Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Postene til JK22 fremstår som svært gjennomarbeidede analyser og jeg ser ingen grunn til å stemple det som doomposting.

Derimot er det et fravær av diskusjon rundt hvorfor Ukraina skal ha gjort noe som setter hele Donbass på spill slik som det presenteres. Jeg kan ikke se for meg at ikke Ukrainerne har planlagt og forberedt dette svært nøye på forhånd. Hvis Pokrovsk og de tre K-byene nå nærmest umiddelbart kommer i fare for å falle, dette kan ikke være noe ukrainerne har oversett i sine forberedelser? Det er vanskelig å se at de også kan ha feilkalkulert så grundig at konsekvensene viser seg allerede nå?

Jeg er tilbøyelig til å tenke at det enten handler om at Ukraina bevisst gir opp Donbass i denne omgang, eventuelt at de faktisk lurer russerne inn i en felle. Tiden vil vise.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sjamanen skrev (24 minutter siden):

Postene til JK22 fremstår som svært gjennomarbeidede analyser og jeg ser ingen grunn til å stemple det som doomposting.

Derimot er det et fravær av diskusjon rundt hvorfor Ukraina skal ha gjort noe som setter hele Donbass på spill slik som det presenteres.

Helt enig ang JK22.

Det kan virke som russerne behandler Kurskområdet som sin "soft underbelly" - på samme måte som vi har Finnmark som buffer mot russland så har de ikke forsvart området grunnet sin betydningsløshet. De har det travlere før vinteren der Ukraina sliter og lar seg ikke avlede av dette i særlig grad.

Det kan hende Ukrainerne håpte på en dominoeffekt der rasende russere lar sitt raseri gå ut over putin, men så langt er det ikke noe som antyder noe slikt desverre. 

Jeg håper amerikanerne letter på restriksjonene for våpnene de har levert slik at krigen kan føres på like vilkår. Når den dagen kommer har ikke russerne en sjans - det er kanskje dette amerikanerne vet og lar sin kommende allierte Ukraina lide for det, for å unngå kollaps av "atommakten".

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sjamanen skrev (36 minutter siden):

Postene til JK22 fremstår som svært gjennomarbeidede analyser og jeg ser ingen grunn til å stemple det som doomposting.

Derimot er det et fravær av diskusjon rundt hvorfor Ukraina skal ha gjort noe som setter hele Donbass på spill slik som det presenteres. Jeg kan ikke se for meg at ikke Ukrainerne har planlagt og forberedt dette svært nøye på forhånd. Hvis Pokrovsk og de tre K-byene nå nærmest umiddelbart kommer i fare for å falle, dette kan ikke være noe ukrainerne har oversett i sine forberedelser? Det er vanskelig å se at de også kan ha feilkalkulert så grundig at konsekvensene viser seg allerede nå?

Jeg er tilbøyelig til å tenke at det enten handler om at Ukraina bevisst gir opp Donbass i denne omgang, eventuelt at de faktisk lurer russerne inn i en felle. Tiden vil vise.

Jeg er enig i at han poster gode analyser - men de er nesten alltid uten kilder og nesten alltid pro russisk hva gjelder innholdet i dem. Selvsagt skal vi ikke lukke øynene for at Russland gjør fremskritt i Donbass - men det er lov til å stille spørsmål om hvor dette kommer fra.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Jeg husker at en del anklaget JK22 for å være overdrevent negativ til ukrainernes motoffensiv i fjor i ukene før ukrainerne måtte gi opp. Sett i ettertid så hadde han helt rett.

Problemet til Ukraina er at de er på defensiven i en langvarig krig der alt kommer an på hvem som klarer å begrense tap av menn, utstyr og ikke minst moral. Det er bedre for menn og utstyr å drive en forsvarskrig men tyngre for moralen og vanskelig fordi støtten de trenger fra vestlige land er litt for værhaneaktig.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Kanlu skrev (32 minutter siden):

Jeg er enig i at han poster gode analyser - men de er nesten alltid uten kilder og nesten alltid pro russisk hva gjelder innholdet i dem. Selvsagt skal vi ikke lukke øynene for at Russland gjør fremskritt i Donbass - men det er lov til å stille spørsmål om hvor dette kommer fra.

