverknad på noko utstyr ved kjernekraftverket. Det var derimot skadar på vegen mellom dei to hovudportane til ZNPP, skriv IAEA.

Teamet har rapportert at militær aktivitet i området – inkludert svært nær anlegget – har vore intens den siste veka. Dei har høyrt hyppige eksplosjonar, gjenteken tung maskingevær- og rifleeld, samt artilleri på ulike avstandar frå anlegget.

– Det er ingen teikn til at den militære aktiviteten i nærleiken av atomkraftverket minkar, trass i gjentekne oppmodingar frå generaldirektør Grossi om tilbakehald, fortel IAEA.

IAEA-team ved kjernekraftverka Khmelnytskyj-, Rivne- og Sør-Ukraina, samt ved Tsjernobyl-anlegget, rapporterer også om hyppige flyalarmar og droneangrep i sine område denne veka.

– Kjernekraftverk er designa for å vere robuste mot tekniske eller menneskelege feil og ytre hendingar, inkludert ekstreme, men dei er ikkje bygde for å tole eit direkte militært angrep, og det skal dei heller ikkje, seier Grossi.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...