Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

bojangles skrev (15 minutter siden):

Man kan faktisk ikke underslå situasjonen russland er i per idag. putin har hatt enorme tap, både av personell og materiell. Vel var info om lagerbeholdningen av våpen, panser og artilleri russerne noe svak i starten av krigen. Greit nok. Men vi ser det jo på slagmarken idag hvilken vei det går. Vi ser hva russerne klarer å grave frem - 1950 talls panser, tauet artilleri osv. 

Og det er neppe enkelt for russerne å skalere produksjonen raskt nok til at de får dekket tapene. 

Når det gjelder JK22 så mener jeg å huske at for ca et år tilbake eller kanskje det var på høsten i fjor var det en markant endring i hans syn på utfallet og det så man i hans analyser - så markant var skiftet så iirc så påpekte jeg det og spurte om han kunne redegjøre for hvorfor han hadde endret syn. Fikk aldri noe svar. Han oppgir jo sjelden kilder så det er heller ikke likefrem å etterprøve det han skriver. Men JK22 har detaljekunnskap om mangt, både våpensystem og tidligere kriger. Så jeg leser alltid det han skriver, selv om jeg kanskje har et noe annet syn på ting så setter jeg pris på hans innlegg. 

Nå føler jeg meg ferdig med saken, i tilfelle noen synes jeg skulle plapre for mye om JK22 spesifikt, men det ble heller ikke noe Azerbaijansk folkemord på armenere, der han malte Azerbaijan som djevelen selv. De tok tilbake internasjonalt anerkjent territorium og det stoppet der.

Jeg ble vel omtrent omtalt som folkemord-enabler for argumentere i mot

Endret av Drogin
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Spoiler

The video provides an update on the ongoing situation in the Kursk region where Ukraine is steadily gaining ground against Russian forces. The main strategy of Ukraine appears to be encircling and cutting off Russian forces by targeting key bridges and supply routes, similar to the tactics used in the Kherson region. The focus is on advancing towards Glushkovo and isolating Russian troops by destroying bridges across the Seim River, making it difficult for Russia to send reinforcements.

The video mentions that Ukrainian forces are making significant progress, capturing more territory each day. Russian forces are reported to be struggling with logistics, particularly in getting supplies and heavy equipment to their troops due to the destruction of bridges. The Ukrainian forces are also reported to be using HIMARS systems to target these bridges precisely.

Additionally, the video touches on the broader implications of the conflict, suggesting that Ukraine's operations in Kursk could force Russia to redeploy its forces, thereby weakening its positions in other regions, such as Crimea. The speaker also notes that Russia's military production is strained due to Western sanctions, while Ukraine continues to receive better quality equipment from its allies.

The video ends with a reflection on the overall progress of the conflict, emphasizing that Ukraine's current strategy is putting significant pressure on Russian forces and could potentially lead to more gains in the future.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

At det ikke er lett å danne seg et korrekt bilde av hva som skjer under angrepet i Kursk er denne artikkelen hos WarZone et godt eksempel på.

Claims Swirl Around Strike On Key Russian Logistics Hub In Kursk (Updated). Ukrainian forces continue to slowly push north toward Lgov, which has rail lines and sits along a key highway.

https://www.twz.com/news-features/claim-swirl-around-strike-on-key-russian-logistics-hub-in-kursk

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (3 timer siden):

. Russland risikerer på sikt at Ukraina ikke bare matcher dem, men får luftherredømme i løpet av 2026, når de potensielt har 160+ F-16.

Shit pomfritt, får de virkelig så mange? Finnes det en god oversikt ett sted?

Finnes det en god oversikt over det forskjellige materiellet de har fått? Merker jeg sliter litt med å forstå forskjellen på alt.

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 

Spoiler

The video transcript you provided discusses a significant geopolitical scenario involving the Baltic states (Lithuania, Estonia, and Latvia) and their potential involvement in the Ukraine conflict. Here are the key points:

  1. Baltic States' Warning: At the 2024 Lennart Meri Conference in Tallinn, representatives from Lithuania, Estonia, and Latvia warned that they are prepared to send troops into Ukraine to defend against Russian aggression, regardless of NATO's approval.

  2. Concerns About Russia: The Baltic states view Russia's increasing aggression as a direct threat to their sovereignty. They believe that if Russia succeeds in Ukraine, they could be the next targets, given their history under Soviet rule.