At det nesten alltid er pro russiske kan like godt være et uttrykk for at russerne har hatt overtaket over lengre tid og fortsatt har overtaket. Vi skal ikke glemme utgangspunktet for denne krigen, en overveldende overmakts angrep på en langt mindre motpart, som faktisk var forventet å kollapse innen 4 dager. Her sitter vi 2 og et halvt år senere og frontlinjene har vært mer eller mindre frosne i to år. Det er ikke annet enn voldsomt imponerende av Ukrainerne, og med dette bakteppet er det sannelig ikke rart om analysene stadig påpeker russernes initiativ. Det skulle tross alt bare mangle. 

Jeg tror JK22 sine analyser reflekterer store deler av virkeligheten. Det betyr ikke at Ukrainerne kollapser imorgen, men sakte men sikkert får kjøttvekta betydning og tyngden bak det som var verdens andre sterkeste militærmakt gjør seg gjeldende. 

Jeg forstår godt vestens frykt for ukontrollert kollaps i Russland, men jeg klarer ikke helt å se at nåværende våpenstøtte heller ikke bidrar til det. 

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, TAC-2 said:

Jeg husker at en del anklaget JK22 for å være overdrevent negativ til ukrainernes motoffensiv i fjor i ukene før ukrainerne måtte gi opp. Sett i ettertid så hadde han helt rett.

Problemet til Ukraina er at de er på defensiven i en langvarig krig der alt kommer an på hvem som klarer å begrense tap av menn, utstyr og ikke minst moral. Det er bedre for menn og utstyr å drive en forsvarskrig men tyngre for moralen og vanskelig fordi støtten de trenger fra vestlige land er litt for værhaneaktig.

Jeg husker en del anklaget JK22 for å være overdrevent negativ før ukrainerens offensiv i kherson regionen, sett i ettertid hadde han helt feil. Det gjaldt Shahed dronene også som var enden på krigen. Problemet er at det er synspunkter helt på ytterkanten, samtidig som at det er aldri kilder og tegn til google translate, det gjør meg meget skeptisk.

Endret av .berZerk
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Drogin skrev (7 minutter siden):

Jammen, jammen... For en dag siden var jo hele invasjonen av Kursk en fiasko. Speider droner gjorde at det hele bare var bare å gi opp, og DRG ble overrumplet av lokalkjente russere til fatale konsekvenser, UA mistet 6 gamle BTR som var meget smertelig tap, og de regulære styrkene som følger opp er sløve! Korenevo og 700 russere i knipetang fikk vi inntrykk av var milevis unna å skje. Tvert imot tapte ukrainerne 

Enig, men vi skal huske på ikke at blive for personlige,,,!,,JK22 har langt hen af vejen gennem denne "KRIG" haft utallige gode, informative, og såvel optimistiske som mindre optimistiske indlæg  - men altid med stor grad af seriøsitet som jeg altid  læser med stor interesse.

Er dog ikke altid enig med ham, og enkelte gange ser jeg ham som meget nutidigt, ment på den måde, at han rapportere fra et her og nu synspunkt ( som kan være rimelig korrekt) og måske ikke helt ser på baggrundene for eventuelle træk Ukraine laver, som den i Kursk - og vel fair nok, med henblik på at det vidste Ukranie næppe helt i detaljer selv.

Heldigvis , og måske næppe så overraskende så faldt forsvaret fra russisk side, helt sammen, da Ukraine angreb, og mon ikke også Ukranie har været lidt overrasket over den svaghed, de russisk tropper viste.

Så selv tænker jeg, at denne invasion i den grad er blevet langt større succes (og stadig stigende) end selv Ukraine havde forventet.....

 

 

  • Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Simen1 said:

@JK22 skriver det stikk motsatte av deg. At Kursk-offensiven er lite viktig og at Pokrovsk er svært strategisk viktig og står i fare for å falle om et par uker. Hva tror du er årsaken til at dere har så vidt forskjellig syn på dette?

 

Jeg vet ikke hvilke kilder han bruker, så jeg vet ikke hvordan han kommer frem til konklusjonene sine. Men forøvrig er det bare sunt å ha forskjellige meninger og syn på ting. Flere forsvar og etterretningsorganisasjoner har innført systemer basert på djevelens advokat, som basically alltid skal argumentere for 'worse case scenario'. Det er ikke nyttig om man blir passiv og alltid lar det stoppe en fra å forsøke å foreta seg noe - men det er nyttig som en forberedelse på at ting kan gå galt. Imidlertid er det foreløpig lite som tyder på at offensiven inn i Russland er noe annet enn en knallsuksess. Ukrainerne mistet antagelig tre stykk Bradley i går. Det er ikke bra. Men mange kan fikses og USA har antagelig 6500+ til, og de er i funksjonell tilstand, til forskjell fra det Russland har i sine deponier.

