Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Jeg tror ikke at Lukasjenko går ut med forslag om fredsforhandlinger som en del av et avtalt spill med Putin.

Putin er forberedt på å holde ut til det amerikanske presidentvalget, uansett hva det koster for Russland.

8 minutes ago, Brother Ursus said:

Hvilket overtak er det Russland egentlig fremdeles har? Er det det at de er villig til å ofre et nærmest uendelig antall soldater for å ta noen åkre og ruinhauger?

 

Glidebomber, artilleri og militære overvåkningsdroner. Ukrainske kilder skriver fremdeles om en forskjell i artilleri på deler av fronten som ikke kan utlignes med andre våpen.

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Brother Ursus skrev (2 minutter siden):

Jeg vil nå ikke si mine synspunkt er spesielt ytterliggående. Jeg forsøker å være realistisk, og ting kan også gå bra eller dårlig taktisk eller strategisk, men tall lyver sjelden.

Jeg mistenker at @JK22 kunne skrevet nøyaktig det samme.

Poenget var ikke å stille deg til veggs men å få i gang litt metadiskusjon om årsaker til forskjellig oppfattelse av samme situasjon. Så må gjerne JK22 svare på samme spørsmål. Litt selvransakelse på begge sider er nok bare sunt. Det er menneskelig å bli litt mer ivrig enn det kanskje er grunnlag for.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

https://forsvarssektorn.se/article/fmv-undersoeker-moejligheten-att-skicka-personal-till-ukraina/

FMV undersöker möjligheten att skicka personal till Ukraina

Sveriges regering har beslutat att Försvarets materielverk (FMV) ska undersöka möjligheten att etablera en närvaro i Ukraina från hösten 2024. Beslutet innebär att FMV kan komma att stationera ett antal tjänstemän i Ukraina för att på plats stödja landet i upphandlingar av försvarsmateriel. Detta meddelade försvarsminister Pål Jonson (M) vid en pressträff på morgonen den 15 augusti.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Krigen har jo fullstendig uholdbare konsekvenser for både Russland og Ukraina så det hele kommer an på hvem som holder ut lengst. Hvis situasjonen hadde vært så positiv som noen beskriver den så hadde moskovittene allerede snakket ukrainsk, mens hvis den hadde vært så negativ som andre sier så hadde russerne vært i Lviv i stedet for å kjempe seg frem med sneglefart.

Ukrainerne må fortsette å demme opp for russerne slik at de fremdeles kryper fremover i sneglefart og ikke får noen større gjennombrudd, Kurskoffensiven har mange positive sider men bare så lenge den ikke skader forsvarsevnen i de andre frontavsnittene så mye at russerne kan rykke fort fremover. Kursk er jo ikke verdt noe hvis man taper Ukraina.

Siden ingen vet hvilke militære og politiske avveininger som ble gjort før de satte i gang offensiven så er det vanskelig å vurdere om dette er en "battle of the bulge v2" eller en genistrek. Jeg synes i alle fall at hvis man skal gå på offensiven virker det som et mye bedre valg enn fjorårets motoffensiv.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
bojangles skrev (5 timer siden):

Dette er ikke bra, den kan gjøre veldig stor skade. 

 

Den virker med ett noe puslete i forhold til den russiske dronen.

LOL! Den Kalashnidronen er bare helt herlig. Har ventet på noe sånt lenge. :)

Som så mye annet Ukrainerne har laget ser denne litt MacGyver ut. De har..stripset fast våpenet?  Det hadde vært fristende å lage en drone modellert etter ww2-kampfly, med våpenet i en mount langs 'roll-aksen' osv men jeg vil *anta* at mye rett og slett kan fikses i software. Så lenge disse dronene skal trakassere infanterister eller litt langsomme observasjonsdroner er standard quadcopter bra nok.

Men de *må* gå over til enkeltskudd. Det er bare første skudd i salven som treffer noe som helst. 

Åja, det russiske 250-beistet kan nok senkes ganske fort av en flyvende kalashnikov. Batterikassa er temmelig stor..

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Russiske milbloggere klager på at kanskje mange hundre russiske soldater er omringet. Personlig tror jeg ikke det dreier seg om så mange. Normalt vil de også klare å trekke seg tilbake om de fortsatt har en akse å gjøre det på. Denne elven er ikke så forferdelig stri at den ikke kan svømmes f.eks.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (1 time siden):


Jeg vil nå ikke si mine synspunkt er spesielt ytterliggående. Jeg forsøker å være realistisk, og ting kan også gå bra eller dårlig taktisk eller strategisk, men tall lyver sjelden.

Faktum er at Russland foreløpig ikke klarer å generere nye styrker, ikke har materiell å gi dem, og at de antagelig aldri, selv ikke februar 2022, var militært kapable til å ta hele Ukraina som sådann. Dersom Vesten fortsetter å støtte Ukraina, så vil momentum stort sett fortsette å gå i Ukrainas favør, som er mer fleksible og fortsatt bygger styrke. Spørsmålet er når man når kritisk masse, eller om vi til slutt ser en såkalt 'black swan' eller joker-hendelse.

Offensiven inn i Russland er også strategisk fornuftig fordi man "bekjemper fienden der de ikke befinner seg", som alltid bør være målet. Skyttergravskrig er noe dritt. Fryses linjene kan denne krigen fortsette en god stund til. Det bør ikke Ukraina eller Vesten tillate.

Altså ytterliggående i kontekst denne diskusjonen om Kursk offensiven.

Jeg er personlig mer positiv til denne offensiven fordi det flytter mye av initiativet over på Ukrainsk side, agrere vs reagere osv.

Vi får en god del informasjon om Ukrainas fremgang i Kursk-regionen, vi får en del informasjon om hva som skjer ellers på fronten, særlig i Donbas. Men hvorvidt russisk fremgang skyldes Kursk-offensiven, eller om konsekvensen blir at den Russiske offensiven styrkes eller svekes er veldig uklart for det har ikke gått lang nok tid. På samme måte er det uklart om en lengre front på sikt vil gagne Russland eller Ukraina. 

Vi aner ingen verdens ting om det meste som foregår på Ukrainsk side av denne operasjonen, altså i bakkant. Hvor store styrker har de, hva var målene, hva er målene, hvordan definerer de suksessfaktorer, osv osv osv. 

Per nå sitter vi å gjetter basert mangelfull informasjon. Vi ser Ukrainere som har fremgang i Kursk, og kan vektlegge dette, eller vi ser Ukrainere som mangler ammunisjon og Russias fremgang i Donbas, og kan vektlegge dette, veldig forenklet, men det er i praksis ikke nok til å konkludere med resultatet av Kursk-offensiven hverken ene eller andre veien.

Ergo vil den ene få mer rett enn den andre, men ut over det umiddelbare der begge på sitt vis har et poeng, så er det langt mer uklart hva som er resultatet på middels til lang sikt. Dette kan sågar til og med avhenge av avgjørelser NATO og Vesten enda ikke har tatt, slik at en vurdering man har gjort i dag må kastes ut av vinduet i morgen. 

 

 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...