  3. Frustration with Western Responses: The Baltics are frustrated with what they perceive as a "half-hearted" response from Germany and other Western nations, particularly regarding restrictions on using Western-supplied weapons against Russia. They argue that this restraint could lead to Russia gaining ground in Ukraine, which would threaten the Baltic states and Poland.

  4. Baltic States' Preparations: Although the Baltics have not yet sent troops into Ukraine, they have been preparing for potential conflict. Estonia, Latvia, and Lithuania have been enhancing their border defenses, increasing the size of their militaries, and considering the possibility of entering Ukraine if Russian advances continue.

  5. NATO's Dilemma: The potential involvement of the Baltic states in Ukraine poses a significant dilemma for NATO. If the Baltics act without NATO's approval and are attacked by Russia, NATO would need to decide whether to defend them under Article 5 of the NATO charter, which considers an attack on one member an attack on all.

  6. Baltic States' Military Capabilities: While the militaries of the Baltic states are relatively small compared to Russia, they have been significant supporters of Ukraine and have taken measures to bolster their defenses. Their involvement in Ukraine could stretch Russian forces and potentially draw NATO into the conflict.

  7. Strategic Importance of the Baltic Region: The Baltic states serve as a crucial buffer zone between Russia and the rest of Europe. Their involvement in the Ukraine conflict could force NATO to take a more active role in the region, potentially preventing Russia from gaining more territory.

 

Macron snakket også om dette i våres, boots on ground and no red lines for what they are willing to do for supporting Ukraine. Han nevnte vel da at det kunne bli sammen med Estland, Litauen og Latvia. Sammen med franske soldater kunne det blitt et voldsomt bidrag for Ukraina. 

Jeg tenker at det skjer nok ikke med det aller første, men jeg er glad for at det kommer opp i media nå og da. For å minne russerne på at ting kan ennå bli verre for dem. 

Endret av bojangles
  • Liker 6
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
sjamanen skrev (7 timer siden):

Jeg er tilbøyelig til å tenke at det enten handler om at Ukraina bevisst gir opp Donbass i denne omgang, eventuelt at de faktisk lurer russerne inn i en felle. Tiden vil vise.

De kan la Russland ta områder inne i Ukraina nå, for så å ta dem tilbake senere? De kan la Russland ta enorme tap for å få tatt disse områdene, og så slå tilbake når Russland er tilstrekkelig svekket.

Hva om Ukraina har som mål å svekke Russlands forsyningslinjer nettopp til Donbass, og dermed gjøre det umulig for russerne å holde stand der senere? Det har jo allerede vært nevnt i tråden at Russlands jernbanenett kan være i ferd med å kollapse.

Hvordan går det med Russland hvis de sliter stort med forsyningene til Donbass-fronten, mens Ukraina har bygget seg opp ammunisjon og mannskaper og har forsyningslinjer som fungerer 100%?

 

  

TAC-2 skrev (6 timer siden):

Jeg husker at en del anklaget JK22 for å være overdrevent negativ til ukrainernes motoffensiv i fjor i ukene før ukrainerne måtte gi opp. Sett i ettertid så hadde han helt rett.

Samtidig var det ikke måte på hvor nær Ukraina var total kollaps. I følge ham har Ukraina vært i ferd med å kollapse hvert øyeblikk i flere måneder eller år nå.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (4 timer siden):

Jeg skal ikke påstå at det å sette inn 5+ brigader i Kursk ikke svekker ukrainerne på andre fronter, men det er idiotisk å bruke erfarne og elite-styrker som er eksperter i manøvreringskrigføring i skyttergravskrig. Det var den feilen Russland gjorde.

Jeg kan ikke huske å ha sett en eneste person her svare direkte på dette, som du jo har gjentatt flere ganger nå. Du får bare "ååå så positiv du alltid er", men de svarer aldri på om de virkelig mener at man skal ofre godt trente soldater som nå maltrakterer russerjævler inne i Russland, og heller bruke dem i skyttergraver der de sitter og venter på å bli bombet.

Jeg venter spent på at noen av "kritikerne" dine her faktisk skal begynne å svare på mye av det du skriver.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
4 hours ago, Sjørøver said:

Shit pomfritt, får de virkelig så mange? Finnes det en god oversikt ett sted?