 

3 hours ago, torbjornen said:

Har ikkje Lukasjenko sagt liknande ting før?

 

Kan godt hende at han igjen er kontrollert opposisjon. Han har tidligere bedt om deeskalering, men jeg kan ikke huske at han har vært så tydelig og sagt det på den måten. Så det er godt mulig Putin er svekket og Lukachenko er redd for regimet sitt om han må fortsette å gi fra seg utstyr til Russland.

 

2 hours ago, sjamanen said:

Derimot er det et fravær av diskusjon rundt hvorfor Ukraina skal ha gjort noe som setter hele Donbass på spill slik som det presenteres. Jeg kan ikke se for meg at ikke Ukrainerne har planlagt og forberedt dette svært nøye på forhånd. Hvis Pokrovsk og de tre K-byene nå nærmest umiddelbart kommer i fare for å falle, dette kan ikke være noe ukrainerne har oversett i sine forberedelser? Det er vanskelig å se at de også kan ha feilkalkulert så grundig at konsekvensene viser seg allerede nå.

 

  • Donbas har alltid vært i fare.
  • Ukraina forsvarer i dybde, som betyr at utbombede landsbyer og minelagte åkre i Donbas ikke har den store strategiske eller politiske verdien på sikt.
  • Ukrainas offensiv i Kursk bruker elitestyrker i manøverkrigføring. Den har relativt lite å gjøre med skyttergravskrigen på østfronten, og det er ikke fornuftig å bruke slike tropper i Donbas.
  • Russland ser seg nå også nødt til å flytte styrker fra fronten i Ukraina opp til Kursk og Belgorod, hvor de er enda mer sårbare, og ikke har forsvarslinjer å gjemme seg bak.

 

1 hour ago, sjamanen said:

At det nesten alltid er pro russiske kan like godt være et uttrykk for at russerne har hatt overtaket over lengre tid og fortsatt har overtaket. Vi skal ikke glemme utgangspunktet for denne krigen, en overveldende overmakts angrep på en langt mindre motpart, som faktisk var forventet å kollapse innen 4 dager. Her sitter vi 2 og et halvt år senere og frontlinjene har vært mer eller mindre frosne i to år. Det er ikke annet enn voldsomt imponerende av Ukrainerne, og med dette bakteppet er det sannelig ikke rart om analysene stadig påpeker russernes initiativ. Det skulle tross alt bare mangle. 

Jeg tror JK22 sine analyser reflekterer store deler av virkeligheten. Det betyr ikke at Ukrainerne kollapser imorgen, men sakte men sikkert får kjøttvekta betydning og tyngden bak det som var verdens andre sterkeste militærmakt gjør seg gjeldende. 

Jeg forstår godt vestens frykt for ukontrollert kollaps i Russland, men jeg klarer ikke helt å se at nåværende våpenstøtte heller ikke bidrar til det. 

 

Hvilket overtak er det Russland egentlig fremdeles har? Er det det at de er villig til å ofre et nærmest uendelig antall soldater for å ta noen åkre og ruinhauger?

For det ser ikke jeg som en militærstrategisk fordel på sikt. Snarere det motsatte. Og det er derfor Russland nå sliter som de gjør med styrkegenerering. Jeg hadde kjørt offensiv inn i Kursk og Belgorod høsten 22', men Russland hadde hatt en mye bedre sjans da, slik at nå er antagelig den mest opportune tiden.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (6 timer siden):

@JK22 skriver det stikk motsatte av deg. At Kursk-offensiven er lite viktig og at Pokrovsk er svært strategisk viktig og står i fare for å falle om et par uker. Hva tror du er årsaken til at dere har så vidt forskjellig syn på dette?

Halvfulle og halvtomme glass i tillegg til hvilken informasjon man har, hvilken informasjon man vektlegger, og hvordan man tolker denne basert på egne erfaringer, kunskap og ønsker.

Ingen vet for vi har ikke nok informasjon, og det er tusen millioner faktorer, de fleste umulig for oss å forutsi, som blir avgjørende for hvilken og hvor stor effekt Kursk-offensiven vil ha på krigen, særlig om man diskuterer på middels og lang sikt.

To ytterliggående synspunkter basert på bruddstykker av informasjon. En vil få mer rett enn den andre, men slik det fremstår nå vil det være nærmest tilfeldig hvem det er så lite som vi egentlig vet om det som ikke kommer ut, enda. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...