Finnes det en god oversikt over det forskjellige materiellet de har fått? Merker jeg sliter litt med å forstå forskjellen på alt.

 

Ikke god oversikt. Norge bidrar f.eks med sørgelig få. I første rekke er det snakk om 40+ fly. Deretter 80+ i løpet av 2025. Men etter hvert er planen at også flere andre land inkludert Hellas og kanskje også til slutt USA skal bidra med F-16, slik at Ukraina på sikt vil ende opp med de 160 de har etterspurt. Hellas alene skal dekomisjonere 32 F-16 som nå antagelig skal oversendes Ukraina.

 

4 hours ago, bojangles said:

Om dette stemmer så er det kanskje nært bunnen av bøtta nå for russerne? Hva annet kan disse simuleringene være?

 


Sikkert for å lure overvåkning/etterretning eller fungere som lokkeduer. Det jeg lurer på er hvem de får til å kjøre lastebilen og hvor mye de betaler ham...

 

3 hours ago, Markiii said:

Jeg kan ikke huske å ha sett en eneste person her svare direkte på dette, som du jo har gjentatt flere ganger nå. Du får bare "ååå så positiv du alltid er", men de svarer aldri på om de virkelig mener at man skal ofre godt trente soldater som nå maltrakterer russerjævler inne i Russland, og heller bruke dem i skyttergraver der de sitter og venter på å bli bombet.

Jeg venter spent på at noen av "kritikerne" dine her faktisk skal begynne å svare på mye av det du skriver.


Jeg forsøker som sagt å basere spådommer på faktiske hendelser og tall så godt som det lar seg gjøre. Det er også derfor jeg har gjentatt meg flere ganger - fordi få ser ut til å innse at det er vesensforskjeller her. Vi må ha flere tanker i hodet samtidig.

Om Ukraina mister minelagte åkre og ruinhauger i øst, så er det ikke veldig strategisk viktig. Byer kan gjenoppbygges. Åkre kan demineres. Det viktigste er å blø russerne. Om man i tillegg til å blø dem på østfronten og i Ukraina ved å forsvare i dybde, kan blø dem ved å drive manøverkrigføring i nord i Russland, så gjør man selvsagt begge deler på én gang. Det er to forskjellige hærer Ukraina har - én vestlig profesjonell hær og en sovjetisk vernepliktig hær. Det er mye mindre forskjell på ytelsen til elitesoldater og vernepliktige i skyttergraver enn det er i manøverkrigføring.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
  • Korenevo er angivelig besatt på tre sider. Det hevder nå både ukrainske og russiske kilder.
  • Broene vest for Korenevo er ødelagt.
  • Hele området fra den ukrainske grensen til elven og Korenevo kan da falle til ukrainerne. Noe slikt som 700kvm sør for elven mot den ukrainske grensen - som kun kan betjenes via veier fra vest, sør og øst, hvor Ukraina kontrollerer alle sammen.
  • Det kan også åpne en ny vei for logistikk direkte mellom Sumy og Korenevo.
  • Rylsk og motorveien kan være i fare, fordi de ligger lengre vest, og er dermed lettere for ukrainerne å nå.
  • Det skal hittil være tatt minst 102 fanger i Korenevo.
  • En kolonne som skulle forsterke byen ble tilintetgjort på samme måte som en annen kolonne tidligere denne uken.
  • Russiske 98'e divisjon skal nå kun være å finne nord for elven. De har antagelig hovedkvarter i Samarka, rett nord for elven Seym. Den vil de formodentlig måttet flytte.


Faller Korenevo så faller også alt vest for byen, og sør for elven.

Untitled.jpg.a3e1ffdb4f035c235015f8f7f2b4cd52.jpg

  • Liker 7
Lenke til kommentar

https://www.independent.co.uk/sport/boxing/vitali-klitschko-documentary-ukraine-boxing-b2596177.html

Ukraine’s next president? Vitali Klitschko film explores boxer’s journey into politics and war

https://united24media.com/latest-news/russian-video-shows-severed-head-of-alleged-ukrainian-soldier-ombudsman-calls-for-global-action-1794

Russian Video Shows Severed Head of Alleged Ukrainian Soldier, Ombudsman Calls for Global Action

Russland er IS med snø og atomvåpen.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...